שתף קטע נבחר

חדש: אפליקציה לאיתור מוצרים ללא גלוטן

באפליקציה שנקראת "חופשי מגלוטן", ניתן להקליד שמות של מוצרים או לסרוק אותם ולגלות אם הם במוצהר ללא גלוטן. היא כוללת גם השוואת מחירים וקופונים. החיסרון: לא כל המוצרים בסופר מקוטלגים בה. המטרה: לגבש מאגר צרכנים חזקים, שיוכלו לדרוש הנחות קבוצתיות מחברות ורשתות. "נוציא כרטיס אשראי שיספק הנחות לחולי צליאק"

מתחשק לכם לאכול משהו אבל אתם לא בטוחים שהוא נקי מגלוטן ? ארגון זכויות הצליאק העלה לאפסטור ול גוגל פליי אפליקציה שנקראת "חופשי מגלוטן". ניתן להקליד בה שמות של מוצרים או לסרוק אותם בסופר ולגלות אם הם במוצהר ללא גלוטן.

 

 

לוגו האפליקציה ()
לוגו האפליקציה

 

"צליאקים הם ציידים"

"הסריקה או החיפוש, מעלים מידע שנמצא בתווית המוצר או מידע שנמסר לארגון זכויות הצליאק, על-ידי יצרניות או יבואניות המזון באופן רשמי", הסביר ל-ynet מנכ"ל הארגון דן סלומון.

 

למה שלא פשוט אלך לאזור ללא גלוטן בסופר ואמצא שם את המוצרים נטולי הגלוטן?

 

"כי יש מוצרים כמו רסק עגבניות, פודינג, חטיפי צ'יפס, רטבים או שוקולד מריר, שלא נמצאים באזור הזה. לדוגמא, חברת מאיה, יש לה מוצרים שהם תחת GMP ויש מוצרים שלא אז הם כותבים ש'מוצר זה יוצר בסביבה חופשית מגלוטן'. כך אנחנו בעצם ממפים את הסופר בשביל אלה שחייבים, או מעוניינים להימנע מגלוטן. צליאקים הם ציידים".

 

לא כל המוצרים בסופר "ממופים" באפליקציה

זה נכון, אבל איתור המוצרים עדיין לא נעשה באופן מושלם. עדיין אין בנמצא אפליקציות שיכולות לאתר באופן פיזיקלי הימצאות גלוטן במזון, אם כי גם טכנולוגיות כאלה ישנן כבר בפיתוח וזה החיסרון באפליקציה: היא מסתמכת על מידע מיצרנים או מדיווחי גולשים.

 

גם אם המידע באפליקציה אמין (הוא מאומת לעיתים באמצעות בדיקות ומסמכים), לא כל המוצרים בסופר נמצאים באפליקציה, שכן קשה לאסוף מידע מכל החברות.

 

כך למשל, למרות שלכאורה ברור שאין גלוטן בפחית שימורי תירס, או בשימורי מלפפונים כבושים - הן בכל זאת לא מסומנות באפליקציה כמוצר נקי מגלוטן. פשוט משום שעדיין לא נתקבל מידע מהחברות לגבי המוצרים האלה והארגון לא מעוניין להסתכן בהצהרות לא מאומתות.

 

השוואת מחירים - של מוצר אחד, פעם בשבועיים

לאפליקציה שימושים נוספים. המשתמש בה יכול לדרג מוצרים ללא גלוטן לפי טעמו ולפי מידת התרומה שלהם, מבחינתו, לבריאות הצרכן, "ובכך למנוע ממוצרים נחותים לתפוס שטח מדף יקר ולתת אינדיקציה לקמעונאים על מוצרים איכותיים", מסביר סולומון.

 

כמו כן, יהיה בה אלמנט של השוואת מחירים. הארגון יזין ידנית לאפליקציה השוואת מחירים בין רשתות, של מוצר אחד ללא גלוטן. ההשוואה תיערך מדי שבוע-שבועיים. המחירים נאספים על-ידי 50 מתנדבי הארגון.

 

"'יוקר המחייה' לחולי הצליאק הוא יותר מצמד מילים, וכמעט כל מי שאני מכיר נוהג לפצל את קניותיו במספר סופרים, אם זה בגלל המחיר או המגוון", מסביר סלומון.

 

"לכן מדי פעם אנו מבקשים מהצרכנים לבדוק מחירי מוצר מוביל כזה או אחר כדי לתעד ולהתריע - יש פה פער מחירים. למשל, ערכנו בדיקות מחירים למוצר פסטה ברילה פנה ללא גלוטן. פער המחירים בשבוע בו ערכנו את הבדיקה, הגיע לכמעט 50% בין המוצר הזול ליקר. כמו כן, אנו עורכים השוואה במחירים באותה רשת ומגלים שההפרשים גם בין סניפים שונים של אותה רשת הם גדולים מאוד ולפעמים - לרעת הפריפריה".

 

"מי שלא יוזיל את המחירים יסתכן בחרם צרכנים"

לטענתו, את הטבלה הוא מתכוון לשלוח לבעלי הרשתות ולמנכ"לי הסחר שלהן. הוא מתכוון לדבר איתם "על מנת להוריד את המחיר כמה שיותר", כך לטענתו. "המחאה שלנו מצליחה, אני כל היום בדיונים עם הרשתות, אני מבקש ומתעקש וזה נושא פרי. הם מורידים מחירים".

