שתף קטע נבחר
 

לוקאל דיגיטלי

עם ישראל יודע לתת כתף בעת צרה. צרת הקורונה הוכיחה שהסולידריות לא פסה מעולמנו גם כשהמגפה פרצה לחיינו, אבל איך שהוא קצת נדמה שהכוחות אוזלים. רותי דר לא ויתרה, והיוזמה שלה עפה לעולם

יש אנשים שמצאו את עצמם מחדש. המציאות עלתה על כל דימיון. שחקני תיאטרון הפכו לשליחים ואחרים מייצרים יוזמות כדי לתמוך באלה הנמצאים מאחורי הקלעים. יש כאלה שחרב עליהם עולמם והם לא הצליחו להתרומם, סגרו את העסק, יצאו לפנסיה בעל כורחם או שפשוט התיישבו בחושך ומחכים לאור שיבוא. נראה שהמשק הישראלי לא מקבל מספיק תמיכה ממשלתית, והעסקים שקיבלו כספים מהמדינה היו ברשימה מיקרית, ואם קיבלו, לא יכלו להתבסס עליהם כדי לשרוד. אבל יש כאלה שהחליטו "לנצל" את התקופה כדי לתמוך בקהילה המיידית שלהם, ויזמו שווקים, ישנם היצירתיים עם מעוף שיצרו סלסלות עם תוצרים של יצרנים או חקלאים והם מוכרים ועוזרים לאסוף את הפרוטות כדי לשרוד. לרותי דר, פעם מתל אביב וכיום מהמושבה יוקנעם, משרד לשיווק דיגיטלי בן עשר שנים. התחומים עליהם היא חולשת עוסקים באופנה ולייף סטייל. הנגיעה שלה היא בעיקר במעצבות אופנה מקומיות. עם פרוץ מגיפת הקוביד19 ומתוך הבנה שהעולם השתנה ללא היכר, שהתקציבים יקטנו או יעלמו ויופנו ל"מצב הישרדות", עסקים שלא בטוחים שישרדו יהססו להשקיע בשיווק, דר לא היססה, ופתחה ביוזמה. ב-11 במרץ, עם הליחשוש הראשון על הקורונה, כשבקושי ידעו כיצד לבטא את שמה, היא הקימה קבוצה בפייסבוק בשם LOCAL Shopping במטרה לתת את מה שהיא יודעת הכי טוב, וללא תמורה.

 

דגעדגע ()
אחינועם. צילום: רפאל לוי

 

התיאור של הקבוצה אומר אולי הכל: "בלי הרבה מחשבה ולעומת זאת עם המון לב, פתחתי את הקבוצה הזו כדי שתהיה מקום לעסקים מקומיים לחשוף את עצמם וכדי לעזור לישראלים לקנות לוקאלי. בימים כאלה של חוסר ודאות וביטחון כלכלי זה הזמן להראות שאנחנו יכולים ורוצים לעזור זה לזה ולשמור על עצמנו חזקים". אמרה ועשתה. פתחה וקיוותה לטוב. והוא אכן הגיע. הקבוצה מונה בימים אלה מעל 22,500 משתתפים, ספקים ולקוחות. היוזמה המקורית היתה לתת הזדמנות לעסקים ישראלים למכור לישראלים בישראל. זו התנועה הפופולארית והנכונה בימים האלה וגם בימים אחרים. המוצרים לא חייבים להיות דוקא מ'תוצרת הארץ'.

 

 

דגעדגע ()
רותי דר, יזמה ומפיצה לעולם. צילום: עופרה רון מזור

 

דר: "יש עסקים שמייבאים מכל מיני מקומות בעולם וזו פרנסתם הלגיטימית. הקבוצה נועדה גם בשבילם". אבל היא לא שקטה. למרות שילדה את ילדתה השלישית בחודשים האחרונים ותוך כדי טיפול בשניים הגדולים ממנה, שגם הם קטנים, הנקות וטיטולים, הרעיונות שלה לא נדמו, והיא מוציאה אותם לפועל בזה אחר זה והיא רק רצתה לעזור. וכך נולדו כבר שלושה ירידים און ליין בישראל, אחד בכל חודש עם רשימת משתתפים, הטבות ועוד פרטים חשובים שיתנו הזדמנות לחשיפה ראוייה. עם התגברות ההצלחה והכרת התודה של העסקים, היא החליטה לעלות רף נוסף, ולחצות את הגבול. עד ארה"ב. ולא רק. ובעוד שבוע היא תקיים יריד און ליין לרשימת העסקים שעומדים בסף הכניסה ליריד. לא יהיו אלפי עסקים, כאלה יש בפלטפורמות אחרות, אבל ישתתפו יוצרים שהם ממש אמנים כל אחד בתחומו. הם נדרשים למסוגלות.

