רשת חנויות רמי לוי שיווק השיקמה דיווחה השבוע (יום שלישי) לבורסה על היענות ציבורית נמוכה של כ-2.1% מהמחזיקים להצעת הרכש שהגיש איש העסקים. לוי ביקש לרכוש את כל החזקות הציבור (36.9% מהון המניות) במניית קופיקס לפי שווי של 2.88 ש״ח למניה.
המחיר אמנם שיקף פרמיה של כ-4.9% על מחיר המניה בבורסה, אך בהסתכלות רחבה יותר חלק ניכר מהמשקיעים עדיין רשמו הפסדים משמעותיים שכן המניה ירדה ב-32% בשנה האחרונה. מהלכו של לוי נתקל בחומת התנגדות מפתיעה, כאשר בעלי המניות של 2.19% מהחברה בלבד נענו להצעתו, דבר שהכשיל את הצעת הרכש המלאה.
לאחרונה התמודד רמי לוי עם ביקורת תקשורתית על מספר נושאים, ביניהן פרשת ייבוא המוצרים מטורקיה, הנוהל במסגרתו דרש מהקופאיות להשלים חוסרים בקופות הרשת ופרשת דיסקיות החטופים. בשוק ההון המקומי, לעומת זאת, נשמעה ביקורת לאחרונה דווקא על נושא קופיקס.
מעל לראש החברה מתנוסס המאבק אותו מנהלים בעלי מניות מהציבור נגד שליטתו של לוי בחברת קופיקס. בעלי מניות המיעוט, שביניהם משקיעים בולטים בסביבת ההון הישראלית, מלינים על כך שהשקיעו מכספם ברשת קופיקס, שהחלה בהסבה, לטענתם, ללא האישורים הנדרשים מצד בעלי המניות של חלק מהסניפים של קופיקס לסניפי רשת "רמי לוי בשכונה".
בו בעת, טוענים בציבור, החברה רוכשת מוצרים בהיקף משמעותי מרשת רמי לוי, אך רושמת הפסד נקי מצטבר של מעל ל-36 מיליון שקלים מאז שנת 2020. במקרה כזה סוברים חלק מהשוק, נכון כי רמי לוי שיווק השקמה תיקח אחריות, ותרכוש את בעלי המניות במחיר גבוה יותר מהמחיר המוצע.
טענותיהם על קיפוחם כבעלי מניות מגיעות מצדם ביחד עם טענה לניגודי עניינים בתוך החברה, כאשר מנכ״ל רמי לוי תקשורת רן אפרתי מכהן גם כיו״ר דירקטוריון קופיקס. ״אנחנו השקענו ברשת שמפעילה עשרות בתי קפה ומרכולים תחת המותג קופיקס״, מסר בעל מניות שביקש להישאר בעילום שם.
״עם הזמן, בפעולות תמוהות וביזאריות ותוך כדי שערך החברה נשחק, שמנו לב לדפוס קבוע במסגרתו סניפי קופיקס הופכים בין-לילה לסניפי רמי לוי בשכונה, וקופיקס קונה את מרבית מרכולתה מרמי לוי שיווק השקמה, וכל זאת בלי שאנחנו, בעלי מניות מהציבור, יודעים דבר או חצי דבר על אודות הסדרים וניגודי עניינים״.
התקופה האחרונה במדינת ישראל מוכיחה שהציבור הישראלי מסרב לקבל אקסיומות שהיו בליבת הקונצנזוס עד לא מזמן. יתכן מאוד כי לצד זאת נראה בעת הקרובה עלייה גם באקטיביזם של בעלי המניות, למען השאת ערך להם, לצד שיפור היעילות והאיתנות של הכלכלה הישראלית ככלל.
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה. אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה זאת – עושה כן על אחריותו הבלעדית. האמור אינו מחליף התייעצות עם יועץ השקעות מוסמך.
אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, כל העושה כן עושה זאת על דעתו הבלעדית בלבד, הכותב אינו מחזיק נכון למועד הסקירה בניירות הערך של החברות האמורות.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.