הגיל שאפשר לתת לילדים סמארטפון
בעקבות פרסום נתוני הדו"ח השנתי של המועצה לשלום הילד על הגיל שילדים מקבלים סמארטפון, בדקנו עם מומחים מה הגיל הנכון שכדאי לאפשר להם טלפון חכם, ובעיקר מה האחריות של ההורים. רמז: הרבה מעבר לקנייה
כ-50% מהילדים מקבלים מההורים סמארטפון לראשונה בגילאי 10-12. כך עולה מהדו"ח השנתי של המועצה לשלום הילד. עוד עולה מהדו"ח, כי 43% מההורים לא מגבילים את "זמן המסך" של ילדיהם, 36% מאפשרים להם עד שעתיים ביום ו-13% לא מאפשרים בכלל.
"העניין הוא לא רק הגיל, אלא גם רמת הבגרות והאחריות האישית של הילד", אומרת ד"ר מלי דנינו, יועצת חינוכית ומנכ"לית אגודת ניצן. "על ההורה מוטלת האחריות ללמד את הילד שימוש נכון בסמארטפון, כדי להכיר את הסכנות הטמונות במכשיר זה. המטרה היא לפתח אצל הילד מעין התראת 'צבע אדום', כדי להימנע ממראות העלולים לגרום לפגיעה בעלת תוצאות בלתי הפיכות".
דברים שחשוב להסביר לילדים על הרשתות החברתיות:
דנינו מדגישה כי "כשאנחנו קונים אופניים לילד נדאג לגלגלי עזר וקסדה, נלמד את הילד בקצב שלו, נהיה על ידו, נעודד אותו כדי שיצבור ביטחון, ינהג בזהירות, ילמד את החוקים ובסופו של דבר ידע לרכב עליהם באופן עצמאי.
"כשאנו רוכשים לילדינו טלפון, האם אנו מכינים תכנית הדרכה? האם אנו מלמדים מפני מה להיזהר? ובעיקר, האם אנחנו מלמדים אותם שמילה שנכתבת נחרטת בלב של הצד האחר? מה קורה כשכולם מחליטים להדיר ילד מהקבוצה? איפה הילד שלנו בעניין הזה - האם פסיבי? נוקט עמדה? חושש? תפקידנו כהורים להיות מעורבים, לנקוט עמדה, להיות עם היד על הדופק ולהתעניין מה קורה ברשת החברתית, לא פחות ממה שקורה בבית הספר שלפעמים הוא רק קצה הקרחון".
ההורים צריכים להיות נוכחים
"הנושא של המסכים הוא רק חלק קטן מההתמקמות שלנו כהורים מול הילדים בנושאים של גבולות, חינוך ונוכחות הורית", אומרת אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית לילדים ונוער ומנהלת "מרכז גרתי טיפול רגשי לילדים". "הילדים חיים בעולם שמתפתח טכנולוגית בקצב מסחרר וישנן נורמות חברתיות שחשוב לאפשר להם להיות חלק מהן. למנוע מהם לגמרי מסכים וניידים זאת לא אופציה טובה בעיני כי היא פוגעת בהם חברתית, לא מאפשרת להם להשתייך לקבוצת בני הגיל ומעוררת כעס כלפי ההורים.
"כדי לנהל נכון את נושא המסכים ההורים צריכים להיות נוכחים. הם יכולים להתיידד עם עולמות התוכן של הילדים ומדי פעם לצפות איתם בתכנים ולתווך. חשוב שהם ידעו מה הילדים צורכים, מתוך סקרנות ועניין אמיתי, ולא מתוך עמדה ביקורתית.
"אם הילדים מרגישים שההורה חושב שהם צורכים זבל, הם לא ירצו לשתף את ההורה. התקשורת סביב המסכים חשובה בעיני. בתוך השיח שמתנהל בכל בית, ההורים יודעים מה נכון לכל ילד. האם המסכים מנתקים את הילד מחברים ותחביבים ומהווים בריחה? האם הם מהווים זמן מנוחה שדרוש לילד כי הוא עמוס ועסוק רוב היום? האם הילד משתמש במסכים בעיקר כדי להתעדכן ולהרגיש שייך?
"כשההורים מבינים איזו פונקציה המסכים מספקים לכל ילד, קל יותר לדעת איך להתנהל. כמו בכל נושא - גם כאן חשוב להציב גבולות, אך כשהגבולות באים מתוך הבנה של צורכי הילד ושיח פתוח. הם יותר מדוייקים עבור הבית והילד, והם מתקבלים טוב יותר על ידי הילד".