 

לפי השוואת מחירי פסטה ברילה שהעליתם, רמי לוי יצא הכי זול באחד מסניפיו. נכון ל-19 ביולי הוא כבר לא הכי זול. למה אין השוואה בין הרשתות בכל מוצר ומוצר באפליקציה, באופן דינאמי?

 

"ניסינו לפנות לחברות לשיתופי פעולה כאלה, אבל הן רצו לכוון את הצרכנים לאתר שלהן. בעתיד אני מקווה שתהיה פונקציה כזאת. נגמרו הימים של ניצול חולי הצליאק נעקוב אחר המחירים והצליאקים יפנו את הכוח הצרכני הכללי שלהם למקום שייתן להם הנחות על מוצרים ללא גלוטן.

 

"מי שלא יוזיל את המוצרים, אדאג לפרסם ברבים את המחירים שלו ואת הפערים בין רשתות השיווק השונות, ופשוט נקרא לחרם צרכנים".

 

המטרה האמיתית: כוח קנייה מול החברות והרשתות

יש כבר אפליקציות לנמנעים מגלוטן. כמו למשל "בלי גלוטן" המאתרת מסעדות שמגישות מנות ללא גלוטן, או "חיים ללא גלוטן" שמציעה מתכונים, חיפוש מסעדות ומדריך מזון.

"חופשי מגלוטן" שונה מאלה לא רק ביישומים שהיא מציעה אלא בעיקר במטרתה האמיתית: התאגדות צרכנים ככוח קנייה. אם צרכני נטול גלוטן יירשמו לאפליקציה, היא תשמש כמאגר נתונים, כך מתכנן סלומון.

 

כבר עכשיו חברות כמו תנובה קנו בה שטחי פרסום וחברות ורשתות אחרות ילטשו עיניים למועדון הצרכנים שיילך ויתגבש סביבה. אם היא תצליח, החברות ידאגו לקדם את המוצרים שלהן תמורת תשלום (שיינתן לארגון ויושקע בחזרה בקידום מטרות חולי הצליאק), יספקו הנחות לצרכנים ויחזרו אחריהם כפי שראוי לחזר אחר קהל יעד מבוקש, כי מספר גדול - זה כוח. כבר היום, יש באפליקציה קופונים ייעודיים.

 

"למעשה אנו נותנים למפרסמים קהל יעד מפולח שאינו אוכל גלוטן. יש לך מוצר ללא גלוטן? הנה קהל היעד שלך. בהמשך נוסיף לאפליקציה תכונות שיסייעו למפרסמים להגיע לקהל מטרה זה. כמו כן מתוכננים מספר כלים שיהיו פתוחים לחברי ארגון זכויות הצליאק בלבד ואנחנו גם עובדים על חבילות פרסום שמתאימות לקהל היעד שאוכל נטול גלוטן. ואת כל זה העובדים עושים בהתנדבות".

 

בקרוב: כרטיס אשראי ייעודי

הפנייה לחברות מסתתרת כבר בשלב המימון של האפליקציה, בו השתתפו שני בעלי אינטרסים מובהקים: שטראוס וישראכרט.

 

"התרומה העיקרית הגיעה מחברת הפיתוח POSTIVE APPS שזכתה במכרז. עמי, הבעלים לקח על עצמו את מרבית הפיתוח, ללא עלות כתרומה לקהילה ובתמורה לפרסום", מספר סולומון. "פניתי לעזרת משרדי ממשלה שונים אך נעניתי בשלילה מכולם. בזכות חברת הפיתוח וכן בזכות תרומות מקבוצת שטראוס ומקבוצת ישראכרט, האפליקציה עלתה לנו 70 אלף שקל במקום 300 אלף שקל".

 

מה האינטרס של החברות?

 

"שטראוס מאוד מעוניינת בקהל היעד של צרכנים שצורכים מוצרים ללא גלוטן (ב-2006, הוגשה נגד שטראוס תביעה ייצוגית, בטענה שהמוצרים הכשרים לפסח של החברה מכילים גלוטן, אך הדבר לא צויין על גבי אריזתם. בתגובה, שטראוס החלה לסמן מוצרים רבים כעשויים להכיל גלוטן מ.ק).

 

ישראכרט מעורבת כי אנחנו מתכוונים להשיק איתה תוך שבוע-שבועיים, כרטיס אשראי ייעודי לצרכני מזון ללא גלוטן, שייתן הנחה במעמד הקנייה".

 

איפה יינתנו ההנחות?

 

"כרגע בחנויות פרטיות גדולות וגם במאפיות שמיועדות לצרכנים הנמנעים מגלוטן. לדוגמא, תינתן 5% הנחה בקונדיטוריה 'המאפים של תמר', או 9% הנחה אצל יואב יעקובי מהצפון שפתח מאפייה ללא גלוטן. לצערי, לא ברשתות הסופרמרקטים, זה צפוי בעתיד.. אני מקווה שהן יבינו איזה קהל צרכנים יש להן פה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים