משמאל לימין: ג'ניפר קים, עדן יוחנן, אלאיה הוף, רומי אברג'יל, סתיו סטרשקו ואור סנטו בצילומים לפיקס

שש דוגמניות טרנסג'נדריות בצילומי הלבשה תחתונה: "לא מתביישות בגוף"

אלאיה הוף, עדן יוחנן, סתיו סטרשקו, רומי אברג'יל, ג'ניפר קים ואור סנטו מתייצבות לראשונה יחד בלבוש מינימלי ורוצות ללמד את כולם שאין גבול לחלומות. למה דווקא באופנה הן מרגישות אפליה?

פורסם:
חודש הגאווה מצוין בימים אלו באינספור אירועים, מחוות ופרויקטים מסחריים יותר או פחות. כולם רוצים לגזור קופון מהקהילה הגאה. אל הזירה הזו מצטרף מותג ההלבשה התחתונה לצעירות FIX, שצילם אתמול (רביעי) קמפיין ייעודי בהשתתפותן של שש דוגמניות ומובילות דעת קהל צעירות מהקהילה הטרנסית בישראל. לאחר שאשתקד ליהק המותג לראשונה את הדוגמנית הטרנסג'נדרית אלאיה הוף לקמפיין – השבוע יצרו בפיקס מפגן כוח חינוכי חשוב שמקדם את הקהילה הטרנסית צעד אחד נוסף.
10 צפייה בגלריה
אלאיה הוף וג'ניפר קים
אלאיה הוף וג'ניפר קים
אלאיה הוף וג'ניפר קים
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

לצד הוף, דוגמנית ושחקנית בת 23 מתל אביב שנראית כמו הגרסה המקומית לדואה ליפה, מככבות בקמפיין הדוגמנית והשחקנית עדן יוחנן (32), שהתפרסמה כשהשתתפה בריאליטי "האח הגדול"; הדוגמנית והשחקנית הבינלאומית סתיו סטרשקו (28); רומי אברג'יל (19), מובילת דעת קהל וחיילת שתהליך השינוי שלה נחשף כבר מגיל צעיר; מעצבת האופנה וכוכבת הרשת ג'ניפר קים (32); ואור סנטו (25), האנונימית מבין השש, שעושה בימים אלו צעדים ראשונים בדוגמנות.
10 צפייה בגלריה
עדן יוחנן ואור סנטו
עדן יוחנן ואור סנטו
עדן יוחנן ואור סנטו
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

"הצטלמתי לפיקס בשנה שעברה וכולם דיברו על כך שליהקו דוגמנית טרנסג'נדרית להלבשה תחתונה. עכשיו אנחנו שש. ויש פירגון הדדי בין כולנו", אומרת הוף.
"זה קמפיין מעצים שמראה על פתיחות", מוסיפה אברג'יל. "אני כוכבת נוער שפונה לקהל של בני נוער וילדים, וחשוב לי להציג בפניהם שזה אפשרי. כי כשהם גדלים לאהבה והכלה, הם נהיים אנשים יותר טובים. עוד עשור לא נצטרך לעשות את הריאיון והקמפיין הזה, כי זה כבר יהיה נורמלי".
10 צפייה בגלריה
רומי אברג'יל
רומי אברג'יל
"עוד עשור זה כבר יהיה נורמלי". רומי אברג'יל
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

קים: "ב-2017 עדן ואני הצטלמנו לקמפיין של נייקי, והיום זה מרגיש הרבה יותר טבעי. מעבר לזה שאנחנו טרנסג'נדריות – אנחנו חברות מהבית ויש תחושה משפחתית ושכולנו מכירות את התהליך שכל אחת עברה. נבחרו כאן שש נשים, מפורסמות כל אחת בתחומה, שניפצו כל תקרת זכוכית שקיימת. ברור שהריאיון הזה לא היה מתקיים אם היו יושבות מולך שש דוגמניות שנולדו כנשים ביולוגיות, אבל אני מבינה את הכוח וההעצמה והעניין שזה מייצר מסביב".
סטרשקו: "בנוכחות שלנו כאן, אנחנו מנפצות את תקרת הזכוכית שהחברה הציבה לנו".
אתן מרגישות שכבר פרצתן את תקרת הזכוכית?
סנטו: "תמיד אפשר לפרוץ תקרות נוספות, אבל אנחנו מייצגות כאן משהו שיכול לפנות לכולם/ן. לא משנה מאיפה באת או מה הרקע שלך, אנחנו ההוכחה שאפשר לחלום רחוק ולהצליח".
קים: "עשור אחורה, לא היו מלהקים טרנסג'נדריות כי היה צריך להתחשב בקהל פריפריאלי ושמרני. אבל בארבע השנים האחרונות, החומות האלה מתפוררות ופחות מפחדים ללהק טרנסג'נדריות. בארץ ובעולם יש כבר לא מעט דוגמניות ושחקניות טרנסג'נדריות מובילות".
הוף: "מעבר לזה ששברנו את תקרת הזכוכית – אני מגיעה מנקדות הנחה שאין תקרת זכוכית. הנה, תראה אותנו: נשים שעושות דברים שאנחנו מאמינות בהם. זה הרבה יותר עוצמתי".
10 צפייה בגלריה
סתיו סטרשקו
סתיו סטרשקו
"אנחנו מנפצות את תקרת הזכוכית שהחברה הציבה לנו". סתיו סטרשקו
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

מה, לדעתכן, יהיה שיא בקריירה שיוכיח כי אתן חלק אינטגרלי מתעשיית האופנה? מודעה באיילון? קמפיין לרשת אופנה גדולה כמו קסטרו?
קים: "שהשינוי המגדרי שלנו יפסיק להיות הנושא המרכזי. אנחנו כבר עומדות בפני עצמנו".
הוף: "תמיד תהיה אפליה מתקנת, אבל אנחנו אומרות שגם אם זו אפליה מתקנת – אנחנו עומדות כאן כי זה המקום הטבעי שלנו".
יוחנן: "הצטלמתי לגיליון בגדי ים של 'לאשה' ב-2019 והייתי הטרנסג'נדרית הראשונה שעושה את זה. אנחנו רוצות לקדם הכלה ושוויון. סליחה שאני אומרת, אבל עדיין מתייחסים לטרנסג'נדריות בתחתית של התחתית".
10 צפייה בגלריה
עדן יוחנן
עדן יוחנן
"יפתחו בפנייך את הדלת רק אם תעשי קרקס בריאליטי". עדן יוחנן
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

קים: "את לא צריכה להתנצל – זאת האמת! יש טרנסופוביה בתוך הקהילה וגם בתעשיית האופנה שנשלטת על ידי הומואים. כאישה טרנסית שחיה את החלום עם סטודיו עצמאי לעיצוב אופנה, בן זוג ומשפחה תומכת – אין לי תלונות למעט דבר אחד: ישנו חוסר פירגון מוחלט בתעשיית האופנה שנשלטת על ידי הומואים. אני מוערכת יותר בעולם הסטרייטי כאישה טרנסית. לצורך העניין, אם אני ניגשת לריאיון עבודה בחברת אופנה ויהיו שני מועמדים: טרנסית או הומו – ההומו יקבל את המשרה".
יוחנן: "להומואים קשה לפרגן לטרנסיות, ואם יצטרכו לבחור בין דוגמנית טרנסית לדוגמנית אישה ביולוגית – ייקחו אותן. גם בעולם הסטרייטי יתנו לך במה רק כגימיק, יפתחו בפנייך את הדלת רק אם תעשי קרקס בריאליטי".
סתיו, השתתפת בקמפיינים ובתצוגות בעולם ובישראל. את שותפה לתחושה של ג'ניפר ועדן?
סטרשקו: "הייתי על מלא שלטי חוצות בכל העולם. רק בארץ לא".
קים: "זה נראה לך תקין שמישהי שעושה תצוגות של מארק ג'ייקובס לא מקבלת הכרה גדולה בארץ?"
10 צפייה בגלריה
ג'ניפר קים
ג'ניפר קים
"יש חוסר פירגון מוחלט בתעשיית האופנה שנשלטת על ידי הומואים". ג'ניפר קים
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

