הצלם האיטלקי אוליביירו טוסקני, האיש שעמד מאחורי הקמפיינים הפרובוקטיביים של בנטון בשנות ה-80 וה-90, הלך לעולמו היום (שני) בגיל 82, כך נמסר בהודעה ממשפחתו. "בעצב רב אנו מודיעים כי אהובנו אוליביירו יצא למסעו הבא", כתבו אשתו קירסטי ושלושת ילדיו בהצהרה. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, טוסקני אושפז ביום שישי בבית חולים בצ'צ'ינה, סמוך לביתו בטוסקנה, במצב קשה מאוד. בריאיון שהעניק בחודש אוגוסט ליומון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", חשף הצלם כי הוא סובל מעמילואידוזיס, מחלה נדירה וחשוכת מרפא הגורמת להצטברות של חלבוני עמילואיד שפוגעים באיברים חיוניים בגוף. טוסקני סיפר כי איבד 40 ק"ג ממשקלו תוך שנה, והעיתון פרסם תמונה שלו שבה הוא נראה חולה ורזה מאוד.
טוסקני נולד במילאנו בשנת 1942, בנו של פדלה טוסקני, צלם עיתונות מפורסם שעבד בעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה". הוא הלך בעקבות אביו, ולאחר שלמד צילום ועיצוב גרפי באוניברסיטה לאמנות בציריך בסוף שנות ה-60, החל לבנות קריירה כצלם אופנה במגזינים כמו Elle, ווג והרפר'ס בזאר. לצד עבודתו ההדוקה עם בנטון, יצר טוסקני קמפיינים למותגים מובילים רבים, ביניהם מותגי האופנה שאנל, אספריט, אייסברג, טוד'ס ופראדה, כמו גם לחברת הרכב האיטלקית פיאט, כאשר בכולם הקפיד על שימוש באסתטיקה ייחודית ומסרים נועזים.
בדברי הימים של תעשיית הפרסום והאופנה, ייזכר טוסקני כמי שדימוייו הפכו את מותג האופנה האיטלקי בנטון לאחד המפורסמים בעולם. בשנים 2000-1982 הוא היה אחראי על כמה מהדימויים השנויים במחלוקת, שבזכותם הפך בנטון לשם נרדף לאופנה איטלקית פורצת דרך, נועזת וחסרת מעצורים. טוסקני יצר את הקמפיינים הרב-גזעיים הראשונים של המותג תחת הסלוגן United Colors Of Benetton, ביניהם הדימוי של חבורת צעירים שחורים, לבנים ואסייתיים לבושים בבגדי המותג הצבעוניים, או משפחה רב-גזעית שהורכבה מאב שחור, אם לבנה ותינוק אסייתי.
בהמשך הטעין את הקמפיינים גם במסרים מעולם הדת, כמו תצלום של נשיקה בין נזירה לכומר, והתייחס לסוגיות חברתיות ופוליטיות, כמו תצלום של בגדים מגואלים בדם של חייל שנהרג בבוסניה, ותמונתו של האקטיביסט חולה האיידס דיוויד קירבי, שגסס במיטתו כשבסמוך אליו בני משפחתו – שאותה יצר יחד עם תרזה פראר.
והיו גם הסוס השחור הגוהר מעל סוסה לבנה, וחיבוק בין שני צעירים שאחד לבוש כחרדי והשני מכוסה כאפייה – רובם ככולם אינם דימויים שהיו מקובלים בעולם הפרסום, ונראה כי גם היום הם נתפסים כחריגה נדירה מהנורמות הנהוגות בענף. "מדוע פרובוקציה היא מילה רעה? מהי אם כך המשימה של אמנות, תקשורת וחינוך? לעורר הבנה טובה יותר, איכות חיים טובה יותר וחברה טובה יותר", אמר בעבר בריאיון לתקשורת הבריטית.
טוסקני עזב את בנטון בשנת 2000 בעקבות סערה סביב קמפיין שכלל תמונות של אסירים אמריקנים הנמצאים בתאי הנידונים למוות. במהלך הקמפיין, ראיינו וצילמו טוסקני והעיתונאי האמריקני קן שולמן 26 אסירים הממתינים להוצאה להורג, בקמפיין שנראה כמו מניפסט נלהב נגד עונש מוות. "אני מנצל את האופנה כדי להעלות נושאים חברתיים", אמר בריאיון לרויטרס באותה תקופה. "פרסום מסורתי אומר שאם תקנה מוצר מסוים, תהיה יפה, חזק מינית, מצליח. כל הבולשיט הזה לא באמת קיים", הוסיף.
תערוכת צילומים של אוליביירו טוסקני
חברת בנטון לא זנחה את הפרובוקציות לאחר עזיבתו, ובשנת 2005 יצרה את קמפיין UNHate שבו נראו מנהיגי העולם "מתנשקים" עם יריביהם, כמו קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל בנשיקה עם נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, בנימין נתניהו מתנשק עם אבו מאזן ואחרים. על אף שרוחו של טוסקני נמצאת בכל טיפת רוק שעברה כביכול בין המנהיגים – הפרויקט נעשה בלעדיו. בשנת 2017 הוא שב לעבוד עם בנטון, אך הקשר עם המותג נותק שוב שלוש שנים לאחר מכן בעקבות הערות שלו שהמעיטו בחשיבות אסון גשר מורנדי באיטליה ב-2018, שבו נהרגו 43 בני אדם.
5 צפייה בגלריה


קמפיין "HIV - Positive" של בנטון, 1993
(צילום: Oliviero Toscani, www.benettongroup.com)
"יופי כשלעצמו משעמם מאוד, ומשעמם אותי מאוד לראות כיצד תעשיית האופנה מציגה היום יופי", אמר בריאיון בשנת 2017, אשר חידד את תפיסתו האסתטית והפרסומית. "מטורף לראות איך דוגמניות הופכות להיות יקרות יותר ככל שהן מתפרסמות. זה צריך להיות להפך: ככל שאני שוכר אופניים יותר פעמים, כך אני צריך לשלם עליהם פחות. את הקמפיינים של בנטון שעשיתי לפני 20 שנה עדיין זוכרים. האם אתם זוכרים מה H&M או כל מותג אופנה אחר עשו לפני 20 שנה?"