נעלי Yeezy

עשור של אנטישמיות: תחקיר ה"ניו יורק טיימס" טוען שקניה ווסט התבטא באנטישמיות כבר מתחילת עבודתו באדידס

על פי התחקיר, באדידס בחרו להתעלם לאורך השנים מהתנהגותו הבלתי הולמת של המוזיקאי, שכבר בפגישתו הראשונה עם מנהלי המותג התבטא באנטישמיות ואף צייר צלב קרס על אחת הסקיצות. מותג הספורט גם היה האחרון לנתק את קשריו העסקיים עם ווסט, הודות להצלחתו העסקית של המותג Yeezy, שהיה אמור להיות מושק מחדש, אך נדחה בעקבות המלחמה בישראל

פורסם:
גל האנטישמיות שמציף בשבועות האחרונים את העולם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", מעורר חשש בקרב קהילות יהודיות וישראליות בארצות הברית ואירופה, שם גילויי האנטישמיות שנחשפים מדי יום מעוררי פלצות. הן כמובן לא הגיעו בוואקום. רק באוקטובר אשתקד, להזכירכם, סער העולם בעקבות התבטאויותיו האנטישמיות של המוזיקאי קניה ווסט (המכנה את עצמו בשנים האחרונות בשם Ye) שהביאו להפסקת עבודתו עם מותגי האופנה בלנסיאגה ואדידס, עם האחרונה היה בקשר עסקי צמוד מאז השקת המותג Yeezy ב-2015. החברה התנערה מווסט תוך הפסדים כספיים: 1.2 מיליארד יורו מהמכירות השנתיות של החברה ו-500 מיליון יורו ברווח תפעולי.
החודש היתה צפויה אדידס להשיק דגמים נוספים של Yeezy מהמלאי העצום שברשותה, כפי שעשתה החל מחודש מאי 2023, תוך שהיא מתחייבת לתרום חלק מההכנסות ממכירתן ל"ארגונים הפועלים למאבק באפליה ושנאה, כולל גזענות ואנטישמיות", כך לדברי החברה. אלא שבשבוע שעבר הודיעה החברה כי היא מבטלת את ההשקה המחודשת שהייתה צפויה לכלול את דגם אדידס YEEZY BOOST 350 V2 בצבעוניות Bone ,Onyx ו-Zebra לצד הדגמים Yeezy 500 ו-Yeezy 700.
אתר אופנת הרחוב Hypebeast הסביר כי "נכון לעכשיו לא ברור מדוע מועצת המנהלים של אדידס החליטה להשהות את מהדורות Yeezy החדשות, אבל ייתכן כי זה קשור לאקלים הפוליטי הנוכחי (כלומר, המלחמה בישראל והשפעתה על דעת הקהל הגלובלית, א"י) או לתגובות נגד מנכ"ל אדידס ביורן גולדן, שאמר בחודש שעבר בראיון לפודקאסט בנורבגיה כי ווסט "לא התכוון למה שאמר" באותם פוסטים אנטישמיים שפרסם, והוסיף כי להערכתו הוא "לא אדם רע". "בהיותו אדם יצירתי, הוא פרסם כמה הצהרות שלא היו כאלה טובות", הסביר גולדן.
4 צפייה בגלריה
A store manager points out Yeezy shoes made by Adidas that are displayed inside cases at Addict shoe store in Brickell City Center in Miami, Tuesday, Oct. 25, 2022
A store manager points out Yeezy shoes made by Adidas that are displayed inside cases at Addict shoe store in Brickell City Center in Miami, Tuesday, Oct. 25, 2022
נעלי Yeezy בחנות של אדידס
(Photo: AP / Rebecca Blackwell)
בנוסף, ראיין השבוע אתר התרבות Complex מספר קמעונאים שקיבלו הודעה מהחברה על ביטול ההשקה. לדבריהם, הסיבה שהדגמים שהיו אמורים להיות מופצים השבוע בוטלו נובעת מכך שאנחנו נמצאים באקלים פוליטי אחר, ועל רקע המלחמה בין ישראל לחמאס, אדידס העדיפה להקטין סיכונים ולא לשחרר מוצרים הקשורים לאמן עם היסטוריה עדכנית של הערות אנטישמיות. לאדידס, כך נכתב, יש סיבה להיזהר מפוטנציאל למחלוקת בינלאומית נוספת, ש-Yeezy עלול להצית מחדש.
