שתף קטע נבחר

מטפחים את הצמיגים

האחים מישלן פגשו ב-1891 את הצמיג שהמציא דאנלופ והחליטו לשכלל אותו בעזרת פנימית; היום מגלגלת מישלן את כל מה שזז - מכלי רכב זעירים ועד הקונקורד העתידי ומעבורות החלל; כדי שלנהגים יהיה לאן לנסוע הוציאה החברה ב-1900 את מדריך מישלן. אז גימיק פרסומי, היום תנ"ך המסעדות העולמי

קורותיה של מישלן נפתחות במה שנראה כמו עוד בדיחה לא מוצלחת - אנגלי אחד פגש שני צרפתים. יום אחד ב-1891 נכנסה עגלה רתומה לסוסים לחצר בית חרושת בקלרמונט פרן, עיירה מימי הביניים במחוז אוברן בצרפת, שעסק בין השאר במוצרי גומי. העגלון הסיע רוכב אופניים אנגלי שנתקע עם נקר בצמיג. האנגלי נסע מרחק רב כדי להגיע לעיירה: אופניו היו מצוידים בצמיגי גומי - המצאה חדשה של וטרינר סקוטי בשם דאנלופ. דאנלופ פיתח את צמיג הגומי כדי למנוע את כאבי הגב שהסבו לו הקפיצות של אופני העץ שהיו קיימים אז בשוק.
בעלי בית החרושת, האחים אנדרה ואדוארד מישלן, נתקלו לראשונה בחייהם בצמיגי גומי והבינו את הפוטנציאל הטמון בהם. האחים רשמו פטנט על צמיג גומי עם פנימית, פרי פיתוחו של אדוארד, המותקן על הגלגל תוך 15 דקות. באותה שנה השתתף רוכב האופניים צ'רלס טרונט במירוץ כשאופניו נעולים בצמיגי מתוצרת האחים, והשם מישלן נשמע לראשונה. שנה לאחר מכן החלו האחים לייצר צמיגים למכוניות, שהיו עדיין נדירות והשתתפו במירוץ המכוניות היוקרתי גביע גורדון בנט". הניצחון במירוץ והפרסום בעיתונות בעקבותיו הפיץ את המותג מישלן בקרב המקצוענים. ב-1895 בנו האחים מישלן בעצמם כלי רכב בשם LE ECLAIR והרכיבו עליו את צמיגי הגומי מתוצרתם. החברה לא עסקה רק במכוניות, והחלה להתעניין גם בכלי טייס. במלחמת העולם הראשונה בנו מפעלי מישלן 1884 כלי טיס לצבא צרפת. בשנת 1916 פיתחו האחים מישלן צמיגים המאפשרים למטוסים להמריא גם על מסלול רטוב.
חברת הצמיגים השנייה בגודלה בעולם (אחרי חברת GOODYEAR האמריקנית) היא אחת החברות היחידות בעולם שעדיין מנוהלות, מאז הקמתה ב-1891, על-ידי בני משפחת המייסדים, ועד-כה נראה שהשליטה המשפחתית מצדיקה את עצמה.
האחים אנדרה (1853) ואדוארד (1859) מישלן נולדו בלימוז', בניו של עובד מכס ורעייתו ממוצא סקוטי. אנדרה נסע לפאריס ללמוד הנדסה באקול-סנטרל, ולקח שיעורים בארכיטקטורה וציור. בהמשך פתח בפאריז בית מלאכה למנעולים. אדוארד למד בפאריז משפטים וציור והחל לעסוק בציור. ב-1889 סגר אדוארד את הסטודיו שלו בפאריז, נסע לקלרמונט פרן והחל לעבוד בבית המלאכה של E. DAUBREE&CO שעסק בייצור משאבות. בבית המלאכה ערכו נסיונות בלאטקס - החומר ממנו יוצרים גומי, המצאה של סקוטי בשם
מקינטוש - קרוב רחוק של משפחת מישלן. האחים השתלטו על החברה המקורית והקימו ב-1889 את חברת מישלן. באותו זמן כבר היה להם מוצר מבוקש - מעצור שקט לחשמלית, כלי תחבורה ציבורי חדש. השניים העסיקו במפעל 52 עובדים.