 

דגעדגע ()
8th Floor Studio. צילום: יח"צ

 

 

דר: "יש כאלה שלא בטוחים שהם יכולים לעמוד בזה, הם פוחדים שלא יצליחו לספק אם יקבלו הרבה הזמנות, או שהלוגיסטיקה תהיה להם מסובכת". לכן היא יצרה טבלה מסודרת מאוד. הם אף משלמים "דמי רצינות" סימליים. כל זאת כדי שהרשימה תהיה אמינה והלקוחות ידעו שהם "מתעסקים" עם עסקים שיודעים לספק להם את מה שהם מזמינים. הם נדרשים להצהיר על עלויות המשלוח, וכמובן על כל פרטי המוצרים שהם מוכרים. והכי חשוב, הם מתחייבים על הטבה משמעותית לרוכשים. הנחות משמעותיות על מוצרים מיוחדים, מעוצבים ואחרים ממה שהשוק האמריקאי מציע. היריד הקרוב מיועד לקהל החי בארה"ב. הקהל הישראלי שצמא לטעם הישראלי עם הטויסט המיוחד, והטעם הזה שמייצרים רק בצד המסויים הזה של הים התיכון. אפרופו טעם, מיותר לציין שמזון לא כלול כאן. דר: "הלוקאליות היא ההשתייכות והזהות ולא רק המיקום הגאוגרפי בו.

 

בזמן והעולם הדיגיטלי מאפשר לקשר הזה להתקיים בצורה עוצמתית". בין המציגים שימכרו את מרכולתם ניתן למצוא יוצרת של תיקים אופנתיים, תכשיטים מיוחדים, בגדים ובגדים תחתוניים, קופסאות מתנה שמיועדות לקהל ישראלי ויהודי - אמריקאי, כלי קרמיקה, נעליים, כיסויים לעגלות תינוק, שבלונות מעוצבות לקישוט עוגות ועוד. ישנה אפילו מאיירת שמקבלת תמונה משפחתית, הופכת אותה לאיור נוגע ללב ושולחת קובץ דיגיטלי להדפסה מקומית על ידי המזמין, זו קנייה מישראל שלא כרוכה בעלויות משלוח. ואם בעלויות משלוח עסקינן, ממבט בטבלה אפשר ללמוד שהמספרים אינם גדולים כלל. נראה כי בעלי העסקים עשו מאמץ למצוא את הדיל הטוב ביותר כדי שמחיר המשלוח ישתלם למזמין. רותי דר לקחה את המילים "להניע את גלגלי המשק הישראלי" למקום של עשייה משמעותית. היא הבינה גם מאחותה שנמצאת ברילוקיישן בבוסטון, שהישראלים בארה"ב מחפשים לקנות מישראל, שרוצים שהכסף שלהם ילך, אם כבר, לעסקים ישראלים. היא התיישבה על צורך וגייסה סביבה צוות שעבד בהתנדבות "מיקה בר ונועה גלר שעוזרות לי בניהול השוטף, רוני כהן מקווין סייז שעזרה לי מאוד עם האתר ועוד" היא לא שוכחת לתת קרדיט מכל הלב. היא הביאה את הפנטזיה שהיתה לה לידי יישום. דר עובדת בעיקר בישראל וחלמה מזמן לפרוץ את הגבולות. המגיפה נתנה לה הזדמנות.

 

דגעדגע ()
The Fluff. צילום: רותם לבל

 

דר: "יריד האונליין מאפשר תמיכה בעלת משקל משמעותי בעצם הקנייה הישירה מהעסקים ומהמעצבים, ולא דרך פלטפורמות שונות אשר כרוכות בהן הוצאות נלוות מאוד גבוהות ותשלומי עמלות ביניים. היריד פונה לישראלים שחיים בארה״ב, שמעריכים ומחפשים את הייחודיות שבעיצוב ובאיכות המוצרים הישראלים, ובנוסף רוצים לתרום להנעת המשק הישראלי ולתמוך בעסקים הלוקאלים. קהילת לוקאל שופינג מורכבת מרוב מוחלט של נשים, צרכניות שבוחרות לרכוש מעסקים מקומיים מתוך מודעות וכוונה לתמוך במשק הישראלי שנפגע בעקבות משבר הקורונה". ואם בשיתופי פעולה עסקינן, הקשר של רותי דר עם אתר "ההורים" של האחים ליתי וליאור הרמתי וההרתמות שלהם ליוזמה שלה, הביא אותה להחלטה להוציא לפועל את היריד לקהל הישראמריקאי. היריד יתקיים באון ליין בתאריכים 7-10 באוקטובר על עמוד הפייסבוק LOCAL shopping.

 

דר: "כל אחד ואחת יכולים להצטרף לקבוצה ולתמוך בעסקים המקומיים, כי ערבות הדדית היא ערך עליון. קנייה ישירה מעסקים אלו מחזקת את הקשר בין הישראלים החיים בארה״ב לאלו בארץ, בייחוד בימים כאלה של קורונה, הבחירה להמשיך ולקנות מישראלים היא חלק בלתי נפרד מתמיכה חשובה, לכן קוד הקופון איתו ניתן לממש את ההטבות נקרא mylocal. הלוקאליות היא ההשתייכות והזהות ולא רק המיקום הגאוגרפי בו בזמן, והעולם הדיגיטלי מאפשר לקשר הזה להתקיים בצורה עוצמתית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים