רמי לוי, איש העסקים ובעל השליטה ברשת המרכולים "שיווק השקמה", הגיב הבוקר (יום שלישי) לראשונה לתחקיר ynet שבמסגרתו הוצגו עדויות של קופאיות שנאלצות להשלים חוסרים בקופה מכיסן הפרטי. חרף העובדה כי גביית החוסרים עומדת בניגוד לחוק הגנת השכר, לוי טען כי "הרשת שלי עובדת לפי חוק. יש לנו 2,000 קופאים וקופאיות ובסופו של דבר לא גובים מאף אחד אם הוא לא חותם בצורה חוקית".
במסגרת התחקיר הגיעו למייל האדום של מערכת ynet עשרות פניות מקופאים וקופאיות, שהעידו על רשתות שיווק גדולות, מספרות, תחנות דלק, חנויות אופנה, מסעדות וברים שנוהגים לגבות את החוסרים בקופות מהקופאים ומהקופאיות. שם אחד שחזר על עצמו לא אחת היה של רשת המזון של רמי לוי, ולפי העדויות, הקופאיות ברשת מוחתמות על טופס שבו מובהר להן כי ירד להן כסף מהמשכורת בעקבות חוסר בקופה.
לוי טען בריאיון כי חלק מהחוסרים בקופות נובעים מקופאיות וקופאים שלוקחים את הכסף על דעת עצמם. "קופאית שצריכה 100 שקלים יכולה באותו יום 'ללוות' אותם מהקופה ולחתום שיש לה חוסר. זה קרה לא פעם ולא פעמיים. אני לא אומר שזה מה שקורה ברוב המקרים, אבל זה גם קורה", אמר. לוי ציין כי "בודקים את העניין לעומק - יש מצלמות - ולא תמיד מחייבים את הקופאיות. גובים מהן את החוסרים אך ורק כשבסופו של דבר הבנו שצריך, ועושים זאת לפי החוק".
עוד אמר לוי: "אם נעבוד בצורה רשלנית ולא נפקח על מה שצריך לפקח, אם כל אחת מהקופאיות תיקח לעצמה אפילו רק 50 שקל, העסק שלי יפשוט רגל. לא תהיה לי משכורת לשלם לאותם עובדים".
בעקבות התחקיר הזה אתה תפקח על הנושא הזה יותר? "אני יורד לרזולוציה של העגבנייה במדף. כל דבר מעניין אותי, והקופאיות הן הדבר הכי חשוב אצלי ברשת. העובדים חשובים לי מאוד, ואנחנו יורדים לעומק העניין ולא מחייבים סתם. מי שעושה את זה בסופו של דבר בכל סניף זו הקופאית הראשית, והיא מחייבת את הקופאיות לפי הנחיות. לא נתנו לה שום הנחייה לעשות דברים בכוח, לגמרי לא".
ממשרד העבודה נמסר בתגובה לדבריו של לוי כי "באופן יבש", הגבייה מתבצעת באופן חוקי, "אך אנחנו לא מקבלים את זה, שכן לא ניתנת לעובדים הזדמנות להוכיח שהם אלו שאחראים לפער בקופות".

גביית החוסרים חוקית? - החוק אומר אחרת

כאמור, עשרות קופאים וקופאיות העידו כי חויבו על חוסרים בקופות, בין היתר גם ברשתות קמעונאיות גדולות, בהן רמי לוי, ויקטורי, שופרסל ואושר עד. אותם מקומות משתמשים בפרקטיקה הפסולה של גביית החוסרים מקופאיות שמועסקות בשכר מינימום, כשלעיתים מגיעים הסכומים גם למאות שקלים בחודש. מדובר במחדל של ממש, שכן החוק שאוסר את גביית החוסרים קיים, אך רבים מהעובדים לא מכירים אותו ולא יודעים שניתן לפנות למשרד העבודה כשהם מנוצלים. גם הקנסות, כך נראה, לא מאיימים על הרשתות - שמעדיפות לשלם אותו ולהמשיך בנוהל הפסול.
על פי חוק הגנת השכר, חל איסור על מעסיק לדרוש מעובדיו להשלים חוסרים מהקופה. הפעולה אינה חוקית גם במקרה שבו מעסיק מחתים עובדים על מסמך המאפשר לבית העסק לחייב עובדים להשלים משכרם בעבור חוסרים בקופה, כפי שמתארות הקופאיות ברמי לוי שיווק השקמה, וזאת בהתאם לסעיף 25(א) לחוק הגנת השכר. בנוסף, חל איסור להטיל על העובד קנסות או עונשים אלא אם כן הדבר הותר בפירוש בהסכם קיבוצי - אך גם במקרה כזה המעסיק נדרש לתת לעובד הזדמנות להוכיח שלא מדובר בטעות שלו.
חוקי המגן הם חלק מדיני העבודה ונועדו לעגן את זכויותיהם הבסיסיות של העובדים על-ידי חיוב המעסיק להעניק להם תנאים מסוימים שאינם ניתנים לביטול. על התנאים הללו, נדגיש שוב, לא ניתן לגרום לעובד לוותר - גם אם יחתום על כך. משרד העבודה מתקשה לאכוף את הנהלים של עצמו, בין השאר מכיוון שחקירה נפתחה רק במקרה שעובד פונה אליו בצורה יזומה - וקופאים וקופאיות רבים לא יודעים כלל שחל איסור לגבות מהם כסף על חוסרים.
עם זאת, ולעומת רמי לוי, ברשת המרכולים יוחננוף טוענים כי אצלם הקופאיות לא נדרשות להשלים חוסרים מכיסן. "הנוהל אצלנו הוא שאנחנו סופגים את החוסרים ולא מבקשים את זה מהעובד", אמר איתן יוחננוף, אחד מראשי הרשת. "יש לנו מערך בקרה ומצלמות שבודקים כשמדובר בסכומים גדולים. טעויות היו ותמיד יהיו, וכל עוד זה בגדר סכומים סבירים, אז לא נתחיל לשגע את המערכת ונתחיל לבדוק כל קופה וקופה. אם מדובר בסכומים גבוהים, אנחנו בודקים אבל לא מטרידים את העובד ולא מערבים אותו. זה לא עניינו של העובד בכלל, זה העניין של העסק".