ג'ון ניוטון על רקע צילומים של בעלה הלמוט ניוטון

לא רק האישה שלצדו: הצלמת ג'ון ניוטון הלכה לעולמה בגיל 97

היא החלה כשחקנית, אך כשבעלה הלמוט ניוטון חלה בשפעת – תפסה את מקומו על סט צילומים והפכה ליוצרת בולטת שצילמה מפורסמות ומעצבי אופנה, ועזרה ליצור את סגנונו האייקוני

פורסם:
הצלמת ג'ון ניוטון, אלמנתו ויד ימינו של צלם האופנה הנודע הלמוט ניוטון, הלכה לעולמה בסוף השבוע בגיל 97 בבית המשפחה במונטה קרלו שבנסיכות מונקו, כך דיווחה סוכנות הידיעות AP. ניוטון, שחקנית אוסטרלית לשעבר, נולדה כג'ון בראון, אך בתחילת דרכה החזיקה בשם הבמה ג'ון ברונל. זו לא היתה הפעם היחידה בחייה שבחרה להתעטף בשמות בדויים. את הלמוט ניוטון היהודי פגשה בשנת 1947 במלבורן, אליה הגיע לאחר שנמלט עם משפחתו מגרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה. שנה לאחר מכן התחתנו השניים, במקביל להשתתפותה של ניוטון בהפקות טלוויזיה מקומיות.
4 צפייה בגלריה
הלמוט וג'ון ניוטון
הלמוט וג'ון ניוטון
הלמוט וג'ון ניוטון
(צילום: AP)

הלמוט שינה את שם משפחתו מנוישטטר לניוטון והחל את דרכו כצלם באוסטרליה עם התמקדות בצילומי דיוקנאות ואופנה. הוא היה לאחד מגדולי צלמי האופנה במאה ה-20 ועבודתו שילבה בין אופנה, פטישיזם, מיניות והאדרה של הגוף הנשי. הוא מת בתאונת דרכים בשנת 2004. עד היום עולה עבודתו לדיון בשאלה: האם ניוטון שחרר את הנשים והעניק להן כוח, עוצמה וחופש מיני, או ניצל אותן לצרכיו האמנותיים?
דרכה המקצועית של ג'ון ניוטון כצלמת החלה בשנת 1970, כאשר הלמוט בעלה הוזמן לצלם עבור סיגריות גיטנס אך חלה בשפעת. היא התייצבה במקומו תחת הפסבדונים אליס ספרינגס (בדיחה פנימית עבור אוסטרלים, ע"ש עיירה בחלקה הצפוני של המדינה), שליוו אותה מאז ועד מותה. במהרה היא הוזמנה להציג עבודות משלה למגזינים ולחברות מסחריות, ובשנת 1978 כבר הציגה בתערוכת יחיד באמסטרדם.
4 צפייה בגלריה
תערוכת צילומים של הלמוט ניוטון שאצרה ג'ון ניוטון
תערוכת צילומים של הלמוט ניוטון שאצרה ג'ון ניוטון
תערוכת צילומים של הלמוט ניוטון שאצרה ג'ון ניוטון
(צילום: AP)

לאורך השנים צילמה ניוטון שורה של דמויות מפורסמות מעולם האופנה, האמנות והבידור, ביניהן השחקניות אודרי הפבורן, שרלוט רמפלינג וניקול קידמן, המוזיקאית גרייס ג'ונס, מעצב האופנה איב סן לורן והעורכת האגדית של ווג, דיאנה ורילנד. בשנת 1998 פרסמו ג'ון והלמוט ניוטון את הספר Us And Them, בו צילמו השניים זה את זה, לצד תצלומים בנפרד של פיגורות כמו קתרין דנב, ג'יאני ורסאצ'ה וקרל לגרפלד, מה שאפשר לקוראים לערוך השוואות בין דמיון וניגודיות.
4 צפייה בגלריה
ג'ון ניוטון
ג'ון ניוטון
ג'ון ניוטון
(צילום: AP)

עם זאת, תפקידה המרכזי של ניוטון היה כשותפה כמעט מלאה לעבודתו האייקונית של בעלה. ג'ון והלמוט היו צמד בלתי נפרד בחיים האישיים והמקצועיים: היא דגמנה עבורו, אצרה תערוכות בהשתתפותו, ערכה את ספריו וניהלה את הסטודיו. בשנת 1981 היא לקחה חלק באחד הדימויים הפרובוקטיביים של הצלם: "דיוקן עצמי עם אישה ודוגמנית", שבו רואים את ניוטון, לבוש מעיל טרנץ', מצלם מבעד למראה דוגמנית בעירום מלא, כשג'ון יושבת בצד ומביטה באקט הצילומי של השניים. לאחר מותו הקימה את קרן הלמוט ניוטון שפעלה לשימור הארכיון, הוצאת ספרים לזכרו והפעלת המוזיאון של ניוטון בברלין.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button