אייריס אפפל ביום הולדתה ה-100

אשת האופנה אייריס אפפל הלכה לעולמה בגיל 102

אייריס אפפל, אייקון אופנה אמריקנית-יהודייה שהייתה מזוהה יותר מכל עם משקפיה הגדולים והתלבושות הייחודיות שלה, הלכה לעולמה. "הרבה זה הרבה ומעט זה משעמם", קבעה האישה שהפכה בשני העשורים האחרונים לחלק מהתעשייה והוחתמה בסוכנות דוגמנות. "סטייל זה לא מה אתה לובש, אלא איך אתה לובש אותו", אמרה בריאיון, "אנשים כל כך דומים היום, זה נורא. הרי אלוהים עשה את כולנו כל כך שונים, אז למה כולם רוצים להיראות דומים?"

פורסם:
אייקון האופנה אייריס אפפל הלכה לעולמה אתמול (שישי) בגיל 102, בבביתה שבפאלם ביץ', פלורידה. משקפי ראייה גדולים עם מסגרת מעוגלת שחורה, שיער לבן קצר ואוסף שרשראות ענק צבעוניות שנתלו על צווארה דרך קבע - היו מסימני ההיכר של אפפל, מעצבת פנים ותכשיטים ואשת החברה הגבוהה של מנהטן, שקבעה כי "הרבה זה הרבה ומעט זה משעמם" (באנגלית זה מצלצל טוב יותר: More is more and less is a bore).
אל מול רוח הנעורים הנצחית שמובילה את תעשיית האופנה, אפפל הייתה שם להזכיר לנו שלסגנון אין גיל. מאז "אומצה" על ידי תעשיית האופנה בשני העשורים האחרונים, אפשר היה לראות אותה מוקפת דוגמניות בנות עשרה בשבוע האופנה של ניו יורק, או מתחרה על תשומת הלב של קנייניות צעירות ברשתות אופנה כמו H&M ומותג האיפור MAC, שעם שניהם יצרה שיתופי פעולה מסחריים שזכו לתהודה והצלחה מסחרית בזכות הסגנון המקורי של אפפל. "כשאתה לא מתלבש כמו כולם, אתה לא צריך לחשוב כמו כולם", הסבירה את סוד קסמה ל"ניו יורק טיימס ב-2011".
5 צפייה בגלריה
אייריס אפפל יום הולדת 100
אייריס אפפל יום הולדת 100
אייריס אפפל ביום הולדתה ה-100
(צילום: Noam Galai/Getty Images)

5 צפייה בגלריה
Getty_487620638496092.jpg
Getty_487620638496092.jpg
אפפל בתצוגת אופנה בניו יורק
(צילום: Monica Schipper/Getty Images)
למעשה, מי שהוציא אותה לאור ממתלבשת ייחודית לפיגורה מובילה, הוא אוצר התלבושות הרלד קודה, שבשנת 2005 אצר במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, את התערוכה Rara Avis: Selections from the Iris Apfel Collection. אולמות המוזיאון אירחו את אוספי הבגדים, האביזרים והתכשיטים של אפפל, ובמרכזם אוסף המשקפיים העצום שלה, רובם ללא מספר, אלא כאביזר "סטייטמנט", שהחלה לגבש כנערה צעירה בחנויות העתיקות של הגריניץ' וילג' בניו יורק ובשווקי הפשפשים בעיר.
"אנשים חשבו שאני קצת משוגעת, מה שאולי אני כן, אבל זו הייתה ההתחלה של הכול", סיפרה בריאיון. "אני עדיין מאמינה שמשקפיים יכולים לשנות את כל המראה שלך, את מצב הרוח שלך, את האישיות שלך. סטייל זה לא מה אתה לובש, אלא איך אתה לובש אותו. את יכולה לבטא איתם קצת מקוריות. אנשים כל כך דומים היום, ואני חושבת שזה נורא. הרי אלוהים עשה את כולנו כל כך שונים, אז למה כולם רוצים להיראות דומים?"
בן לילה הפכה אפפל לכוכבת, מהלך שאפשר לייחס גם לגילה, אשר עורר סנסציה בנוף. בגיל 97 היא הוחתמה בסוכנות הדוגמנות הבינלאומית IMG המייצגת טופמודלס וטאלנטיות כמו גל גדות, בלה חדיד, קרלי קלוס וליב טיילור. במקביל גם זכתה לבובת ברבי בדמותה. "אנשים אמרו לי כל הזמן שהפכתי לסנסציה", כתבה בספרה משנת 2018 "איריס אפפל: אייקון מקרי". "בתגובה עניתי להם: ׳אתם צודקים, אבל להצלחה המקרית שלי קדמו 70 שנה של אספנות וסטייל׳".
5 צפייה בגלריה
אייריס אפפל 2021
אייריס אפפל 2021
"אנשים חשבו שאני קצת משוגעת". אפפל ב-2021
(צילום: Savenok/Getty Images)

