שתף קטע נבחר

מחקר: זה מה שיגרום לילד שלכם לזכור יותר

חוקרים אמריקנים מצאו כי ילדים שהלכו לישון לאחר לימוד מילים חדשות זכרו יותר את המילים בהשוואה לילדים שנותרו ערים. חוקרת: "ישנן הוכחות רבות לתרומת שלבי השינה השונים לתפקוד והתפתחות מוחם של ילדים"

מחקר נוסף מאשר את חשיבות השינה לתפקוד המוח: חוקרים אמריקנים מצאו כי ילדים ששיננו מילים חדשות לפני שינה, זכרו יותר מאשר ילדים שנותרו ערים.

 

החוקרים מאוניברסיטת אריזונה בדקו 39 ילדים בני שלוש שנים, שחולקו לשתי קבוצות: אלה שישנו בתנומות קצרות ארבעה ימים או יותר בשבוע, בהשוואה לאלה שחטפו פחות תנומות בימות השבוע. בכל קבוצה הילדים למדו מילים חדשות 30 דקות לפני שנשכבו לישון או שנשארו ערים גם לאחר ששיננו מילים חדשות.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

כעבור יממה, צפו הילדים בווידאו שהכיל את המילים החדשות שלמדו יום קודם. החוקרים הראו כי אלה שישנו לאחר לימוד המילים החדשות זכרו יותר את המילים החדשות בהשוואה לילדים שנותרו ערים.

 

עוד בנושא:

- הטעויות הגדולות של הורים בשינת ילדים

- הנחיות חדשות: שינה בחדר ההורים בשנה הראשונה

- כך תגרמו לילדכם ללכת לישון - ללא בעיות

 

החוקרים התעניינו בהשפעת התנומה על הילדים, במיוחד משום שמגיל שלוש ישנים הילדים פחות ופחות במהלך היום. בעוד שתינוקות עד גיל חצי שנה ישנים עד שש תנומות במהלך היום, רבים מהילדים בגיל שלוש ומעלה ישנים תנומה אחת במהלך היממה או פחות מכך.

 

החוקרים סבורים כי התנומות מסייעות לתהליך הלימוד של הילדים בתהליך הקרוי "שינת גלי מוח איטיים". פרופ' רבקה רומז, ראש צוות החוקרים מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת אריזונה, אמרה כי ישנן הוכחות מחקריות רבות לתרומת שלבי השינה השונים לתפקוד והתפתחות מוחם של ילדים: "אחד השלבים החשובים ביותר הוא שינת גלים איטיים", הסבירה פרופ' גומז.

 

 

"בשלב שינת הגלים האיטיים", הסבירה פרופ' גומז, "המוח 'משדר בשידורים חוזרים' את הזכרונות, כך שהמוח מחזק את היכולת לשמור זכרונות אלו". על אף הממצאים שמצביעים על תרומת התנומות להתפתחות הזיכרון של הילד, אומרת פרופ' גומז שאין להכריח את הילד לתפוס תנומות במהלך היום, אם אינו רוצה בכך.

 

"החשוב ביותר הוא כמות השינה הכוללת ביממה", היא מסבירה. "ילדים לפני גיל בית הספר צריכים לישון 10 עד 12 שעות במהלך 24 שעות, בין אם כולן במהלך הלילה, או שילוב של שינת לילה ותנומות במהלך היום".

 

שינה משפיעה על הזיכרון

"מחקרים בעבר, גם בבעלי חיים, כבר העידו על הקשר בין חשיבות השינה לגיבוש הזיכרון", אומר פרופ' גיורא פילר, מומחה לרפואת ילדים ורפואת שינה מבית החולים כרמל, "שינה אחרי למידה חשובה לגיבוש הזיכרון, לכן על תלמידים וסטודנטים לא לוותר על שינה בתקופות של למידה".

 

לדברי פרופ' פילר, "החידוש העיקרי במחקר החדש נוגע לשינה העמוקה הוא שנת הגלים האיטיים שמסתבר שברת חשיבות משמעותית לגיבוש הזיכרון. כך או כך, מחקר זה הוא עדות נוספת לצורך בשינה והימנעות מחסך שינה".

 

כמה זמן צריך לישון?

הנחיות של האיגוד האמריקני לרפואת ילדים והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים, קבעו לפני כשנתיים את טווחי השעות הרצויים בכל גיל. אצל ילודים מהלידה עד גיל שלושה חודשים, טווח השינה המומלץ הוא 14-17 שעות ביממה, כשזמן השינה צריך להיות לפחות 11-13 שעות ביממה. לגבי תינוקות, קובעות ההנחיות כי שינה של פחות מ-11 שעות ביממה או יותר מ-19 שעות ביממה אינן תקינות ועלולות להשפיע לרעה בריאותית והתפתחותית על התינוק. 

 

 ( ) ( )

פעוטות בגילאי 4-11 חודשים צריכים לישון 12-15 שעות. אם הדבר אינו אפשרי, קובעות ההמלצות כי יש להקפיד על לפחות 10-11 שעות. פחות מ-10 שעות שינה ביממה או מעל 18 שעות ביממה דורשות התייחסות ותיקון. פעוטות בגילאי שנה שנתיים צריכים לישון 11-14 שעות ביממה, או לכל הפחות 9-10 שעות ביממה. באיזור הסכנה נקבע כי פחות מ-9 שעות או מעל 16 שעות אינם תקינים.

 

ילדים בגילאי 3-5 צריכים לישון 10-13 שעות ביממה, או לפחות 8-9 שעות ביממה. שינה של פחות מ-8 שעות או מעל 14 שעות אינה תקינה. ילדים בגילאי בית הספר צריכים לישון 9-11 שעות ביממה, או לפחות 7-8 שעות.

 

שינה של פחות מ-7 שעות או מעל 12 שעות ביממה אינה תקינה. בני נוער בגילאי 14-17 צריכים לישון 8-10 שעות ביממה או לפחות 7 שעות ביממה. פחות מ-7 שעות שינה ביממה או מעל 11 שעות ביממה יפגעו בתפקוד הילד והישגיו.

 

ומה עושים כשהתינוק מסרב לישון בלילה? צפו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יש חשיבות למספר שעות השינה ביממה
צילום: shutterstock
מומלצים