שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    "להפוך את הלקוחות לקהילה"
    בעידן הדיגיטל כל בעל עסק נדרש לייצר תוכן מעניין כדי לשווק את עצמו ברשתות החברתיות. שלושה מומחים מייעצים איך לעשות את זה טוב ובתקציב מוגבל

    בשיתוף בנק הפועלים

     

    מאשה דשקוב (42) הקימה לפני ארבע שנים בשתי ידיים חרוצות ונמרצות את מכללת Digitalent, מרכז הכשרה למקצועות הדיגיטל. תקציב לפרסום ושיווק לא היה לה, אז היא השתמשה בידע שצברה בתחום ובחשבון הפייסבוק האישי שלה כדי לקדם את העסק שהקימה והצליחה יפה בתקופה קצרה יחסית. במרכז שהקימה מלמדים היום 170 מומחים מובילים מהתעשייה והוא מציע כמה מסלולי הכשרה לקהלים שונים, סדנאות ומפגשי קהילה. בראיון שקיימנו איתה היא מספרת איך עסק קטן יכול לשווק את עצמו ברשתות החברתיות עם תקציב מוגבל.

     

    תחרות עסקים קטנים" של "ידיעות אחרונות" ו־ynet בשיתוף בנק הפועלים: להרשמה כנסו לאתר התחרות: SmallBusiness11.ynet.co.il פרויקט "עסקים קטנים"

     

    מאשה דשקוב  (צילום: ליאת מנדל)
    מאשה דשקוב (צילום: ליאת מנדל)

     

    "אחד הדברים הכי אמיצים שעשיתי בפתיחת העסק שלי היה החלטה שאני מוכנה לחשוף ולהיחשף. והכוונה היא לא רק לעסק שלכם אלא גם לדברים האישיים", מספרת דשקוב. "אחד הפוסטים הראשונים ששמתי בעמוד הפייסבוק שלי דיבר על ילדות וחזרה לעיר מולדתי והאתגרים הרגשיים שהיו קשורים בכך. הפוסט היה כן ואותנטי והביא לי המון חשיפה. במקביל הייתי מעלה כל שבוע פרשנויות על כתבות מקצועיות, פוסטים על מצב הענף בו עסקתי, וכל פוסט כזה היה הביא הרבה הצעות חברות מאנשים שרלוונטיים לעסק שלי", היא מספרת.

     

    אז הנה הטיפים של מאשה לדברים שכל עסק קטן חייב לעשות בתחום השיווק הדיגיטלי.

    1. עמוד נחיתה (Google my business): כל עסק חייב נוכחות בסיסית במנוע החיפוש של Google. אם לקוח מחפש אותך - אתה חייב לעלות בתוצאות חיפוש על שם העסק במקום ראשון. "הדבר הראשון שעשיתי כשפתחתי את העסק זה רכישת דומיין והקמת עמוד נחיתה פשוט אך ברור ובו פסקה קצרה על מגוון הקורסים שאני מציעה ואיך ניתן ליצור איתי קשר. מאוד חשוב גם לאפשר השארת פרטים בטופס ליד. יש חשיבות להקמה מהירה של העמוד. לגוגל לוקח זמן "לקרוא" ולתייג את העמוד שלכם בתוצאת חיפוש במיקום גבוה.

     

    2. הקמת קהילה מקצועית. חשוב ליזום הקמת קהילה או להשתתף באופן פעיל בקהילות מקצועיות בפייסבוק. לכל תחום עסקי יש קהילות מקצועיות שבהן יש אחוז גבוה של לקוחות פוטנציאליים שלכם. תמצאו את הקהילות האלה, תתחילו להשקיע במתן תשובות לאנשים ששואלים שאלות. ככל שתהיו פעילים יותר, כך יותר לקוחות פוטנציאליים יכירו אתכם ויקשרו אתכם לעשייה מקצועית, שירות נדיב, ועוד. אחרי כחצי שנה של פעילות יומיומית בקהילות המובילות תוכלו לפתוח קהילה שלכם ולהזמין לשם לקוחות שלכם, קיימים ופוטנציאליים.

     

    3. מאגר לקוחות. כל עסק צובר דאטה של לקוחות, והנתונים האלה יקרים מפז. האם יש לכם מאגר לקוחות מעודכן? איזה נתונים אתם אוספים על הלקוחות שלכם? האם אתם יודעים מתי יש להם אירועים משפחתיים? באיזה רכב הם נוסעים? האם הם טבעוניים או צמחוניים? ככל שתאספו יותר מידע על יותר לקוחות - תוכלו להציע להם הצעות וחבילות רלוונטיות ואותנטיות יותר. הלקוחות שלכם ירגישו שאתם ממש מכירים אותם, תייצרו מולם מערכת יחסים מאוד קרובה ומבוססת על אמון. מנקודה זאת כל ניסיון מכירה יהיה הרבה יוצר מוצלח, מהיר וקל. את ההצעות תוכלו לשלוח בהודעות ווטסאפ, במייל או באמצעות מסנג'ר.

     

    4. כתיבת בלוג. אם המוצר או השירות שלכם מורכבים יחסית, או מאוד־מאוד מגוונים, ואתם רוצים לספר על כל האפשרויות שטמונות בו, אם לתפיסת המקצוענות שלכם יש ערך בביצוע המכירה העתידית - כדאי לכם לפתוח בלוג מקצועי. בבלוג תוכלו לכתוב על הקטגוריה בה אתם פועלים ועל עדכונים שיש בענף. קיימים המון טמפלטים (כמעט) חינמיים עליהם ניתן להקים בלוג מצוין, שאגב גם מאוד יעזור לכם בקידום העסק כי הוא תמיד יעלה בתוצאות החיפוש בגוגל ויביא גולשים רלוונטיים לעסק.

     

    גם לדנה זיו־אב רזניק, מנהלת הרשתות החברתיות בבנק הפועלים, יש טיפים לעסקים קטנים שרוצים לקדם את העסק שלהם ברשתות החברתיות בלי הרבה משאבים. "לעסקים מתחילים אין הרבה אמצעים, והרשתות החברתיות הן פלטפורמה מצוינת להעלאת תכנים חינם, ומומלץ כמובן שיהיו מעניינים ומחדשים. אם בדף הפייסבוק שלכם אין תזוזה מספר ימים - הוא נחשב עבור הגולשים כמת, זו פלטפורמה שחובה להזין. בנוסף, חשוב לייצר מינון נכון שייתן ערך שיווקי מתון ולא יהיה אגרסיבי מדי. מומלץ להתנסח תמיד בגובה העיניים של הגולשים, שירגישו שהם מדפדפים בתוכן מעניין ולא בתוכן פרסומי. אבל בסוף מה שהכי חשוב זה בידול המוצר שלכם ממוצרים אחרים. הרבה מוצרים שיוצאים לשוק נראים דומים בעיניהם של הצרכנים, ושיווק נכון ברשתות החברתיות יכול לשדרג ולהכניס "טוויסט" שאין למוצרים אחרים, לא משנה עד כמה הם בסופו של דבר כן דומים".

     

    ירון פרוסט מ־Publishares מסביר שבהשקעה לא גדולה אפשר להעלות לפייסבוק פוסט שיעניין את הלקוחות ויתרום לעסק, ומציע 7 סוגי פוסטים שאפשר לפרסם ופשוט יעבדו

     

    1. סיפור לקוח: "תכירו את רותי".

    לכל עסק יש לקוחות מעניינים יותר מאחרים: עולה חדש שרק הגיע לארץ, זוג קשישים חמודים שהכירו בנסיבות מיוחדות, או אולי במקרה נחת עליכם הנין הפחות ידוע של בן־גוריון. ראיינו אותם בקצרה, צלמו עם האייפון, והופס – יש לכם פוסט נהדר שיביא אנגייג'מנט.

