שתף קטע נבחר

מוכנים ומזומנים? כל מה שצריך לדעת על החוק החדש להגבלת המזומן

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, בעוד שבוע ייכנס לתוקף, לראשונה בישראל, החוק המגביל שימוש במזומנים כאמצעי תשלום. ynet עושה לכם סדר בכל מה שאתם צריכים לדעת על החוק החדש. שאלות ותשובות

איפה הכסף? סך המזומנים בהם מחזיקים הציבור והבנקים בישראל עומד על 82 מיליארד שקל בכמעט 600 מיליון שטרות. אנחנו נוטים לחשוב שהר הכסף הזה, לפחות ברובו הגדול, מסתתר בערימות עצומות בכספות הבנקים ובמרתפי בנק ישראל. אבל המציאות, מתברר, שונה לגמרי.

 

קניתם דירה? תסבירו מאיפה הכסף

חוק המזומן: בוועדת חוקה מאיימים לדחות את החוק; רשות המסים: "תהיה תקופת חסד"

מחפשים הלוואה: המערכת שאמורה להוזיל לנו את הריבית

 

אומנם המקור העיקרי למזומנים הוא הבנקים, אך הם מחזיקים רק בכ-10% בלבד ממחזור המזומן. שאר המרשרשים, כ-74 מיליארד שקל בכחצי מיליארד שטרות, נמצאים בידי הציבור, שמעביר אותו מיד ליד, מפקיד בבנק ומושך משם.

 

אם נחשוב על כך רגע, זה אומר שאדם בוגר אמור להסתובב עם "סטפה" של קרוב ל-100 שטרות בארנק. די ברור שזה לא המצב, ורוב האנשים מחזיקים סכומים צנועים בהרבה. אז איפה באמת נמצא כל הכסף הזה?

 

השאלה הזו מטרידה מאוד את הרשויות בעולם בכלל ובישראל בפרט. האמת העגומה היא שחלק גדול מהמזומנים הללו משמש גורמים פליליים ומאפשר הלבנת הון, סחר בסמים, הימורים, סחיטה וכמובן, העלמת מס. ללא תיעוד, ללא עקבות.

אילוסטרציה: כסף (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
  

זמן רב מוכר השימוש במזומן כאחד הגורמים העיקריים לצמיחתה של הכלכלה השחורה - זו שאינה מדווחת - בארץ ובעולם. על פי אומדנים שונים, כ-20% מהפעילות הכלכלית בישראל אינם מדווחים. מעריכים כי אובדן ההכנסות ממיסים נאמד בכ-30 מיליארד שקל מדי שנה.

 

המציאות הזו הביאה להקמתה של ועדה שתפקידה היה לבחון את סוגיית צמצום השימוש במזומן בישראל. הוועדה הזו (ועדת לוקר) הגישה את מסקנותיה בסוף שנת 2014 ו-4 שנים לאחר מכן גובשו חלק מהמלצות הוועדה לחקיקת חוק הגבלת השימוש במזומן. 

 

אז רגע לפני שהחוק נכנס לתוקף, ynet עושה לכם סדר בכל מה שחשוב וכדאי לדעת.

 

מהי ההגבלה החלה על עסקאות במזומן?

על פי החוק, לא ניתן יהיה לשלם במזומן בעסקה מול עוסק או ספק שירות, כאשר ערכה עולה על 11,000 שקל.

 

כל עסקה מעל לסכום המגבלה, ניתן יהיה לבצע רק באמצעות צ'קים, העברה בנקאית, כרטיסי אשראי, כרטיסי חיוב מיידים (דביט) וכרטיסים נטענים.

 

עם זאת, ניתן יהיה לשלם עד 10% ממחיר העסקה במזומן, ובלבד שהסכום במזומן לא יעבור את הרף של 11,000 שקל.

 

כך לדוגמה, אם אדם רוצה לרכוש מקרר שמחירו 15,000 שקל, מאחר שסכום העסקה הינו מעל 11,000 שקל, הוא לא יוכל לשלם עליו במזומן אלא לכל היותר סך של 1,500 שקל (10%).

 

מנגד, בעסקה בסכום של 200,000 שקל, למשל (כגון רכישת רכב), גובה המקדמה המקסימאלי אותו ניתן לשלם במזומן יהיה 11,000 שקל (פחות מ-10%).

 

בניגוד לעסקה בה מעורב "עוסק", בעסקאות בין אנשים פרטיים (שאינם עסקים) המגבלה תהיה תקפה בסכום העולה על 50 אלף שקל. כך למשל אדם פרטי הרוכש רכב יד שניה מאדם פרטי, בסכום של 45 אלף שקל, יכול לשלם במזומן.

 

בעסקה מעל סכום של 50 אלף שקל, שניהם יכולים לשלם או לקבל תשלום במזומן רק עד 10% ממחיר העסקה או 50,000 שקל - לפי הנמוך מביניהם.

   ()
 

האם קיימת הגבלה על תשלום במזומן כשכר עבודה?

התשובה היא כן. כאשר שכר העבודה גבוה מ-11,000 שקל, חל איסור לשלם או לקבל אותו במזומן, החל מהשקל הראשון, כלומר לא ניתן לשלם במקרה כזה במזומן אפילו חלק קטן מהשכר.

 

מה לגבי קבלת סכום כסף כמתנה?

עד לסכום של 50,000 שקל אין הגבלה על קבלה או תשלום במזומן. במתנה מעל סכום זה ניתן לקבל מתנה במזומן רק עד 10% מסכום המתנה או 50,000 שקל, לפי הנמוך.

 

האם ההגבלות במזומן חלות בין קרובי משפחה?

ההגבלות על השימוש במזומן לא חלות בין קרובי משפחה, למעט על תשלום במזומן לקרוב משפחה עבור שכר עבודה. קרוב משפחה מוגדר כבן זוג, הורה, הורה של הורה, בן, בת, אח, אחות וילדיהם, נכד או נכדה ובני זוג של כל אחד מאלה. מלבד קרובי משפחה, ההגבלות לא חלות על העברת מזומנים לכל אדם הסמוך על שולחנו.

 

מה קורה אם יש ברשותי יותר מ-11,000 שקל במזומן בבית?

החוק לא אוסר על החזקת מזומן אלא מגביל את השימוש בו.

 

מה לגבי עסקאות שכבר נחתמו לפני סוף 2018?

הוראות החוק לא חלות על עסקאות שנחתמו עד ליום ה-31/12/2018, למעט עסקאות מתמשכות לקבלת שירות או הסכמי שכירות. יחד עם זאת, לטענת רשות המיסים, אם יוקדמו עסקאות, במטרה להתחמק מההגבלות בחוק, הרי שזה ייחשב כמרמה.

 

מהו "מחיר העסקה" בעסקאות בהן התמורה משולמת בתשלומים?

בעסקת מכר של נכס ושירות, כאשר התמורה משולמת בתשלומים, יראו את "מחיר העסקה" כמחיר הכולל של כל התשלומים למעט במקרים אלו: בעסקה למתן שירות אשר מעצם טבעה היא מתמשכת והתשלום הוא על בסיס חודשי/רבעוני וכו' כגון מנוי לחדר כושר ללא התחייבות מראש, כל תשלום יחשב כעסקה נפרדת.

 

כך גם במקרה של תשלום שכירות - כל תשלום עבור השכירות יחשב "מחיר עסקה".

 

מה העונש שיוטל על עוסק שיפר את החוק?

על מי שיפר את החוק יוטל קנס שגובהו ייקבע בהתאם לסכום ההפרה - סכום התשלום במזומן (או סכום הצ'ק במקרה של הפרת המגבלות הנוגעות לצ'קים).

 

אם סכום ההפרה הוא עד 25,000 שקל - שיעור הקנס יהיה 15% מסכום ההפרה. מעל 25,000 שקל ועד 50,000 שקל - שיעור הקנס יהיה 20% מסכום ההפרה ומעל 50,000 שקל - שיעור הקנס יהיה 30% מסכום ההפרה.

 

כך לדוגמה, במקרה בו מחיר העסקה הוא 30,000 שקל ושולמו 20,000 שקל במזומן. מכיוון שבמקרה כזה על פי חוק מותר לשלם לכל היותר 3,000 שקל במזומן (10%) ,ההפרה הינה בסכום של 17,000 שקל. לכן, הקנס יהיה 15% מסכום זה, כלומר 2,550 שקל.

 

ומה לגבי מי שאינו עוסק ושילם במזומן, מעבר למגבלת החוק?

על פי התקנות יוטל עליו גם כן קנס מנהלי, אולם טרם נקבע מה יהיה שיעור הקנס.

 

האם כבר מ-1 בינואר 2019 יוטלו עונשים על מי שיפר את החוק?

החוק נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019, אולם עד ליום ה-30.9.2019 לא יוטל עיצום כספי או קנס מנהלי במקרה של הפרת החוק, אלא אם כן המפר קיבל התראה בכתב על ההפרה, וחזר והפר את אותה הוראה.

 

האם מגבלת המזומן חלה גם על רכישת דירה? אלו הוראות מיוחדות חלות במקרה כזה?

גם ברכישת נכס מקרקעין חלות הגבלות השימוש במזומן (עד 11,000 שקל בעסקה מול עוסק כגון קבלן ועד 50,000 שקל בעסקה מול אדם פרטי, כגון ברכישת דירה יד שניה).

 

מעבר לכך, במקרה של רכישת נכס, על הקונה לדווח מהם אמצעי התשלום שבהם הוא משלם למוכר (צ'ק בנקאי/העברה בנקאית/צ'ק רגיל וכו'). אם הרוכש עדיין לא יודע כיצד ישלם, הוא יכול להצהיר בשלב הדיווח על העסקה כי הוא עדיין אינו יודע והוא יידרש להשלים את הדיווח כיצד שילם על העסקה עד שישה חודשים מיום קבלת החזקה בנכס הנרכש.

 

הדיווח יעשה באמצעות דיווח מקוון ביישום ייעודי, שייפתח באתר האינטרנט של רשות המיסים, אליו יידרש המדווח לצרף אסמכתאות כמו צילום צ'ק, אישור העברה כספית מהבנק וכדומה.

 

ומה יקרה לי למי שלא ידווח על אמצעי התשלום בעסקת מקרקעין?

מי שלא ידווח כיצד הוא מתכוון לשלם על העסקה ולא יציין כי הוא מתחייב להעביר את הדיווח עד שישה חודשים מיום העסקה, לא יקבל אישור לרישום העסקה בפנקס רישום המקרקעין (טאבו).

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

מהן ההגבלות בכל הנוגע לשימוש בצ'קים?

בנוסף למגבלה על שימוש במזומן, החוק קובע גם מגבלה על שימוש בצ'קים. בין היתר, אסור יהיה לתת או לקבל "צ'ק פתוח" או צ'ק ש"מוסב על החלק" (כלומר שהצ'ק לא מוגדר למוטב בלבד, ומקבל הצ'ק חתם מאחור לצורך היסב, אך לא רשם עבור מי ההיסב) בכל סכום שהוא, אם מדובר בעוסק, או בצ'ק העולה על 5,000 שקל, אם מדובר במי שאינו עוסק.

 

אסור יהיה גם להסב צ'ק מבלי ששם המסב ומספר הזהות שלו רשומים בצ'ק.

 

עוד נקבע כי לגופים הפיננסיים (כגון בנקים), יהיה אסור לפרוע צ'ק פתוח, או צ' מוסב שעולה על 10,000 שקל - אם הוא הוסב יותר מפעם אחת (למעט צ'ק שהוסב על ידי גוף פיננסי מפוקח), או אם לא נקובים בו שמות המסב והנסב ומספר הזהות של המסב.

 

אילו חריגים קיימים לחוק הגבלת המזומן?

עו"ד ורו"ח יוכלו לקבל תשלום במזומן עד לסכום של 50,000 שקל בשירות "עסקי" (כגון קניה או מכירה של נדל"ן) הניתן לאדם פרטי. הקלה זו לא תחול על ייעוץ משפטי לסוגיו השונים.

 

לגבי תיירים נקבעה תקרה גבוהה יותר, כך שהמגבלה תחול רק מסכום של 55,000 שקל.

 

כך גם על חלק מרשויות המדינה (שייקבעו בצו) כדוגמת מערכת ההוצאה לפועל וגופים ביטחוניים שונים, לא יחולו המגבלות על שימוש במזומן.

 

עוד מי שיהנה מפטור מההגבלות (לתקופה של 3 שנים -עד שנת 2022, אותה ניתן יהיה גם להאריך), הם תשבי הרשות הפלסטינית ומי שעושים איתם עסקים.

 

בהצעת החוק נכתב כי כדי לאפשר המשך מסחר עם פלסטינים תושבי האזור והרשות הפלסטינית שנגישותם לאמצעי תשלום חלופיים למזומן היא מוגבלת, ההגבלות של שימוש במזומן לא יחולו על עסקאות של תושבי האזור ותושבי הרשות הפלסטינית שאינם ישראלים וכן על עסקאות המבוצעים בין ישראלים לפלסטינים. עם זאת, אזרח ישראלי שיעשה עסקה שסכומה עולה על 50,000 שקל, יחויב בדיווח על העסקה לרשות לאיסור הלבנת הון.

 

נציין כי החוק קובע גם כי שנה לאחר כניסתו לתוקף (כלומר החל משנת 2020), יהיה רשאי שר האוצר, באישור ועדת חוקה, להקטין את המגבלה על שימוש במזומן, כך שתחל כבר מסכום של 6,000 שקל (במקום 11,000) בעסקה מול עוסק ו-15,000 שקל בעסקה בין אנשים פרטיים (במקום 50,000).


פורסם לראשונה 21/12/2018 08:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים