שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המחלה שהורגת יותר חולים מסרטן שד וסרטן הערמונית ביחד

    לרגל יום האלצהיימר הבינלאומי נחשפים הנתונים המדאיגים על המחלה שעדיין אי אפשר לרפא ולמנוע. מדען ודיאטנית קלינית השותפים למחקר בתחום מצביעים על הקשר בין תזונה למוח בריא

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    לרגל יום האלצהיימר הבינלאומי המצויין היום (יום ד') נחשפים הנתונים המדאיגים על המחלה. על פי תחזיות של אנשי מקצוע עד אמצע המאה, כל 33 שניות יפתח מישהו בארה"ב מחלת אלצהיימר. השנה (2016) צפויים למות כ- 700,000 איש הסובלים מאלצהיימר. מדובר במחלה שהיא גורם התמותה השישי בארה"ב וגורם התמותה החמישי בקרב אנשים בני 65 ומעלה. 

     

    על פי הנתונים כיום, אחד מכל שלושה קשישים נפטר עקב מחלת האלצהיימר; אחד מכל תשעה אנשים מעל גיל 65 חולה במחלת האלצהיימר; 61% מבני ה-70 הסובלים מאלצהיימר צפויים למות טרם הגעתם לגיל 80, בהשוואה ל-30% מבני גילם שאינם סובלים מאלצהיימר.

     

    בישראל מספרם של חולי אלצהיימר ודמנציה מוערך בכ-200,000 ויגיע בעוד 20 שנה לכ-500,000 חולים.

     

    עוד על אלצהיימר במדור 60 פלוס:

    מרגש: מגייס כסף לאלצהיימר בקריוקי במכונית

    4 מזונות שנמצאו כמעכבי תסמינים של מחלת האלצהיימר

    20 שאלות: כך תאבחנו בעצמכם חשד לאלצהיימר

     

    אחד מכל תשעה אנשים מעל גיל 65 חולה באלצהיימר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אחד מכל תשעה אנשים מעל גיל 65 חולה באלצהיימר(צילום: shutterstock)
     

     

    כיום: אי אפשר למנוע או לרפא

    מחלת האלצהיימר הינה המחלה היחידה מתוך עשרת גורמי התמותה המובילים בעולם שלא ניתן למנוע, לרפא, או אפילו להאט. אין לדעת מתי האלצהיימר או מחלות דמנציה אחרות יתקפו אותנו ובאיזה גיל.

     

    כיום הטיפול המקובל באלצהיימר הוא בתרופות שמעכבות את פירוק המעביר העצבי אצטיל-כולין במוח. התרופות אמנם מעלות את הריכוז של החולה, אבל לא משפיעות על הזיכרון. כלומר במידה והן מצליחות הן עוצרות את תהליך ההידרדרות אבל לא יכולות למנוע את המחלה.

     

    לפי תחזיות האיגוד האמריקאי לאלצהיימר מספר האמריקאים הסובלים מאלצהיימר צפוי לגדול ב-40% בתוך עשור לכדי 7.1 מיליון אנשים. עד שנת 2050 מספר האנשים מעל גיל 65 הצפויים לסבול מאלצהיימר צפוי להשתלש לכדי 13.8 מיליון איש. 

     

    תזונה ומוח בריא: חוקרים את הקשר

    מחלת האלצהיימר נחקרת בכל רחבי העולם בניסיון למצוא ריפוי, הקלה ומניעה. אחד המחקרים בתחום מתבצע במרכז לתזונה, ללימוד וזיכרון (Center for Nutrition, Learning and Memory; CNLM) באונברסיטת אילנוי שבארצות הברית בשיתוף מדענים בחברת אבוט. במחקר זה נחקר הקשר שבין מזון לבין מוח בריא. לטענת החוקרים, הרבה מהיכולת למנוע את המחלה או להאט את ההידרדרות שלה, טמון בתזונה נכונה הכוללת שומנים טובים, ויטמינים, חומצות והמנעות משומנים רעים.

     

    "עבור אנשים בגילאים מבוגרים, תזונה ממשיכה למלא תפקיד חשוב בבריאות המוח וביכולת לסייע בהגנה מפני אובדן זיכרון והידרדרות שכלית". אומרת רונית דוייב דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית בחברת אבוט יצרנית אנשור פלוס השותפה למחקר.

     

    "כך למשל צריכת שומן עשויה להשפיע על בריאות המוח" היא מסבירה, "כיוון שתזונה עתירה בשומן רווי מעלה את הסיכון להידרדרות שכלית בעוד שתזונה עתירה בשומן חד-בלתי-רווי עשויה לתמוך בבריאות שכלית".

     

    היכן במזון יש שומנים רעים? על פי דוייב במזונות בשריים כגון בשר אדום ומוצרי חלב שאינם מופחתי שומן. ובמזונות בהם השומן מעובד ויוצר שומן טראנס.

