"התצוגה הזאת מרגשת כיוון שהיא הכרזת עצמאות בהרבה מובנים". קולקציית סתיו 2022 החדשה של סאמפל

נופר שפר יוצאת לדרך חדשה במותג סאמפל: "אני לא במקום קורבני. אני חוגגת את החיים"

לאחר 15 שנה שעיצבה יחד עם אחותה עינב זיני, מעצבת האופנה משיקה קולקציה ראשונה לבד. האם הסגנון המוכר ישתנה ומדוע היא לא מתכננת לרוץ אחרי סלבס כדי שילבשו את הבגדים?

פורסם:
"אדם נולד שחקן, אמרו את זה מזמן", שר זוהר ארגוב בלהיטו הידוע "אדם שחקן" (מילים: ציון שרעבי) על מה שמסתתר מאחורי הפנים של כולנו, מימיקות שמרכיבות זהות. השיר ילווה היום בצהריים את התצוגה של מותג האופנה הישראלי Sample בעיצובה של נופר שפר (42). לאחר 15 שנה שבהן עיצבה למותג יחד עם אחותה, עינב זיני, היא יוצאת הבוקר לדרך עצמאית. סולו. 50 שעות לפני כניסת ערב יום הכיפורים, תצוגה של חשבון נפש אישי.
בשנה האחרונה עברה שפר שתי פרידות: האחת, משותפתה המקצועית; השנייה, משותפה לחיים ואב שלושת ילדיה. "התצוגה הזאת מרגשת כיוון שהיא הכרזת עצמאות בהרבה מובנים. היא חגיגה של החיים", אומרת שפר בריאיון בלעדי ל-ynet. "עברתי שנתיים מאתגרות ולא פשוטות, והתצוגה הזאת היא רגע שאליו מתנקז הכול. על פניו, זאת התאבדות כלכלית – אבל בער בי מאוד לעשות תצוגה. היום, ה-2 באוקטובר 2022, הוא מבחינה אסטרולוגית הזמן הטוב ביותר להציג את הקולקציה. זה יום שהשמיים מחייכים אליי".
12 צפייה בגלריה
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
"על פניו, זאת התאבדות כלכלית – אבל בער בי מאוד לעשות תצוגה". קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
(צילום: רון קדמי)

בשנת 2008 הקימו שתי אחיות אנונימיות מחדרה מותג אופנה במרתף בית הוריהן בעיר המנומנמת. כבר כשהייתה בת 17, מספרת שפר, עיצבה לחברות ועשתה מכירות ביתיות. בשנת 2006 סיימה את לימודיה במחלקה לאופנה בשנקר, ואז בהחלטה משותפת עם אחותה הבכורה עינב הקימו את סאמפל. הפריצה הגדולה שלו הייתה בשבוע האופנה השני בתל אביב, שנערך בדצמבר 2012, והשאר היסטוריה. הן החזיקו בחנויות בקניון רמת אביב ובמרכז שוסטר ברמת אביב ג', הלבישו מפורסמות כמו בר רפאלי, מירי מסיקה ורותם סלע, ובעיקר עבדו מתחת לרדאר בלי להיות חלק מברנז'ת המעצבים. בניגוד לאחרים, לא היה להן את הצורך להזכיר לאף אחד שהן קיימות.
12 צפייה בגלריה
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
"אין לי שום עניין להחליף את שם המותג. אני לא המותג, אני עושה בגדים". קולקציית סתיו 2022 החדשה
(צילום: רון קדמי)

"במעגל האופנה מכירים את המותג, אבל למורה של הבת שלי אין מושג מה אני עושה", היא אומרת בתשובה לשאלה האם היא מרגישה מוערכת בתעשייה המקומית. "יש לנו קהל גדול שהולך איתנו כבר 15 שנה, בתקשורת תמיד חיבקו אותנו ואני מקווה שזה ימשיך, אבל אני לא מרגישה שההערכה מגיעה מכולם. לפני כמה שנים הוזמנתי לתת ביקורת במחלקה לאופנה בשנקר על ידי רחל ברמן הדרי (לשעבר מרצה בכירה במחלקה, א"י), בעקבות עבודה שסטודנטית מהמחלקה כתבה על המותג. זה החמיא לי מאוד, אבל גם העלה בי שאלות כמו למה לא הזמינו אותי קודם, בזמן שחברים רבים מהתעשייה מלמדים ומוזמנים לכל ביקורת. בכל זאת, רוב המעצבים בישראל עושים שמלות כלה וערב, ואני בין הבודדות שהקימו מותג עצמאי ומייצרת בישראל".