"תמיד יהיו את אלה שיתהו מי מנותחת ומי לא"

יותר משזהו קמפיין אופנה המבקש לחזק ולהעצים, צריך לזכור כי מדובר בקמפיין של הלבשה תחתונה, שמתוקף היותו חושפני גם עבור דוגמניות ותיקות במקצוע, הופך לטעון יותר כשמצלמים נשים טרנסג'נדריות. בעיניים טרנסופוביות, יהיו תמיד את אלה שיחפשו את השינויים הפיזיולוגיים, מנסים לאתר שיירי גבריות.
"אנחנו מרגישות בנוח עם הגוף שלנו וגאות בו. בטח לא מתביישות בו", אומרת הוף. "הגוף הוא רק אספקט אחד – אנחנו חיות חיים מלאים וחזקים. אנחנו לא קמות בבוקר ואומרות 'איזה קשה היה לי' – אלא 'לאן אני מתקדמת מכאן'".
10 צפייה בגלריה
אלאיה הוף
אלאיה הוף
"הגוף הוא רק אספקט אחד – אנחנו חיות חיים מלאים וחזקים". אלאיה הוף
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

"אנחנו מצטלמות בבגדי ים לאינסטגרם שלנו, אז אני לא מוצאת עם זה שום בעיה", מוסיפה קים. "תמיד יהיו את אלה שיתהו מי מנותחת ומי לא. גם נסרין נראית טרנסית והיא אישה מלידה. אני חושבת שמה שתרם לנרמול של הנראות שלנו הן הרשתות החברתיות. בעבר התייחסו לזה כטאבו, היום אינסטגרם פתח לעולם במובן החיובי והמקבל את המושג טרנסג'נדר. אני מקבלת הודעות שאומרות כי החיים שאני מציגה חושפים פן אחר בחיים של טרנסג'נדרית, ש'אין הבדל בין החיים שלך לבין חיים של אישה ביולוגית'. אבל בטלוויזיה יעדיפו להראות את הצד הפחות יפה וחיובי – טרנסג'נדריות שמגיעות מעולם הזנות, שהמשפחה נידתה אותן, הדברים השליליים כמו השיח על איידס והומואים שהיה בעבר. צריך לזכור שגדל פה היום דור של נשים טרנסג'נדריות פורצות דרך, כמו ניקי (דה יאחר, א"י) שהנחתה את האירוויזיון. אלו נשים פורצות דרך".
סטרשקו: "יש טרנסג'נדריות מובילות, חזקות ועוצמתיות בכל תחום: מרפואה ועד פוליטיקה".
אברג'יל: "כל המושג 'עוברת' (טרנסג'נדריות שנראות כמו נשים ביולוגיות ללא אזכור עברן הגברי, א"י) מטופש בעיניי. בשביל מי אני צריכה לעבור? הכי חשוב זה שאנחנו מרגישות טוב עם עצמנו, וזה הכל תלוי באיזה בן אדם אתה".
בקמפיין הלבשה תחתונה את לא נמדדת לפי האישיות שלך.
אברג'יל: "ברור, אבל אני מרגישה ונראית מצוין מבפנים ומבחוץ".
10 צפייה בגלריה
עדן יוחנן, רומי אברג'יל ואור סנטו
עדן יוחנן, רומי אברג'יל ואור סנטו
"הכל מתחיל ונגמר באהבה עצמית". עדן יוחנן, רומי אברג'יל ואור סנטו
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

