גיבור עם תלתלי זהב ותליון מגן דוד ששתי החברות הטובות מתאהבות בו. מתוך הסרט "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי"

גאווה יהודית או פדיחה אופנתית: למה בחו"ל מתלהבים משרשרת מגן דוד ובארץ לא?

הגיבור שובר הלבבות של סרט הנעורים "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" מתהדר בקביעות במגן דוד, והוא לא היחיד בקולנוע האמריקני שהסמל הפך לחלק בלתי נפרד מדמותו. אז מדוע הישראלים פחות ממהרים לאמץ את המראה?

פורסם:
קומדיית הנעורים החדשה של נטפליקס, "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" בהפקתו ובכיכובו של אדם סנדלר, היא אחד ממתקי סוף הקיץ המשודרים בענקית הסטרימינג. כמשתמע משמה, הסדרה עוקבת אחרי חייהן של שתי מתבגרות החוגגות בת מצווה בקהילה היהודית שבה הן גדלות. כמו בכל דרמת נעורים אמריקנית, גם הפעם העלילה מתפתלת בין קשיי גיל ההתבגרות, סוגיות של דימוי עצמי מול המראה, ריב בין החברות הכי טובות, מעט צימעס לתיבול, מניינים שוויוניים ברוח היהדות הפרוגרסיבית, ואיך לא, גיבור שובר לבבות ששתי החברות הטובות מתאהבות בו: אנדי גולדפרב (השחקן הצעיר דילן הופמן), ג'ואיש פרינס עם תלתלי זהב, סגנון לבוש נונשלנטי ומגן דוד גדול המתנוסס על חזהו.
8 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי"
מתוך הסרט "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי"
מתוך הסרט "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי"
(צילום: באדיבות נטפליקס)

"את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" הוא סרט נעורים קלאסי, שילוב בין האופנתיות שמביאים איתם סרטי התבגרות כמו "קלולס" ו"ילדות רעות" לעיסוק במוזרויות שמגיעות עם הגיל והדינמיקות החברתיות הכרוכות בו, כפי שאפשר לראות בסרטי הקולנוע "ליידי בירד" ו"ברוכים הבאים לבית הבובות" – שם אפשר להחליף את "בית הבובות" במילה "גיהינום". הפעם, הגיבורה הראשית סטייסי פרידמן (שמגלמת סאני סנדלר, בתו של אדם סנדלר), היא אאוטסיידרית בתיכון היהודי שבו היא לומדת, אבל הופעתה החיצונית הסופר-מגניבה התואמת קודים של אופנת רחוב בסגנון טרנד ה-Y2K מאפשרת לה ליצור בידול מעט מחוספס משאר הבנות בכיתה. פחות עקבים, יותר סניקרס.
8 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי"
מתוך הסרט "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי"
רבה חמושה בכיפה צבעונית ובגדי רטרו תיאטרליים. מתוך הסרט "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי"
(צילום: באדיבות נטפליקס)

האופנה היא חלק מהזיקה ליהדות פתוחה ומאפשרת שהסרט מביא איתו למיליוני הצופים של נטפליקס, כל מה שישראל 2023 התרחקה ממנו: שוויון, קבלת האחר, סולידריות. שיעורי התורה מועברים על ידי רבה חמושה בכיפה צבעונית ובגדי רטרו תיאטרליים, סטייסי פרידמן מקריאה בבית הכנסת את פרשת "כי תשא" בעברית נעימה לאוזן, ותחושת הקהילתיות מתחזקת מחגיגת בת מצווה אחת לאחרת, שעליהן מנצח הדי.ג'יי שמולי (שמשחק עידו מוסרי) בשילוב של להיטי פופ ומוזיקת טראש. יותר מהכול, הסרט מחזיר את תליון מגן דוד לאופנה, והופך אותו לתכשיט שמשדר ביטחון עצמי וקוּליות יתר.
8 צפייה בגלריה
סת' רוגן בסרט "הלילה שלפני"
סת' רוגן בסרט "הלילה שלפני"
סת' רוגן בסרט "הלילה שלפני", 2015
(צילום מסך)

8 צפייה בגלריה
סת' רוגן בסרט "אנשים מצחיקים"
סת' רוגן בסרט "אנשים מצחיקים"
סת' רוגן בסרט "אנשים מצחיקים", 2009
(צילום מסך)

העניין שמגן הדוד של גולדפרב בן ה-13 מעורר בסרט החדש של נטפליקס הוא תוצאה של הזרות שבה הוא נתפס מחוץ למרחבים המקומיים שלנו, תוך שהוא מטעין אותו באקזוטיקה. לכאורה, מגן דוד הוא חלק מהחיים הציבוריים בישראל. אפשר לראות אותו מתנוסס על דגל המדינה ומוסדות יהודים, בתי כנסת, אמבולנסים של מד"א, מקשט אובייקטים בחנויות יודאיקה וכתליון הנענד על יהודים ויהודיות, לא פעם כסימן זיהוי.
8 צפייה בגלריה
כריסטיאן בייל בסרט "חלום אמריקאי"
כריסטיאן בייל בסרט "חלום אמריקאי"
כריסטיאן בייל בסרט "חלום אמריקאי", 2013
(צילום מסך)

בפודקאסט "חוויית הדור כאהן" של דור כאהן התארח בחודש שעבר אריה הספרי לשיחה על הטיול שעשו שניהם לסקוטלנד. במפגש באחד הברים עם צעירים ומבוגרים לבושי קילט, אותה חצאית סקוטית, הם תהו בקול מדוע במקום כמו אדינבורו גברים צעירים ילכו עם חצאית קילט סקוטית, בעוד בישראל, לדוגמה, נשיאה של מגן דוד במופגן נתפסת כבחירה מוחצנת ונישתית שמתאימה בעיקר לאוהדי בית"ר ירושלים, חוזרים בתשובה או היפסטרים צעירים בהפוך על הפוך. "גם היפסטרים שם ילכו עם קילט, כי הם לא מנוכרים למסורת", טענו, "לא היה ניתוק של אלפיים שנה". בהמשך סיכמו: "לענוד בארץ מגן דוד זה פדיחה. פשיזם. אם אתה רואה מישהו עם שרשרת מגן דוד זה מוזר בעיניך, אלא אם זה מישהי שעושה את זה באירוניה".
8 צפייה בגלריה
קייט ווינסלט בסרט "טריפל 9"
קייט ווינסלט בסרט "טריפל 9"
קייט ווינסלט בסרט "טריפל 9", 2016
(צילום מסך)

והם לא היחידים שמבינים את האירוניה. בשנים האחרונות זוכה הנוכחות של מגן דוד להופיע על קומיקאים אמריקנים בסרטים הוליוודיים ועל כוכבים כמו דיוויד בקהאם ומדונה, שאפילו ציירה מגן דוד על גופו של דוגמן חשוף טורסו בסיבוב ההופעות Confessions Tour, כשלידו דוגמן עם סמל האסלאם – אולי מתוך הומור, אולי מתוך אהדה למסורת. בקולנוע האמריקני נוכחותו של המגן דוד היא קריצה לקהל היהודי ולתעשיית הסרטים היהודית בהוליווד. ב"חלום אמריקאי" של דיוויד או ראסל מ-2013, לדוגמה, מופיע כריסטיאן בייל עם כרס משתפלת ושרשרת זהב שעליה תלוי מגן דוד גדול, אשר דומה לו ענדה גם השחקנית קייט ווינסלט בסרט "טריפל 9" מ-2016.
(מדונה עם רקדנים שעל גופם סמל מגן דוד וסמל האסלאם)

שנה קודם לכן היה זה השחקן סת' רוגן בתפקיד אייזק בקומדיה "הלילה שלפני". לאורך רוב הסרט הוא לבוש סוודר בצבע תכלת שעליו מגן דוד גדול בצבע נייבי. העיצוב של הסוודר מזכיר בסגנונו סוודרים של חג המולד, ובמיוחד את תת-הז'אנר Ugly Christmas Sweater שמשווק סוודרים עם דוגמאות מצחיקות. קודם לכן היה זה אותו רוגן שלבש חולצת Super-Jew בסרט "אנשים מצחיקים" מ-2009, שבה מגן דוד משולב בסמלו של סופרמן – חולצה שאפשר לרכוש היום אונליין ובכל חנות לחולצות תיירים בישראל, אך מן הסתם, ישראלים לא ילבשו בחיים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button