"לאחר שנתיים לא קלות, שבה לי חדוות היצירה"

הפרידה המקצועית מאחותה עינב החלה במהלך הקורונה. "זאת הייתה החלטה משותפת", היא מסבירה, "השנתיים בבית נתנו לה זמן לחשוב והיא גיבשה החלטה שאני מכבדת. הרגשתי שהיה לה קשה לשחרר אותי. בכל זאת, היא גידלה אותי. זה לא חלילה סיפור של סכסוך. נפרדנו באופן יפה". העזיבה של זיני (אימו של בן זיני) מקצועית בלבד. יום קודם לריאיון, מספרת שפר כי ביקרה אצל אחותה לסיעור מוחות על הקולקציה. "אני עדיין מתייעצת איתה על כל דבר", היא מחייכת. "הקו העיצובי לא צפוי להשתנות. אני עדיין המעצבת, רק שעכשיו אין לי עם מי לעשות סיעור מוחות בקול".
12 צפייה בגלריה
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
"הקושי לצאת לדרך עצמאית הוא יותר נפשי מאשר טכני". קולקציית סתיו 2022
(צילום: רון קדמי)

53 מערכות הלבוש בתצוגה מציגות כתב יד מגובש על טהרת הצבע השחור בשילוב סמלים אסטרולוגיים. על רקע קולו המחשמל של ארגוב, יצרה שפר סרטון וידיאו קצר בן פחות מדקה החושף תחנות בחייה. "כל הקולקציה מורכבת ממערכות לבוש של זיכרונות ילדות שלי. אני מאוד מוצפת בתצוגה הזאת", היא שבה ואומרת. "כילדה, גדלתי על השמלות שאימא שלי תפרה ועל עיצובים וסקיצות של דודה מלי, אחות של אימא שלי, שלמדה עיצוב אופנה ושתפרה לי בגדים כילדה".
"הקולקציה הזאת אינה משבר – היא צמיחה", היא מדגישה. "באסטרולוגיה יש חזרה של אורנוס לקראת גיל 42. יש אנשים שקוראים לזה משבר, עבור אחרים זה מנוע צמיחה שמשדרג אותם, משפר את החיים. אבל לכולם קורה משהו. לא בכדי אומרים 'ארבעים לבינה', אנשים משתפרים בגיל הזה. לאחר שנתיים לא קלות, שבה לי חדוות היצירה. חזרתי לחיים. שנתיים הייתי מרוסקת והתצוגה הזאת היא חגיגה".
12 צפייה בגלריה
נופר שפר
נופר שפר
"אף פעם לא שילמנו למפורסמות שילבשו אותנו". נופר שפר
(צילום: דולב שפר)

במקביל, מצאה את עצמה בתהליך גירושים בעל כורחה. את הסיבות לכך היא מבקשת לא לחשוף מפאת צנעת הפרט, אבל ניכר כי הכרזת העצמאות האישית שלה מקרינה כלפי חוץ, גם אם בדרך היא נתקלת בלא מעט מהמורות מקצועיות ואישיות. היא החלה בלימודי פסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, ובמקביל לומדת אסטרולוגיה וקבלה. את הסטודיו העבירה קרוב הביתה לשכונת פולג בנתניה, כדי שתוכל להיות קרובה אל שלושת הילדים – בני 16 וחצי עד 10 – ולהוציא את הילדה הקטנה מדי יום מבית הספר בצהריים.
"הקושי לצאת לדרך עצמאית הוא יותר נפשי מאשר טכני", היא מודה. "אני מרגישה שכל המסע שעברתי היה טיפול עצמי. בכל בוקר אני עושה הליכה, קוראת המון, משקיעה בפיתוח העצמי. פעם היה לי שקט כי בעלי היה עם הילדים בבית – היום אני אם חד-הורית. גם מבחינה מקצועית, אני מרגישה שעכשיו יש עליי יותר אחריות, כמו העברות בנקאיות של סכומים גדולים שבעבר עינב הייתה אחראית לזה. היום האחריות כולה עליי".
לא היו מחשבות לסגור הכול ולעזוב את התחום?
"ההחלטה שעינב גיבשה הובילה אותי לרצות להוכיח לעצמי שאני יכולה לבד. אני לא במקום קורבני, להפך. אני חוגגת את החיים".
12 צפייה בגלריה
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
"סאמפל זה להוות דוגמה לכל הסובבות אותך. תהיי 'סאמפל גירל'". קולקציית סתיו 2022
(צילום: רון קדמי)

יכול להיות שהיית צריכה שהיא תעזוב כדי שתצאי לדרך עצמאית?
"יכול להיות. אני מזל טלה מופנם, וכל הזמן הייתי תחת הסינר שלה. היא הייתה זו שמדברת בראיונות, היא דיברה עם הסטייליסטים, עם הבנקים, עם הלקוחות".
שתיכן אף פעם לא ממש אהבתן לדבר.
"כי זה מביך אותנו! אבל גם את זה אני לומדת היום לעשות, לעמוד בקדמת הבמה. עברתי תהליך שבו הבנתי שכל הצניעות הזאת היא גם גאווה, ואני לא שם".
כמו ששר אביתר בנאי בשיר "גנב": "כל הענווה הזאת זה רק כדי להוסיף כבוד".
"אני מאוד רוצה ליצור ואופנה זה הדבר שאני יודעת לעשות הכי טוב".
מדוע לא החלפת את שם המותג לנופר שפר?
"אין לי שום עניין להחליף את שם המותג. אני לא המותג, אני עושה בגדים. סאמפל זה להוות דוגמה לכל הסובבות אותך. תהיי 'סאמפל גירל'".

