סגנון אישי ומלא באג'נדה. המחווה שלי לאריקה באדו

אייקון מאויר בשבוע: אריקה באדו משתמשת באופנה כנשק פוליטי

עם אוסף כובעים אינסופי, תכשיטים ענקיים ושיער מפואר, המוזיקאית שחוגגת יום הולדת 50 יצרה סגנון ייחודי ונועז. רק חבל שהפרובוקציות לא עוצרות שם

פורסם:

אריקה באדו

סליחה, במי מדובר? האישה עם הקול, הגרוב, האפרו והטורבן חוגגת יובל להיוולדה. אריקה באדו הוא לא השם שאיתו נולדה, והשם "באדו" הוא למעשה מחווה לאלתור ההברות חסרות המשמעות האופייני (ומעצבן, יש להודות) של הג'אז. אז הג'אז הוא הבסיס שלה, אבל עליו היא מרכיבה סגנונות שונים שנשענים על המלודיות של שנות ה-80, קצת ראפ חופשי וקצת R&B מהסוג המלטף. בקיצור, מיש-מש מאולתר שאיכשהו מצליח בסוף להישמע קוהרנטי ובעיקר מלא סטייל, בדיוק כמו האופן שבו היא מתלבשת.
8 צפייה בגלריה
אריקה באדו
אריקה באדו
מצליחה לדלג בין הקונצנזוס לבין אמנות השוליים מבחינה אופנתית, אישית ומוזיקלית
(צילום: Getty Images)

באדו היא אחת האמניות ששרה כמו שהיא נראית. מין אחידות סגנונית שקושרת יחד את התקליטים שלה, הופעתה החיצונית והביוגרפיה האישית. את בני הזוג היא בחרה מהמלאי המגוון של תחום הראפ האמריקאי, ומצליחה לדלג בין הקונצנזוס לבין אמנות השוליים האנטי ממסדית בכל הבחירות שלה - הן האופנתיות, הן האישיות והן המוזיקליות.
8 צפייה בגלריה
אריקה באדו
אריקה באדו
שומרת תמיד על נראות יצירתית
(צילום: Getty Images)

למה אייקון? באדו מתייחסת אל המוזיקה שלה כמו לנשק שאיתו היא יוצאת לעולם, כמו בשם האלבום שלה משנת 2000 – "האקדח של אמא". באותו אופן היא מתייחסת גם לנראות הייחודית והאקסצנטרית שהיא מעלה על הבמה: התכשיטים הענקיים, השיער הגדול, הכובעים וכיסויי הראש שמשלבים מוטיבים אפריקאיים מסורתיים עם ייצוגים של תרבות הראפ והגנגסטה באמריקה העכשווית. האופנה שהיא מציגה, שיש המכנים אותה "באדואיזם" על שם אלבום הבכורה שהוציאה ב-1997, היא לגמרי שלה. אופנה אישית מאוד, צבעונית, מלאה באג'נדה ונשענת על ייצוגים של המאבק השחור בארצות הברית.
באדו היא אקטיביסטית לוקאלית הפועלת למען חיבור בין צעירים לתרבות בדרום דאלאס, תחת הכותרת "אהבה עיוורת". היא גם, כמובן, טבעונית אדוקה. אפשר לומר שהיא מסמנת וי ליד כל דבר שהוא "נכון תרבותית" כרגע. זה לא אומר שיש להטיל ספק בכנות כוונותיה, כמובן.
8 צפייה בגלריה
אריקה באדו
אריקה באדו
אחת ממובילות הטרנד של שיער האפרו הגדול ושל כיסויי הראש הדומיננטיים
(צילום: Getty Images)

באדו היא נערת הפוסטר של הז'אנר המוזיקלי neo-soul, המשלב אלמנטים מג'אז עם היפ הופ, האוס, פופ ובלוז. היא מה שאנחנו מדמיינים כשאנחנו שומעים את המוזיקה השחורה של סוף המאה הקודמת ותחילת המאה הנוכחית. עם השנים היא יצרה לעצמה מראה ייחודי שהפך לז'אנר ונתפס מבחינה אופנתית כסינתזה בין השורשים מהיבשת האפריקאית לבין הגטו השחור המודרני בדרום ארצות הברית. היא אחת ממובילות הטרנד של שיער האפרו הגדול ושל כיסויי הראש הדומיננטיים, והמראה שלה סלל את הדרך לנראות המוכרת של ג'אנל מונה וסולאנג' נואלס.
8 צפייה בגלריה
אריקה באדו
אריקה באדו
באדו על הבמה
(צילום: Getty Images)

למה לא? לצד סטייל שבולט לטובה, באדו מציגה גם שילוב של פה גדול, אמירות מטופשות ואפילו נגיעות של אנטישמיות. היא הביעה אהדה כלפי ביל קוסבי שהורשע בעבירות מין, כשאמרה: "אני אוהבת את ביל קוסבי ואת מה שהוא עשה בשביל העולם. אבל אם הוא חולה, למה שאכעס עליו?" במקרה אחר ניסתה להכחיש את האנטישמיות שיוחסה לה בטענה שהיא יכולה למצוא טוב בכל אחד, אפילו בהיטלר, שאותו תיארה כ"צייר נפלא עם ילדות איומה". אז בסטייל היא מבינה, אבל מעבר לזה, כמו שסבתא שלי היתה אומרת ביידייש: "לשתוק זו פעולה לא מספיק מוערכת".
ובכל זאת: להתנהלות הפרובוקטיבית של באדו יש גם צדדים חיוביים יותר, כשהיא מציבה מראה מול השמרנות האמריקאית. למשל, המהומה שפרצה בעקבות קליפ שבו היא מתפשטת ברחובות דאלאס וההאשמות הנלוות על פגיעה בזכר הנשיא המנוח קנדי. אבל מעל הכל, אריקה באדו לכובעים, היא מה שאלטון ג'ון למשקפי השמש – אלילה.
8 צפייה בגלריה
אריקה באדו
אריקה באדו
לצד סטייל שבולט לטובה, באדו מציגה גם שילוב של פה גדול ואמירות מטופשות
(צילום: Getty Images)

מה זה אייקון אחד בשבוע?

עולם הזוהר זוכה ממני בדרך כלל להתייחסות ביקורתית וחשדנית (וגם אני רואה בעצמי לפעמים את המבוגר הממורמר), אך אני חייב להודות שיש בו צדדים שמרגשים אותי בכל פעם מחדש. היוזמה "אייקון אחד בשבוע" משלבת שלוש אהבות גדולות שלי – איור, אופנה וסקרנות, או אפילו אובססיביות, לחייהם של מפורסמים.
בכל שבוע אבחר דמות אחת שמבחינתי ראויה לתואר המחייב "אייקון אופנה", מקומי או בינלאומי, שאותה אאייר ואשתף כאן. אתם מאוד מוזמנים להציע הצעות משלכם לאייקונים לאיור, או להתווכח עם הבחירות שלי.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button