שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אבץ: למה זה בריא
    אבץ הוא מינרל חשוב מאוד לגופנו שמשפר את מערכת החיסון, דרוש לריפוי פצעים, מסייע לשמור על חוש הטעם וחוש הריח וחשוב ביותר לצמיחה תקינה ולהתפתחות, במהלך ההריון, הילדות וההתבגרות. אילו מזונות יכילו אבץ, כמה מומלץ לצרוך, מי זקוק לתוספת אבץ ואילו סיכונים קיימים כשצורכים יותר מדי. מדריך



    מה זה אבץ:

    אבץ הוא מינרל חיוני הנמצא כמעט בכל תא בגוף. הוא מעודד פעילות של כ-100 אנזימים, שהם החלבונים המאפשרים את ההתרחשות של כל התהליכים הכימיים בגוף.
    אבץ משפר את מערכת החיסון, דרוש לריפוי פצעים, מסייע לשמור על חוש הטעם וחוש הריח ונדרש לייצור החומר התורשתי שלנו. בנוסף, הוא חשוב ביותר לצמיחה תקינה ולהתפתחות, במהלך ההריון, הילדות וההתבגרות.

    אילו מזונות מספקים אבץ:

    אבץ נמצא במגוון רחב של מזונות. בשר בקר הוא מקור עשיר ביותר לאבץ, ומקורות מזון נוספים הם: דגני בוקר מועשרים, עוף, קטניות, אגוזים ודגנים מלאים. ספיגת האבץ ממזונות מן החי גבוהה מספיגתו ממזונות צמחיים. חומרים הנקראים פיטאטים ונמצאים בדגנים, בקטניות ובמזונות נוספים מפחיתים את ספיגת האבץ.

    מהי ההמלצה היומית לצריכת אבץ:

    בגילאי 7 חודשים עד 3 שנים: 3 מיליגרם, בגילאי 8-4 שנים: 5 מיליגרם, בגילאי 13-9 שנים: 8 מיליגרם, לגברים מגיל 14 שנים ומעלה: 11מיליגרם, לנשים בגילאי 18-14 שנים: 9 מיליגרם, לנשים בגילאי 19 שנים ומעלה: 8 מיליגרם

    מתי עלול להופיע מחסור באבץ:

    מחסור באבץ מופיע כאשר הצריכה בלתי מספקת או שהאבץ אינו נספג היטב מהמזון, במקרים בהם יש איבוד של אבץ או בתקופות בהן קיים צורך מוגבר של הגוף באבץ.

    מהם סימני המחסור באבץ:

    עיכוב בגדילה, נשירת שיער, שלשול, עיכוב בהתבגרות המינית ופגיעה בתפקוד המיני, פצעים בעור ובעיניים ואיבוד תיאבון. עלולים להופיע גם ירידה לא רצויה במשקל, עיכוב בריפוי פצעים, פגיעה בחוש הטעם ותשישות שכלית. (סימנים אלה עלולים להופיע גם במצבי מחלה אחרים ולכן, בכל מקרה, מומלץ להיוועץ ברופא לצורך קבלת הטיפול המתאים ביותר).

    מי זקוק לתוספת של אבץ:

    כאשר מתעורר חשד של הרופא המטפל בקיומו של מחסור באבץ, יש לבדוק אם צריכת הקלוריות הכוללת היא מעטה מידי (ולכן לא מספקת את דרישות האבץ), אם צריכת האלכוהול מוגזמת, אם קיימות מחלות במערכת העיכול והאם קיימים סימנים של עיכוב בגדילה בתינוקות או בילדים. צמחונים עלולים להזדקק לתוספת של אבץ מאחר ואבץ ממקורות צמחיים אינו נספג היטב. מחסור באבץ באישה הרה עלול לפגוע בהתפתחות העובר. בנוסף לכך, חשוב לדעת שחלב אם אינו מספק את כמות האבץ הנחוצה לתינוק החל מגיל 7 חודשים ולכן תינוקות יונקים זקוקים למזונות עשירים באבץ המתאימים לגילם. הנקה עלולה אף להפחית את מאגרי האבץ של האם, עקב הצורך המוגבר יותר באבץ, בתקופת ההנקה. חשוב לנשים הרות ואמהות מיניקות לכלול מזונות עשירים באבץ בתזונה היומית שלהם.

    האם מסוכן לצרוך יותר מידי אבץ:

    צריכה גבוהה מידי של אבץ נובעת בדרך כלל מנטילה של תוספי אבץ. צריכה של אבץ בכמויות של 150-450 מיליגרם ליום, עלולה לגרום לירידה במאגרי הנחושת בגוף, פגיעה בתפקוד הברזל, פגיעה בתפקוד מערכת החיסון והפחתה ברמת הכולסטרול הטוב.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום קובי קנטור
    בשר בקר מכיל כמות גדולה של אבץ
    צילום קובי קנטור
    גם דגני בוקר מספקים אבץ
    אגוזים גם הם מגיעים עם כמויות נכבדות של אבץ
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים