במהלך העשור האחרון הפכו נעלי שטח ממוצר פונקציונלי המיועד לריצה על שבילים לאחד הטרנדים הבולטים ביותר באופנה. מה שהחל כבחירה של מטיילים וחובבי אקסטרים, השתלב לתוך מלתחות אורבניות בזכות טרנד ה-Gorpcore – שילוב של פריטים טכניים מהעולם האתלטי ומהשטח באופנה יומיומית. הסוליות המאסיביות, הטכנולוגיות המתקדמות והחומרים הקלים הפכו לסמל של נוחות, שגרם לנעליים להיות פופולריות בקרב דור ה-Z שמחפש מראה פרקטי אך גם מובחן.
המגמה הזו היא תת-זרם בטרנד נעלי הצ'אנקי – אותן "נעלי סניקרס מכוערות" שהפכו למבוקשות בזכות בתי אופנה כמו בלנסיאגה וז'יבנשי לצד מותגים כמו הוקה, סלומון ו-On Cloud, שמציעים דגמים המתאימים לפסגות ההרים ולמדרכות הערים בו-זמנית. שילובי הצבעים החזקים, הסוליות המחוספסות והנוחות שעוטפת את הרגל הפכו אותן לאהובות גם בקרב צרכנים מבוגרים וטיילנים מקצועיים, שנקלעו לטרנד גם אם לא התכוונו לכך.
13 צפייה בגלריה


ריהאנה בהופעה עם נעליים משיתוף הפעולה של סלומון ומייזון מרג'יאלה
(צילום: AP Photo/Jeff Lewis)
רק החודש פרסם אתר האופנה Hypbeast, התנ"ך לאופנת רחוב עכשווית, כמה כתבות על דגמים חדשים הנכנסים לשוק, מה שמצביע על צמיחה ופופולריות של המגמה. אחד הדגמים החדשים הוא The Rocker, הראשון של מותג האופנה Satisfy. לדברי המותג, מדובר ב"נעל הריצה האולטימטיבית, שתוכננה עבור אלו הנעים בין עולמות". כלומר, בין השטח לאופנה. למרות שזהו דגם הנעליים הראשון של המותג, ב-Satisfy עשו בעבר שיתופי פעולה עם חברות הנעליים הוקה, נורדה ואחרות.
במקביל, החודש הכריזה נייקי על קאמבק של דגם נעלי השטח Nike Air Max Goadome, שהושקו לראשונה בשנת 2000. הנעליים נועדו אז לשמש כחלופה פונקציונלית למגפי טימברלנד האייקוניים, אך במהרה זכו למעמד עצמאי בזכות אימוץ על ידי קהילת ההיפ-הופ. שיתופי פעולה, כמו גרסת עור הנחש של Supreme מ-2021, שמרו על רלוונטיות הדגם בסצנת אופנת הרחוב. בגרסה החדשה, מגיעות הנעליים בצבעים שחור/שומשום/זית, עם סוליית גומי מחוספסת וריפוד Air Max.
מאחורי הפופולריות הזו עומדת צמיחה כלכלית מובהקת שהמותגים רוצים נתח ממנה. שוק נעלי השטח העולמי סיים את 2024 עם מכירות של 8.3 מיליארד דולר, ועד 2030 צפוי לצמוח ליותר מ-12.5 מיליארד דולר עם קצב צמיחה שנתי ממוצע של כ-7.8-5.5 אחוזים. במקביל, דוחות כספיים של החברות המובילות בתחום מגלים זינוק חד, אם כי קשה להצביע על צמיחה בהכרח בשוק נעלי השטח. הוקה רשמה ברבעון האחרון הכנסות של 653 מיליון דולר עם עלייה של 20 אחוז, בעוד On Cloud הציגה באותה תקופה זינוק של 43 אחוז במכירות ל-726.6 מיליון פרנק שווייצרי (901.6 מיליון דולר).
13 צפייה בגלריה


"מתחת למעטפת האופנתית, נותרו נעלי שטח חייתיות". צילומי אופנת רחוב של הוקה בברלין
(צילום: Jeremy Moeller/Getty Images for Hoka)
"הוקה נולדה בהרים וחלק מהאסטרטגיה שלה היה להפוך דגמים אייקוניים מתחילת דרכה המקצועית לדגמי לייף סטייל", אומר ל-ynet מאיר קנר, מנכ"ל חברת ניו ראן, נציגת הוקה בישראל. "בשלוש השנים האחרונות יצאו לשוק נעלי שטח בעיצוב אופנתי עם חומרים איכותיים ביותר כמו עור נובוק, טכניקות תפירה ושריכה ייחודיות בליווי קטיפה, זמש וחומרים נוספים. בכל שנה נוספים שדרוגים ועדכונים שהופכים את הנעליים למתאימות לשימוש אורבני. האופנה הזו זלגה אט-אט למגזינים נחשבים, למשפיענים מובילים, ולשיתופי פעולה עם חברות ידועות. כך, מתחת לכל המעטפת האופנתית הזו, נותרו נעלי שטח חייתיות עם דופק ונוכחות".
מי הקהל המרכזי שמאמץ את הטרנד – חובבי אופנה, מטיילים, צעירים שחיים בעיר, או כולם יחד?
"הקהל המרכזי שמאמץ את הטרנד הוא יותר גברי, ביחס של 75 אחוז לעומת 25 אחוז נשים. טווח הגילים נע מ-16, תחילת ההכנות לצה"ל, ממשיך דרך חיילים, ועד מבוגרים שאוהבים את היציבות של הנעל, וגם המראה הצעיר קורץ להם. מטיילים יעדיפו בדרך כלל נעל מקצועית על פני נעל שטח אייקונית שהפכה לאופנתית. הם יעדיפו את הקשיחות הטוטלית על פני אופנה. הסיבה העיקרית תהיה לכלוך. נעל עם עור נובוק בשילוב קטיפה תהיה חזקה מאוד בשטח, אך כדברי הפתגם הידוע: השריטה הראשונה בצבע של האוטו מאוד כואבת".
רוצים לאמץ את הסגנון?
נעלי שטח לנשים מדגם Speedgoat 6 בגווני פסטל, 700 שקל, הוקה
מידות: 42.5-36.5.
אהבנו: את הצבעוניות "הקרירה" ואת משחק הטקסטורות, שהופכים את הנעליים גם לדגם אופנתי סתם כך ביום חול.
דגם The Rocker בצבע שוקולד, 260 אירו (1,028 שקל), Satisfy
מידות: 48.5-37.5.
אהבנו: את צורתן (מבנה האימום) של הנעליים בעלות המראה הפוטוריסטי, ואת ההדפס בטון על טון על גבי הגפה.
נעלי נשים מדגם Cloudaway 2 בגווני פודרה, 700 שקל, On Cloud בחנויות ING
מידות: 42-37.
אהבנו: את הסוליה הנוחה, אחיזת הרגל והצבעוניות הפסטלית. דגמים דומים יש גם לגברים.
נעלי גברים בצבע זית, 331 ליש"ט (1,525 שקל), ROA ב-Mr Porter
מידות: 46-40.
אהבנו: את הצבעוניות המעודנת, שמאזנת את האימום הגס של הנעליים.
נעליים מדגם Nike Air Max Goadome בגווני בז' וחום, 200 דולר (684 שקל), נייקי
מידות: 48-35.
אהבנו: את מראה הרטרו הצבאי של הנעליים, שמתאימות לנשים ולגברים כאחד.
נעלי גברים מדגם Speedgoat 6 בדוגמה אבסטרקטית, 700 שקל, הוקה
מידות: 48-41.
אהבנו: את שילוב הצבעים האבסטרקטי. נעליים שאפשר בקלות להוסיף למכנסי ג'ינס או חליפה מחויטת, כדי לשבור את המראה הסולידי.
נעלי נשים בצבעוניות פסטלית, 699 שקל, סלומון
מידות: 42-37.
אהבנו: את הגוונים הפסטליים של הנעליים, שנראות כמו גביע גלידה קיצי.
נעלי שטח לגברים מדגם סליפ-אין, 450 שקל, סקצ'רס
מידות: 46-40.5.
אהבנו: את המראה הסולידי, שיתאים גם למי שמחפשים נעליים למשרד וגם לטיול שטח בסוף השבוע.
נעלי הליכת שטח מדגם Zenda בלבן וחום, 455 שקל, Tropicfeel בחנויות ING
מידות: 47-41.
אהבנו: את שילוב הצבעים של הנעליים, שמגיעות ממותג אנונימי יחסית בשוק המקומי – שווה להתעכב עליו.