"אני נותנת את המחיר הכי הוגן שאני יכולה"

למעט שנה אחת בקורונה שבה לקחו השתיים את הזמן לאט, כבר 15 שנה שסאמפל שומר בקנאות על המשכיות. עונה אחר עונה סיפק המותג קולקציות רחבות לצד קו אביזרים – לא דבר מובן מאליו בתעשיית האופנה הישראלית, ששחקנים רבים בה כרעו תחת נטל יוקר המחיה, עזיבת לקוחות והקושי בייצור מקומי. היה זה גדעון אוברזון, שתמיד נשאל על סוד ההישרדות שלו בישראל: "מעולם לא גדלתי", שב ואמר. גם במקרה של סאמפל, ניכר כי המנטרה הזאת עמדה לנגד עיניהן. הן מעולם לא חלמו על רשת חנויות, הבגדים נתפרים במתפרה הצמודה לסטודיו ולחנות, וההצעות שקיבלו בעבר לפרוץ בחו"ל הוקפאו עד להודעה חדשה.
12 צפייה בגלריה
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
"אני לא מפחדת ממיתון". הקולקציה החדשה
(צילום: רון קדמי)

"הייתה מחשבה לצאת לחו"ל, אבל אני כבר לא שם. ההילה הזאת לא מעניינת אותי. מה רע פה? אני שמחה להכיר את הלקוחות שלי במפגשים אישיים. אני לומדת מהן, משפרת בעקבות המפגש איתן את הדגמים, מעריכה כל לקוחה שמגיעה אליי, אם זה ממגדל העמק או מצפון תל אביב. כמעצבת, אני מטפלת, מלווה אותן באירועים החגיגיים שלהן. אני עובדת בשביל הרגעים לשמח אותן. לא מזמן הגיעה אליי לקוחה לאחר לידה, שעלתה במשקל כמעט 30 קילו וחיפשה שמלה לברית. היא הגיעה עם דמעות בעיניים ויצאה מתא ההלבשה מחייכת. מבחינתי, זאת מצווה".
והן גם משלמות לא מעט בשביל זה. אנחנו נכנסים עכשיו לתקופת מיתון. את מאמינה שהלקוחות ימשיכו לשלם סכומי כסף גבוהים? היו מחשבות להשיק קו משני זול יותר?
"זה נכון שהבגדים שלנו לא זולים. אני נותנת את המחיר הכי הוגן שאני יכולה. יש פה מעצבים שמבקשים 8,000 שקל להשכרת שמלת ערב. אני משתמשת בחומרים הכי טובים ובאיכות התפירה הכי גבוהה, וביחס לזה המחירים שלנו לא בשמיים. אני לא מפחדת ממיתון".
את לא, הלקוחות אולי כן.
"מי שלא יכולה, שלא תקנה. אני מאמינה במה שהיקום ישלח לי. תמיד היה לנו חשוב גם ליצור טווח של מחירים, אז חולצת טי עולה 400 שקל, מכנסוני עור יעלו 4,000 שקל".
12 צפייה בגלריה
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
"היום אני יכולה לומר שכל תיוג באינסטגרם של בחורה אנונימית מוסיף לקוחות, ואפילו יותר מסלבס"
(צילום: רון קדמי)

מפורסמות מקבלות ממך בגדים בחינם?
"אף פעם לא שילמנו למפורסמות שילבשו אותנו. מי שהגיעו לתצוגה, הגיעו מפירגון מלא. לשמחתי, יש לנו לקוחות נאמנות. בתחילת הדרך רצנו אחרי סלבס כי ידענו שיש בזה כוח, אבל כבר הרבה שנים לא. אני כבר לא ארוץ ואוציא חצי חנות לסלב שאולי תצטלם עם חולצה. יש לזה ערך, אבל אני לא אתאבד עליו. היום אני יכולה לומר שכל תיוג באינסטגרם של בחורה אנונימית מוסיף לקוחות, ואפילו יותר מסלבס".
12 צפייה בגלריה
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
קולקציית סתיו 2022 של סאמפל
(צילום: רון קדמי)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button