משבר הקורונה פגע אנושות בעסקים: הראשונים להיפגע היו העסקים בתחומי האירועים, ההפקות והתיירות. ככל שהמשבר העמיק והסגר התהדק, גם ענף המסעדנות והבילויים, מכוני היופי והמספרות, רשתות האופנה, החנויות והעסקים הקטנים ואפילו ענף היהלומים ספגו מכה קשה. מגזר העצמאים מצא את עצמו במלחמת הישרדות. הממשלה אמנם הציגה תוכניות סיוע, אך בשטח החלה מחאה מצד ארגוני העצמאים ובעלי העסקים בטענה כי מדובר בצעדים שרחוקים מלענות על הצרכים האמיתיים שלהם, וכרוכים בביורוקרטיה רבה ואינם נותנים מענה למצוקה ולקשיים של המגזר העסקי.
בעקבות ההנחיות החדשות על הקלת הסגר, הותרה חזרה לפעילות של עסקים בכמה תחומים, תחת שמירה על כללי התו הסגול (חבישת מסיכה, מרחק של שני מטר בין הקונים ועוד). בין העסקים שנפתחו: חנויות מוצרי חשמל, רהיטים, כלי בית, ציוד מידע ותקשורת, חנויות מחשבים, שטיחים, מכבסות, מתפרות וחנויות ספרים. אפילו ענקית הריהוט איקאה חזרה לפעילות חלקית - אך דווקא מצב זה יצר תסכול ובלבול בקרב בעלי עסקים רבים אחרים שלגביהם הוחלט כי בינתיים יישארו סגורים. כך למשל, בעלי חנויות הלבשה, הנעלה וצעצועים, מספרות וקוסמטיקה לא הבינו למה הם נשארו מחוץ לתוכנית, דבר שגרם לסערה ציבורית.
2 צפייה בגלריה
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
אלא שנראה כי בעקבות הלחץ וההבנה כי המשך המצב הקיים יביא לקריסת אלפי עצמאים, כבר ממחר (ו') או מיום ראשון ייפתח הרוב המוחלט של החנויות ברחובות. הממשלה צפויה להתכנס בהמשך היום ולדון בהמלצות משרד הכלכלה, לפיהן מסעדות ובתי קפה יוכלו לפעול כנראה במתכונת טייק אוויי, חנויות פרחים ומשתלות, תכשיטים וחנויות להמרת כספים (צ'יינג'ים) ייפתחו אף הם. כמו כן, מסתמן שניתן יהיה לפתוח מספרות לפי כללים שייקבעו. ייתכן שגם חנויות למוצרי תינוקות, סוכנויות רכב ומכוני יופי יוכלו להיפתח. במוקד הוויכוח נמצאת השאלה האם לפתוח מרכזים מסחריים וחנויות להלבשה והנעלה.

נופלים בין הכסאות

בינתיים, בעלי המספרות ומכוני היופי חשים שהם נופלים בין הכסאות. "אף אחד לא שומר עליי", אמרה הקוסמטיקאית מירה איינהורן לאולפן ynet היום. "כעצמאית אין לי זכויות, אנחנו לא מקבלים בעצם שום דבר מאף אחד כעצמאים. אין לנו זכויות של חופש מחלה, אין לנו דמי אבטלה שום דבר. לכן יצאנו במחאה גדולה של ענף היופי. עבר חודש וחצי ללא הכנסה, ההוצאות שלנו ממשיכות, זה שכירויות, משכנתאות, קניית סחורה".
דקלה אלמגור (פדיקוריסטית) לא קיבלה את הטענה שאפשר להסתדר בלעדיהם כרגע: "לצד טיפול בלקוחות בריאים אני מטפלת גם בחולי סכרת. יש בארץ למעלה ממיליון חולי סכרת שחייבים לעשות פדיקור טיפולי על בסיס קבוע בשל סכנת חיים לזיהומים ואפילו בשל ציפורן חודרנית. כיום, אין לי אישור לטפל בלקוחות האלה. המשמעות היא שאנחנו מעמידים אותם בסכנה ממשית; זו דוגמה ללקוחות שחייבים לקבל טיפול והמדינה אינה נותנת מענה ומשאירה אותנו להתמודד לבד בחוסר מעש".
בינתיים בשטח, למרות האיסור, ישנם אנשי מקצוע שבוחרים לעבוד בכל זאת מהבית. "אני מעריך שכ-20-30% מהספרים עבדו בשחור", אומר איתי ויגמן (ספר). "זה נזק גדול למדינה, וזה נזק לעצמם. הם לא שומרים על הציבור ולא על עצמם, הקורונה לא מבדילה בין אף אחד. מי שעושה את זה הוא עבריין לכל דבר, שעושה נזק לא רק לעצמו, אלא לכל חבריו במקצוע".

"אין היגיון לפתוח את איקאה ולהשאיר את הקניונים מאחור"

אבל לא רק עסקים קטנים דורשים לחזור לפעילות באופן מידי. גם בקרב מנהלי הקניונים התעוררה מחאה על רקע פתיחת מתחמי קניות כמו איקאה בעוד שהקניונים סגורים. יוסי לגזיאל, מנכ"ל קניון הזהב, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הקניונים עלולים להגיע למצב של קריסה: "צריך לעצור ולעשות חושבים כי המצב הזה לא יכול להימשך יותר. הגענו לרגע האמת בו צריכות להתקבל החלטות". לדבריו, "אין היגיון לפתוח את איקאה ולהשאיר את הקניונים מאחור. יש לנו את כל האמצעים לשלוט במספר האנשים שנכנסים לקניון, אפשר לצמצם כניסות ולחשוב על פתרונות נוספים".

ממסמך של משרד הכלכלה שהגיע לידי ynet, עולה כי עמדת המשרד היא להמליץ לפתוח את מתחמי הקניות, אך אין בו התייחסות לקניונים הסגורים. במסמך נכתב כי "מכיוון שמותרת פתיחת חנויות ברחוב, לא נראה סביר למנוע פתיחת חנויות במתחמי קניות. מתחם קניות אינו מתחם סגור, פרוש הרבה יותר מאשר הרחוב ולכן התיקון מתבקש".
"אני לא מצליח להבין למה לא פותחים את הקניונים", אמר לגזיאל. "חלק מהחנויות נפתחות במתחמים פתוחים וחלק לא. אני פחות יודע להסביר מה ההיגיון אחרי ההחלטה הזו".

"רוצים לתת שירות אבל המשטרה מחפשת אותנו"

כבר מחר, או בתחילת השבוע אנחנו צפויים לדעת כאמור אם חנויות להמרת כספים (צ'יינג'ים) ייפתחו מחדש. בינתיים, בעלי הצ'יינג'ם זועמים שהם אינם יכולים לפתוח את החנויות בעוד שהדואר, הבנקים ואפילו מפעל הפיס חוזרים בהדרגתיות לפעילות.
"אנשים מתחננים שאפתח כי הם מצפים לכסף מחו"ל, אבל במשטרה מחכים מחוץ לסניף כדי לתת לי קנס של 5,000 שקל. בושה", אמר אופיר פנחסוב, בעלים של סניפים להמרת כספים באולפן ynet. "אנחנו כועסים מאוד, ואנחנו עוד נבוא חשבון עם הגופים ועם המשרדים בהמשך הדרך כי אנחנו, בדיוק כמו בתי המלון - האחרונים שנחזור לפעילות שוטפת. אבל כרגע אנו רוצים לדאוג - פחות מאשר לפרנסה שלנו - לעשרות אם לא למאות אלפים במדינה שלא שומעים את קולם ואנחנו מחזיקים להם כספים".

פנחסוב טוען כי מדובר בתעשייה גדולה יחסית, שלא קיבלה את הטיפול הראוי מהממשלה בצל המשבר: "אנחנו סקטור עם 1,600 נותני שירות. בושה שנתנו לסנדלרים, לחנויות שטיחים ולאיקאה, ושיא השיאים שנשבר אתמול - למפעל הפיס נתנו לפתוח. ריבונו של עולם, נותנים למהמרים מסכנים, מיליון מובטלים - בואו תהמרו אצלנו. זו מדינה שבורה, ואני לא מאמין שקורה דבר כזה.
"איפה מנהיגי המדינה? איך אתם נותנים היתר למפעל הפיס לפתוח? לאנשים אין מה לאכול, ואתם אומרים לי שאני לא אמור לתת שירות? אומרים לי תשמע, הכסף שלך יכול להיות מדבק, אתה לא סטרילי. אנשים לא יודעים על מה הם מדברים בכלל".
ואכן, בסניפי ה-change יש לרוב זכוכית רחבה שמפרידה בין נותני השירות ללקוחות, ומדובר בסניפים קטנים יחסית ולא עמוסים בדרך כלל. "כל האזרחים במדינה יודעים שהצ'יינג'ים במדינה מוגנים יותר מהדואר והבנקים", טוען פנחסוב. "כולם ראו את התורים מחוץ לסניפי הדואר, שם זה מחוללי ההדבקה הכי גדולים, אנשים נדבקו שם על ימין ועל שמאל בשבוע האחרון, ולנו אתם לא נותנים לפתוח? אני כבר מתחיל לחשוב שיש שם פוליטיקה בקבלת ההחלטות".
2 צפייה בגלריה
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
(צילום: עמית שאבי)

נשיא בורסת היהלומים: "מחכים שאנשים יתאבדו?"

בין הענפים שנפגעו בעקבות משבר הקורונה, נמצאת גם תעשיית היהלומים - שספגה מכה קשה בתקופה האחרונה. נשיא בורסת היהלומים הישראלית והבינלאומית, יורם דבש, התריע באולפן ynet היום על המצוקה בה מצויים היהלומנים. "אנחנו חייבים לשים דגל אדום", אמר דבש שאחראי על עסק בשווי 4 מיליארד דולר. "אני חושב שמדינת ישראל התנהלה בצורה מדהימה בנושא הבריאות, אבל בנושא הכלכלי יש פשוט בלגן אדיר. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. משק צריך מכונת הנשמה ונותנים לנו כדור אקמול וגם הוא בכלל לא מגיע למטה".

דבש ביקר את התנהלות משרד האוצר: "הם הבטיחו הלוואות טובות ואני מצדיע להם על זה. יש בבורסה 230 איש שמחכים להלוואה, וכרגע קיבלו אותה רק ארבעה או חמישה אנשים וגם זה רק חמישה שבועות לאחר מכן. כרגע לא נכנס בכלל כסף. הלקוחות באמריקה מפוחדים ואי אפשר לבקש מהם כסף. הודו, סינגפור ומדינות אחרות לא מאפשרות להעביר כספים החוצה. היהלומנים עושים מאמץ ועוזרים אחד לשני, אבל בסופו של דבר הבטחתם הלוואות. אנחנו עומדים בתנאים, נתנו את הניירת, אז תשחררו את ההלוואות".
הוא קרא להתערבות של ראש הממשלה בנושא הכלכלי: "הנושא הזה דורש מנהיגות. אי אפשר להגיד הפקיד ההוא והמנכ"ל ההוא, יש בעל הבית במדינה ועזוב את ענייני הבחירות בצד. הגיע הזמן שבעל הבית הזה יעשה סדר ושהכסף יגיע למטה. למה מחכים? שאנשים יתאבדו? שאנשים יפשטו רגל? זה יגיע ואני לא מדבר על ענף היהלומים. לעלות פעם בשבוע בטלוויזיה להסביר חמש דקות וללכת, זה לא ניהול משבר".

המסעדנים מאיימים: "נחזיר ממחר את הטייק אווי"

בין אם יוחלט כי מסעדות ובתי קפה יוכלו לפעול כנראה במתכונת טייק אוויי ובין אם לא, מתכוונים המסעדנים ורשתות בתי הקפה להחזיר ממחר את שירות הטייק אווי (Take Away) מבית העסק. לא מדובר בפתיחת המסעדות וחזרה מלאה לפעילות, שכן אלה סגורים בימים אלה ואינם יכולים לארח לקוחות במקום, אלא בהפעלת שירות טייק אווי, שמשמעותו משלוחים עצמאים מהמסעדה ויכול לעזור במעט להכנסות של בעלי העסקים. זאת לאור העדר פיצוי כספי מהממשלה, בשלב זה.
בעמותת "מסעדנים חזקים יחד", המובילה את המהלך טוענים כי "לא ייתכן שבאיקאה יהיו תורים עצומים בכניסה לחנות ואנחנו לא נוכל לעשות טייק אווי מהמסעדות". תומר מור, העומד בראש עמותת המסעדנים, אמר לכלכליסט: "לאור זה שהקמעונאות והמתחמים המסחריים נפתחו בחלקם, ולאור זה שראינו אתמול בפתיחה של איקאה שתקנות הבריאות לא נאכפות בשטח, וכנראה שהן לא השיקול הראשוני במעלה מבחינת הממשלה, המסעדנים מודיעים שאפשר וניתן לחזור לעשות טייק אווי ממסעדות ובתי קפה, תוך הקפדה על חוקי משרד הבריאות. אנחנו ממשיכים ונמשיך להיאבק על פיצוי לעסקים על הירידה במחזור. ההתרסקות של כל תעשיית המסעדנות בפתח ונעשה כל שביכולתנו למנוע את זה".
עם התפרצות נגיף הקורונה וסגירת בתי העסק מתחום המסעדנות, אושר למסעדות ובתי הקפה לבצע שירות משלוחים ושירות טייק אווי בו הלקוח יכול היה לאסוף את ההזמנה מהמסעדה או בית הקפה. לאחר החמרת ההנחיות הורתה המדינה למסעדנים להפסיק את שירות הטייק אווי והנחתה אותם לבצע שירות משלוחים לבית הלקוח בלבד.
"הגענו לנקודה שאנשים לא יכולים להחזיק את העסקים", אומר מור. "הממשלה לא מכניסה כסף לעסקים, אנשים לפני קריסה כלכלית. אנחנו מבקשים מהממשלה לאשר היום את פתיחת הטייק אווי ובמידה ודרישתנו לא תאושר, המסעדנים יפעלו באופן עצמאי ולפי ראות דעתם. האיסור לבצע טייק אווי זה בולשיט. אנחנו לא רואים הגנה על הציבור ואנחנו צריכים פרנסה. שירות הטייק אווי הוא חבל הצלה מידי לעסקים, ולאור העובדה שנפתחו כבר עסקים אחרים בקנה מידה גדולה, גם המסעדות ובתי הקפה יכולים לקיים את הפעילות העסקית שלהם בטייק אווי מבלי להוות סיכון בריאותי ללקוחות ולעובדים. זה לא שונה ממשלוחים".