איתמר שאבי ואוסף הסניקרס שלו

הולכים רחוק: אספני סניקרס ישראלים מגלים מה יעשו בשביל זוג נעליים

לחכות לילה שלם מחוץ לחנות כדי להיות הראשון בתור, להתקשר לאנשים שלא מכירים באוסטרליה ולהחזיק בארון אוסף נעליים בשווי 70 אלף שקל – הצצה לקהילת הסניקרס המקומית

פורסם:
"צעירים רבים עשויים להעריך נעלי סניקרס יותר מאשר ציור של מאטיס" – את הציטוט הזה אמר אשתקד בריאיון לאתר ARTnews מעצב האופנה וירג'יל אבלו, המנהל האמנותי של מותג האופנה Off/White ושל קו הגברים של בית היוקרה לואי ויטון. אבלו, מעצב אפרו-אמריקני שסלל את דרכו מאופנת הרחוב אל עולם היוקרה הצרפתי, צודק. נעלי סניקרס כבר מזמן לא משמשות רק להליכה – הן פריטי אספנות מעוצבים, אובייקטים שנסחרים באלפי דולרים בקרב אספנים ומשוגעים לדבר, עם שיתופי פעולה נדירים, מהדורות מוגבלות וקניה ווסט אחד ששיגע את העולם בסדרות נעלי Yeezy לאדידס, שיצרו דור שלם של צעירים שמוכנים להעביר לילות מחוץ לחנויות כדי לרכוש את הזוג הנכסף.
עכשיו זוכות נעלי הסניקרס גם לתערוכה מקיפה במוזיאון העיצוב בלונדון Sneakers Unboxed: Studio to Street (נעילה: 24 באוקטובר 2021), שמבקשת להוציא את הצופים למסע מחדרי הסטודיו של מעצבי הנעליים אל הרחוב שאימץ אותן וחוזר חלילה, עם 270 דוגמאות של נעליים אייקוניות שהולידו סביבן תת-תרבויות שלמות. בתערוכה יענו על שאלות כמו מהן נעלי הספורט הנמכרות ביותר בהיסטוריה? מיהם 10 צרכני הסניקרס המובילים בכל מדינה? ועל איזה זוג נעליים שולם סכום אסטרונומי של 1.8 מיליון דולר בבית המכירות סותב'יס (התשובה: נעליים מדגם Nike Air Yeezy 1 שנעל קניה ווסט לטקס הגראמי בשנת 2008).
"כמו הרבה פריטי אופנה פונקציונליים ויומיומיים, יש ויכוח מתמשך האם נעלי סניקרס הן אמנות", סיפרה אוצרת התערוכה ליגאיה סלאזר בראיון ל"ניו יורק טיימס" בחודש שעבר. "אבל ללא ספק – נעלי סניקרס הן חלק מתרבות העיצוב וראויות לדיון אקדמי".
את היחס המכובד לתרבות הסניקרס בישראל תציין ביום שישי הקרוב קהילת הסניקרס המקומית, שכוללת כ-12 אלף חברים בפייסבוק ומנוהלת על ידי יוליה פריליק-ניב. באירוע שיתקיים ברדינג 3 בנמל תל אביב (כניסה: 30 שקל), יימכרו נעלי סניקרס נדירות, יוצבו עמדות ציור ועיצוב של נעליים ועוד. לרגל האירוע, שלושה אספנים מקומיים מהקבוצה מספרים ל-ynet כמה זוגות יש להם באוסף, מה הדבר הכי קיצוני שעשו כדי להשיג זוג נעליים, וכמה כסף כל זה שווה.
5 צפייה בגלריה
לוני נאיסטטר ואוסף הסניקרס שלו
לוני נאיסטטר ואוסף הסניקרס שלו
"משתדל לתת יחס שווה לכל הנעליים". לוני נאיסטטר
(צילום: שיילי נאיסטטר)

לוני נאיסטטר: "האוסף שווה בסביבות 70 אלף שקל"

