שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    תביעה: מנע מאדם עיוור לעלות לאוטובוס בגלל כלב הנחייה

    נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה נגד נהג חברת אפיקים שאסר על נוסע עיוור, שנעזר בכלב נחייה, לעלות על האוטובוס, בגלל הדרישה שהכלב יהיה עם מחסום על פיו, למרות שהוא פטור מכך. נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "הנציבות תמשיך לפעול בכלים העומדים ברשותה על מנת להביא לשוויון של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים"

    נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה השבוע תביעה בסך 62.5 אלף שקל נגד חברת האוטובוסים אפיקים ונהג מטעמה, על רקע טענה לאפלייתו של צעיר עם מוגבלות בראייה.

     

    כתבות נוספות בעמוד הכלכלה

     

    על פי כתב התביעה, בסוף אוגוסט 2015, ביקש יניב אלמליך (26), שהינו אדם עם מוגבלות בראייה שנעזר בכלב נחייה, להגיע עם חברו לרמת גן מירושלים באמצעות קו 400 של חברת אפיקים. עם עלייתו לאוטובוס, הנהג הנתבע צעק על אלמליך לפני שאר הנוסעים ואסר עליו לעלות יחד עם כלב הנחייה שלו, בטענה שעל פי החוק הכלב חייב לעלות עם מחסום על פיו.

     

    עוד נכתב כי למרות ניסיונו של אלמליך להסביר לנהג שמדובר בכלב נחייה הפטור מהשמת מחסום על פיו, ועל אף שהציג תעודת עיוור ורישיון המעיד על היות הכלב כחיית שירות, המשיך הנהג בסירובו מלאפשר לו לעלות לאוטובוס.

     

    בשלב זה, החליט אלמליך לעמוד על זכותו ונכנס לאוטובוס יחד עם כלבו, למרות הצעקות. בעקבות זאת הנהג סירב להתחיל בנסיעה, כיבה את המנוע, ירד מהאוטובוס, נעל אותו והותיר את אלמליך ושני נוסעים נוספים לבדם באוטובוס ללא כל אפשרות יציאה ממנו.

     

    לאחר כ-20 דקות בהן היו נעולים השלושה ברכב בחום הכבד של חודש אוגוסט, הנהג חזר, המשיך בהעלאת נוסעים והחל בנסיעה, מבלי שלהתייחס לאלימלך או לתקרית באופן כלשהו.

     

    בכתב התביעה נטען עוד כי סירובו של הנהג להעלות את אלימלך לאוטובוס ובכך למנוע ממנו מלקבל את השירות המגיע לכל אדם רק בשל העובדה שהוא מלווה בכלב נחייה, מהווה אפליה על פי הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וחוק איסור אפליית עיוורים.

     

    כלבי נחייה משמשים לעיוורים כזוג עיניים רואות ומלווים אותם לכל מקום, ועל כן נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות טוענת כי התנהגות הנהג גרמה לפגיעה בכבודו של אלמליך כאדם, בזכותו לשוויון ובאוטונומיה שלו, ויצרה אצלו תחושות קשות של עלבון, השפלה, זעם וחוסר אונים נוכח הצורך הפשוט והיומיומי להתנייד ממקום למקום באמצעות אוטובוסים.

     

    כמו כן צוין, כי מחובתה של אפיקים, כאחראית על מתן השירות הציבורי התחבורתי, להכשיר את נהגיה ולהנחות אותם לגבי זכויות אדם המלווה בכלב נחייה, לקבל את השירות הציבורי.

     

    נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם מסר: "לצערי שוב אנו עדים למקרה שבו אדם עיוור, הנעזר בכלב נחייה, נתקל בקושי לקבל שירות בסיסי ויומיומי כמו נסיעה באוטובוס, ובתגובה קיצונית ובלתי נסבלת מצדו של נותן שירות.

     

    "תופעות אלה, שמקורן בסטיגמות ובורות, הן עדיין לצערי מנת חלקם של אנשים עם מוגבלות רבים. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שמה לה למטרה לפעול למיגורן. הנציבות תמשיך לפעול בכלים העומדים ברשותה על מנת להביא לשוויון של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים".

      

    מ"אפיקים" נמסר בתגובה: "חברת אפיקים טרם קיבלה את כתב התביעה, לכשיתקבל תלמד החברה את האמור בו ותגיב בהתאם. עם זאת, אפיקים מכירה את המקרה שהתרחש לפני כשנתיים וכבר אז פעלה בזמן אמת לנקיטת צעדים משמעתיים כנגד הנהג, אשר לאחר עריכת בירור הסתבר כי הפר את הוראותיה ונהליה הברורים של החברה".

     

    "בנוסף, החברה פעלה (עוד לפני המקרה המצער) ופועלת אחריו על מנת למנוע מקרים כגון אלו, ובמסגרת זו רעננה לכל נהגיה, את הנהלים בכל הנוגע לנגישות התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות בכלל ולהעלאתם של כלבי נחיה לאוטובוסים בפרט".

     

    "למותר לציין כי החברה רואה את לנגד עיניה את נושא הנגישות והשוויון לאנשים עם מוגבלויות, כנושא עם חשיבות ראשונה במעלה, ואינה חוסכת באמצעים, טכנולוגים ואנושיים, על מנת להנגיש את אוטובוסי החברה, בהתאם לכל דרישות הדין ואף מעבר לכך."

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים