שתף קטע נבחר

דיל שמן הזית: המדינה חילקה 90% ממכסת שמן הזית המוזל לרשת אושר עד

אחרי פסח צרכנים יוכלו לקנות בקבוקי 750 מ"ל שמן זית ב-17.90-16.90 שקלים בלבד, בזכות מכסת יבוא ללא מכס. רק שלא כל הצרכנים יהנו מזה כי שתי הזוכות, אושר עד וחברת מיה, סיכמו ביניהן שרוב הסחורה תימכר ברשת החרדית. משרד הכלכלה: "העדפנו מחיר נמוך על פריסה רחבה"

מכסה של 550 טונות שמן זית תימכר לצרכן בזול, אבל בעיקר ברשת אושר עד: ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה, בראשות מנהל מינהל יבוא דני טל, חילקה לאחרונה מכסת שמן זית ללא מכס בבקבוקים בהליך תחרותי שכולל פיקוח על המחיר הסופי לצרכן. המתחרים, רשתות קמעונאיות שהן גם יבואניות ויבואנים, היו צריכים להתחייב למחיר הנמוך ביותר לצרכן, שמהווה את מחיר המקסימום בו המוצר יימכר לצרכנים. 

 

 

במכרז זכו שתי זוכות: רשת אושר עד, שתמכור בקבוקי 750 מ"ל ב-16.90 שקל וחברת מיה שתמכור ב-17.90 שקל. מדובר בירידת מחיר לעומת השנה שעברה (אז זכו במכרז שופרסל ורמי לוי) אז שמן זית נמכר בכ-20 שקל וירידת מחיר לעומת מחירי השוק. אבל לא כל הצרכנים יהנו מהמחירים האלה, שכן 90% מהשמן שיימכר - יימכר בסניפי אושר עד, רשת שמפעילה 17 סניפים ואין לה פריסה ארצית.

שמן זית (צילום: shutterstock)
מכסה של 550 טונות שמן זית תימכר לצרכן בזול, אבל בעיקר ברשת אושר עד(צילום: shutterstock)
 

דיל בחסות משרד הכלכלה

אושר עד זכתה בכמות של 250 טונות שמן זית ותמכור בקבוקי שמן זית כתית מעולה תחת המותג הפרטי שלה בסניפיה. חברת מיה זכתה בכמות של 300 טונות ותמכור את בקבוקי השמן לצרכנים במחיר של 17.70 תחת המותג "מיה" - כש-250 ממנו יימכרו ברשת אושר עד, כך סגרו ביניהן שתי החברות. כלומר, מיה ואושר עד סגרו דיל שכ-80% מהמכסה בה זכתה מיה - תימכר באושר עד. עקב כך, 500 טונות מתוך 550 טונות מכסה פטורה ממכס - יימכרו באושר עד.

 

מיה לא יכלה לגשת למכרז בלי לסגור דיל כזה עם רשת קמעונאית, שכן לפי לשון המכרז, יבואן חייב להציג למשרד הכלכלה היכן ימכור את רוב הסחורה שלו. במשרד הכלכלה אמרו ל-ynet שמיה פנתה למספר רשתות ואושר עד היא זו שנענתה. בדקנו עם שלושה קמעונאים שאמרו לנו: מיה לא פנתה אלינו.

 

כלומר, לפי תנאי המכרז, אושר עד ידעה איזה מחיר מיה עומדת להציע והציעה מחיר דומה (נמוך בשקל כי בייבוא של אושר עד אין גורם מתווך). שתי החברות לא ידעו לכאורה כמה מציעות המתחרות האחרות, אך הן בעצם ניגשו יחד למכרז וזכו בו, באופן שמביא לתוצאה בעייתית: רוב המכסה תימכר ברשת אחת.

 

במשרד הכלכלה אמרו ל-ynet שהנושא של האיחוד הזה בין מיה לאושר עד היה ידוע והובא לפני הוועדה שבה היו נציגים של האוצר ורשות ההגבלים. ושלמרות זאת העדיפו מחיר נמוך על פריסה רחבה. "שתי החברות הציעו את המחירים הנמוכים ביותר - ולכן זכו. היבואנים האחרים יכלו להציע מחיר נמוך יותר ולזכות במקומן", אמרו ל-ynet.

 

במשרד הכלכלה מקווים שהמהלך יביא לירידת מחירים, בשוק לא בטוחים

בנוסף במשרד מקווים שהדבר יגרור ירידת מחירים בשוק, משום שמדובר במחירים אטרקטיביים לצרכן (אושר עד מסתפקת פה ברווחיות נמוכה במיוחד). במשרד מסרו כי: "אנו מעריכים שהזוכים במכסות, אשר התחייבו למכור 550 טונות שמן זית במחירים נמוכים לצרכן, ישפיעו גם על מחירי שמן הזית של המותגים המובילים בשוק של יד מרדכי, עץ הזית, זיתא והמותג הפרטי של שופרסל", אבל לא כולם בטוחים שתתחולל תחרות מחירים גדולה.

 

גורם בענף אמר ל-ynet: "יש רק שני יצרנים שיכלו להציע מחיר כזה: בטורקיה וביוון והטורקים יותר זולים. אני לא בטוח שצרכנים ינהרו אחרי מוצר טורקי ושהיצרניות הגדולות יחששו ממוצר שהוא לא רק מוזל אלא גם זול".

 

נוסף לכל זה פרסמנו ב-ynet שבשל הוראה של משרד החקלאות, צרכנים לא יהנו מהשמן המוזל לפני פסח, מועד שמהווה שיא של צריכת שמן זית בישראל. שמן הזית יימכר החל מצאת החג, מה שאומר שהצרכנים לא יוכלו לקנות במחירים הנמוכים להם החברותה תחייבו בזמן הקרוב.

 

במשרד הכלכלה מדגישים בהודעה לעיתונות, כי בנוסף למכסת שמן הזית בבקבוקים, תחלק ועדת המכסות בימים הקרובים גם מכסות פטורות ממכס ליבוא שמן זית בהיקף של 2,200 טונות לתעשייה ו-300 טונות בבקבוקים.

  

כן מסרו: "לפי נתוני נילסן, המחיר הממוצע בחנויות של שמן הזית מהמותגים השונים נע בשנים 2015-2017 בטווח שבין 40-36 שקל לבקבוק כאשר לצד מחירי בקבוקי שמן זית ממותגים מובילים אשר נמכרו במחירים שבין 35-50 שקל בשנת 2018, נמכרו גם מותגים מוזלים של שמן זית במחירים נמוכים יותר שנעו בין 19.90 ל-29.90 שקל לבקבוק של 750 מ"ל. סך המכירות של שמן זית בבקבוקים בשוק הקמעונאי נאמד בכ-8,000 טונות בשנה".

 

אושר עד: "הרווחיות שלנו נמוכה"

מאושר עד נמסר בתגובה: "כרשת הבי דיסקאונט התחייבנו למכור את שמן הזית לצרכן במחיר מאוד זול.

 

"הרווחיות שאנחנו מעמיסים על השמן (כבכל המוצרים) נמוכה מאוד.

 

"כנראה שבמשרד הכלכלה ראו שאנחנו מעבירים את כל הטבת המס לצרכן הסופי וזו מטרת המכסה, ובזכות זה - זכינו במכסה".

 

ממיה נמסר בתגובה: "חברת מיה ניגשה למכרז של משרד הכלכלה ומחוייבת לתנאי המכרז.

חברת מיה מחויבת למחירים טובים והוגנים לצרכן הן בשמן זית והן במוצרים אחרים".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
שמן זית מוזל לצרכן - יימכר בעיקר באושר עד
צילום: shutterstock
מומלצים