שתף קטע נבחר

פי 3 מבקרים בקניונים בבלאק פריידיי: "הישראלים יצאו לציד"

הפרסומים על הנחות גדולות החזירו מיליוני ישראלים לקניונים, שסובלים מירידה מתמשכת במכירות, וגם באינטרנט הייתה עדנה לאתרים המקומיים. כשהחל החג בארה"ב, ישראלים גם קנו בחו"ל - ונרשמה עלייה של 70% במספר העסקאות אונליין. צפו בקטטה על נעלי נייקי בחולון ובדיון באולפן ynet

 

 

האם שמועות על מותם של הקניונים היו מוקדמות מדי? קטטה שפרצה בחנות אאוטלט של נייקי בחולון הוכיחה: הפרסומים על הנחות גדולות בבלאק פריידיי החזירו את הצרכנים לחנויות - בפראות. תורי ענק בכניסות לחנויות ולחניונים, בלגן אדיר ברצפת המכירה, ריבים וגידול בגיהוצים בקופה, שגם הפכו לתקלת אשראי גדולה - בעקבות 10,000 רכישות בדקה.

 

 

הריב הגדול בסניף נייקי בחולון אירע לקראת שעת הסגירה בצוהרי בלאק פריידיי (יום ו' האחרון). המוכרים הורידו את התריסים לחצי ואפשרו לקונים שכבר היו בחנות להשלים קניות, אך מבקרים חדשים כבר לא הורשו להיכנס. אנשים שעמדו בחוץ נכנסו לחנות בכוח והחלה תגרה אלימה, ממש כמו באמריקה.

 

בנייקי ישראל מסרו בתגובה: "אנו מצירים על התקרית הקיצונית בסניף, והטיפול במתפרעים הועבר לרשויות האכיפה. התקרית אירעה אחרי סגירת החנות, והצוות התנהל בהתאם להנחיות בשעת סגירה. נראה שההזדמנות לרכוש את מוצרינו בהנחות חד-פעמיות ביום הקניות הבינלאומי עוררה רגשות קיצוניים אצל קונים אלה. אנחנו לא נתקלים באלימות מסוג זה בסניפי המותג, ומאמינים כי זו תקרית חד-פעמית".

 

"בלאק פריידיי" בקניון השרון בנתניה(צילום: עידו ארז)

 

"אנשים רוצים לצוד את המוצר ולחזור איתו למערה"

"זה יושב פה על היבט פסיכולוגי, אנשים יוצאים לערוך את הקניות בקניונים, בחנות הפיזית, כי הם רוצים לצוד, הם יצאו לציד", אמרה באולפן ynet אילנית שרף, אנליסטית בבית ההשקעות פסגות. לדבריה, "מגבילים אותם בזמן ובמקום, יש הנחות גדולות ומלאי מוגבל, במיוחד באלקטרוניקה. הם רוצים לצוד את המוצר שהגיעו, לקנות אותו ולחזור איתו הביתה למערה. זו תופעה שאפשר לראות גם בטבע".

 

ואכן, בהלת הקניות פשטה בכל הארץ. בקניון גינדי TLV בתל אביב דיווחו על גידול של פי 4 במספר המבקרים; ובקניוני עזריאלי מעריכים שלמעלה ממיליון ישראלים הגיעו לכלל קניוני הקבוצה - פי שלושה מביום שישי רגיל. לדיזנגוף סנטר הגיעו 50 אלף איש בשש שעות. מנכ"ל קניוני עופר, משה רוזנבלום, אמר ל-ynet שגם אצלו ה"חג" הזה היה הצלחה. "ברמת אביב היו 2,200 מכוניות בו-זמנית בחניון – 2,000 חנו ו-200 הסתובבו בתוך החניון לחפש מקום", ציין.

 

שינוי מגמה: שנים שהייתה ירידה במכירות בבלאק פריידיי

גם באינטרנט הייתה עדנה לאתרים הישראליים, וכבר בשישי בבוקר חלה עלייה של 40% במספר העסקאות באונליין העברי. ברשת האופנה עדיקה דיווחו שבארבעה ימי מכירה נמכרו כ-130 אלף פריטים - צמיחה בשיעור של כ-70% לעומת בלאק פריידיי בשנה שעברה.

 

עם זאת, רוב השופינג עדיין זרם אל מעבר לים - לארה"ב ולבריטניה - שם היקף העסקאות באשראי של ישראלים עלה ב-70% ביום שישי, כך לפי נתוני לאומי קארד. על פי נתוני כאל, חל גידול של 40% בעסקאות בחו"ל בבלאק פריידיי, וכן עלייה של 33% במספר הכרטיסים הרוכשים. גובה עסקה ממוצעת: 178 שקל – נתון הגבוה ב-50% מעסקה ממוצעת של ישראלים ביום הרווקים הסיני, למשל. בהשוואה ליום רגיל בחודש נובמבר, מדובר בהיקף תנועות של יותר מ-123%.