5 צפייה בגלריה
אייריס אפפל
אייריס אפפל
אפפל ב-2008
(צילום: AFP, Joe KOHEN / GETTY IMAGES )

5 צפייה בגלריה
אייריס אפפל 2013 שבוע האופנה ניו יורק
אייריס אפפל 2013 שבוע האופנה ניו יורק
שבוע האופנה ניו יורק, 2013
(צילום: Joe Kohen/Getty Images )

אפפל נולדה באסטוריה שבקווינס, ניו יורק, למשפחה יהודית. אביה, סמואל בארל, היה יבואן צעצועים, עתיקות וכלי נגינה מגרמניה; אמהּ, סאדייה, ניהלה בוטיק לאופנה לאחר שפרשה מלימודי משפטים כשהייתה בהיריון עם אייריס. לאפפל עצמה לא היו ילדים, כיוון שבגיל צעיר החליטה בצורה מודעת יחד עם בעלה קרל, כי אם לא תוכל להתמסר לגידול ילדיה במשרה מלאה, היא מעדיפה שלא להביא ילדים לעולם. בהמשך למדה חינוך לאמנות באוניברסיטת ויסקונסין, אבל חלומה הגדול היה להיות עורכת אופנה.
היא עבדה ביומון האופנה WWD ומשם המשיכה בעבודה אצל מאייר האופנה רוברט גודמן ומעצבת הפנים אלינור ג'ונסון. שם גם החלה את דרכה המקצועית כמעצבת פנים, ויחד עם בעלה הקימה בשנת 1950 את חברת הטקסטיל Old World Weavers, אשר ייצרה ומכרה רפליקות של בדים היסטוריים עבור מעצבי פנים ופרויקטים של רסטורציה. בין היתר, היו השניים אחראים על שיפוץ הבית הלבן במעבר מנשיא לנשיא, החל בתקופתו של הנשיא ה-33 הארי טרומן ועד הנשיא ביל קלינטון. בני הזוג מכרו את החברה בשנת 1992, אך המשיכו לעבוד בה לאורך 13 שנים נוספות.
שלשום היא פרסמה פוסט אחרון ל-3 מיליון העוקבים שלה באינסטגרם. "בחצאי ימי הולדת, אני רק בת 26!!!", כתבה, "היום אני בת 102 וחצי". את הפוסט חתמה בברכה על התאריך הייחודי, 29 בפברואר, כשנה מעוברת. כשנשאלה לפני מספר שנים בריאיון כיצד היתה רוצה שיזכרו אותה, ענתה בפשטות: "המתבגרת המבוגרת ביותר שחיה". "אם אתה מאושר, מצאת אהבה, אתה מוקף אנשים טובים, עושה מה שאתה אוהב ומחזיר לאחרים - זו הצלחה״, הוסיפה לסיכום. ״למכור את נשמתך תמורת כסף לא שווה את המחיר".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button