"צריך לעשות סדר: להתלבש חשוף זה בסדר, לרשום לחבר שלי שבא לי לעשות לך ככה וככה זה גם תקין – חציית הגבול זה יחסי מין מצולמים ותמונות עירום"

יוליה פלוטקין: "מטוסיק באינסטגרם עברנו לפורנו בווטסאפ. האפליקציות הן סכנה"

בגיל 33 היא ממשיכה לדגמן, אבל רותמת את הפרסום שלה למאבק בהחפצת נשים, הסכנות של תוכן מיני ברשת, גזענות והטרדות. "אני חיה את חיי איך שבא לי. גם אם זה אומר להיות קולנית"

פורסם:
בשנה האחרונה דילגה השחקנית והדוגמנית יוליה פלוטקין מפרשה מתוקשרת אחת לאחרת, כשהיא משמיעה קול ביקורתי נגד הטרדות ותקיפות מיניות, נגד השיר "קאקדילה" של עומר אדם, נגד הלגיטימציה שמקבלת אפליקציית Only Fans המאפשרת להעלות תמונות אינטימיות בעבור תשלום. היא גם פרסמה ברשתות החברתיות כי עברה הטרדה מסוכן הדוגמניות שי אביטל כשעוד לא מלאו לה 16. בכלל, נראה כי ליוליה פלוטקין יש מה לומר על כל דבר והיא לא חוששת להיכנס לעימותים. החוט המחבר בין כל הנושאים הוא יחס מחפצן ומבזה כלפי נשים.
רעמת התלתלים המפוארת עדיין שם, אבל כמו לביאה מגוננת, היא עסוקה כרגע בלחנך את הדור הצעיר עם ההרצאה "לייקים, אושר ומה שביניהם", שהיא מעבירה לבני נוער בכיתות ז'-י"ב. השיחות שהיא מנהלת איתם על הרצף שבין מין למיניות מרתקות. הטריגר האישי שלה להיכנס אל גוב האריות התרחש לפני ארבע שנים, כשתמונות חושפניות שלה מצילומי דוגמנות בגיל 17 הופצו ברשת. עבור בני הנוער שהיא פוגשת כמעט מדי שבוע, היא מספרת, תמונות עירום והפצתן היא נורמה. "זה המיינסטרים", קובעת פלוטקין, "מורות בבתי ספר מספרות לי שהן כל הזמן מתעסקות בסרטונים אינטימיים ותמונות חושפניות של תלמידות".
10 צפייה בגלריה
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
"אני לא חושבת שאם מישהו מפורסם זה הופך אותו לאדם טוב יותר"
(צילום: תמר מיקה כהן)

"כשאני מדברת על מיניות מול תלמידים, יש הרבה דעות וצריך לעשות סדר: להתלבש חשוף זה בסדר, לרשום לחבר שלי שבא לי לעשות לך ככה וככה זה גם תקין – חציית הגבול זה יחסי מין מצולמים ותמונות עירום, וכיום זו ברירת המחדל שלהם. והם עוד לא מבינים שזה הורס להם את החיים".
לדעתך, תרבות הפורנו הפכה לחלק אינטגרלי מחייהם של בני נוער?
"היום כשאני שואלת בנות בכיתה ח' מי קיבלה 'דיק פיק' (תמונה של איבר מין גברי, א"י) וכמה פעמים, הן מספרות כי הן קיבלו תמונה כזאת יותר מעשר פעמים".
ומה הבנים מספרים?
"אני שואלת אם זו דרך להתחיל עם מישהי והם צוחקים. זה משהו שהשתרש בתרבות כמו אש בשדה קוצים. הבעיה זה קבוצות ווטסאפ ענקיות, כשילד בכיתה ו' נכנס אליהן ומעבירים בהן סרטים פורנוגרפיים".