קראו עוד:
טעויות של הורים שגורמות לילדים להיצמד למסכים
זו הסיבה שהילד שלכם צמוד למסכים
מחקר: הסלולרי מסיח את דעתם של ההורים
מה הגיל הנכון שכדאי לאפשר לילד סמארטפון?
"כשהילדים מגיעים לגיל שבו הם מסתובבים לבד בחוץ, אצל רוב הילדים זה קורה כבר בסביבות גילאי 10-9, כבר אפשר לתת להם טלפון לצורכי תקשורת. אם זה טלפון חכם שמאפשר להם גם להיות חברים בקבוצות ווטסאפ של הכיתה ולתקשר עם חברים, חשוב לשבת ביחד ולהסביר לילד מהם הזמנים בהם הוא יכול לשחק בטלפון או לראות סרטונים, ומתי הטלפון אצלו רק לצורכי תקשורת, איך מתנהלים בווטסאפ, אילו תכנים מתאימים לגיל שלו, מה עושים אם מישהו מראה לו, או עולה אצלו, תוכן לא מתאים, וכד'.
"המצב שאליו אנחנו צריכים לשאוף הוא מצב שבו נאפשר לילד שלנו להיות עם טלפון, נכין אותו לשימוש נכון, נתווך עבורו את השימוש ונסמוך עליו שהוא יהיה אמין ויעשה זאת בצורה טובה. אם נראה שזה לא מתנהל כך, נצטרך לעבור עם הילד תהליך של לימוד, הסברה וליווי עד שיוכל להשתמש בטלפון נכון. לעיתים נגיע אחרי זמן מה למסקנה שזה מוקדם מדי ושהילד עוד לא בשל לכך, ונחשוב על פתרונות אחרים שמאפשרים לנו יותר פיקוח, למשל נייד ללא אינטרנט או אינטרנט רק כשאנחנו בסביבה".
האם לעקוב אחרי פעילות הילדים ברשת? צפו:
תאום ציפיות עם הילד
שירלי בן יאיר, מנחת הורים מוסמכת משרד החינוך ומנהלת התוכן של מרכז הורות גבעתיים, אומרת כי ברוב המקרים ילד מקבל את הטלפון הראשון שלו בגיל תשע, שזהו הגיל שכבר מותר לחצות כביש לבד וההורה המודאג רוצה לדעת היכן נמצא הילד והאם הגיע ליעדו בבטחה.
"אין ספק שמהיבט זה הטלפון הנייד תורם לשקט הנפשי של ההורה", היא אומרת. "מסכים וטלפונים חכמים הם כבר חלק בלתי נפרד מחיינו, ולכן לא יהיה לנו כהורים נכון להתעלם או לדחות את השימוש בהם. יחד עם זאת, יש לצייד את הילד בכללי התנהגות ובטיחות לשימוש נבון בסמארטפון ובמסכים בכלל ובכך גם לצמצם את האפשרות לתקיפה מינית - עוד נתון מדאיג שהוצג בדו"ח.
"נכון שעל מערכת החינוך לתת כלים עדכניים לשימוש במסכים ואף לרתום את המסכים לטובת הטמעת מיומנויות רלוונטיות לחייהם הבוגרים, יחד עם זאת, על ההורים גם מוטלת משימה - לתת מענה מותאם גיל ואופי כי כל ילד שונה גם בתוך אותה משפחה.
"מצד אחד, לכבד את הרצון של הילדים לגדול, לצמוח ולהתפתח, ומהצד השני לתת לו כללי התנהגות ברורים ברשת. מנקודת מבטי אין משמעות אם ילד יהיה מול המסך שעה יותר או פחות ביום או יקבל את הטלפון הראשון שלו שנה יותר או פחות, הראיה היא הרבה יותר רחבה. על ההורה הסמכותי לכבד ולסמוך על ילדו, תוך חיזוק הערך העצמי שלו והדהוד החוזקות שלו, כי ילד שההורה מאמין בו וסומך עליו יוכל תמיד לשתף את הוריו בהתלבטות או מצוקה אם נתקל בה במסגרת השימוש במסכים.
מה הגיל הנכון לדעתך לתת לילד טלפון חכם?
"אפשר לצייד את הילד בטלפון בסביבות גיל תשע, הגיל שבו הילד כבר יותר עצמאי ומתחיל ללכת לבית הספר ולחברים ללא ליווי הורי, זהו גם הגיל בו על ההורים לקיים תאום ציפיות עם הילד לגבי לקיחת אחריות על חפצים יקרים כמו הטלפון הנייד ועל המסרים המגיעים לטלפון ויוצאים ממנו".