     

    ד"ר מת'יו קוצ'ן מדען מאוניברסיטת אילנוי ושותף בכיר למחקר מצביע אף הוא על הקשר שבין תזונה למוח בריא, "מחקרים מראים כי צריכה מוגברת של DHA (חומצה דוקוסאהקסאנואית) ושל חומצה פולית מקושרות ליכולות משופרות של גישה ושימוש בידע. גם רכיבי מזון אחרים עשויים להאט הידרדרות הקשורה לגיל, לרבות ויטמינים B ו-E".

     

    "אמנם ממצאים אלה מעניקים לנו תקווה, אך נדרשת עוד עבודה כדי ללמוד כיצד ניתן להתערב בשלב מוקדם יותר".

     

    "יכולת הזיכרון שלנו הופכת אותנו למי שאנחנו", הוא מוסיף "אנחנו מתחילים להבין את השפעתה של התזונה על התפקוד השכלי בשלבי חיים שונים. דבר זה מדגיש את חשיבותו של המחקר הזה לשימור יכולת הזיכרון שלנו ולשימור אישיותנו".

     

    "הקשר בין תזונה לקוגניציה הוא מאוד מורכב", מבקשת דוייב לחדד, "וזאת מכיוון שהקשר הזה תלוי לא רק בגיל, מין ושונות גנטית של האדם, אלא גם במצב תזונתי כללי, היסטוריה תזונתית ואינטראקציות עם גורמים סביבתיים שונים".

     

    "רכיבי תזונה נוספים שנחקרו ועשויים לתרום לתפקוד הקוגנטיבי, כחלק מתזונה מאוזנת השומרת על בריאותנו" היא מוסיפה, "הם חומצת שומן מסוג אומגה 3, פלבנואידים, אבץ, נחושת, ויטמינים A, B, C,D ו- E. בכדי לקבל את הרכיבים הללו וכדי לשמור על תזונה נכונה, כדאי לשלב בתפריט אכילת דגים כגון סלומון, סול, בקלה ועוד. דגים הינם מקור טוב לחלבון וחלקם עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, התורמים לתפקוד המח ומערכת העצבים. ומנגד מומלץ לצמצמם אכילת דגים גדולים בשל תכולת הכספית הגבוהה שבהם".  

     

    פירות וירקות שומרים על רקמת המוח מפני נזקים. רונית דוייב (צילום: יח"צ ) (צילום: יח
    פירות וירקות שומרים על רקמת המוח מפני נזקים. רונית דוייב(צילום: יח"צ )
     

     

    3 המלצות לשמירה על מוח בריא

    לצד ההמלצה לשילוב דגים בתפריט היומי מוסיפה רונית דוייב עוד שלוש המלצות לתזונה מאוזנת ואורח חיים בריא לשמירה על תיפקודי המוח:

    שילוב 5-6 מנות של פירות וירקות: מומלץ לצרוך יום-יום פירות וירקות, כגון: עלים ירוקים כהים- תרד, אוכמניות, חמוציות, סלק ועגבניות. חשוב שיהיו 5-6 מנות ביום של פירות וירקות מחמישה צבעים שונים.

     

    למה? פירות וירקות מכילים אנטיאוקסידנטים, כמו לוטאין, השומרים על רקמת המוח מנזקים. יכולת עיבוד המידע במוח הולכת ויורדת עם העליה בגיל. הקרטוניאידים ברישתית העין, לוטאין וזהקסנטין נמצאו המחקרים, לא רק כתורמים לשמירה על בריאות העין על ידי סינון קרני האור המזיקים, אלא גם כתורמים לעיבוד מידע ויזואלי מהיר יותר, המגיע ישירות מהעיניים ומתפרש במוח. 

     

    שתיית מים:  לא פחות חשוב להקפיד של שתיית נוזלים מספקת, של כ-8 כוסות מים ליום. עדיף לשתות מים ולצמצם בשתיית משקאות ממותקים, מוגזים או המכילים קפאין. מומלץ להגביל שתיית משקאות אלכוהוליים, כולל יין אדום, אותו ניתן לצרוך במתינות.

      

    תוכנית אימונים יומיומית מתמשכת: כמו כן, כחלק מאורח חיים מקדם בריאות פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד וחשוב אשר לה יתרונות רבים, ובין היתר נמצאה במחקרים כמונעת ירידה בתפקוד הקוגניטיבי הקשורה בגיל, ואף מפחיתה סיכון לחלות במחלות נוירו-דגנרטיביות. כמובן שעל כל אחד ואחת להתייעץ עם גורם רפואי באשר לפעילות הגופנית המתאימה למצבו.

     

    למה? מחקרים בקרב מבוגרים מצאו כי תוכנית אימונים יומיומית ומתמשכת הביאה לעליה בנפח המוח, באזורים אשר נוטים לקטון במהלך הזיקנה. בנוסף ראו עליה בחומר הלבן ובתפקוד המוח באזורים שונים שיתכן ויובילו ליעילות גבוהה יותר של יכולת הזיכרון, הריכוז וקבלת החלטות.

     

    ד"ר איתי גל מסביר על התהליכים ההרסניים במוחם של חולי האלצהיימר: 

     

     

    הכתבה מוגשת בשיתוף "מגדלי הים התיכון"





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    מספר החולים במחלת האלצהיימר צפוי להשתלש
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים