קריסטן מקמנאמי בתצוגת אביב-קיץ 2008 של ז'יבנשי

הקאמבק של קריסטן מקמנאמי: דוגמנית העל המוזרה משנות ה-90

היא התפרסמה עם מראה חייזרי שכבש את בתי האופנה הגדולים בעולם בניינטיז, הפציעה שוב בתצוגות לפני עשור, וכעת חוזרת בגיל 56 עם חשבון אינסטגרם יצירתי במיוחד

פורסם:
בשנת 1996 פוטרה הדוגמנית קריסטן מקמנאמי מהקמפיין היוקרתי של ורסאצ'ה, לאחר שנתיים וחצי שבהן הובילה את בית האופנה הנודע. מקמנאמי הופיעה לראשונה בקמפיין אביב-קיץ 1993 של ורסאצ'ה בצילום אייקוני של ריצ'ארד אבדון שצולם בגלריית גגוזיאן בניו יורק, שוכבת עם שיער שחור וקצוץ על אובייקט עשוי עץ. מקמנאמי, אז בת 27, פתחה את התצוגה של בית האופנה לאותה עונה, ובתמונות קמפיין נוספות כיכבה לצד הסופר מודלס של התקופה: נעמי קמפבל, סטפני סימור, שלום הארלו, קייט מוס ואחרות. אבל כפי שאומרת היידי קלום: יום אחד את בפנים, ביום שלמחרת את בחוץ. "בשלב הזה, אם את עם ורסאצ'ה – את בטופ. אם את מבוטלת – את לוזרית. זה נגמר", אמרה מקמנאמי בשנת 2014 בריאיון לצלם האופנה ניק נייט בסרטון וידיאו המופיע באתר SHOWstudio.
6 צפייה בגלריה
קריסטן מקמנאמי על שער מגזין "ווג" איטליה, 1993
קריסטן מקמנאמי על שער מגזין "ווג" איטליה, 1993
קריסטן מקמנאמי על שער מגזין "ווג" איטליה, 1993
(צילום: שערי מגזינים)

כשהיא פגועה מהמצב, נסעה מקמנאמי ללונדון לצילומים למגזין i-D עם הצלם יורגן טלר, שגם הוא נכווה מבית האופנה: קמפיין שהיה אמור לצלם לוורסאצ'ה בוטל. שני המובסים החליטו בספונטניות לצלם עבור העיתון היומי Süddeutsche Zeitung, היוצא לאור בגרמניה (שהזמין את טלר לצלם הפקה בנושא אופנה ומוסר), תצלום של מקנמאמי בעירום מלא עם סיגריה בוערת בפיה, כשעל החזה החשוף ציירה בליפסטיק אדום לב שבמרכזו נכתב VERSACE.
היה זה מבט אירוני, חצוף ומחוספס על הסיטואציה, שלימים יהפוך לאחד הצילומים האייקוניים בקריירה של השניים ואף נרכש על ידי מוזיאונים חשובים לאמנות: מקמנאמי שנחשבה אז לאחת מדוגמניות העל של שנות ה-90, וטלר, שעד היום נחשב לאחד ממנסחי סגנון הצילום הפסאודו-תיעודי במגזיני האופנה מסוף שנות ה-90 ועד סוף העשור הראשון של שנות האלפיים.


מקמנאמי בת ה-56 היא המצטרפת האחרונה מדור הסופר מודלס לאינסטגרם. בסוף מאי יצרה מחווה לאותו תצלום מפורסם מלפני 25 שנה. מול המראה בבית, היא הסירה חולצה ובליפסטיק אדום כתבה CANCEL ME. העוקבים היו באקסטזה. מאז אפריל 2021 היא מפרסמת תמונות במרחב הביתי בתנוחות נונשלנטיות, מלאות הומור עצמי, עירום וסטיילינג מאתגר שלא תמיד יורד חלק בגרון.


בזמן שדוגמניות אחרות מציפות את הפיד בתמונות נוסחתיות של קמפיינים, צילומי סלפי מחמיאים, תמונות ממסיבות ובגדי ים על גבול העירום – מקמנאמי היא פשוט מקמנאמי. קשה לדמיין דוגמנית בגילה או אפילו את חבורת חדיד-ג'נר מייצרות דימוי ספונטני ואירוני של עצמן. לא בכדי היא נחשבת עד היום ל"דוגמנית של דוגמניות".


על התואר הזה יכול להעיד המקרה הבא, שאותו סיפרה בעבר דונטלה ורסאצ'ה בריאיון למגזין LOVE, בעודה מתלוננת כי כבר אין דוגמניות-על אמיתיות. "כולן רובוטיות", אמרה. כדוגמה, הביאה את "המלחמה" מאחורי הקלעים שהתקיימה אז בין מקמנאמי הצעירה, המורדת ובעלת המראה המוזר, ללינדה אוונג'ליסטה, אייקון דוגמנות והפנים המזוהות עם שנות ה-90.