איך נולד איש הצמיגים

ב-1894 השתתפו האחים מישלן בתערוכה בליון. בכניסה לדוכן שלהם העמידו ערימה של צמיגים גדולים ממולאים באוויר, ועליהם ערימה נוספת של צמיגים קטנים יותר. אדוארד העיר לאחיו כי אם נוסיף לזה רגליים וידיים תהיה לנו דמות אדם". אנדרה צייר דמות ענקית בעלת ראש, גוף וידיים, עשויה כולה צמיגים, המניפה גביע גדול של משקה. מתחתיה כתב משפט בלטינית: NUNC EST BIBENDUM - הגיע הזמן לשתות. הדמות כיכבה בסדרה של פוסטרים עם הססמה: LIN BOIT L'OBSTACLEE ב- MICH מישלן מעל לכל מכשול. הפוסטרים ודמות איש הצמיגים זכו לאינסוף וריאציות והפכו לסמל מותג מוכר.
ב-1912 כתב אדוארד מישלן את נייר חמש הנקודות", שעקרונותיו משמשים את החברה מאז. הטעויות בניהול", כתב אדוארד, נובעות בדרך כלל מהמהלכים הבאים":
1. "לא הצגת לעצמך את השאלה עד הסוף. כדאי שתשקיע זמן בחשיבה מעמיקה של הבעיה על כל צדדיה. זה אינו זמן אבוד!"
2."על החשיבה להיות צמודה לעובדות המדויקות. החלטות חייבות להתבסס על העובדות לאשורן ולעומקן".
3. "בין כל הפתרונות שבדקת דווקא זה שדחית מראש כלא חשוב הוא הפתרון הנכון! אל תדחה שום פתרון על הסף".
4. "עבוד כל הזמן מול טבלת יתרונות ומגרעות". שקול כל תוצאה אפשרית".
5. "שיטה זו תגרום לך למצוא את הפתרון הכי כלכלי, שהוא גם בדרך כלל הכי מהיר והכי פשוט. מטרתנו היא לייצר את הצמיגים הטובים ביותר במחיר הנמוך ביותר האפשרי! שיטה זו חייבת להיות מבוצעת במישלן אצל כל דרגות העובדים. אם הבוס שלך בחברה לא מיישם אותה, הער לו שאינו משתמש בשיטה הנכונה".

מישלן יוצאת לעולם הגדול

בין השנים 1929 ו-1938 פותחו במפעל מישלן מספר פטנטים חשובים לעולם התחבורה: צמיגים לגלגלי רכבות כלי רכב שונים על מסילות, צמיגים משוכללים למכוניות ומשאיות וכלי רכב אחרים. בניו של אדוארד מישלן, אטיין ופייר מישלן, המשיכו בניהול החברה, שהקימה מפעלים בארגנטינה ובספרד, ואף רכשה ב-1935 את השליטה על יצרנית המכוניות סיטרואן (שעברה ב-1974 לבעלות פיג'ו). פייר מישלן וגיסו פייר בולנזה התמנו למנהלי סיטרואן. בתקופת מלחמת העולם השנייה והכיבוש הגרמני עבדו מפעלי מישלן לטובת הכובש הנאצי, והופצצו על-ידי מטוסי בנות הברית. המפעלים נבנו מחדש אחרי המלחמה.
מישלן חזרה לתפקוד מלא אחרי המלחמה, וב-1949 הולבשו כל גלגלי קרונות המטרו הפריזאי בצמיגי מישלן. ב-1955 התמנה נכד המייסד, פרנסואה מישלן, לעוזר המנהל. ב-1965 נפתח מרכז המחקר והפיתוח החדש של החברה בקלרמונט פרן. החברה המשיכה להתרחב, והקימה עשרות מפעלים ברחבי העולם. ב1981- רכשה את חברת הצמיגים הצרפתית קלבר קולומב, הקימה מפעלים באסיה ורכשה את המפעל האמריקני יונירויאל גודריך טייר קומפני. ביוני 2000 נחתם הסכם שיתוף פעולה לחילופי פטנטים, מחקר ופיתוח בין גודייר למישלן.
בני הדור השלישי והרביעי במישלן הם נשיא החברה היום, פרנסואה מישלן, נכדו של אדוארד, ובנו שנקרא אף הוא אדוארד ומונה ב-1991 למנהל-נספח במישלן. בני משפחת מישלן אינם מתראיינים ואינם מצטלמים.

