מובילות את טרנד המחוך הנוכחי. קנדל ג'נר וקים קרדשיאן

העצמה נשית או שעבוד הגוף: למה הכוכבות חוזרות ללבוש מחוכים?

מבילי אייליש עד נטע ברזילי, מנועה קירל ועד ריהאנה – המחוך השנוי במחלוקת שוב מככב על המפורסמות ובתצוגות האופנה. מה עומד מאחורי התופעה

פורסם:
בשבוע שעבר הצטלמה הזמרת נטע ברזילי לתוכנית "אקס פקטור" כשהיא לבושה בחולצה לבנה מכופתרת ומעליה מחוך בגוון כחול מטאלי עם קאפים בעלי סיומת משוננת שיצרה מעצבת האופנה ג'ניפר קים. שיטוט בעמוד האינסטגרם של הסטייליסט הצמוד של ברזילי, איתי בצלאלי, מגלה כי היא לא לבד. הכוכבות הצעירות של הרגע, בהן נועה קירל ומשי קלינשטיין, מיישרות קו עם המגמה הבינלאומית, בעקבות מפורסמות כמו ריהאנה ובלה חדיד שהוציאו את המחוך מהבוידעם תוך שהן מעניקות לו פרשנות חדשה, גמישה ונוחה, צעירה יותר, יש שיאמרו כסוג של ניכוס מחדש של פריט הלבוש השנוי במחלוקת, שבמאה ה-20 שוחררו הנשים ממנו ומהפטריארכליות שייצג.


בכל "אשמות" בנות משפחת קרדשיאן, שבשנתיים האחרונות חנטו את גופן במחוכי צרעה הדוקים, והפכו את המחוך למגמה רותחת שכבר חוצה את גבולות הרשתות החברתיות אל הרחוב. כולן רוצות להיות בילי אייליש שהצטלמה במחוך לשער "ווג" בריטניה לפני כחודשיים, המקפידות נושאות את עיניהן למדונה במחוך המדובר של ז'אן פול גוטייה מסיבוב ההופעות "אמביציה בלונדינית" בתחילת שנות ה-90.
11 צפייה בגלריה
בילי אייליש
בילי אייליש
בילי אייליש על שער מגזין "ווג" הבריטי
(צילום: Vogue)

אפשר גם לצאת איתו מהבית עם מכנסי טרנינג קלילים, כפי שהדגימה לנו משפיענית הרשת ליבר בלילתי. אפשרות אחרת היא לצוות לו מכנסיים בגזרה נמוכה, כפי שהציגה בתחילת החודש שעבר הדוגמנית בלה חדיד במסיבה של בית האופנה דיור שנערכה בפסטיבל הסרטים בקאן. הכי חשוב: לא לשכוח לנשום. ואם קצת קשה, לשחרר את השרוכים שמאחור.

"נשים מפסיקות להתנצל על זה שהן נשים"

הנוכחות המחודשת של הפריט מקבלת תוקף גם בקורס חדש לבניית מחוכים בלימודי החוץ וההמשך של שנקר. לדברי מעצבת האופנה טל נחום, שמעבירה את הקורס, בתוך כשלושה חודשים נפתחו שני מחזורים והתמלאו עד אפס מקום. הנרשמים הם מעצבים הפועלים בתחום ורוצים להתמחות ולהתמקצע במסגרת עשרה מפגשים בבניית מחוך בתלת-ממד עבור ענף שמלות הכלה והערב, הענף הרווחי ביותר באופנה בארץ. "אנחנו מלמדים אותם טכניקות חדשות לבניית מחוכים, מחומרים רכים וגמישים יותר בהשוואה לטכניקות המסורתיות", מציינת נחום.

הוכחה לנראות הגואה של מחוכים אפשר למצוא בתערוכת האופנה "הנשף", המוצגת בימים אלו במוזיאון העיצוב בחולון, החל בקונסטרוקציות ההיסטוריות שיצר מעצב התלבושות מוני מדניק ועד לשמלות ערב של מעצבים ישראלים. "אני חושבת שזו תופעה שמתפתחת ומתעצמת כבר מספר שנים", אומרת ל-ynet אוצרת התערוכה, היסטוריונית האופנה יערה קידר. "ראינו את זה עם קים קרדשיאן ובמעגלים שקשורים לתחייה מחודשת של גותיקה, ואנחנו רואים את זה כמעט כל הזמן בעולם שמלות הכלה והערב. זה אחד הדברים שגם רואים בתערוכה 'הנשף' – ממחוך המתכת של אלון ליבנה ועד מחוך פלסטיק בהדפסה תלת-ממדית של חן אדר".
11 צפייה בגלריה
מחוך של אלון ליבנה בתערוכה "הנשף"
מחוך של אלון ליבנה בתערוכה "הנשף"
"זו תופעה שמתפתחת ומתעצמת". מחוך של אלון ליבנה בתערוכה "הנשף"
(צילום: מיכל חלבין)

הסיבות לשובו של המחוך מגוונות, אבל כמו תמיד באופנה: הוא מגיע כתגובת נגד. מצד אחד למראה הנוחות שהכתיבה תקופת הסגרים בעקבות הקורונה, מצד שני לנזילות המגדרית שבולטת בעולם האופנה בשנים האחרונות ואימוץ פריטי לבוש מהמלתחות המנוגדות על ידי שני המינים. יש אומנם גברים אשר עוטים על עצמם מחוכים – כמו מעצב המחוכים הנודע מארק ארסקין-פולין, המוכר יותר כ"מר פרל" ומתגאה במותניים צרים בהיקף של 46 סנטימטרים, או משפיעני רשת וביוטרים המאמצים פריטי לבוש נשיים – אך מבין כל פריטי הלבוש במלתחה הנשית, נותר המחוך כאחד האחרונים המגדירים ומעצבים את גוף האישה: חזה ומותניים.

"זה מפריטי הלבוש היחידים שבנויים לגוף האישה ומגדירים נשיות", אומר הסטייליסט איתי בצלאלי. "יש כמובן גברים שלובשים מחוך, אבל הם מעטים. למרות שכל הגבולות המגדריים נפרצו, המחוך מדגיש את המותניים ואת החזה, איברים שגברים לא נוטים להדגיש. המחוך מחטב ומעצב את הגוף".
11 צפייה בגלריה
הדוגמנית קייט בוק בהשקת גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד
הדוגמנית קייט בוק בהשקת גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד
הדוגמנית קייט בוק בהשקת גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד
(צילום: Getty Images)

קידר חולקת על כך. "אני חושבת על הגברים של גוטייה במחוכים בתצוגות האחרונות או על הארי סטיילס, ג'ארד לטו, או קולמן דומינגו בחליפה הוורודה של ורסאצ'ה בטקס האוסקר האחרון – כולם מצליחים לשמור על איזה מתח של גבריות, למרות השימוש באלמנטים 'נשיים' או במחוכים", היא אומרת, "אז אולי זה דווקא מסמל פריצת הגבולות הברורים, ולא על הסימון שלהם".
11 צפייה בגלריה
תצוגת אופנה של כריסטיאן סיריאנו, 2021
תצוגת אופנה של כריסטיאן סיריאנו, 2021
תצוגת אופנה של כריסטיאן סיריאנו, 2021
(צילום: Getty Images)

היא מציעה הסבר אחר לנראות הגבוהה של מחוכים בעת האחרונה. "זאת תגובת נגד לנוחות", היא אומרת, "לאחר זמן רב בטרנינגים ובפיג'מות, מחוכים מסמלים אסקפיזם, כמיהה לפנטזיה, ליציאה מהבית – הרחק מהספה. ההצלחה של סדרה כמו 'ברידג'רטון', למשל, גם נתנה את אותותיה. אני חושבת שהדבר האחרון שהייתי מוסיפה ל'מיקס' הזה של ההשפעות הוא שנות ה-90 – מדונה, גוטייה, טיירי מוגלר. השער של בילי אייליש ל'ווג' הבריטי היה שיקוף לרוח הזו".
11 צפייה בגלריה
תצוגת ההוט קוטור של ז'אן פול גוטייה לסתיו-חורף 2021-22
תצוגת ההוט קוטור של ז'אן פול גוטייה לסתיו-חורף 2021-22
תצוגת ההוט קוטור של ז'אן פול גוטייה לסתיו-חורף 2021-22
(צילום: Getty Images)

"המחוך הוא תוצר של המהפכה האחרונה: מסדרות כמו Girls ועד MeToo. נשים מפסיקות להתנצל על זה שהן נשים. יש כאן ניכוס מחדש של פריט הלבוש הכי נשי במלתחה", אומרת נחום, שמצידה מביאה לשולחן תמה נוספת בקאמבק של המחוך: "כשנטע ברזילי לובשת מחוך, היא בעצם אומרת: אני מחליטה על הגוף שלי. זאת העצמה נשית. ואנחנו רואים כאן מהלך מעניין, כי למרות שמדברים על שחרור הנשים מהמחוך כבר לפני למעלה מ-100 שנה, הן השתחררו ממנו רק בשנות ה-60. עשור קודם לכן עוד היו מחוכים, גם אם מובנים, כפי שאפשר לראות אז בשמלות ערב של כריסטיאן דיור. רק בעקבות המהפכה המינית בסיקסטיז, המחוך נעלם. אבל עשור לאחר מכן הוא חזר בווריאציה חדשה ומתריסה בקולקציות הפאנק של ויויאן ווסטווד, ומאוחר יותר אצל גוטייה".
11 צפייה בגלריה
בלה חדיד בפסטיבל קאן
בלה חדיד בפסטיבל קאן
בלה חדיד בפסטיבל קאן
(צילום: Getty Images)

המחוך שיצר גוטייה למדונה עולה בשיחות עם כל הדוברים בכתבה, ובצדק. מדובר ברגע מכונן בקריירה של המעצב ושל הכוכבת, כפי שתועד גם בסרט התיעודי המצליח "במיטה עם מדונה" שחוגג בימים אלו 30 שנה. בצלאלי מספר כי המחוך הזה השפיע עליו רבות כסטייליסט, אבל הוא מדגיש כי במחוכים החדשים יש הבדל: הם גמישים, נוחים, חונקים פחות. "הגישה העכשווית משוחררת יותר והמיוצגות שלי אוהבות את זה", הוא שב ואומר. "אנשים לא רוצים לסבול: המחוך שנטע לבשה לא סוגר עליה ואין לה תחושת לחץ. היא גם לבשה אותו לצילומים בלבד. אני לא אעלה אותה להופעה במחוך, כי זה יפריע לה לשיר ולרקוד, ולא אשלח לקוחה לחתונה של הבת שלה עם מחוך שיעשה לה נמק בגוף".
11 צפייה בגלריה
הדוגמנית אלי קורטנל בהשקת גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד
הדוגמנית אלי קורטנל בהשקת גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד
הדוגמנית אלי קורטנל בהשקת גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד
(צילום: Getty Images)

"חשוב להגיד שלא כל הנשים הרגישו שהמחוך כובל אותן. חלקן הרגישו שהוא עוזר להן ליציבות ולזקיפת הגב", מוסיפה קידר. "היו גם הרבה מיתוסים נגד מחוכים שהופרכו. למשל, שהם גורמים לעיוות איברים, שבירת צלעות או מקרי מוות – לא הוכח שזו אמת. האם זה היה נוח? האם זה נוח לעומת היום? זו שאלה שמאוד העסיקה אותי. אגב, מדדתי את המחוכים שמוצגים בתערוכה. מודה שזה היה נחמד ל-20 דקות בערך, ואחר כך רציתי להשתחרר מהמחוך מהר ככל האפשר. בוודאות אפשר לומר שהמחוכים החדשים נוחים יותר – מותגים שיצרו מהפכות בעולם ההלבשה התחתונה כמו ספנקס, למשל, עשו שימוש בטכנולוגיית סריגה במכונות עגולות ללא תפרים, שיותר אורזות את הגוף מאשר חונקות אותו. במחוכים העכשוויים, יש גם שימוש בחומרים אלסטיים חדשים שהם גמישים יותר, חלקם נושמים, ובשילוב עצמות פלסטיק רכות יותר לעומת עצמות הלוויתן הגמישות שהוכנסו במקור במחוכים ומוטות המתכת שהחליפו אותן בהמשך".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button