 

"הקמעונאים הישראלים הבינו שאם לא ישיבו מלחמה, הכסף ימשיך לברוח לאונליין. מדי שנה הייתה ירידה של 20%-30% בקניונים בבלאק פריידיי – השנה הם הצליחו להפוך את התמונה", אמר ל-ynet אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה. "הייתי בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה, וזה היה היום העמוס בתולדותיו. כל הזמן הספידו את הקניונים, והם הבינו: אם אתה לא יכול לנצח אותם - אתה יכול להצטרף אליהם, ואפשר לעשות את זה בכל הפלטפורמות. למשל, עזריאלי יצאו במבצעים גם בקניונים וגם באונליין".

"בלאק פריידיי" בקניון עזריאלי ובמלחה(צילום: משה מזרחי, מוטי קמחי)

 

למה זה הצליח? היו מבצעי אמת והעיתוי היה טוב להצטיידות לחורף

בקניון גינדי TLV מסרו כי ממוצע הקנייה עמד על 400 שקל, ולפי ההערכה נערכו שם למעלה מ-3,000 עסקאות בשעה וכ-5,000 עסקאות בשעת השיא. הפדיון בשש שעות העבודה ביום שישי עמד על חמישה מיליון שקל.

 

מנכ"ל המתחם, אבי זמיר, אמר ל-ynet כי אין ספק שהרשתות התכוננו טוב יותר לחג השנה, שכן החשש מזליגת לקוחות לאונליין מחו"ל - בטח לנוכח כניסתה של אמזון לארץ - הוא מוחשי וכואב. "אני סבור שבעלי הרשתות הבינו את הפוטנציאל של הבלאק פריידיי", הוסיף, "זה התחיל לפני שנתיים, ובשנה שעברה היינו בין הראשונים שתפסו את העניין וכללו את כל הרשתות, כולל מבצעים מיוחדים לקניון. וכן, היו מבצעים אמיתיים. הישראלי תמיד בודק איפה עבדו עליו - והוא זיהה שאלה מבצעים אמיתיים.

 

"סיבה נוספת היא שהחלו הקניות של ביגוד החורף, כך שהעיתוי היה מעניין. משה גינדי אמר לי שהוא בהלם מהיקף העסקאות בקניון TLV: היו בו יותר עסקאות מאשר בקניון הזהב בראשון לציון (שגם הוא בבעלותו - מ.ק). הבלגן הכי גדול היה ברשתות הבינלאומיות (אם כי המבצעים ברשתות האירופיות, כמו זארה, לא היו עמוקים - מ.ק). הצרכן הישראלי מאוד אוהב את המותגים הבינלאומיים. אבל גם הרשתות הישראליות רוו נחת באופן משמעותי".

 

"אנשים התקשרו לחברים שלהם ואמרו להם - 'בואו'"

לפי זמיר, מספר המבקרים בקניון טיפס ליותר מ-30 אלף איש - יותר מפי שניים מאשר ביום שישי רגיל ויותר מפי ארבעה מביום חול, "אבל מה שמעניין זה שאנשים לא סתם שוטטו בקניון אלא קנו - וקנו יותר מהרגיל", אמר.

 

כלומר הקניון הישראלי לא מת.

 

"בהחלט. סוף השבוע הוכיח בצורה מאוד מעניינת שאנשים רוצים לקנות בחנויות. הסיבה לכך היא קודם כל המבצעים. אם תיקחי את הלקוח הקונבנציונלי, שיודע שהוא קונה את המוצר ב-10% יותר זול באופליין (ברצפת המכירה ולא באינטרנט - מ.ק), הוא יקנה באופליין. אנשים זיהו שההוזלה היא משמעותית והצורך שלהם עובדתי - בתחילת החורף מצטיידים בבגדים. אנשים התקשרו לחברים שלהם ואמרו להם - 'בואו'.

 

"גם אנחנו כקניון נערכנו. דאגנו שתהיה זרימה בכניסה וזרימה ביציאה, והנחינו את כל בתי הקפה להיערך ליותר מלצרים. רצינו שאנשים יעברו חוויה".

 

אבי זיתן לא בטוח שחגי הקניות של נובמבר ישתלמו לרשתות, אבל אין ספק שזהו חבל הצלה. "בנובמבר היו יום הרווקים, שופינג IL, בלאק פריידיי, מחר סייבר מאנדיי - ויש גם את דצמבר, שזה חודש של כריסמס בעולם וסוף עונה בארץ", אמר. "כמויות המכר יפצו על חודשי ההנחות האלה - אצל חלקן כן ואצל חלק לא. זה מהלך חכם והמחירים אומנם נמוכים, אבל הכמויות יפצו - וזה עדיף מירידה במכירות, כפי שהיה בשנים קודמות בתקופה הזאת של השנה".

 

אילנית שרף לא בטוחה שהמאורע מסמל את הקאמבק של הקניונים: "אני חושבת שבסופו של דבר כן תהיה ירידה רצינית ודרמטית בקניות בקניונים, אבל הם ימשיכו לחיות. הקניונים יצטרכו למצוא עסקים נוספים שיחליפו חלק מהחנויות, אבל האונליין יתמוך באופליין (החנויות הפיזיות - מ.ק) והאופליין באונליין - אלה שני דברים שהולכים ביחד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: מוטי קמחי
צרכנים מתנפלים על הקניונים בבלאק פריידיי
צילום: מוטי קמחי
מומלצים