"הבנתי שמה שאנחנו רואים זה רק קצה הקרחון"

פלוטקין (33) מתרחקת מהמילה אקטיביסטית – היא מעדיפה "אמיצה". הכול החל, היא מספרת, כבר בכיתה ד' בבית הספר היסודי בעכו שבה גדלה, כשסירבה לקחת חלק בחרם על חברה מהכיתה. השנה האחרונה והמתוקשרת שלה הייתה עבורה צינור להעברת מסרים ורעיונות סביב אירועים שחוותה על בשרה לאורך השנים – מדימוי גוף, דרך גזענות ועד הטרדות מיניות. את "הבעיה" בדור הצעיר זיהתה, לדבריה, לפני שמונה שנים. היו אלה ישבנים חשופים וארוזים בחוטיני שהציצו אליה מכל עבר באינסטגרם, מגמה שהגיעה לשיאה ב-2018 כשכל כוכבת – מבר רפאלי ונטלי דדון ועד שיר אלמליח ועדן פינס – ויתרה על הבעות פנים לטובת צילום מהגב של האזור שלרוב יושבים עליו.
"זה מאוד הציק לי מכיוונן של משפיעניות, הרי יכולת להנגיש תוכן אחר", היא אומרת השבוע. "מאז זה החמיר: מטוסיק באינסטגרם עברנו לפורנו בווטסאפ. לפני שנתיים גם התחלתי להתנדב בעמותת עלם וגיליתי שהאפליקציות האלה הן סכנה. ילדה שהעיפו אותה מהבית ואין לה כסף לחיות מביאה לקוחות מאפליקציות כמו טיקטוק, אינסטגרם ושוגרדדי. הבנתי שמה שאנחנו רואים זה רק קצה הקרחון. יש הרבה קבוצות, גם בטלגרם, שבהן מופצים סרטונים אינטימיים, פורנו נקמה או ששותלים בתוך הסרטון פנים של בנות וכך סוחטים אותן. לא מזמן סיפר לי נער על עוד אפליקציות שלא הכרתי מאזורי ה'דארק נט' של סרטי סנאף שאנשים רוצחים אנשים, מבתרים גופות. דברים קיצוניים".
10 צפייה בגלריה
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
(צילום: תמר מיקה כהן)

ההתנדבות בעמותת עלם כוללת תוכנית רדיו טיפולית לבני נוער המאפשרת שיח רפלקסיבי, אינטימי ופרטני. בתוך כך נחשפת פלוטקין לזנות נוער ולהתדרדרות הקלה לתוכה. "ילד שמתחיל בגיל 13 לעסוק בזנות לא בוחר בזה, החיים זרקו אותו לשם. ואלו צלקות לכל החיים. הרי אתה לא יכול לרצות לשכב עם שמונה גברים ביום שעושים בך מה שהם רוצים. זה מוביל לחרדה חברתית, בעיות נפשיות, תלות בכדורים".
ממה ששמעת, מעורבים בזה גם סמים?
"לא רק, יש כאלה שמשתמשים בסמים ויש כאלה שעושים זנות כדי לקנות סמים. ויש שלא משתמשים".
10 צפייה בגלריה
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
"הרבה אנשים אמרו לי: 'את יוצאת נגד עומר אדם, את לא חוששת?' אני צריכה לפחד ממישהו? לא הבנתי"
(צילום: תמר מיקה כהן)

לדבריה, אחת האפליקציות שעלולות להוביל לשם היא Only Fans שעלתה לכותרות בישראל לאחר שמפורסמות כמו עדן פינס ורומי אברג'יל (כוכבת נוער טרנסג'נדרית בת 21) פתחו בה חשבונות. האפליקציה פופולרית – בעיקר, אבל לא רק – בקרב מפורסמים, כוכבי פורנו ועובדים בתעשיית המין. הצופים נדרשים לרכוש מינוי חודשי בעלות של עשרות דולרים כדי לצפות בתוכן בלעדי שלהם, בעוד הכסף הגדול מגיע מ"הודעות פרטיות", שם קוד לתמונות בעלות אופי מיני.
"בהרצאות שלי אני מסבירה להם שב-Only Fans רק המפורסמות עושות כסף, ולדעתי משם הדרך לזנות קצרה", מכריזה פלוטקין. לפני מספר חודשים היא ביקרה את אברג'יל שסיפרה בריאיון למאקו כי "הכסף הגדול מגיע בעיקר מההודעות הפרטיות. בפרטי השיחות הולכות לכיוונים אחרים לפי הבקשות של הלקוחות. תמונות עירום, סרטונים ולייבים אישיים. הכול בתשלום, על דברים טובים צריך לשלם".
"מה זה הודעות פרטיות? מה תעשי?! תאונני מול המצלמה ומה?" מזדעקת פלוטקין. "אני בקשר עם המון בני נוער וכשהנושא הזה עולה, הם אומרים שיש להם אחים ואחיות צעירים שעוקבים אחרי רומי, כי היא התפרסמה ככוכבת נוער ומעלה תמונות בתחתונים וחזייה. חייבים לדבר על זה. לשנות את המציאות לא נצליח, אבל חשוב לעורר את השיח סביב זה".
מה עורר אותך במקרה של רומי אברג'יל שלא הצית אותך כשעדן פינס פתחה אונלי פאנס ודיברה על זה בתקשורת?
"כשעדן דיברה על זה, עוד לא הבנתי את המשמעות. חשבתי שזה רק תמונות אינטימיות. אבל כדי להרוויח אתה צריך לשמור על קשר עם מנויים ולענות להודעות פרטיות. למה שמישהו ישלם כסף על משהו שהוא יכול לראות בחינם? פעם הייתה לי שיחה עם מישהו בטלוויזיה שאמר לי 'אונלי פאנס זה אחרת. אין סרסור, את מחליטה'. אוקיי, ומה את יודעת להחליט בגיל 16? מה את מבינה? בסוף האפליקציה היא הסרסור. מישהו גוזר קופון, לא?"
אילנית אברג'יל, אימהּ של רומי אברג'יל, מסרה בתגובה: "יוליה מנסה בכל דרך אפשרית לקבל במה על שמה של רומי בכל רגע שעולה האפקליציה אונלי פאנס. רומי לא היחידה ולא האחרונה שעשתה אונלי פאנס. מדוע רומי בפה שלה, כי היא טרנסית? מה עם דוגמניות רבות ואחרות ומפורסמות שעשו או עושות? באינסטגרם או בערוצי תקשורת כמעט כולן מעלות תמונות בבגד ים חוטיני. זה גם עירום, אז בואי נסגור לכולם את הערוצים. רומי בת 21 ומחלימה מניתוח בתאילנד שעולה מעל 100,000 שקל שהרוויחה בעבודה קשה וביושר, בעוד שצילומי העירום שלך לא היו בפלטפורמה סגורה אלא תמונות עירום שכל העולם ראה. למגר ומצד שני לעשות שיימינג ובולינג. בתגובתך את מעוררת אנטגוניזם נגד הבת שלי ובכלל נגד כל מי שמעלה תמונות בתחתונים וחזייה".
10 צפייה בגלריה
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
"יש שתי מגמות מקבילות: תעשיית המין ותעשיית הפרסום, ושתיהן יחד מושתתות על תשומת לב"
(צילום: תמר מיקה כהן)

תרבות ביזוי הנשים שפלוטקין רגישה אליה הקפיצה אותה שוב השנה, הפעם בעקבות השיר "קאקדילה" של עומר אדם (מילים ולחן: משה בן אברהם, אופק יקותיאל, מאור תיתון, אלעד טרבלסי). הסערה שפרצה בעקבות השיר והסרתו מהפלייליסט של תחנות הרדיו אומנם הובילה את אדם להתנצל, אך הוא המשיך לשיר אותו בהופעות. "היוצרים של השיר אומרים שהם לא חשבו על זה – וזאת הבעיה: תתחילו לחשוב!" היא אומרת. "הרבה אנשים אמרו לי: 'את יוצאת נגד עומר אדם, את לא חוששת?' אני צריכה לפחד ממישהו? לא הבנתי. נכון, קיבלתי תגובות קיצוניות ושלחו אותי בחזרה לרוסיה, אבל הייתה אוכלוסייה שלמה שהודתה לי".
והייתה גם את פרשת שי אביטל שהציפה אצלה זיכרונות מודחקים מגיל 15 וחצי. היא הייתה אז נערה צעירה שעושה את צעדיה הראשונים בעולם האופנה בצילומים למותג בגדי הים ספידו. על אף ריבוי העדויות והמקרים לכאורה שנחשפו על התנהלותו של סוכן הדוגמנות הנמלט, משטרת ישראל טרם הביאה אותו לחקירה. "אני זוכרת את המקרה כאילו היה אתמול", היא מספרת. "הייתי בסוג של תערוכה בנמל תל אביב והוא ניגש אליי והתחיל להשקות אותי, ובאותה נשימה הציע לי לעשות סמים. ואני הייתי בת 15 וחצי ומעולם לא שמעתי על הסמים האלה".
למה לא חשפת את הסיפור הזה קודם?
"פחדתי, וגם המקרה היה לפני 17 שנה".
את שותפה לביקורת נגד המיוצגות שלו? הרי כתבות על התנהלות בעייתית שלו פורסמו בתקשורת בעבר.
"מה זו אחריות שלהן? למה נטע אלחמיסטר צריכה להתנצל? היא לא".
בכל זאת, אם זה היה ידוע לכולם כפי שאת אומרת, זה היה ידוע גם להן.
"עדיין, זו לא בעיה שלה".

"המעשים שלי חשובים – לא הפרסום"

השבוע נחשף קמפיין דוגמנות חדש של פלוטקין אשר הצטלמה לקולקציה של מעצב האופנה מארץ' משיח, ששב לארץ לאחרונה. עיצוביו, לעומת זאת, עדיין נמכרים בעיקר בחו"ל. השניים הכירו בניו יורק דרך חברה משותפת, ולדברי פלוטקין, משיח עיצב את הקולקציה בהשראתה. "יש בו משהו שגורם לך להתאהב בו", היא אומרת. קודם לכן גם הצטלמה למעצבים ענת מנוס וקדם ששון, ומדי פעם היא מבליחה בהפקות אופנה. כשהיא נשאלת האם תאפשר לבנה ולבתה הצעירים קריירה עתידית בתחום, היא מספרת כי השניים כבר הצטלמו איתה למספר מותגים. "אני מאפשרת להם להתנסות בזה, למה לא? זה מעלה את הביטחון העצמי", היא מודה, "ברגע שאתה מפורסם, יש לזה הרבה יתרונות".
אבל גם עול.
"השאלה היא כמה אתה לוקח את עצמך ברצינות. This Is Me, אני לא משתנה בגלל שאני מפורסמת וחיה את חיי איך שבא לי. גם אם זה אומר להיות קולנית. אני גם לא חושבת שאם מישהו מפורסם זה הופך אותו לאדם טוב יותר. חשוב להישאר על הקרקע. המעשים שלי חשובים – לא הפרסום".
10 צפייה בגלריה
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
"המון שואלים אותי, 'לאן נעלמת?' ולא נעלמתי"
(צילום: תמר מיקה כהן)

התובנות שאספה לאורך 17 שנה הפכו את פלוטקין לאדם שונה מהדוגמנית בת ה-16 שהייתה. אולי זו האימהות שלה בשנים האחרונות, אבל כיום היא טוענת שתעשיית האופנה הפכה להיות מתירנית ומחפצנת יותר משהייתה בעבר. עם זאת, אם מציצים במודעות הקמפיינים ובפרסומות בטלוויזיה, אפשר לזהות דווקא תהליכי שינוי הפוכים: השמרנות הרימה את ראשה. הקווים האדומים שמציבה תרבות התקינות הפוליטית לצד מגמה של הדתה העלימו מהנוף פרסומות מחפצנות כמו זו המפורסמת לתפוזינה או דוגמניות בבגדי ים חושפניים על לוחות מודעות של תחנות אוטובוסים.
"אני חושבת שיש שתי מגמות מקבילות: תעשיית המין ותעשיית הפרסום, ושתיהן יחד מושתתות על תשומת לב. על פניו המודל החברתי הולך למקום של metoo ושיח פתוח על הטרדות מיניות – אך בפועל, היום ילדים בני 12 עושים סמים ושולחים תמונות מיניות בווטסאפ, לנערים בני 16 אין זקפה כי סף הגירוי שלהם עלה בגלל פורנו, והפרעות אכילה אצל בנות מתחילות בגיל 12 ולא בגיל 16. למה? בגלל דימויים בלתי אפשריים ותמונות של דוגמניות באינסטגרם".
את באמת מאמינה שילדות ירעיבו את עצמן כי הן רואות דוגמנית כמוך באינסטגרם?
"בוודאי. לרוב זה יושב על מטענים רגשיים ויחסים במשפחה, אבל זה טריגר. מצד שני, תראה הרבה בנות צעירות באימונים אינטנסיביים. ספורט זה לא דבר רע, יש לזה השפעה חיובית. לא הכול רע".
יש הבדל בין להתאמן ולומר אני מרגישה טוב, לבין הרבה משפיעניות שמשקיעות באימונים כמעט יומיומיים שהמטרה שלהם היא לא להרגיש טוב, אלא להציג צלעות שמאיימות לקרוע את העור. אז אומנם אנחנו מציגים ספורט, אבל התוצאה היא שוב דימוי בלתי אפשרי שעליו הן גם עושות פוטושופ. הרי אפשר היה למצוא מודל לחיקוי בריא ומעצים בפיגורות אולימפיות כמו ירדן ג'רבי ולינוי אשרם.
"ספורט זה דבר נהדר, אבל זאת התרבות שהשתרשה".
10 צפייה בגלריה
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
"בסוף האפליקציה היא הסרסור. מישהו גוזר קופון"
(צילום: תמר מיקה כהן)

מלבד הרומן המתמשך עם דוגמנות, פלוטקין מובילה בימים אלו שלוש הצגות יחיד, הרצאות לבני נוער וגם מלווה בפרסום אירועי תרבות בעכו, העיר המעורבת שבה גדלה. על פוליטיקה היא מסרבת לדבר, בטח בתקופה רגישה כמו היום, אך מודה שהצד התל אביבי שלה ניסה במשך שנים להדחיק את המורכבות שבחיים משותפים של יהודים וערבים. ממרפסת ביתה המשקיפה על פארק הירקון, אפשר בקלות להמשיך להדחיק אותה עוד שנים ארוכות. לאחרונה גם הצטלמה לסרט Libi and I המשלב בין משחק לאנימציה. "אני מתעוררת באולם תיאטרון לאחר שנאנסתי ואני פיסה מהתודעה שהתנתקה מליבי", מסבירה פלוטקין.
"המון שואלים אותי, 'לאן נעלמת?' ולא נעלמתי", היא אומרת לסיכום. "זה שאני לא בפריים טיים, לא אומר שאני לא עובדת. אני עסוקה כל הזמן והייתי שמחה לעשות פריים טיים כמו כל שחקן".
יש מחיר לפריים טיים. הוא מאוד מסחרי וכל מה שאת עושה הוא מאוד אמנותי, חתרני, בועט.
"נכון, אבל יכול להיות שבגלל זה אני לא שם. אני מודה על מה שיש, כל עוד מעניין לי ויש לי משמעות".
10 צפייה בגלריה
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
יוליה פלוטקין למארץ' משיח
(צילום: תמר מיקה כהן)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button