מעצב האופנה ג'ורג'יו ארמאני הלך לעולמו בגיל 91. בהודעה שהוציא היום (חמישי) בית האופנה שלו, נמסר: "בצער אינסופי, קבוצת ארמאני מודיעה על מותו של מייסדה והכוח מאחוריה, ג'ורג'יו ארמאני. מר ארמאני, כפי שתמיד נקרא בכבוד והערצה על ידי עובדיו ושותפיו, הלך לעולמו בשלווה, מוקף באהוביו. הוא עבד ללא הפסקה עד ימיו האחרונים, כאשר הקדיש את עצמו לחברה, לקולקציות ולמגוון הפרויקטים המשתנים תחת שמו".
ההודעה על מותו מגיעה לאחר תקופה שבה הידרדרה בריאותו של ארמאני, שאף ניאלץ להיעדר מתצוגת בגדי הגברים האחרונה של בית האופנה במילאנו - לראשונה בקריירה הארוכה שלו. בימים שבת וראשון הקרובים יונח ארון קבורתו בחדר הלוויות במילאנו, ובהמשך תתקיים הלווייתו באופן פרטי, לפי בקשתו של המעצב.
ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני ספדה למעצב האייקוני: "עם האלגנטיות והיצירתיות שלו, הוא הצליח להביא ברק לאופנה האיטלקית ולהשפיע על כל העולם. אייקון, עובד בלתי נלאה, סמל של הטוב ביותר באיטליה. תודה על הכול". גם המעצבת דונטלה ורסצ'ה ספדה: "העולם איבד ענק. הוא עשה היסטוריה וייזכר לנצח".
9 צפייה בגלריה


ארמאני פריווה, תצוגת הוט קוטור לסתיו-חורף 2024-25
(צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images)
ג'ורג'יו ארמאני נולד ביולי 1934 בפיאצ'נצה שבצפון איטליה, לאב שעבד כשליח ולאם עקרת בית. בצעירותו למד רפואה באוניברסיטת מילאנו, אך נטש את הלימודים לאחר שנתיים כדי לשרת בצבא, שירות שהיה לנקודת מפנה בחייו. לאחר שחרורו ב-1957, החל ארמאני לעבוד בחנות הכלבו לה רינאסנטה שבסמוך לקתדרלת הדומו במילאנו כמעצב חלונות ראווה. הטעם הטוב שלו והיכולת להבין מה אנשים רוצים ללבוש הובילו לקידומו המהיר.
עד להקמת המותג הנושא את שמו ב-1975, עבד ארמאני בשנות ה-60 אצל המעצב ניקו צ'רוטי, שם למד את עקרונות החייטות והעיצוב; וב-1970 החל לעבוד כמעצב עצמאי שעיצב עבור מותגים שונים. רק בגיל 41 הקים יחד עם סרג'יו גלאוטי – בן זוגו הרומנטי והעסקי – את חברת ג'ורג'יו ארמאני, שהחלה עם הון של עשרת אלפים דולר בלבד וכיום שווה כ-11 מיליארד דולר. בעוד ארמאני היה המעצב והפנים של החברה – גלאוטי היה אחראי על הניהול השוטף והעניינים הפיננסיים, עד למותו מסיבוכים של איידס ב-1985.
"נפגשנו ליד מועדון לילה כשהייתי בחופשה", סיפר ארמאני בעבר בריאיון. "ראיתי את סרג'יו ומיד התאהבתי בחיוך הטוסקני שלו. כשהוא מת, חלק ממני מת איתו. אני עדיין בשוק שמצאתי בתוכי כוח לעמוד בכאב כה עצום. הייתי צריך לנצל את כוח הרצון שלי כדי להתמודד עם כל הכאב והייסורים. שנה שלמה העברתי ליד מיטתו בבית החולים. וכל זה קרה כשהקריירה שלנו המריאה, הפכנו למפורסמים, הקמנו את החברה, זכינו לתהילה בינלאומית. זה היה הרגע שבו צברתי ביטחון עצמי, ואז המכה הזו פגעה בי".
9 צפייה בגלריה


קייט בלאנשט לובשת ארמאני פריווה בפסטיבל ונציה, 2024
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
המסר הראשון של ג'ורג'יו ארמאני כמעצב היה מהפכני: להסיר את הפורמליות והקשיחות מהאופנה הגברית. בעוד שעולם האופנה האיטלקי היה מלא בבגדים נוצצים ומוגזמים, ארמאני הציע משהו שונה לחלוטין – אלגנטיות רכה, נוחות מעולה ועיצוב נקי. הוא היה מהמעצבים הראשונים שהסירו את הרפידות הקשיחות ("כריות") מחליפות הגברים, יצרו קווים רכים וזורמים שמדגישים את הגוף הטבעי במקום להסתירו, ושילב בדים רכים כמו משי, קשמיר וצמר איכותי בגוונים ניטרליים.
מעבר לנוחות ולצבעוניות ההרמונית, החליפות הללו ייצגו מהפכה שקטה: מדים חדשים ודמוקרטיים, שנמנעו מהפגנת מעמד באמצעות מבנה נוקשה או בדים יוקרתיים, והציעו במקום זאת שפה עיצובית רכה ושוויונית יותר. בשנת 1980 הדגים ארמאני סגנון זה להמונים, כשנבחר לעצב את התלבושות לסרט "ג'יגולו אמריקאי" בכיכובם של ריצ'רד גיר ולורן האטון.
9 צפייה בגלריה


סידני סוויני בשמלה של ג'ורג'יו ארמאני בפסטיבל הקולנוע בברלין, 2025
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images for Armani beauty)
הסרט הציג חליפות גברים לא בתור בגדי עבודה פורמליים למשרד, אלא בתור בגדים סקסיים ואלגנטיים שמתאימים לסגנון חיים מודרני. הגבר החדש, אם תרצו. החליפות בסרט היו בעלות קווים רכים וזורמים, ובצבעים מעודנים כמו בז' ואפור. הסרט הפך את ארמאני לשם מוכר בעולם, והוא נהיה המעצב הרשמי של הוליווד, כשבהמשך עיצב תלבושות גם לסרטים וסדרות הטלוויזיה "הבלתי משוחדים" ו"מיאמי וייס".
לא בכדי, עיצוביו נחשבים עד היום לנקודת מפנה בהיסטוריה של האופנה הגברית. בקומות העליונות במוזיאון שלו במילאנו אפשר להתרשם מעיצוביו המפורסמים לאורך השנים, בעוד קומת הכניסה מוקדשת לתערוכות מתחלפות. בין הקולקציות האייקוניות בולטים עיצוביו המחויטים, ובראשם קולקציית אביב-קיץ 1995 לנשים, שנחשבת לאחת המצליחות בעיצובו.
בקולקציה זו שילב ארמאני השפעות מהאסתטיקה האסייתית בדרך מעודנת, עם גזרות רחבות ונשפכות המזכירות קימונו יפני, צווארונים סיניים ובדים חלקים כמו משי ושיפון שרמזו לעולמות זן וללבוש טקסי מן המזרח הרחוק. כדי להימנע מאקזוטיזציה מובהקת, בחר ארמאני לתרגם את ההשראה האסייתית לשפה מינימליסטית ורכה, והתוצאה הייתה קולקציה שקטה שהביאה את רוח המזרח כחלק אינטגרלי מתפיסת עולם עיצובית שכל כולה איפוק, איזון ואלגנטיות סמויה.
מקוטור אל הקהל הרחב, מהיקר אל הזול
ארמאני הוא סיפור הצלחה עיצובי וכלכלי גם ביחס לבתי אופנה פופולריים אחרים כמו דיור, ורסאצ'ה ופראדה. יותר משהוא מותג המציע עיצוב בגדים ועיצוב לבית – הוא הפך לשם נרדף לאורח חיים מסוגנן: מהבתים המפוארים והפונקציונליים שבהם הוא חי, בתי המלון שמתרגמים את החוויה הזו לציבור הרחב, ועד החופשות באנטיגואה שבקריביים ובפנטלריה שבסמוך לסיציליה, שם הוא בילה מדי קיץ כשלושה עד שישה שבועות עם חברים ובני משפחתו.
9 צפייה בגלריה


ג'ורג'יו ארמאני פריווה, תצוגת הוט קוטור לאביב-קיץ 2025
(צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images)
הרצון לפנות לקהל רחב הוביל אותו ליצור גם היררכיה של עיצובים ומחירים. לצד הקו הרשמי הנושא את שמו וקו ההוט קוטור ארמאני פריווה שחוגג השנה 20 – ארמאני השכיל ליצור קווי משנה המציגים את שפתו העיצובית בווריאציות שונות וברמות מחיר שונות: מהיקר אל הזול, כמו אמפוריו ארמאני, ארמאני אקסצ'יינג' ומותג הספורט EA7 שבו הוא מלביש את נבחרת הכדורגל של איטליה ומאז 2006 גם את משלחות המדינה למשחקים האולימפיים והפאראלימפיים. לצדם ישנו גם קו ביוטי ובישום רחב.
למרות שהוא אולי המעצב האיטלקי הכי מפורסם בעולם – חייו הפרטיים של ארמאני נותרו אניגמטיים לאורך שנים רבות. רק בגיל 90, בריאיון שהעניק ליומון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", סיפר בהרחבה על חייו ועל הגברים לצידו. "מעולם לא דיברתי על זה", אמר על ההתאהבות הראשונה שלו בגבר, כנער במחנה קיץ.
"זה קרה מתחת לסככה על החוף במיסאנו בחמש אחר הצהריים, כשכל הבנים במחנה היו אמורים להיות קצת רגועים. היה מפקח, בחור צעיר, שהרגשתי מיד משיכה אליו. לא הבנתי את זה עד הסוף ולא המשכתי את זה, אבל מאותו רגע חיי קיבלו תפנית. לא הבחנתי אז בין גברים לנשים, זו הייתה רק משיכה שהרגשתי, משהו יפה. לא יכולתי לחכות להיות בקרבתו, שהוא ייגע בי. הרגשתי חיבור ענק וזה עדיין זיכרון מאוד רגשי עבורי".
בדברי הימים ייזכר ארמאני כמי ששינה את הדרך שבה גברים מתלבשים כשהסיר את הפורמליות המיותרת ויצר חליפות שמתאימות לסגנון חיים מודרני. הוא זיהה את השינוי המהותי שעבר על אופנת הגברים בתקופה ההיא, וכיום, רוב החליפות הגבריות בעולם מושפעות מהפילוסופיה שלו. גם באופנת הנשים יצר ארמאני מהפכה. חליפות הכוח הרכות שלו משנות ה-80 סייעו לדור שלם של נשים להיכנס לעולם העסקים כשהן לבושות בביטחון, מכיוון שהבין כי נשים צריכות בגדים שמקנים להן כוח ואוטוריטה אך לא מבטלים את הנשיות שלהן. בכך הפך כל חליפה שעיצב לכלי לביטוי עצמי ולביטחון אישי.