יותר מכך, אמירותיו של ווסט דאז הציפו את ההיסטוריה של החברה שנוסדה בגרמניה בשנות ה-20 של המאה הקודמת על ידי האחים אדי (אדולף) ורודולף דאסלר. על פי ספרה של העיתונאית ברברה סמית, Sneaker Wars מ-2009 (הוצאת Ecco), עם עלייתו לשלטון של היטלר בגרמניה ב-1933, האחים דאסלר הצטרפו רשמית למפלגה הנאצית. מאחר שהנאצים אימצו את הספורט ככלי לחיזוק הפרופיל הציבורי של גרמניה וכן לאימון הצבאות העתידיים שלה, חברת הנעליים החלוצית השתלבה יפה ברעיון הארי, ותחת השלטון הנאצי נסקו מכירות הסניקרס של החברה. כמו כן, במהלך המשחקים האולימפיים שנערכו בברלין בשנת 1936, רבים מהספורטאים הגרמנים נעלו אדידס.
4 צפייה בגלריה
קניה ווסט
קניה ווסט
"לכל אדם יש ערך כלשהו שהוא הביא איתו, במיוחד להיטלר". ווסט
(צילום: Mega)
בצל ההשקה שתוכננה לנובמבר, בסוף השבוע פרסם ה"ניו יורק טיימס" תחקיר מקיף שבו הוא חושף כי בעשור החולף - החל מפגישתו הראשונה של ווסט עם מנהלי אדידס ב-2013 - הוא השמיע התבטאויות אנטישמיות למנהלים ועובדים בחברה שטרם נחשפו בתקשורת. אלו הצטרפו להתנהלות מקצועית לא ראויה מול עובדים, כמו הקרנה של סרטי פורנו לעובדות, אלימות מילולית, התקפי זעם ועוד - אשר אדידס בחרה להתעלם מהם לאורך השנים. בכל זאת, ווסט היה תפוח האדמה הלוהט שהקפיץ את החברה מנמנום תעשייתי בזירת נעלי הסניקרס האופנתיות, בה שלטה חברת נייקי בזכות הסכם בלעדי שחתמה עם הכדורסלן מייקל ג'ורדן.
על פי הטיימס, גילוי האנטישמיות הראשון של ווסט הופיע כבר ב-2013, במפגש עם צוות המותג במטה החברה בגרמניה. אנשי הצוות הכינו סאמפלים, לוחות השראה ונעלי ספורט שהוצגו לווסט, אך הוא, מצידו, לא התרשם מהעיצובים שהוצגו לו, ובתגובה לקח סקיצה של נעליים וצייר עליה צלב קרס. במקרה אחר, ווסט אמר לכמה עמיתים שלו באדידס שהוא מעריץ את שליטתו של היטלר בתעמולה, ורואה בו איש שיווק. זאת ועוד, ב-2018 הוא אמר בפניו של ג'ון וקסלר, אחד מבכירי אדידס שעבדו בצמוד אליו, לתלות במטבח ביתו תמונה של היטלר ולנשק אותה מדי יום כדי לתרגל אהבה ללא תנאי. וקסלר היהודי, סיפר לעמיתיו בחברה שהדבר הוביל אותו בתגובה לצעוק על ווסט.
פרסומים אלו מצטרפים לפרסומים מחודש אוקטובר אשתקד, בהם קרא ווסט הערות אנטישמיות וכן לרצח יהודים, אשר הביאו להתנערותן של חברות אופנה. הוא עצמו בחר להתנצל בחצי פה על התבטאויותיו רק כדי להמשיך בהסתה חודשיים לאחר מכן. בראיון לפודקאסט של אלכס ג'ונס והפרשן הימני-קיצוני ניק פיונטס הוסיף בדצמבר 2022: "אני מוצא דברים טובים גם בהיטלר. אני אוהב את כולם, לכל אדם יש ערך כלשהו שהוא הביא איתו, במיוחד להיטלר".
בהקשר זה חשוב לציין כי אדידס, המרוויחה הגדולה מהחיבור לווסט, היתה האחרונה לנתק את קשריה העסקיים איתו והגיבה לאמירותיו האנטישמיות רק כחודש לאחר שפורסמו. בהצהרה שפרסמה החברה אז נכתב: "אדידס לא מגלה סובלנות לאנטישמיות ולכל צורה אחרת של שיח שנאה. הפעולות והאמירות האחרונות של קניה ווסט הן לא מקובלות, רוויות שנאה ומסוכנות, והן מפירות את ערכי החברה של רבגוניות, הכלה, כבוד הדדי והגינות. אחרי בדיקה מעמיקה, החברה החליטה להפסיק מיידית את השותפות עם ווסט, לסיים את הייצור של מוצרי הקו Yeezy ולהפסיק את כל התשלומים לווסט ולחברות בבעלותו".
חברת אדידס וקניה ווסט לא הגיבו לפניית הניו יורק טיימס לכתבה. ynet פנה בבקשה לתגובה מול נציגי אדידס בישראל. היא תתפרסם במידה ותישלח.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button