שתף קטע נבחר

האוצר: אסטרטגיית יציאה ממושכת תפגע בתוצר במעל 10%

לפי עדכון התחזיות של הכלכלנית הראשית, ההתאוששות תחל במחצית השנייה של השנה; במקרה של התאוששות מהירה לפי אסטרטגיית היציאה הנוכחית, הפגיעה בתוצר תעמוד השנה על 8.4% והגרעון הכולל על 11.3%, מה שיוביל ליחס של 74.5% בין החוב לתוצר

 

 

במשרד האוצר מעריכים כי התוצר יתכווץ השנה ב-5.4%. אם התרחישים הבריאותיים יחמירו - הפגיעה תהיה גדלה יותר. כך עולה מעדכון התחזיות של הכלכלנית הראשית שירה גרינברג הערב (ה'). לפני תחילת התפרצות הקורונה בישראל העריכו באוצר כי הצמיחה השנה תעמוד על 3%. לפי הערכות האוצר, הפגיעה במשק מרוכזת ברבעון השני של השנה, ותושפע ממתווה היציאה בחודשים הקרובים. באוצר מעריכים כי ההתאוששות תחל במחצית השנייה של השנה.

 

בין יאוש לתקווה: המלחמה של בעלי העסקים

משרד האוצר ימליץ על פתיחת חנויות האופנה 

משבר הקורונה לא פסח על ההיטק: מאות הוצאו לחל"ת, אחרים פוטרו

 

במידה ותתקיים בפועל אסטרטגיית היציאה הנוכחית, לפיה כמעט כל המשק יחזור לפעילות בשתי פעימות נוספות, פעם בשבועיים, במקרה של התאוששות מהירה הפגיעה בתוצר תעמוד השנה על 8.4% והגרעון הכולל על 11.3%, מה שיוביל ליחס של 74.5% בין החוב לתוצר. במקרה של התאוששות איטית אחרי אסטרטגיית היציאה הקיימת, הפגיעה בתוצר תעמוד על 9.5% והגרעון על 11.9%, מה שיעמיד את היחס בין החוב לתוצר על 75.8%.

 

 

  (צילום: אלכס קולומויסקי)
משה בר סימן טוב ושי באב"ד. הערכות פסימיות באוצר(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

במקרה של אסטרטגיית יציאה איטית יותר, שתמשך על פני כחודשיים, הפגיעה בתוצר תנוע בין 9.3% ל-10.1% בהתאם למהירות ההתאוששות, והגרעון הכולל ינוע בין 11.8% ל-12.4% בהתאם לקצב ההתאוששות - מה שיביא בסופו של דבר ליחס חוב תוצר שינוע בין 75.7% ל-76.7%.

 

הגרעון הגבוה של הממשלה מוסבר הן על ידי החריגה בהוצאות בעקבות משבר הקורונה, והן בגלל ירידה בהכנסות. למרות שהגרעון צפוי לגדול בכל המדינות, בישראל מעריכים כי הוא יהיה גבוה מהממוצע ב-3%, ויעמוד על כ-10.2%. הפגיעה בישראל כתוצאה מהפעילות הגלובלית צפויה להשתקף בעיקר בירידה ביצוא, בהשקעות ובצריכה הפרטית - וכך להשפיע על מגוון של פרמטרים כלכליים.

 

 

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג (דוברות משרד האוצר)
שירה גרינברג. לא כל העובדים שיצאו לחל"ת יחזרו לאותם מקומות עבודה(דוברות משרד האוצר)

 

עוד טוענת גרינברג, כי סביר שעל רקע ירידה בביקושים מקומיים וגלובליים, לא כל העובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום יחזרו למקומות העבודה אותם עזבו, ולא כל המובטלים הטריים יצליחו למצוא מקום עבודה אחר באופן מידי. לפי התרחישים המוצגים, שיעור האבטלה הממוצע ב-2020 יעמוד על 13%-14%, כולל העובדים המושבתים שיצאו לחל"ת (או כ-8%-9% לפי הגדרת הלמ"ס), אולם קיימת אי ודאות רבה הן לגבי היבט זה והן לגבי קצב החזרה לתעסוקה בטווח הבינוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לע"מ
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד
צילום: לע"מ
מומלצים