בן 32 מראש העין, קופירייטר במשרד פרסום.
כמה זוגות יש לך באוסף? "כ-60 זוגות נעלי סניקרס, ולכולם אני משתדל לתת יחס שווה. למעט שניים-שלושה זוגות שטרם הספקתי לנעול – נעלתי את כולם. בנוסף, יש לי עוד מספר זוגות של נעליים פורמליות, כפכפים ונעליים שאני קורא להן 'נעלי ל"ג בעומר' – כאלה שאתה יכול ללכת איתן למדורות".
מתי התחלת לבנות את האוסף? "הייתה לי משיכה לנעליים מילדות, ותמיד הייתה לי משיכה לנעליים ייחודיות, אבל התחלתי לבנות את האוסף בשנת 2012. היום אני מבין שזה אולי כי כילד הגבילו אותי לזוג נעליים אחד בשנה", הוא מספר. "את הזוג הראשון לאוסף רכשתי בנסיעה לברצלונה. הבנתי שאייר ג'ורדן 1 זה הדבר, וקשה עד בלתי אפשרי למצוא אותן בישראל. נכנסתי לסניף של 'פוט לוקר' וביקשתי נעלי אייר ג'ורדן, והמוכרים צחקו לי בפנים. הם שלחו אותי לחנות סניקרס ברחוב צידי, שם למזלי נותר זוג נעליים אחרון במידה שלי מדגם BRED – שילוב של שחור ואדום, צבעי השיקגו בולס".
מה הנעליים הכי יקרות באוסף? "נעליים של טרוויס סקוט לנייקי מדגם אייר פורס 1, ששווין כיום עומד על 700 דולר. נדרשת להירשם להגרלה ולהגיע ביום ההגרלה לחנות, והיה לי את המזל לרכוש אותן. זה הרבה יותר קשה מההגרלות של מחיר למשתכן", הוא צוחק.
מה הזוג הכי נדיר באוסף? "דגם אייר פורס 1 Para-Noise. רכשתי את הנעליים לפני כשלוש שנים במכירת 'שוק ברייק'. הייתי אז ברכבת בחזרה מתל אביב הביתה, ופתאום ראיתי באינסטגרם שבפקטורי 54 הודיעו על מכירה בהפתעה של הנעליים. ירדתי מהרכבת בתחנת תל אביב אוניברסיטה, חזרתי לתחנת השלום, משם לקחתי קורקינט וטסתי לחנות בקניון גינדי פאשן. כמו תמיד, הזוג האחרון במידה המתין לי".
כמה שווה האוסף? "אני מעריך שבסביבות 70 אלף שקל".
כמה זוגות אתה רוכש בחודש? "זה משתנה בהתאם להיצע ולהגרלות שיש בתחום. היו תקופות שרכשתי גם חמישה זוגות בחודש. עכשיו, כשדור העתיד נמצא בבטן, אני ממתן את הרכישות, אבל כבר התחלתי לקנות לו נעליים ייחודיות".
מה הדבר הכי קיצוני שעשית כדי להשיג נעליים לאוסף? "כמו הרבה אחרים, המתנתי לילה שלם מחוץ לחנות כדי להיות הראשון בתור לרכוש נעלי ג'ורדן 1 בשיתוף פעולה עם ספיידרמן".
5 צפייה בגלריה
איתמר שאבי ואוסף הסניקרס שלו
איתמר שאבי ואוסף הסניקרס שלו
"את כל הנעליים אני נועל לעבודה וללימודים". איתמר שאבי
(צילום: דן מנקו)

איתמר שאבי: "סניקרס זאת דרך לתקשר עם אנשים"

