"הצלחתי לשחק עם ההיבטים הנשיים והגבריים שלי ולעשות קסם". הדסה תירוש

הדוגמנית הטרנסג'נדרית הדסה תירוש: "הגעתי לעולם כדי לשבור סטיגמות"

עם מראה נערי, פנים מנומשות וכמעט שלושה מיליון עוקבים בטיקטוק, הדוגמנית המקסיקנית היהודייה צוברת תאוצה באופנה ולא בורחת מנושאים שנויים במחלוקת: "לדבר על דת, זהות מגדרית ובריאות הנפש"

פורסם:
זה לצד זה, מונחים דגלי ישראל ומקסיקו בביוגרפיה המוצגת בעמוד האינסטגרם של הדסה תירוש, דוגמנית טרנסג'נדרית יהודייה ממקסיקו סיטי, שגדלה במשך כמה שנים בישראל. רק בת 20, תירוש היא אחת הדוברות הבולטות של דור ה-Z, עם כמעט שלושה מיליון עוקבים בחשבון הטיקטוק הפופולרי שלה ועוד כ-160 אלף עוקבים באינסטגרם. לאחרונה נחשפה בכתבות רחבות במגזינים ווג אמריקה, הרפר'ס בזאר ו-The Walk, ובחודש האחרון הופיעה על שני שערים שונים של מגזין גלאמור מקסיקו: האחד לבד, השני לצד הזמרת קרלה מוריסון והשחקנית קוטי קמצ'ו.
4 צפייה בגלריה
הדסה תירוש על שער מגזין גלאמור מקסיקו
הדסה תירוש על שער מגזין גלאמור מקסיקו
הדסה תירוש על שער מגזין גלאמור מקסיקו
(צילום: שער מגזין)

הגוף הנערי והפנים המנומשות מסמנים אותה כ"בעלת מראה מיוחד". לא יופי קלאסי, אבל כזה שקשה להוריד ממנו את העיניים. לא פלא שעולם האופנה אימץ אותה לחיקו עם הופעות במגזינים ושיתופי פעולה מקומיים (בעיקר במקסיקו) עם מותגים כמו דיור, ז'יבנשי ופרגאמו, שצילמו אותה לקידום מוצרי קוסמטיקה ובישום. באוקטובר האחרון גם צעדה בתצוגת האופנה של המעצבת קרלה פרננדז בשבוע האופנה שנערך במקסיקו.
הדסה תירוש בשיתוף פעולה עם פרגאמו

בראיון לווג סיפרה תירוש כי נולדה וגדלה עד גיל שלוש בפואבלה, מרחק שעתיים דרומית ממקסיקו סיטי, ואז עברה עם משפחתה לישראל, שבה התגוררו כחמש שנים בעקבות עבודתם של הוריה. בחשבון האינסטגרם שלה היא נוהגת לא אחת לפרסם פוסטים בעברית, אך אלו נראים יותר כמו עבודת תרגום משובשת. ובכל זאת, נחמד לראות את האופן שבו היא בוחרת לחבר בין דימוי לטקסט. לצד סרטון שנוצר בשיתוף פעולה עם בית האופנה האיטלקי סלבטורה פרגאמו, לדוגמה, כתבה: "מותק תראה אותי אני זורח".
4 צפייה בגלריה
הדסה תירוש על שער מגזין The Walk
הדסה תירוש על שער מגזין The Walk
"חיים בעולם פטריארכלי משפיעים על כולם". תירוש על שער מגזין The Walk
(צילום: שער מגזין)

את השם הדסה אימצה לפני כשנה וחצי. "רק לפני שנה וחצי קיבלתי את ההחלטה להראות לעולם את האני האמיתי שלי: הדסה, שהגיעה לעולם כדי לשבור סטיגמות", סיפרה לווג על הבחירה בשם שלאוזן ישראלית עלול להישמע מיושן. "פירוש השם שלי הוא, למעשה, 'עץ שתמיד פורח ולא קמל'". בחשבון הטיקטוק שלה, שהושק בשנת 2019, היא גם מציפה נושאים הקרובים לליבה ולביוגרפיה שלה כאדם קווירי, פאנסקסואל וא-בינארי, מקסיקני ויהודי.
4 צפייה בגלריה
הדסה תירוש
הדסה תירוש
"אני אוהבת לדגמן, כי זה מאפשר לי להפוך למה שאני רוצה"
(צילום: Getty Images)

לא פעם ניתן לראות אותה מופיעה כשלראשה כיפה צבעונית, מתוך מטרה לחשוף את עוקביה (בעיקר הלא יהודים) למסורת היהודית. "פתחתי את חשבון הטיקטוק כדי לבדר את עצמי", הסבירה תירוש, "מאוחר יותר התחלתי לדבר על נושאים של דת, זהות מגדרית ובריאות הנפש".
בחשבון האינסטגרם שלה אפשר למצוא לא מעט התייחסויות לנושאים אלו. בשבוע שעבר, לדוגמה, פרסמה תצלום שלה מתוך הפגנה למען זכויות טרנסג'נדרים במקסיקו. "היום צעדתי לראשונה עם אחיותיי, אלה שכבר אינן פה, אלה מאיתנו שנמצאות פה עם גוש בגרון", כתבה. "היום למדתי מה זה אומר להיות אישה! המאבק הזה לא נגמר. צריך לזכור שחיים בעולם פטריארכלי משפיעים על כולם והדרך לשינוי ארוכה, אבל היום למדתי שיחד עם אחיותיי אני בלתי מנוצחת, היום הרגשתי גאה להיות אישה. זו רק התחלה של המהפכה שלנו כנשים, התחלת הסוף של הפטריארכיה".

בעולם הווירטואלי של רשתות חברתיות, תירוש מגדירה את עצמה כנשמה חופשית, "אדם ללא דעות קדומות", כפי שהצהירה בריאיון למגזין The Walk. את התמה הזאת היא גם משתדלת להציף ברשתות החברתיות, שם היא מצטיירת כדמות פתוחה ומכילה גם כלפי מבקריה. "קיבלתי הרבה ביקורת מאנשים שלא מסכימים עם מי שאני ועם מה שאני מייצגת", הוסיפה, "אבל אני מרגישה בטוחה כשאני רואה את כמות ההגנה והאהבה שהעוקבים שלי שולחים לי".

כחלק מהגדרת הזהות האישית שלה, היא משתמשת באופנה כמגרש משחקים, מרחב בטוח המאפשר לה לחקור את עצמה ומיניות נזילה. נראה כי הנינוחות בגוף שבו היא נמצאת, הופכת אותה לדמות המייצגת צעירים רבים בני דורה על קו הרצף הא-בינארי. "אשמח לדגמן על המסלולים החשובים ביותר ברחבי העולם ולהוות הוכחה לכל הילדים שמאמינים כי עליהם לציית לסטריאוטיפ מסוים כדי להגשים את החלומות שלהם", אמרה לווג.
"אני אוהבת לדגמן, כי זה מאפשר לי להפוך למה שאני רוצה", הוסיפה, "ולבטא את עצמי באופן מלא כאדם א-בינארי. הצלחתי לשחק עם ההיבטים הנשיים והגבריים שלי ולעשות קסם. ובכל זאת, אני תמיד מנסה לא ליפול לסטריאוטיפים של מה שמיוחס לכל מגדר, שכן מה שאני תמיד מנסה לתקשר הוא שצריך לשבור את הפרדיגמות האלה".

נושא נוסף שלתירוש חשוב לייצג הוא התמודדות עם בעיות נפשיות. השיתוף שלה ברשתות החברתיות מנרמל את השיח של בריאות הנפש, כפי שאפשר לראות בצורה חיובית אצל לא מעט משפיענים צעירים המתמודדים עם בעיות דומות. "אני אוהבת להביע את הרגשות שלי ברשתות החברתיות, כי זה נותן לי את החופש לחיות ללא ניואנסים וללא פילטר", אמרה בריאיון ל-The Walk.
"כשאנחנו כחברה מדברים על זה בפתיחות, אנחנו משחררים את עצמנו", הסבירה והוסיפה כי השנה היא מתכננת להתחיל ללמוד פסיכולוגיה, במטרה לעזור לבני נוער קווירים בנושאים של בריאות הנפש.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button