התייחסה לבושם, בשיא הפשטות, כפריט לבוש לכל דבר. מרילין מונרו, 1953

שאנל 5 חוגג 100: מי הכוכבות שהפכו למזוהות איתו לאורך השנים

הבושם הצרפתי המפורסם, שמציין יום הולדת, אחראי לכמה מהמהפכות הגדולות ביותר בתחום הבישום. ואיך הפכה דווקא מרילין מונרו האמריקאית לאחד הסמלים שלו?

פורסם: 19.08.21, 11:11
הבושם שאנל 5 מציין יום הולדת 100 וזו סיבה למסיבה, או לפחות לקולקציית קפסולה מרהיבה הנמכרת לזמן מוגבל במעמדי פופ-אפ מיוחדים בחנויות שאנל ביוטי ברחבי העולם. 17 פריטים כוללת הקולקציה המיוחדת הנקראת "שאנל פקטורי 5" בניצוחו של תומאס דו פרה דה סנט מאור, המנהל האמנותי העולמי של חטיבת היופי והבישום בשאנל. וכן, הוא מאמין שלמרות גילו המתקדם של הבושם, הקולקציה תדבר גם אל הדור הצעיר, משום ש"נעורים הם, יותר מהכול, הלך רוח".
8 צפייה בגלריה
קולקציית הקפסולה לציון 100 שנה לבושם שאנל 5
קולקציית הקפסולה לציון 100 שנה לבושם שאנל 5
קולקציית הקפסולה לציון 100 שנה לבושם שאנל 5
(באדיבות שאנל)

מלבד בקבוק הבושם במהדורה מיוחדת, הקולקציה כוללת פריטים רבים מיוחדים לאספנים, כמו צנצנת ואקום מלאה בטבליות מתמוססות לאמבט, שמן גוף באריזה של שמן תעשייתי, מנות חד-פעמיות של ג'ל למקלחת בקופסה המעוצבת כדלי, קונוס שנקרא "הקופסה המסתורית" וכולל פינוקי הפתעה, ועוד ממתקי תמרוקים מלבבים להתכבד בהם (640-210 שקל, בחנויות שאנל ביוטי בקניון רמת אביב ובקניון TLV, עד סוף אוגוסט).
8 צפייה בגלריה
אלי מקגרו, 1966
אלי מקגרו, 1966
אלי מקגרו, 1966
(באדיבות שאנל)

הקולקציה שואבת מצד אחד השראה מהעיצוב המינימליסטי של בקבוק שאנל 5 המקורי, הרבה לפני שחלם להיות אייקון היוקרה שהוא היום. מצד שני, האריזות הן בסגנון קופסאות הפח ושפורפרות הצבע המשמשות אמנים – גם בגלל הקשר המיוחד של שאנל 5 אל עולם הציור והאמנות, וגם משום שמקור ההשראה הנוסף לקולקציה הוא הפורטרט של מרילין מונרו שיצר אנדי וורהול.
8 צפייה בגלריה
לורן האטון, 1968
לורן האטון, 1968
לורן האטון, 1968
(באדיבות שאנל)

דיוקן הפופ-ארט הנודע של וורהול והבושם שאנל 5 נחשבים אולי לשניים מהאייקונים המזוהים ביותר עם אגדת מרילין מונרו. לאורך השנים הופיעו בקמפיינים של שאנל 5 מפורסמות נוצצות במיוחד – ביניהן קתרין דנב, אלי מקגרו, לורן האטון, קרול בוקה, ניקול קידמן, מריון קוטיאר וג'יזל בונדשן, שתמיד הונצחו עם הבושם ברגעי שיא תהילתן – אך דווקא מרילין מונרו נחקקה לעד ככוכבת המזוהה ביותר עם שאנל 5, למרות שלא הייתה פרזנטורית רשמית שלו.
הכול בזכות תשובה אחת קצרה ואלמותית שהעניקה לעיתונאי סקרן, כשגילתה באוזניו כי הבגד היחיד שהיא נוהגת "ללבוש" למיטה הוא הבושם שאנל 5. מלבד העובדה שכל שיאי מכירות הבושם בעולם נסקו ונשברו באותה תקופה בזכות הגילוי החושני המרעיש, מונרו גם הייתה אולי האישה הראשונה בעולם שהתייחסה לבושם, בשיא הפשטות, כפריט לבוש לכל דבר.
8 צפייה בגלריה
קתרין דנב, 1972
קתרין דנב, 1972
קתרין דנב, 1972
(באדיבות שאנל)

מעטים יודעים כי השקת שאנל 5 בשנת 1921 גם חוללה שתיים מהמהפכות הגדולות ביותר בעולם הבישום. שאנל 5 היה הבושם הראשון שהושק אי פעם על ידי בית אופנה גדול, וגם הבושם האלדהידי (בושם המכיל מעל 40 אחוז מרכיבים סינתטיים) הראשון בהיסטוריה.
8 צפייה בגלריה
קרול בוקה, 1987
קרול בוקה, 1987
קרול בוקה, 1987
(באדיבות שאנל)

גם הסיפור מאחורי השקתו לא שגרתי. גבריאל קוקו שאנל פנתה לבשם הנודע ארנסט בו, כדי שירקח עבורה בושם שיריח כמו "כוחם של פרחים מופשטים", כשהיא מושפעת לא מעט מציורי האבסטרקט של פיקאסו, מונדריאן וקנדינסקי, שכבשו אז את פריז. ארנסט בו הכין עבורה חמישה בקבוקים עם ניחוחות שונים. לאחר ששאנל הריחה אותם, היא פסקה מיד: "זה מספר 5" – שאותו גם החשיבה כמספר המזל שלה.
הניחוח עצמו היה חדיש ועשיר באופן יוצא דופן לתקופה. כמו ריח היוקרה בכבודה ובעצמה. זו הייתה הפעם הראשונה שהבשם השתמש בריכוז גבוה מאוד של מולקולות ריח סינתטיות שיוצרו במעבדה. כך קרה ששאנל 5 לא רק היה הראשון שיצר את החיבור הנצחי בין עולם האופנה לעולם הבישום, אלא גם הביא איתו ניחוח שונה מהבשמים שהכיר העולם עד אז.
8 צפייה בגלריה
ניקול קידמן, 2006
ניקול קידמן, 2006
ניקול קידמן, 2006
(באדיבות שאנל)

קוקו שאנל לא מיהרה להשיק את הבושם. היא התיזה אותו על עצמה ופיזרה את הבושם בנדיבות בבית האופנה שלה. כשהלקוחות מיהרו לברר מהו הניחוח הנדיר, ענתה לכולן: "זה בושם חדש שרקחו במיוחד בשבילי, אבל אם תתעקשי – אוכל למכור לך בקבוק". כך יצרה אווירה של סקרנות וייחודיות סביב שאנל 5, עד כי כל פריז התאוותה להריח אותו. בסופו של דבר, כשהושק הבושם באופן רשמי, התנהגה שאנל כאילו ההשקה היא בעקבות בקשת הקהל.
8 צפייה בגלריה
מריון קוטיאר, 2020
מריון קוטיאר, 2020
מריון קוטיאר, 2020
(באדיבות שאנל)

שאנל 5 לא רק האדיר את שמו של בית שאנל והעשיר אותו, הוא גם היה הפריט היחיד מבית האופנה היוקרתי שלראשונה היה נגיש כמעט לכל אישה בעולם. למעשה, במתכוון או שלא, הוא התחיל את הקונספט של יוקרה במחיר שווה לכל.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.