"יום אחד קריסטן ולינדה הגיעו לתצוגה עם שורשים שחורים בשיער הבלונדיני. שתיהן השתגעו, וכל אחת מהן טענה שהיא הייתה הראשונה", שחזרה ורסאצ'ה. "באמת, שורשים זה דבר מאוד גדול לדוגמנית!" הוסיפה בסרקזם. "הן התקשרו למספרה שלהן בניו יורק, למי שאחראי על הצבע, ואני נקראתי כעדה לומר מי הייתה הראשונה שעשתה שורשים שחורים בשיער בלונדיני. באותה תקופה, צלם האופנה סטיבן מייזל באמת המציא את המראה של הבנות בצורה כזאת, אז ידעתי מי הראשונה: קריסטן".

"הייתי יצור יוצא דופן, ברווזון מכוער"

מקמנאמי האמריקנית נולדה למשפחה קתולית ממוצא אירי בפנסילבניה, ובגיל 18 החליטה לעזוב את הקולג' ולהגשים חלום להיות דוגמנית. הנערה הצעירה, שנקראה בפי חבריה ללימודים בשם הגנאי "שלד", נחתה במשרדה של סוכנת הדוגמניות הידועה איילין פורד בניו יורק. פורד הבינה מיד כי המראה המוזר של הדוגמנית מתאים יותר לפריז, ושלחה אותה לשם. היא התברגה בעולם האופנה באמצע שנות ה-80 עם קריירה שנמשכה למעלה מעשור, כשהפריצה הגדולה שלה הייתה בתחילת שנות ה-90.

"הייתי יצור יוצא דופן, ברווזון מכוער. אני חבה את הצלחתי לקרל לגרפלד ולצלמים כמו פיטר לינדברג וסטיבן מייזל, שהאמינו בי למרות מוזרות המראה שלי", סיפרה בריאיון למגזין "הרפר'ס בזאר" ב-1993, השנה שבה זכתה בתואר דוגמנית השנה, "אבל כדי להצליח נאלצתי לצבוע את שיערי לשחור. גילחתי אותו מאחור וגם גילחתי את הגבות שלי". בתעשיית האופנה אהבו את המראה המוזר של מקמנאמי, שהשתלב היטב במגמת ההרואין שיק של התקופה ובעיקר היה ההפך מכל מה שלינדה אוונג'ליסטה וקלאודיה שיפר ייצגו. בשיאה הובילה מקמנאמי קמפיינים ותצוגות של בתי אופנה כמו שאנל, מוסקינו, ורסאצ'ה וקלווין קליין.

הסגנון הקווירקי של מקמנאמי ממשיך עד היום, כפי שאפשר ללמוד מחשבון האינסטגרם שלה: גבות בהירות, שיער בלונדיני בהיר בגוון פלטינה ארוך וגוף עם עצמות בולטות. באחת התמונות האחרונות שפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה, היא נשענת עירומה על הספה בבית, ציפורניה הארוכות נראות כאילו לופתות חפץ מדומיין ורגליה מונפות באוויר, עד כי היא מזכירה את הדוגמנית-חייזרית הבריטית סלביה.
6 צפייה בגלריה
קריסטן מקמנאמי בחתונה של ג'רי הול ורופרט מרדוק, 2016
קריסטן מקמנאמי בחתונה של ג'רי הול ורופרט מרדוק, 2016
בחתונה של ג'רי הול ורופרט מרדוק, 2016
(צילום: Getty Images)

הקאמבק הנוכחי של מקמנאמי ודאי יחשוף אותה גם לצעירים שמגלים מחדש את אופנת שנות ה-90, מסיבות הרייב והחיפוש אחר המוזר-מוכר, שמקמנאמי היא נציגתו בעולם האופנה. זהו קאמבק נוסף של מי שבשנת 1998 פרשה מדוגמנות להקמת משפחה והתמקדות בחייה הפרטיים. ב-2011, לפני עשור בדיוק, היא פרצה שוב לחיינו, עם הפקות אופנה פרובוקטיביות למגזינים LOVE ו-032C, קמפיינים ללואי ויטון, שערים למגזינים כמו "ווג" איטליה, i-D ו"דייזד" הבריטיים. את הפיאנלה לאותו קאמבק עשתה בתצוגת הקרוז של שאנל שהתקיימה סמוך לקאן, שאותה חתמה כשסביבה חמישה דוגמנים גברים.
6 צפייה בגלריה
קריסטן מקמנאמי בתצוגה של שאנל, 2011
קריסטן מקמנאמי בתצוגה של שאנל, 2011
בתצוגה של שאנל, 2011
(צילום: AP)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button