שתף קטע נבחר

עסקת סודהסטרים: התחייבות להשארת הפעילות בארץ ל-15 שנה

גם לאחר המכירה לפפסיקו תמורת 3.2 מיליארד דולר מדגישים בחברה את המחויבות לישראל, שאף מעוגנת בהסכם. עם זאת, מקורבים לעסקה מזהירים כי לא בטוח שההתחייבות לפעילות בארץ תקבל תוקף משפטי. סגן ראש העיר רהט שבה נמצא המפעל אמר לאולפן ynet: "אנחנו מתרגשים אך מפחדים". העובדים מצידם ממשיכים כרגיל: "רכישה או לא, אתה לא יודע מה יהיה מחר"

 

 

 

ההודעה על רכישת חברת סודהסטרים בידי חברת פפסיקו העולמית תמורת 3.2 מיליארד דולר גרמה להתרגשות רבה בקרב עובדי החברה, אך כצפוי עוררה גם לא מעט חששות. עם זאת, בסודהסטרים הדגישו לאחר פרסום העסקה הבוקר (ב') את מחויבות החברה לישראל, ואף ציינו כי היא מעוגנת בהסכם שנחתם.

 

פפסיקו רוכשת את סודהסטרים ב-3.2 מיליארד דולר

מנכ"ל סודהסטרים: "לא יודע כמה כסף יש לי" 

 

לפי בקשתה של הנהלת סודהסטרים, להסכם הרכישה הוכנס סעיף אשר קובע כי פעילותה של החברה בארץ תימשך עוד 15 שנה לפחות, וכי יוקם מפעל נוסף של החברה ברהט. מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, אמר על כך כי "אני שמח שהפעילות שלנו תישאר בישראל, ואף תורחב עם הקמתו של מפעל חדש בנגב".

מפעל סודה סטרים בנגב (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

לפי גורמים המקורבים לעסקה, לאחר שתושלם הרכישה, לא בטוח כי התחייבות פפסיקו להמשך הפעילות בארץ תהיה בעלת תוקף משפטי. עם זאת, אין כל כוונה כרגע להעתיק את הפעילות מישראל.

 

מנכ"ל סודהסטרים שוחח בצהריים עם שר הכלכלה, אלי כהן, ובמשרד הכלכלה טוענים כי גם במהלך השיחה חזר בירנבוים על מחויבות החברה לישראל ועל העובדה שמחויבות זו מעוגנת בהסכם. עוד ציין בירנבוים את כוונת החברה לממש את תוכנית ההשקעות שאושרה לחברה לאחרונה במשרד הכלכלה בהיקף של 90 מיליון שקל, תוך קליטת 155 עובדים חדשים, והוסיף שהוא מעריך כי כמות העובדים תגדל מעבר לכך.

 

"כשהשליטה בינלאומית – אתה תמיד מפחד"  

 

את חששות העובדים הביע גם עטא אבו מדיעם, סגן ראש העיר רהט והממונה על תעשייה ומסחר בעיר, שדיבר בריאיון לאולפן ynet. אבו מדיעם משמש גם דירקטור במפעל עידן הנגב - פארק התעסוקה המשותף לערבים ויהודים ברהט, שבו פועל מפעל סודהסטרים. "זו עסקה כלכלית ענקית, דיברתי עם מנכ"ל עידן הנגב משה פאול. אני מתרגש, אבל תמיד אנחנו מתרגשים - אבל גם מפחדים", אמר אבו מדיעם.

 

- אתם חוששים שיצמצמו את מספר העובדים במפעל?

"אני לא חושב שזה מה שיש להם בראש, כי הם קנו ועשו עסקה, אפילו מעל הערך שלה בשוק. זו עסקה ענקית, ואני חושב שבימים הראשונים הם יעשו תוכנית עבודה כלכלית ויתחילו להתקדם, אני חושב שהם יפעלו דווקא להרחבה של הפעילות של סודהסטרים המבורכת כרגע".

 

- אז למה אתם מפחדים?

אנחנו מפחדים מהשיגעון הכלכלי, הרי כל אחד עושה את החשבון שלו בסוף, לא מעניין אותו טריטוריה ולא מעניין אותו יהודים וערבים, מעניין אותו הכיס שלו והמניות שלו. אנחנו, כפי שאנחנו יודעים, לפעמים יש הפגנות של עובדים, מחאה, אנחנו 40 ק"מ מעזה, תמיד החששות האלה ישנם לכל מיני משקיעים, ותמיד כשהשליטה לא מקומית אלא בינלאומית - אתה מפחד".