בן 27 מיקנעם עילית. סטודנט למדעי ההתנהגות ומוכר פלאפל.
כמה זוגות יש לך באוסף? "יש לי כ-40 זוגות. חלקם חדשים, חלקם ישנים ממש – שאני לא נועל מחשש שיתפרקו, כמו נעלי נייקי דאנק העשויות 3M Reflective Material. את כל הנעליים אני נועל לעבודה וללימודים. אני לא מאמין באוסף שהוא מוזיאלי".
מתי התחלת לבנות את האוסף? "נכנסתי לתוך קהילת אספני הסניקרס לפני כשנתיים ומאז אני אספן ממש, אבל כבר קודם, מגיל צעיר, אני אוסף תקליטי היפ הופ ומרצ'נדייז. סניקרס עבורי זה לא נעליים – זאת קהילה, דרך לתקשר עם אנשים. לפעמים אני פוגש אנשים ברחוב או ברכבת, וסביב הנעליים שאנחנו נועלים מתפתחת שיחה שזולגת לנושאים של אופנה, כדורסל, תרבות, מוזיקה. נוצרו מזה חברויות טובות מאוד".
מה הנעליים הכי יקרות באוסף? "זה דו-קרב בין ג'ורדן אייר 1 של טרוויס סקוט לשיתוף פעולה של נייקי עם אוף/ווייט וסרינה וויליאמס. מבחינת שווי שוק, הן עברו את המחיר של אלף דולר (הנעליים של סרינה וויליאמס כבר נמכרות במחיר של 7,000-6,000 שקל באינטרנט, א"י)".
מה הזוג הכי נדיר באוסף? "הכי נדירות הן הנעליים מסדרת Queen של נייקי ואוף/ווייט. במשך שמונה חודשים חיפשתי אחר הנעליים בקדחתנות יום-יום, עד שמצאתי אותן אצל בחור באוסטרליה שקיבל ממני שיחת טלפון בשעה 2 לפנות בוקר".
כמה שווה האוסף? "האמת, מעולם לא הערכתי אותו כספית. אני לא מסתכל על זה בתור מטבעות ביטקוין – זה אוסף. מה שנכנס אליו, לא יוצא. אני מניח שיש נעליים נדירות שרכשתי במחיר מסוים והיום שוות הרבה יותר".
כמה זוגות אתה רוכש בחודש? "תלוי בחודש. יש חודשים שאני רוכש מספר זוגות, יש חודשים שלא. לדוגמה, לקראת יום הקנאביס הבינלאומי, הרבה חברות נעליים מוציאות מהדורות מיוחדות, כמו שיתוף הפעולה של אדידס עם סאות' פארק, שהוציאו נעליים בהשראת דמותו של טאולי, עם עיניים שהופכות לאדומות כשלוחצים עליהן. בחודש כזה, אני רוכש שניים-שלושה זוגות".
מה הדבר הכי קיצוני שעשית כדי להשיג נעליים לאוסף? "אני לא מחסידי הקמפינג מחוץ לחנויות סניקרס כדי להשיג זוג נעליים. מלבד חיפוש אינטנסיבי של כמה חודשים אחרי נעליים – הדבר הכי 'מטורף' שעשיתי היה ברגע של גחמה לקחת חבר ב-12 בלילה ולנסוע לבחור בחדרה כדי לקנות נעליים. די שגרתי, לא?"
5 צפייה בגלריה
מעיין ביבר ואוסף הסניקרס שלה
מעיין ביבר ואוסף הסניקרס שלה
"מידת הנעליים שלי היא 43, אז כבר מילדות היה לי קשה למצוא בארץ נעלי נשים". מעיין ביבר
(צילום: באדיבות המצולמת)

מעיין ביבר: "אין הרבה נשים שאוספות נעלי סניקרס"

בת 19, חיילת.
כמה זוגות יש לך באוסף? "בין 30 ל-40 זוגות נעלי סניקרס, שהן הסגנון שאני נועלת כל הזמן. מידת הנעליים שלי היא 43, אז כבר מילדות היה לי קשה למצוא בארץ נעלי נשים שיתאימו לי, מאחר שמידות הנעליים מסתיימות ב-41, לעתים רחוקות במידה 42".
מתי התחלת לבנות את האוסף? "התחלתי את האוסף בגיל 15, במקביל לזה שהפסקתי לשחק כדורסל. ברגע שיצאתי מהספורט, התחלתי להתעניין יותר בהיפ הופ, אופנה, street wear. הזוג הראשון שרכשתי היה של Yeezy בניו יורק, ומאז נשאבתי לזה. אין הרבה נשים שאוספות נעלי סניקרס, וללא ספק זהו תחום גברי. אני כבר ארבע שנים בעולם האספנות וכמעט לא נתקלתי בבנות נוספות. רוב החברים שלי בתחום הם גברים".
מה הנעליים הכי יקרות באוסף? "דגם Sail של ג'ורדן 4 בשיתוף פעולה עם המותג אוף/ווייט, שהשווי שלהן כרגע עומד על 1,600 דולר".
מה הזוג הכי נדיר באוסף? "נעליים של נייקי מדגם אייר מקס 1 בשיתוף המעצב שון וות'רספון".
כמה שווה האוסף? "אני מניחה שבסביבות 40 אלף שקל".
כמה זוגות את רוכשת בחודש? "משתנה לפי מה שיש כרגע בשוק. לרוב זה בערך שני זוגות נעליים, אבל יש תקופות שאני מבינה שאני צריכה להפסיק עם התחביב ולחסוך קצת כסף, ואז אני לא קונה דבר".
מה הדבר הכי קיצוני שעשית כדי להשיג נעליים לאוסף? "לא תמצא אותי ישנה מחוץ לחנות בשביל להשיג זוג נעליים. הדבר הכי קיצוני היה לחפש במשך כמה חודשים את דגם Dunk Low Syracuse, ואז לחכות חודשיים עד שהנעליים יגיעו בספינה מאוסטרליה לישראל. קורונה, לא היו טיסות, וזאת הייתה האופציה היחידה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button