מה אתן עונות למי שטוען כי דוגמניות טרנסג'נדריות יוצרות סטנדרטים בלתי אפשריים לנשים?
יוחנן: "פאטוץ' – זה מה שיש לי להגיד".
הוף: "כל אחת מאיתנו עומדת כאן בפני עצמה. שש בנות שכל אחת נראית אחרת, אז אני לא מבינה את הטענה".
קים: "אני מכירה את הטענה שאנחנו מעודדות את כל מה שמזויף. אבל גם אצל נשים ביולוגיות יש אלף ואחד סוגים שונים של גוף. צריך לזכור כי בשבילנו, המזרק או סכין המנתחים זה לא כדי להיות יפה – זאת דרך חיים. בלי ניתוחים, לא יכולתי להיות אני. זה חלק מתהליך הריפוי הנפשי והטרנספורמציה המגדרית. אחרת לא הייתי מגשימה את עצמי".
סנטו: "אני חושבת שהבעיה יותר שורשית. כי כשרציתי להחליף בתעודת הזהות את המין, אמרו לי שכדי לשנות אני צריכה לעשות ניתוחים מסוימים כמו הגדלת חזה".
אברג'יל: "אני שיניתי בתעודת זהות עוד לפני הניתוחים. אחרי חצי שנה של ועדה – משנים".
קים: "זה כי אתן צעירות. לאחר שעברתי ניתוח התאמה מגדרית, נדרשתי על ידי משרד הפנים להוכיח וללכת לגניקולוג בקופת חולים שיאשר אותו. פירוט של ה-כ-ל. זה משפיל וחודר לפרטיות".
יוחנן: "את מתבאסת ששלחו אותך? צריך שיהיה סדר. לא כל אחד יכול לבוא ולומר שהוא שינה את המין".
סתיו: "היום זה לא ככה בכלל".
10 צפייה בגלריה
אור סנטו
אור סנטו
"גדלתי בסביבה חמה ותומכת שנתנה לי להרגיש שייכת". אור סנטו
(צילום: אלה אוזן, באדיבות fix)

"השינוי חייב להתחיל בחינוך"

בעידן שבו צעירים רבים מתייחסים למיניות באופן נזיל ומכיל, וכוכבים כמו דמי לובאטו יוצאים מהארון כא-בינאריים מגדרית, ניכר ההבדל בשיחה בין הדור הבוגר כמו יוחנן וקים שנמצאות בתהליך השינוי המגדרי כבר עשור וחצי, לדור הצעיר של בנות ה-20 שעבורן הדלתות נפתחו מעצמן.
"תהליך הקבלה שלי היה קל. בתור מישהי שמגיל 11 גודלה כילדה, אני יודעת שיש לנרמול הזה השפעה חיובית על בני נוער", אומרת אברג'יל. "הם עברו יחד איתי את התיכון, השירות הצבאי, ויש לי חברים ומשפחה שמקבלת אותי".
הוף: "הדרך לנרמל את הנראות הטרנסג'נדרית היא להשאיר טביעת אצבע. כמו שרומי היא כוכבת נוער, ג'ניפר מעצבת אופנה וסתיו דוגמנית בינלאומית – ברגע שכל אחת תשאיר דריסת רגל בכל התחומים, זה ינרמל את השיח. וברגע שהדור הצעיר יקרא ראיונות איתנו ויבין שהוא יכול לעשות את זה גם – יהיה לו קל יותר".
קים: "כדי שזה יקרה – צריך להתחיל בחינוך. במקום שבטלוויזיה יציגו סדרות אלימות לבני נוער כמו 'בני אור', שיעשו גרסה ישראלית ל-Pose".
סנטו: "השינוי חייב להתחיל בחינוך, חד משמעית. והשינוי החיובי יקרין לא רק על הקהילה, אלא גם על כל אחת באופן אישי: מהעצמה אישית ועד מציאת בן זוג. להיות כאן עם חמש הבנות הנפלאות האלה מרגיש לי בבית, וכל חיי בפתח תקווה גדלתי בסביבה חמה ותומכת שנתנה לי להרגיש שייכת. עד לא מזמן גם הייתי מאורסת וכמעט התחתנתי. כי ברגע שאני מתייחסת לעצמי כשווה בין שוות, הדברים הטובים מגיעים. הכל מתחיל ונגמר באהבה עצמית".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button