החתימה על הסכם לרכישת סודהסטרים על ידי פפסיקו (צילום: לנס הפקות)
מימין: רמון לגוארטה ודניאל בירנבאום(צילום: לנס הפקות)
   

לדברי אבו מדיעם, מודל התעסוקה במפעל "נותן מענה גם לאישה בדואית לעבוד ליד הבית, גם במשמרות. בסופו של יום, שיתוף הפעולה הוא שיתוף פעולה גדול וענק. גם לקרב לבבות, גם יהודים וערבים, אפילו עולים לרגל למכה מקבלים כל שנה מאיתנו תיק מעיריית רהט, ממחלקת דת, ובתוך המתנה משלבים בקבוק ענק למים שילך עם כל עולה לרגל".

 

"תשואה מדהימה למשקיעים"

לירן לובלין, אנליסט ב-IBI השקעות, התייחס בריאיון לאולפן ynet למצבה של המניה ואמר: "מניית סודהסטרים היא מניה שצומחת ושהניבה המון תשואה למשקיעים בתקופה האחרונה. עד לפני שנה וחצי מחיר המניה היה 48 דולר, והיא נמכרת במחיר של 144 דולר - זו תשואה מדהימה למשקיעים.

 

"כשמסתכלים בעצם על החברות או על הקרנות שנכנסו לסודהסטרים בתחילת הדרך, הן עשו תשואה מדהימה, וזה מבחינתן גם לעשות איזשהו אקזיט".

 

איפה אתה ממפה את האקזיט הזה במפת עסקאות הענק בישראל?

"כשמסתכלים על אקזיטים במדינת ישראל התרגלנו לראות חברות היי-טק שנמכרות, חברות היי-טק שצומחות פה בארץ, סטארט-אפים שנמכרים כדי להמשיך להתפתח הלאה. 

הרכישות הגדולות בישראל ()
  

"פפסיקו היא חברה ענקית, והיא בעצם אמורה לפרוץ את הדרך עבור סודהסטרים לשוק האמריקאי, שזה שוק שסודהסטרים קצת יותר התקשתה להיכנס אליו. אז מבחינת סודהסטרים זו הזדמנות מדהימה. מבחינת השוק הישראלי, אני לא חושב שיש לו יותר מדי מה להפסיד פה, זה רק משהו שיכול לפתח הלאה את החברה. הפעילות שלה אמורה להישאר בארץ, ככה שאנחנו באיזו סיטואציה של win win.

 

"אני חושב שמה שהיה מאוד מובהק בדרך שבה הנהלת החברה ניהלה או ניתבה את הדרך של סודהסטרים בשנים האחרונות, היה להדגיש את הזהות הישראלית, את זה שבמפעל שלהם פועלים ישראלים יחד עם פלסטינים ויחד עם נוצרים. אני חושב שגם כחלק מהמכירה היה מאוד חשוב שיישאר המפעל בארץ, והאסטרטגיה הזאת תמשיך עם סודהסטרים גם הלאה, גם כשהיא תהיה תחת המטרייה הזאת של פפסיקו".

 

עובדים: "אמרו לנו שבינתיים הכל כרגיל"

עובדים במטה החברה בקריית שדה התעופה, שסירבו להיחשף בשמם, סיפרו על תחושותיהם לאחר פרסום העסקה: "אנחנו עוד לא סגורים על מה להרגיש - מוקדם מדי", אמר ב', אחד העובדים, "זו חברה גדולה, יש 'אבא ואמא' טובים". לדבריו, הנהלת החברה לא עדכנה את העובדים מראש על הרכישה, אלא רק הבוקר עם פרסום הדיווח הרשמי. "אמרו שבינתיים הכל נשאר כרגיל", הוסיף.

 

 

עובד נוסף, א', ציין כי בדיעבד היו סימנים שבישרו על המהלך: "עד היום דאגו מאוד בחברה לאנשים. בטווח הקרוב אין שינוי, ובטווח הרחוק אין לדעת".

סודה סטרים פפסיקו (צילום: לנס הפקות)
מעמד החתימה על ההסכם(צילום: לנס הפקות)
 

א' הוסיף כי "העסקה תפתח פריצת דרך משמעותית לנתח השוק של החברה. אני חושב שנושא ההפצה הוא הסיבה המרכזית והרווח המרכזי לסודהסטרים. ההפצה בארה"ב קשה מאוד, כי תחשוב שאתה צריך להחזיק הרבה מלאים בהרבה מקומות. לחברה בסדר הגודל של סודהסטרים אין הפצה וכוחות כמו שיש לפפסיקו. פפסיקו תפתור את נושא ההפצה, מבחינת החברה זה ירים אותה.

 

"אנחנו לא מפחדים על העבודה שלנו. בין אם יש רכישה או אין רכישה, אתה אף פעם לא יודע מה יהיה מחר. כרגע שידרו אופטימיות ואנחנו ממשיכים כרגיל".

 

"זה תלוי בהרבה מאוד גורמים", ציין ר', אף הוא מועסק בחברה, וסיכם: "העובדים אופטימיים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי שיקמן
משרדי סודהסטרים באיירפורט סיטי
צילום: איתי שיקמן
מומלצים