"כשביונסה בוחרת בך להלביש אותה, זה נותן לך דרייב להמשיך ליצור דברים מיוחדים". בעיצוב של גליה להב

ביונסה כחול-לבן: איך השפיעה מלכת הפופ על המעצבים הישראלים שהלבישו אותה

כיצד נוצר הקשר המפתיע, עד כמה התרגשו ומה זה עשה למכירות – שחר אבנט, אלון ליבנה, ענבל דרור, גליה להב ואבי עמרם מספרים על העיצוב לכוכבת האופנה הגדולה בעולם

עודכן:
בשנת 1990, כשהייתה רק בת תשע, הקימה ביונסה נואלס עם לאטאביה רוברטסון את להקת הבנות דסטיניז צ'יילד. אליהן הצטרפו בהמשך גם קלי רולנד ולטויה לאקט, אך עם הזמן עבר ההרכב מספר גלגולים עד שהתקבע על השלישייה של ביונסה, מישל וויליאמס וקלי רולנד. יותר מ-30 שנה מאז, ביונסה כבר בת 40 והיא כוכבת יחידה בפסגה עם שלל תארים: מלכת הפופ. אייקון אופנה. מובילת דעת קהל.
רק החודש היא מככבת על ארבעה שערים שונים של מגזין "הרפר'ס בזאר" האמריקני, והשיקה במקביל שני קמפיינים מדוברים: המשך לשיתוף הפעולה עם אדידס, שכולל לראשונה קולקציית דנים, וקמפיין למותג התכשיטים טיפאני & קו לצד בעלה ג'יי זי, שכבר הצליח לעורר סערה גזעית בארצות הברית.
בעשור החולף גילתה ביונסה גם את המעצבים הישראלים. העיצוב הישראלי, בעיקר של מעצבי ומעצבות שמלות ערב וכלה, הפך לשם דבר בעולם עם השתתפות בתצוגות אופנה ופירגון ממגזינים בינלאומיים. במקביל, הפכה ביונסה לתעשייה המייצרת אינספור דימויים בלתי נשכחים: לסיבובי הופעות, וידיאו קליפים, טקסים, אינסטגרם ומה לא.
צמיחתן של הרשתות החברתיות הובילה גם לדרישה לעוד ועוד דימויים חדשים, וכל אינסטגרמרית מתחילה יודעת: בגד שצולם, תועד וגרף לייקים, מפנה את מקומו לטובת אחד חדש. אל תוך הוואקום הזה נדרשו ביונסה והסטייליסטית הצמודה זרינה אייקרס למגוון רחב של יוצרים מכל העולם, שיספקו עבורן מערכות לבוש חדשות ועכשוויות שיאתגרו את העין – גם של הצופים, וגם של מי שהדיחה את מדונה מכתר מלכת הפופ.
חמישה מעצבים ישראלים זכו לעבוד עד כה עם ביונסה: אלון ליבנה, שחר אבנט, ענבל דרור, גליה להב, ובוגר שנקר הטרי אבי עמרם. רובם מספרים על דרך עבודה זהה: פנייה באינסטגרם (או פנייה ישירה של צוות הסטיילינג), יצירת בגד המותאם למידותיה, משלוח לחו"ל, והכול בלוח זמנים צפוף. במקרים בודדים, נרכשו העיצובים ישירות מהקולב – כמו עם שמלת חידוש הנדרים שלבשה ביונסה בעיצובה של גליה להב, או שמלת הכלה הלבנה של ענבל דרור שלבשה ביונסה לטקס פרסי הגראמי בשנת 2016. חלקם מספרים כי נרכשו מהם דגמים נוספים שטרם הופיעו. הסבלנות, במקרה הזה, משתלמת.
האם הבחירה בחמישה מעצבים ישראלים היא מקרית, או שהיא נובעת מכך שהמעצבים הישראלים חווים רנסנאס עיצובי ותקשורתי בעולם? "אני לא חושב שיש קשר למוצא הישראלי", קובע המעצב אלון ליבנה, "אני גם כבר לא מאמין בביטוי הזה 'עיצוב ישראלי'". לדבריו, הסיבות הן פרקטיות: "ביונסה נמצאת הרבה זמן בעשייה, ולבשה אינספור מעצבים ומערכות לבוש. אני בטוח שלאורך השנים, היו לה מעצבים מרוסיה, מספרד, מברזיל ועוד. מכל העולם הלבישו את ביונסה. הכול תלוי בעיצוב. ואם הוא טוב – היא לובשת אותו".
"אני מניח שיש משהו במעצבים ישראלים שזרינה אהבה, אבל אני לא יודע לשים את האצבע מהו", מוסיף אבי עמרם, בוגר שנקר שחי ופועל כיום בפריז. "כנראה שלאחר שהיו לה התנסויות עם מספר מעצבים מישראל, היא כבר הבינה שיש פה כישרונות ומכוונת לכאן".
אלה סיפוריהם של החמישייה הישראלית.
10 צפייה בגלריה
ביונסה בעיצוב של אלון ליבנה
ביונסה בעיצוב של אלון ליבנה
"אחד הדברים שמייחדים אותי בסיפור הזה הוא הראשוניות". ביונסה בעיצוב של אלון ליבנה
(צילום: יחצ אלון ליבנה)

אלון ליבנה

ביונסה ואני: "אחד הדברים שמייחדים אותי בסיפור הזה הוא הראשוניות", מעיד המעצב אלון ליבנה, "אני הראשון מבין המעצבים הישראלים שהלביש את ביונסה, בתקופה שלא היה נהוג ולא היה זכר לכך שמעצב ישראלי מלביש כוכבות בחו"ל". היחסים בין השניים נולדו כבר בשנת 2013, לאחר הפרזנטציה הראשונה של ליבנה בשבוע האופנה בניו יורק.
הסטייליסט טאי האנטר, שעבד בזמנו עם ביונסה, פגש את המעצב הישראלי, מה שהוביל לכך שבאותה שנה לבשה ביונסה שמלה אדומה בעיצובו של ליבנה לסיבוב ההופעות The Mrs. Carter Show World Tour. בהמשך הוא גם נפגש עם הזמרת, מדד עליה את עיצוביו, ועיצב עבורה עוד מספר מערכות לבוש, כולל שלוש מערכות לבוש לאלבום הוויזואלי האחרון שלה, Black Is King משנת 2020.
10 צפייה בגלריה
ביונסה בעיצוב של אלון ליבנה
ביונסה בעיצוב של אלון ליבנה
לאחר שהלבשתי אותה לאלבום הוויזואלי האחרון, גם עשו עליי כתבה בווג ארצות הברית"
(צילום: יחצ אלון ליבנה)

העיצובים: ליבנה יצר עבורה לאורך השנים שש מערכות לבוש, לצד עוד מספר בגדים שטרם נלבשו. "ואולי יילבשו בעתיד", הוא אומר.
השפעת החיבור על בית האופנה: "החיבור עם ביונסה עשה אימפקט מקומי ועולמי. זה היה מטורף, הגיע עד לחדשות. זה מביא תהודה ולקוחות", הוא מספר, "לאחר שהלבשתי אותה לאלבום הוויזואלי האחרון, גם עשו עליי כתבה בווג ארצות הברית".
10 צפייה בגלריה
ביונסה בעיצוב של אלון ליבנה
ביונסה בעיצוב של אלון ליבנה
הקשר נולד כבר בשנת 2013. ביונסה בעיצוב של אלון ליבנה
(צילום: יחצ אלון ליבנה)

מד ההתרגשות: "אני קורא לזה אפקט נינט: ברגע שמשהו נעשה ראשון – זוכרים אותו, אבל הריגוש הולך ומתקהה מעונה לעונה. אם בפעם הראשונה הייתי בעננים והרגשתי טפיחה על השכם, בפעמים שלאחר מכן זה כבר היה חלק מהעבודה ומד הריגוש ירד".

שחר אבנט

ביונסה ואני: "פרסמתי פוסט באינסטגרם, שבו הודעתי על החלום שלי להלביש את ביונסה. שנה לאחר מכן, קיבלתי מייל מהסטייליסטית של ביונסה, זרינה אייקרס, ובו הזמנה לעצב בגד לביונסה", מספרת אבנט. זה לקח עוד חמש שמלות וחצי שנה עד שביונסה עלתה להופיע בלונדון ביוני 2018 בשמלה וז'קט טול בצבע ניוד בעיצובה. "אני טובה בכישלונות, ובכל כישלון אני משנסת מותניים עד הניצחון. רק בשמלה החמישית זה הצליח".
העיצובים: אבנט עיצבה לביונסה שש שמלות, שמתוכן נלבשו ופורסמו עד כה חמש. בין היתר לבשה ביונסה את שמלות הטול של אבנט בקליפ לשיר הנושא בסרט "מלך האריות" ולסיבוב ההופעות OTR II.

השפעת החיבור על בית האופנה: "יש לי מחשבות רבות בתקופה האחרונה, האם ניצלתי מספיק את החיבור אל ביונסה מבחינה כלכלית ומבחינת הפרסום", אומרת אבנט. "נולדתי עם תחושה וידע שיהיה לי מותג בינלאומי ושבכל העולם ילבשו אותי, וביונסה לבשה את הבגדים שלי ממש בתחילת הדרך שלי כמעצבת. יד הגורל או בורא עולם? הרגשתי שאני מקבלת אסמכתא מהעולם שהאמונה הפנימית שלי התיישרה עם המציאות. בדיעבד, גם אם לא 'דפקתי קופה' ונהייתי מיליונרית, אני מרגישה שזכיתי לתהודה בינלאומית, לצד קשרים עם קניינים, תקשורת בינלאומית ומקומית. אני מאמינה שבלי ביונסה, המותג היה נראה אחרת. איך? קשה לי לדעת".
מד ההתרגשות: "זה מרגש מאוד, תמיד. לא מתרגלים לזה. וזאת התרגשות אישית – לא בגלל שביונסה היא דמות מפורסמת, אלא מכיוון שהיא תופעה תרבותית שמייצרת טרנדים בינלאומיים, מה שמדונה הייתה בעבר. מרגש אותי שהשקתי את הקריירה שלי ממקום של השפעה".

ענבל דרור

ביונסה ואני: בניגוד לרמת ההתלהבות הגבוהה של אבנט, מעצבת שמלות הכלה והערב ענבל דרור לא מתרגשת מביונסה, שלבשה שמלה בעיצובה לטקס הגראמי 2016. בשיחה איתה, היא נשמעת עם הרגליים על הקרקע: דין כלה מאשדוד כדין מלכת הפופ. "פנו אליי דרך האינסטגרם הרשמי של ענבל דרור וביקשו לגראמי את השמלה, שמלת כלה לבנה מהקולקציה. שלחנו לה את השמלה לפי המידות האישיות שלה. לא היו שינויים בשמלה – היא רצתה אותה כפי שהיא".
העיצובים: ביונסה לבשה לטקס הגראמי שמלת תחרה לבנה עם צווארון מחויט ושני שסעים קדמיים. בהמשך עיצבה דרור עבורה בגדים לסיבוב ההופעות Formation 2016, ביניהם שמלה לבנה שהופכת לבגד גוף המורכב ממחוך לבן ושרוולי תחרה ארוכים.
10 צפייה בגלריה
ביונסה בעיצוב של ענבל דרור בטקס הגראמי
ביונסה בעיצוב של ענבל דרור בטקס הגראמי
"לא היו שינויים בשמלה – היא רצתה אותה כפי שהיא". שמלת הכלה של ענבל דרור
(צילום: Getty Images)

השפעת החיבור על בית האופנה: "אני לא יודעת לומר אם העבודה עם ביונסה השפיעה על העסק, או שהיו אלה מפורסמות אחרות או בנות משפחת טראמפ שלובשות את העיצובים שלי. העיקר שזה משפיע ויש פרנסה – מה זה משנה מאיפה היא מגיעה", אומרת המעצבת. "השמלה של הגראמי, לדוגמה, הוזמנה על ידי כלות רבות והפכה לבסט-סלר".
מד ההתרגשות: "האם התרגשתי? זה היה נחמד. התרגשתי ליום אחד, והמשכתי הלאה. האמת שכאשר פנו אלינו לשלוח שמלה לטקס הגראמי, היו לנו יומיים לשלוח לה את הדגם המוגמר, אז בכלל לא ידעתי האם זה יגיע אליה בזמן. גיליתי את זה רק כשהעירו אותי מוקדם מתוכנית בוקר בטלוויזיה וסיפרו לי שהיא לובשת שמלה שלי".

