משבר הקורונה פוגע גם בחברות ההיי-טק: חברת אלביט, המעסיקה 12 אלף עובדים בישראל, מוציאה כ-300 מעובדיה לחופשה ללא תשלום - כך נודע היום (ה') לכלכליסט. בין העובדים שיצאו לחל"ת נכללים עובדים בחברת סוקטק, אחת מחברות הסייבר של אלביט, יחד עם סניפים נוספים של החברה.

4 צפייה בגלריה
מגמת הפיטורים הגיעה לעובדי ההיי-טק. אילוסטרציה
מגמת הפיטורים הגיעה לעובדי ההיי-טק. אילוסטרציה
מגמת הפיטורים הגיעה לעובדי ההיי-טק. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מאלביט נמסר בתגובה לדברי הגורמים בוועד כי "זהו שקר מוחלט, כפי שניתן להבין ממספר היוצאים לחל"ת שפורסם בתקשורת". והוסיפה, כי "החברה נוקטת בתמהיל מאוזן ונקודתי של צעדים כדי לשמר את היציבות התעסוקתית ולצמצם את השפעת המצב על החברה".
אלביט מערכות פועלת לפיתוח וייצור נשק, אלקטרוניקה ואלקטרו-אופטיקה לתעשיות הביטחוניות באמצעות מפעלי ייצור של חברות התעשייה הצבאית, עשות, אל-אופ ו-אלישרא. החברה נסחרת בבורסות תל אביב ונאסד"ק ארה"ב בשווי 5.3 מיליארד דולר, ומאז ה-19 לפברואר השנה ירדה מנייתה ב-19.2%.
4 צפייה בגלריה
חברת אלביט, המעסיקה 12 אלף עובדים בישראל, מוציאה כ-300 מעובדיה לחופשה ללא תשלום
חברת אלביט, המעסיקה 12 אלף עובדים בישראל, מוציאה כ-300 מעובדיה לחופשה ללא תשלום
חברת אלביט, המעסיקה 12 אלף עובדים בישראל, מוציאה כ-300 מעובדיה לחופשה ללא תשלום
(צילום: אביהו שפירא)
גם ענקית המודיעין העסקי, חברת ורינט מערכות, מוציאה מאות בודדות של עובדים לחל"ת ומקצצת כ-20% במשכורות עובדיה. החברה מעסיקה כ-6,000 עובדים מתוכם כ-1,500 בישראל. מחברת ורינט נמסר בתגובה כי "ורינט נקטה צעדים שקולים של הפחתת הוצאות במהלך משבר הקורונה כדי לשמר את עובדיה, לרבות ביטול הוצאות לא הכרחיות והפחתה זמנית בשכר, פעולות שניתן לבטל במהירות בחלוף המשבר".
נזכיר כי בסוף 2020 דיווחה ורינט על כוונתה לפצל את החברה לשתי חברות, כאשר אחת תתמקד במודיעין סייבר והשנייה בתחום העסקי. במקביל, קרן אייפקס השקיעה 400 מיליון דולר בחברה והפיצול צפוי לצאת לדרך ב-2021.

פיטורים בחברת המציאות הרבודה

חברת מג'יק ליפ (Magic Leap), סטארט-אפ המציאות הרבודה שגייס מעל 2 מיליארד דולר מחברות גדולות כמו אלפבית (החברה האם של גוגל) וענקית הסחר המקוון הסינית עליבאבא, מפטרת מעל מחצית מכוח העבודה שלה - כ-1,000 איש. זאת במסגרת תוכנית רחבה לארגון מחדש, כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג מפי מקורות המעורים בנושא. מקור בחברה, שנוסדה ב-2011 ולפני שנתיים השיקה את משקפי המציאות הרבודה, מסר לכלכליסט שככל הנראה מדובר ב-50 עובדים בישראל שיאלצו לעזוב - כחצי מכוח האדם של החברה בארץ.
המהלך נובע מכך שהחברה מתכוונת לצמצם את חטיבת מוצרי הצריכה ללקוחות פרטיים, ולהתמקד במקום במוצרים המיועדים לארגונים. ההחלטה לסגת מתחום הצריכה לאנשים פרטיים מהווה שינוי משמעותי בחברה, שנחשבה למי שצפויה להוביל את תחום המציאות הרבודה בבתים.
4 צפייה בגלריה
משקפיים של מג'יק ליפ
משקפיים של מג'יק ליפ
משקפיים של מג'יק ליפ. החברה מפטרת מעל מחצית מכוח העבודה שלה - כ-1,000 איש
(צילום: NagicLeap)
המנכ"ל והמייסד, רוני אבוביץ, פרסם הצהרה באתר החברה, לפיה "אף שצוות ההנהגה, הדירקטוריון והמשקיעים ממשיכים להאמין בפוטנציאל ארוך הטווח של החטיבה, הזדמנויות ההכנסה קצרות הטווח מרוכזות כיום בחטיבה העסקית. החברה קיבלה את ההחלטה הלא קלה לפטר עובדים". עם זאת, הוא לא פירט לגבי מספר העובדים שיפוטרו: "השינויים האלה יתקיימו בכל רחבי החברה, מהכפופים אליי ישירות ועד לעובדים במפעלים".
טמיר ברלינר, מנהל הפעילות של מג׳יק ליפ בישראל, כתב הבוקר (ה') לעובדים: "אנחנו נמצאים בתקופה בה עסקים מכל העולם מתמודדים עם אתגר גלובלי חסר תקדים, ובצלו מוצאים את עצמם חייבים להתגמש כדי לעבור אותו. אנחנו במג׳יק ליפ מוצאים את עצמנו באותה סירה".
ברלינר הוסיף שהחברה מבצעת הערכת מצב כדי להתאים את עצמה למציאות החדשה, ותהיה "חייבת להתמקד באזורים בהם יש התאמת שוק-מוצר, בנוסף ליכולת לייצר תזרים בתקופה הקרובה, כמו גם הקטנת פעילויות בהם התפתחות השוק הייתה איטית יותר. מהיום אנחנו מתייעלים ומתמקדים בתחומים הבאים: קידום טכנולוגיות הנדרשות על ידי שותפנו, השקת ML2 - המוצר דור-הבא של החברה - והתמקדות בעולם האנטרפרייז לטובת ייצור הכנסות בתקופה הקרובה".
לפי מקורבים, דירקטוריון החברה שוקל גם לקבל השקעות חיצוניות וכן שיתוף פעולה עם חברה גדולה בתחום הבריאות. המהלך מגיע לאחר שבחברה עבדו על יוזמות אסטרטגיות, שנועדו להעניק לה שווי של מעל 10 מיליארד דולר, אולם המאמצים לא צלחו בשל ההאטה הכלכלית כתוצאה מהתפשטות מגיפת הקורונה. במקביל, החברה החלה להתמקד במכירת המוצרים שלה לחברות גדולות, בעיקר בתחומי הבריאות, התעשייה והפיננסים. זאת בשל מכירות נמוכות מהמצופה בקרב צרכנים פרטיים של המשקפיים שייצרה.
משבר הקורונה גרם לפיטורים רבים בחברות סטארט-אפ טכנולוגיות. על פי נתונים שאספו באתר Layoffs.fyi, מאז 11 במרץ פוטרו 273,083 עובדים ב-285 חברות סטארט-אפ. עם זאת, הנתון הזה קרוב לוודאי גבוה יותר, שכן לא כל החברות דיווחו על הפיטורים.

היוניקורן הישראלי מפטר עשרות עובדים

בתוך כך, לכלכליסט נודע כי גם היוניקורן הישראלי סייסנס מפטר 80 עובדים מתוך 900 עובדים, מתוכם כ-20 בישראל. רוב העובדים הם אנשי מכירות ושיווק. בנוסף, חברת הההייטק הישראלית סינגולר מפטרת גם היא עשרות מעובדיה.
4 צפייה בגלריה
רכילות עסקית עובדי סייסנס.
רכילות עסקית עובדי סייסנס.
עובדי סייסנס. היוניקורן הישראלי מפטר 80 עובדים
(צילום: שיר ניומן)
מחברת סייסנס נמסר בתגובה כי "סייסנס ממשיכה לגדול, אבל כמו רוב החברות בעולם נערכת להאטה עולמית בכלכלה וגם בקצב הצמיחה בצל הווירוס והסגר העולמי. לאחר גידול מואץ וגיוס של כ-100 עובדים ברבעונים האחרונים, הדבר האחראי הוא להיערך כעת למציאות החדשה. לכן החלטנו לאזן את השינוי הצפוי בהכנסות עם צפי ההוצאות, והקטנו השבוע את מצבת כח האדם שלנו ב-9% ברחבי העולם, ופחות מזה, כ-7% בישראל מבלי לגעת בשכר העובדים. מהלך זה, כואב ככל שיהיה, מחזק את החברה, שאר עובדיה ולקוחותיה ומבטיח את המשך הגדילה שלה וההשקעה בפיתוחים עתידיים".
בינואר האחרון קרן אינסייט הובילה גיוס של 100 מיליון דולר בסייסנס לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. החברה פיתחה פלטפורמת בינה עסקית לניתוח של מידע ארגוני. כלל ההשקעות בחברה הסתכמו ב-200 מיליון דולר. בין הקרנות שהשקיעו בה עד כה ניתן למנות את בסמר, באטרי, ג’נסיס פרטנרס, כלל טק ואקסס קפיטל ואופוס. את 2019 החברה סיימה על פי הערכה עם הכנסות משמעותיות של כ-100 מיליון דולר.
במאי 2019 קנתה את חברת האנליטיקה האמריקנית Periscope Data, שממוקמת בעמק הסיליקון. סכום הרכישה לא פורסם, אך לפי הערכות הוא עומד על יותר ממאה מיליון דולר בעסקה של חילופי מניות. והרכישה העלתה את מספר עובדיה ליותר מ-700 מהם כ-250 בישראל. סייסנס נוסדה ב-2004 בידי בידי גיא בויאנג'ו, אביעד הראל, עדי עזריה, אלדד פרקש, ואלעד ישראלי,על לקוחות החברה נמנים ג'נרל אלקטריק, פיליפס, אקספידיה, רולס רויס, מאזדה, ניסן, אייר קנדה, בורסת נאסד"ק, נאס”א ו-eBay.
חברה נוספת שפיטרה מספר לא מועט של עובדים היא חברת סינגולר, אשר על פי הערכה פיטרה עשרות מעובדיה בישראל ואף הורידה משכר בכיריה. החברה לא הגיבה לפניות כלכליסט. הפלטפורמה שפיתחה סינגולר אוספת מידע המפוזר במגוון כלי השיווק הדיגיטליים הקיימים כיום בשוק אל מערכת אחת, בעזרתה היא יכולה לחשוף את החזר ההשקעה של כל פעולה שיווקית של לקוחותיה ולהציע תובנות רלוונטיות למנהלי השיווק.
החברה נוסדה ב-2014 על ידי שלושה יוצאי חברת Onavo, שנרכשה על ידי פייסבוק: גדי אלישיב, מנכל החברה, ערן פרידמן, סגן נשיא לטכנולוגיה וסוזן קואו, COO בחברה. פיטורים אלה מצטרפים לשורה ארוכה של חברות שמפטרות בימים האחרונים ביניהם ברינגג, זרטו, סימילירווב ועוד.