רמי לוי ממשיך למכור תוצרת חקלאית מטורקיה - והפעם מדובר בגזר וקישוא. לטענת חקלאים, בחלק מנקודות המכירה הם נמכרו בארגזים המקוריים וכעת הם נמכרים בתפזורת, כולל גזר שבדרך כלל נמכר ארוז.
לוי ספג ביקורות אחרי שהמשיך למכור עגבניות טורקיות במהלך המלחמה, למרות ההסתה של השלטון בטורקיה נגד ישראל. רבים אף חשבו שזאת הבעת חוסר תמיכה בחקלאות עוטף עזה והנגב המערבי - אסם הירקות של ישראל. לוי הקשיב והחליט להפסיק את יבוא העגבניות מטורקיה, למרות שלטענתו ייווצר מחסור. אבל מה לגבי ירקות נוספים?
4 צפייה בגלריה
גזר בתפזורת בסניף רמי לוי
גזר בתפזורת בסניף רמי לוי
גזר טורקי שהוצא מהאריזה? גזר בסניף רמי לוי

אריזות עם כיתוב בטורקית

חקלאי ומשווק שהראינו לו את תמונות שצולמו במחסן בסניף נתיבות של הרשת ומכיר היטב את תוצרת הארץ וטורקיה, זיהה לכאורה את מקור הירקות: "קישוא טורקי, גזר מטורקיה ועגבנייה מהגדה - לצד עגבניות ופלפל מישראל", אמר.
איך יודעים? "מי שמשווק מכיר ומזהה את האריזות וצורת האריזה. למשל, כל חקלאי ומשווק מזהים את הגזר שבתמונה כמיובא: הגזר ארוז בשקיות סופיות לצרכן בגודל של 1 ק"ג או 3 ק"ג למשל, ולא בפלסטיק פתוח בתוך ארגז פלסטיק".
4 צפייה בגלריה
רמי לוי נתיבות קישוא טורקי
רמי לוי נתיבות קישוא טורקי
קישוא טורקי ברמי לוי נתיבות
4 צפייה בגלריה
רמי לוי נתיבות גזר טורקי
רמי לוי נתיבות גזר טורקי
גזר טורקי ברמי לוי נתיבות
חקלאי אחר שבדק את התמונות אמר לנו: "האריזה שבתמונה לא ישראלית".
בסניף איילון של רמי לוי ראינו גזר בתפזורת. ייתכן שזה גזר מיובא? "ייתכן מאוד. הגזר בארץ נמכר רק באריזות כי יש בגזר הרבה פחת. גם לקמעונאים עדיף שלא להוציא את הגזר מהאריזה, כי ככה הוא שמור פחות, מחזיק פחות זמן וגם ככה הצרכנים יקנו פחות. אז לכאורה ייתכן שזה גזר טורקי שהוצא מאריזתו. כמעט שלא מוכרים בארץ גזק בתפזורת וככה בטח שאי אפשר לדעת את המקור שלו".
משווק ירקות אחר אמר ל-ynet: "לצערנו אין כמעט דרך ליידע את הצרכן, שכן מחליפים אריזות ומורידים את הפלסטיקים בגזר".
ואיך יודעים שהקישוא מטורקיה? "בתמונות מרמי לוי נתיבות רואים שעל הניילון של הקישוא יש כיתוב בטורקית. הארגזים הוורודים הם של הרשת. הם מעבירים לכאורה מהארגז של טורקיה לארגז של הרשת".
4 צפייה בגלריה
רמי לוי נתיבות עגבניות מישראל
רמי לוי נתיבות עגבניות מישראל
העגבניות מישראל. רמי לוי נתיבות

שר החקלאות: פנינו לרשתות בבקשה להעדיף תוצרת מקומית

בקרוב תיכנס לתוקף החובה להציב שלטים לצד תוצרת ישראלית. רשתות כמו ויקטורי ושופרסל כבר עושות זאת.
שר החקלאות, אבי דיכטר, אמר היום (ד') במסיבת עיתונאים שערך כי "אנחנו עוברים תהליך משמעותי בסוגייה של תוצרת ישראלית: אנחנו עוסקים בהחזרת המכס ומתן תמריצים לחקלאים בכסף, במים ובעובדים. אבל במקביל יום יום אנחנו בודקים את עצמנו לוודא שהציבור לא מגיע לחנויות ומוצא מחסור במוצרים שבתחום אחריותנו, כי חוסר יוצר פאניקה. אתה מרגיש כצרכן שאתה צריך לקנות יותר ואז אתה נכנס ללופ.
"כרגע אין מחסור. בשבועיים הראשונים ללחימה היה מחסור בגלל חוסר בנהגים והמכס. לפני מספר שבועות פניתי לרשתות השיווק להעדיף תוצרת מקומית ישראלית. חלקן נענו לזה באופן מיידי. אחרות עשו זאת בזכות הלחץ הציבורי. יצאנו גם בקמפיין דיגיטלי להעדיף תוצרת חקלאית ישראלית".
לנוכח תמונות של בקבוקי מים מטורקיה שהגיעו לחיילים אמר דיכטר שגם מול משרד הביטחון נעשתה פנייה להעדיף תוצרת מקומית ולא מיובאת. "אנחנו גם מקימים זירת מסחר דיגיטלית בה נייצר מפגש בין מגדלים לתושבים שרוצים לרכוש מהם תוצרת.
"אנחנו רוצים להגיע למצב שהייבוא יהיה הגיבוי ולא העיקר. שאם יהיה חוסר הוא יושלם מייבוא, כשכרגע אין חוסר. אנחנו במלחמה - יכול להיות תרחיש של בעיה בנמל חיפה. במצב כזה לא חשוב כמה יבוא תביא לא תוכל לפרוק את זה. אנחנו בודקים גם מה אפשר לייבא דרך נמל אילת, לא רק בראייה מה עושים היום אלא גם בחודשים הבאים.
"החקלאים הישראלים גורמים לי להיות אופטימי. חששנו מפני מחסור בביצים לכן פתחנו מכסה והמגדלים בצפון שינסו מותניים ודאגו לכך שלא יהיה מחסור בישראל של ביצים. בחלב פתחנו מכסת יבוא ל-3 חודשים כי לא הייתה בהירות כמה חלב יהיה חסר אחרי ש-7% מהרפתות ומכוני החליבה נפגעו. הרפתנים בצפון ובדרום הפתיעו בסדר גודל שלא ציפיתי. קיבלתי דיווחים שיהיה קשה מאוד לשקם את הרפתות ואז למחרת דיווח אופטימי הפוך. נסעתי לשם וראיתי שחולבים כשהחדרים הסמוכים שרופים וכתובות בערבית שלצערי אני יודע לקרוא אותן, מרוחות על הקירות".