גליה להב

ביונסה ואני: "בשנת 2017 נוצר לראשונה קשר עם הסטייליסטית שלה, זרינה אייקרס", מספרת מעצבת האופנה גליה להב. "השמלה הראשונה הייתה שמלת כלה שהיא רכשה בבוטיק שלנו בארצות הברית".
"קיבלתי פנייה מזרינה, שהיא רוצה לבקר בחנות, ולא ידעתי בשביל מה", מוסיפה אסנת להב מלכין, בתה של להב ומנהלת המותג. "היא הגיעה לחנות ואמרו שהיא רוכשת דגם מוכן לביונסה, והיינו די באפלה עד שזה פורסם לאחר חצי שנה. היא קנתה שמלה לחידוש הנדרים".
"העובדה שהיא בחרה דגם מתוך הקולקציה ולא עיצוב מיוחד, זה הרבה יותר מחמיא", מסכמת להב האם.
10 צפייה בגלריה
ביונסה בעיצוב של גליה להב
ביונסה בעיצוב של גליה להב
"היא קנתה שמלה לחידוש הנדרים". ביונסה בעיצוב של גליה להב
(באדיבות גליה להב)

העיצובים: שמלת כלה לבנה לטקס החלפת נדרים עם ג'יי זי, שנערך ב-2018, ושמלה שקופה משובצת אבני סברובסקי בעבודת יד עבור מסיבה לאחר טקס האוסקר ב-2019 (Oscars Gold Party), שמארחים ביונסה וג'יי זי מדי שנה.
השפעת החיבור על בית האופנה: "בעקבות שמלת הכלה שהיא לבשה, הגיעו אלינו כלות רבות שביקשו את השמלה של ביונסה. זאת גושפנקה מאוד גדולה עבור המותג כשמובילת דעת קהל כמוה בוחרת בנו. עד היום מגיעות כלות בעקבותיה".
מד ההתרגשות: "כשביונסה או ג'ניפר לופז בוחרות בך להלביש אותן, זה נותן לך דרייב להמשיך ליצור דברים מיוחדים. זה כל הזמן מרגש מחדש".
10 צפייה בגלריה
ביונסה בעיצוב של גליה להב
ביונסה בעיצוב של גליה להב
"זאת גושפנקה מאוד גדולה עבור המותג כשמובילת דעת קהל כמוה בוחרת בנו"
(באדיבות גליה להב)

אבי עמרם

ביונסה ואני: "הקשר נוצר דרך האינסטגרם", מספר אבי עמרם, שתמונות של פרויקט הגמר שלו לכדו את עיניה של זרינה אייקרס, הסטייליסטית של ביונסה. בהמשך, היא פנתה אליו וביקשה שישלח לה מספר דגמים. "שלחתי לביונסה שלוש מערכות לבוש, ועד עכשיו היא לבשה רק אחת מהן".
העיצובים: עמרם יצר לביונסה שלושה דגמים שהותאמו למידותיה. לבסוף, נבחר לקליפ של השיר Already טוטאל לוק שלם, שכלל בגד גוף, כפפות, מגפיים וז'קט בומבר ענק וכסוף העשוי משמיכות הצלה בהדפס דיגיטלי.
(הקליפ לשיר Already)

השפעת החיבור על בית האופנה: "שיתוף הפעולה הזה לימד אותי המון. הרבה אנשים פנו אליי לאחר הפרויקט הזה ויצרתי קשרים נהדרים בתעשייה העולמית, מה שמאוד נדיר עבור מעצב צעיר", אומר עמרם, שכיום עובד במותג האופנה Danamé Paris של דנה מסיקה.
מד ההתרגשות: "זה הישג מדהים, שגרם לי להרגשה מאוד מיוחדת. זה גרם לי להבין שאם בוגר שנקר טרי יכול להלביש את הזמרת הכי מפורסמת בעולם, אז הכול אפשרי!"
10 צפייה בגלריה
ביונסה בעיצוב של אבי עמרם
ביונסה בעיצוב של אבי עמרם
"שיתוף הפעולה הזה לימד אותי המון". ביונסה בעיצוב של אבי עמרם
(צילום מסך)
פורסם לראשונה: 10:07, 02.09.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button