     

    ירון פרוסט (צילום: ערן גולדין)
    ירון פרוסט(צילום: ערן גולדין)

     

    2. מאחורי הקלעים:

    "לא תאמינו מה קרה לי". גם לעסק קטן יש התרחשויות שקורות הרחק מעיני הלקוחות – ויכולים לעניין אותם. קרתה לכם תקלה באחת ההזמנות? קרה משהו שלא אמור לקרות? שתפו את הגולשים וצרפו תמונה מעניינת שממחישה את המאורע הבלתי צפוי. לאנשים יש נטייה טבעית לרצות לדעת דברים שהם "לא אמורים לדעת", ואתם יכולים למצוא את עצמכם עם אחד הפוסטים הכי ויראליים שפירסמתם. נסו ותראו.

     

    3. שיתוף בתוכניות:

    "הפתעה בקרוב". יש לכם תוכניות להביא מוצר חדש? לספק שירות חדש? או אפילו סתם רעיון ראשוני לפיתוח עסקי? שתפו את הלקוחות וצרו ציפייה. אפילו אם בסוף זה לא יקרה, השיחה עצמה תגדיל את הסקרנות כלפי העסק שלכם ותתרום לכם. אנשים אוהבים שמתייעצים איתם, וזו ההזדמנות שלכם לנכס את השיחה הזו לעסק שלכם ולגרום להם לזכור אתכם בחיוב.

     

    4. התייעצות:

    "אז מה אתם אומרים?". נניח שאתם מתלבטים לגבי מהלך עסקי כלשהו שיש לו השפעה על הלקוחות שלכם: האם להגדיל את החנות/משרד, להביא מוצר חדש מחו"ל או אפילו להחליף את סוג העוגיות בפינת הקפה. למה שלא תשאלו בפייסבוק את הלקוחות מה דעתם על זה? תתפלאו לגלות איזו שיחה ערה יכולה להתפתח על הדברים הכי קטנים שאולי נראים לכם לא מעניינים. אלוהים, כידוע, נמצא בפרטים הקטנים.

     

    5. פייסבוק לייב:

    "מיה דגן הגיעה לחנות שלי!". לא על כל שטות, ובלי להגזים כמובן, אבל מדי פעם נחמד לצאת בשידור פייסבוק לייב כשמשהו מעניין קורה בעסק. סלב הגיע לבקר? הגיעה סחורה חדשה של מוצר שכולם מחכים לו? סתם יש לכם יומולדת והעובדים הפתיעו אתכם עם עוגה? כל מה שצריך זה לפתוח מצלמה בטלפון ולשדר חי. בשביל לא לטרחן, רצוי לא לשדר לייב יותר מ־3־2 דקות (אלא אם כן מדונה החליטה לעשות הופעה בהפתעה דווקא אצלכם בעסק, ואז תשדרו את הכל).

     

    6. עצת מומחה:

    "קחו את זה ממני". יש לכם חנות שוקולדים? תנו טיפ או סרטון קצר על איך להכין פרלינים לבד בבית. אתם בעלי מספרה? שתפו בקצרה איך לספר קצוות, או להתגלח בלי להיפצע. המיצוב שלכם כמומחים בתחומכם רק יגדיל את הסמכות המקצועית שלכם ויביא לכם יותר לקוחות.

     

    7. רשימה:

    "7 דברים שלא ידעתם על". זה עובד ממש כמו הרשימה שאתם קוראים ברגע זה. אנשים פשוט אוהבים רשימות. תכתבו להם פוסט עם רשימה נחמדה, קלילה ומעניינת, על משהו בתחום העסק שלכם. אתם בעלים של בית קפה? תנו רשימה על "9 סוגי קפה שלא הכרתם". יש לכם מכון קוסמטיקה? תכתבו על "5 טיפולים חדשים שרק הגיעו לארץ". זה יעבוד לכם כמו קסם.

     

    ירון פרוסט, הוא מנכ"ל Publishares, סוכנות תוכן למותגים, חברות וארגונים

     

    בשיתוף בנק הפועלים

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים