חולצת "לא מחוסן" הנמכרת באמזון

עם טלאי צהוב והכיתוב "לא מחוסן": חולצה באמזון מעוררת סערה

סמל הדיכוי הנאצי של היהודים בשואה משווק כפריט אופנה עבור המתנגדים לחיסוני הקורונה. ברשת כבר יוצאים נגד התופעה

פורסם:
ביום שלישי הקרוב יבוטלו בישראל מגבלות התו הירוק והסגול, אך נראה כי בעולם ההתנגדות לחיסוני הקורונה עולה שלב נוסף. בעקבות "התו הירוק" והגבלות שמדירות לא-מחוסנים ממקומות ציבוריים, כבר בפברואר צוטטו בתקשורת מתנגדי חיסונים בישראל שטענו כי יצטלמו עם טלאי צהוב והכיתוב "לא מתחסן". עכשיו נדמה כי יש מי שאימץ את הרעיון הזה והוסיף לו טוויסט מסחרי המעורר טעם רע במיוחד.
בימים אלה משווק אתר אמזון העולמי חולצה עם טלאי צהוב (המכונה באתר חולצת מגן דוד) שעליו הכיתוב Not Vaccinated (לא מחוסן) במחיר של 16.99 דולר (56 שקל). מאחורי החולצה עומד מותג האופנה האמריקני 27Threads, המתמחה בחולצות עם סלוגנים וכיתובים. החולצה מוצעת לנשים, לגברים ולילדים במגוון צבעים – משחור ועד ורוד, ומותאמת, כך על פי היצרן, ל"מתנגדי חיסונים, אקטיביסטים לחופש רפואי ואוהבי חירות". אם תהיתם, המשלוחים מגיעים גם לישראל.
הלקוח הישראלי נתקל בשנים האחרונות לא מעט בזילות זיכרון השואה: מ"חולצת השריף" לילדים של זארה בשנת 2014, שעוצבה עם טלאי צהוב והוסרה מהמדפים לאחר שעוררה שערורייה בינלאומית, ועד מגיש הטלוויזיה שרון גל שבחר השבוע להופיע על המרקע עם טלאי צהוב כמחאה על הפרעות ביהודים בערים מעורבות, עושה שימוש ציני ומכוון בזיכרון המיליונים שנרצחו בשואה.
בשנתיים האחרונות אימצו מתנגדי החיסונים בארצות הברית את הטלאי הצהוב כסמל לזיהויים במרחב וכאות מחאה. לאחר הפגנה בטקסס שאליה הגיעו מתנגדי חיסונים עם טלאי צהוב, התייחס לנושא ראש הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט. "זו טעות להשוות בין מצוקתם של יהודי אירופה בשואה לזו של מתנגדי החיסונים", אמר, "קבוצות שמקדמות אג'נדה פוליטית או חברתית, צריכות להסביר את הרעיונות שלהן בלי להפוך את זכר רציחתם של שישה מיליון יהודים בשואה למשהו טריוויאלי". הטלאי הצהוב הופיע גם בהפגנה של מתנגדי חיסונים בפראג בינואר השנה, כשעליו הכיתוב "לא נוסיתי ולא חוסנתי".

בסוף השבוע האחרון הצטרפה לסערה גם חנות כובעים בנאשוויל, טנסי, אשר הציעה טלאי צהוב עם הכיתוב "לא מחוסן" תמורת 5 דולרים. הפוסט המקורי של בעלת החנות הוסר, אך בשעות האחרונות פרסמו נציגי החנות שלושה פוסטים שונים שבהם הלינו על הביקורת שהופנתה כלפיהם.
"אנשים זועמים על הפוסט שפרסמנו, אבל האם אתם זועמים על הרודנות שהעולם חווה?" כתבו בעמוד האינסטגרם של החנות. "אם אתם לא מבינים מה קורה, זו בעיה שלכם, לא שלי. אנחנו מעניקים כבוד רב יותר להיסטוריה כשאנחנו ניצבים לצד המתים, במקום לשתוק ולציית. זה הפשע החמור ביותר". בהמשך התנצלו וטענו שאין בטלאי הצהוב חוסר כבוד למיליוני הנרצחים בשואה.
התגובות למוצר השנוי במחלוקת לא איחרו לבוא. איבו דאלדר, שגריר ארצות הברית לשעבר בנאט"ו, צייץ בטוויטר: "כתלמידת בית ספר צעירה בהולנד, אמי נאלצה לענוד טלאי צהוב על ידי הנאצים כדי לזהות אותה כיהודייה. זה מעבר לגרוטסקי למכור את הסמל המרושע הזה כדי שמישהו יכריז על עצמו כלא מחוסן. איפה זה ייגמר?"

השחקן וויליאם ארל בראון צייץ גם הוא בטוויטר: "אני מתבייש לדעת שהפניתי בעבר אנשים לבית העסק הזה ונתתי להם פרנסה. זה מרושע ודוחה. הם גאים לומר שהם 'ניצבים נגד עריצות'. ובכן, אני גאה לומר: 'לכו להזדיין'".

גם אנה נבארו-קרדנאס, פרשנית ערוץ CNN, התייחסה לנושא וסיכמה אותו בצורה מדויקת: "הייתי רוצה לחשוב שטיפשות, חוסר רגישות ובורות כאלה לא יכולים להיות דבר נפוץ באמריקה. אבל זה אמיתי".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button