הכל נמצא בספרון האדום

מדריך מישלן נחשב היום למוביל והמשפיע בעולם, אבל בתחילת דרכו הוא היה בעיקר גימיק פרסומי. המדריף הראשון יצא לאור ב-1900, לכבוד התערוכה העולמית בפאריז. הספרון הקטן, עם כריכה אדומה ו-400 עמודים, כלל מפות דרכים ופרסומות של יצרני מכוניות, אופני פיג'ו וכמובן צמיגי מישלן. ב-1904 החל המדריך להתפרסם גם מחוץ לצרפת. המדריך נמסר במתנה לכל לקוח שהשתמש בצמיגי החברה.
ב-1920 נוספו למדריך כתובות של מסעדות ופונדקי דרכים, והוא החל להימכר בחנויות בהצלחה לא מבוטלת. מאותה שנה המדריך אינו כולל עוד פרסומות. לפי כללי מישלן, הבוחנים מגיעים למסעדות או בתי מלון כלקוחות רגילים ואינם מזדהים כעובדי המדריך.
ב-1931 הוכנסה שיטת הדירוג של כוכבי מישלן" למדריך. הראשון שהגיע לדירוג הגבוה ביותר - שלושה כוכבים - היה פול בוקוס, בעל מסעדה בליון, שזכה לכבוד בשנת 1965. לבוקוס יש גם קשר ישראלי: הוא עבד על אוניית הפאר הישראלית שלום", בשנות ה-60 כטבח ראשי. רק 22 מסעדות צרפתיות הגיעו לציון המקסימלי הנכסף במדריך.
ב-1999 אוחדו כל שירותי המדריך - הוצאות ספרי המפות; מדריכי התיירות והמסעדות; מדריכי הדרכים בשירות הטלטקס הצרפתי; הוצאת התקליטורים סי.די; מפות הדרכים הממוחשבות המותקנות במכוניות ואתר האינטרנט WWW.MICHELIN-TRAVEL.COM לחברה אחת שנקראה מישלן אדיסיון דו וואיאז'. שם המדריכים שונה משנת 2000 ל"גיד רוז'" "המדריך האדום). הסמל נשאר, כמובן, דמות איש הצמיגים. החברה מעסיקה 550 בעלי מקצוע בתחום התיירות, האוכל ומחשוב הדרכים. המדריכים מתעדכנים מדי שנה.

עוד כמה דברים

* מישלן מייצרים צמיגים במשקל שבין 200 גרם ל-5 טון - סך הכל 830 אלף צמיגים ליום - ומוכרים את מוצריהם ב-170 ארצות.
* מאז שנת 1900 יצאו לאור 700 מיליון מדריכי מישלן בשפות שונות.
* מדריכי מישלן יוצאים בעברית בהוצאת סטימצקי.
* למישלן 130 אלף עובדים ב-80 מפעלים ברחבי העולם.
* צמיגי מישלן מיוצרים : אופניים, אופנועים, מכוניות, משאיות, עגורנים ומכונות ציוד לבנייה והרמה, אוטובוסים, רכבות תחתיות, רכבות, מטוסים ורכב-חלל.
* הרווח הנקי של מישלן עלה ב-2000 ב-35%.
* החברה מגדלת בניגריה ובברזיל 2.5 מיליון מ"ר של עצי גומי.
* מטוס הקונקורד העתידי יצויד בצמיגים שפותחו על-ידי מישלן.
* הוצאת המדריכים של מישלן מקבלת מדי שנה 23 אלף מכתבי קוראים.









לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים