"המפה מאחור מציגה את ההיסטוריה של פלסטין וכיצד הארץ נעלמת או נעלמה". חולצת פלסטין של המותג קסימי

מותג אופנה לונדוני בבעלות משפחת מלוכה מאיחוד האמירויות: "המילה פלסטין חשובה"

עם תג מחיר גבוה במיוחד, מותג היוקרה קסימי משיק רפליקה לחולצה שלבש בהפגנה בארה"ב צעיר שחור המכנה את עצמו "בלאק אינתיפאדה". על הגב: מפת ישראל עם אזורים ערביים מודגשים

פורסם:
באביב 2015 בערו רחובות בולטימור בהפגנות נגד המשטרה, בעקבות מותו של הצעיר השחור פרדי גריי, לאחר שנעצר על ידי המשטרה. המשטרה טענה כי גריי נשא על גופו סכין ולכן נעצר, אך כשרכב המשטרה הגיע לתחנה, הוזעק אמבולנס וגריי נלקח לבית החולים, שם מת לאחר שבוע. אלפי המפגינים ברחובות נשאו כרזות נגד המדיניות הגזענית של המשטרה בארצות הברית ולבשו חולצות עם הכיתוב Black Lives Matter, שרק חמש שנים מאוחר יותר הפך גם למחאה הגדולה ביותר של ארצות הברית בשנים האחרונות עם מותו של ג'ורג' פלויד.
החולצה בהפגנה בבולטימור, 2015

בין המפגינים בבולטימור היה צעיר שחור המכנה את עצמו ברשתות כ-Black Intifada (ובטוויטר תחת החשבון akhenaten15), שנעצר על ידי שוטר כשהוא לבוש בחולצה שחורה עם הכיתוב Palestine. התצלום הזה הפך לאייקוני בקרב קבוצות פלסטיניות בעולם בשל המסר של סולידריות בין קבוצות של שחורים בארצות הברית למאבק הפלסטיני, ועומד כעת במרכז פריטים חדשים של מותג האופנה הבריטי Qasimi. בית האופנה הבריטי הוקם בשנת 2008 על ידי מעצב האופנה חאלד אל קסימי, בנו השני של מושל נסיכות שארג'ה שבאיחוד האמירויות במפרץ הפרסי, אשר בקיץ 2019 נמצא מת בביתו בלונדון בגיל 39 ממנת יתר של סמים.
את מקומו כמנהלת האמנותית של בית האופנה ממלאת מאז אחותו, אשת האמנות חור אל קסימי, שגם חתומה על החולצה החדשה של המותג, רפליקה של החולצה שלבש "בלאק אינתיפאדה" בהפגנה ההיא בבולטימור. בגב החולצה מופיעה מפת ישראל (ללא רמת הגולן, שנחשבת לשטח סורי כבוש שסופח למדינת ישראל) עם אזורי פלסטין, עזה ויישובים ערביים בגליל בולטים על גבי הגריד הגיאוגרפי. "המילה פלסטין חשובה – היא פלסטין", כותבת אל קסימי, "והמפה מאחור מציגה את ההיסטוריה של פלסטין וכיצד הארץ נעלמת או נעלמה. כשראיתי מה קורה לילדים בפלסטין, זה הרגיש כמו הרגע הנכון לעשות את זה".
4 צפייה בגלריה
חולצת פלסטין של המותג קסימי
חולצת פלסטין של המותג קסימי
במחיר 600 שקל. חולצת פלסטין של המותג קסימי
(צילום: Qasimi)

במותג היוקרה עיצבו שני פריטים בלבד: חולצת טי הנמכרת במחיר של 140 ליש"ט (600 שקל) וסווטשירט עם קפוצ'ון במחיר 340 ליש"ט (1,450 שקל). ההכנסות ממכירת הפריטים ייתרמו לארגון זכויות האדם הפלסטיני Defence for Children International – Palestine, הפועל לזכויות ילדים פלסטינים.
4 צפייה בגלריה
חולצת פלסטין של המותג קסימי
חולצת פלסטין של המותג קסימי
המפה בגב החולצה
(צילום: Qasimi)

קסימי הוא מותג האופנה היחיד שפועל באופן גלוי לתמיכה בפלסטין. כאמור, הוא נשלט על ידי משפחת המלוכה של אמירות שארג'ה, שהיא האמירות השלישית בגודלה באיחוד האמירויות, שחתמה עם ישראל על הסכמי אברהם בשנת 2020. בעידן שבו הרשת סוערת סביב הצהרות נגד ישראל של דוגמניות כמו בלה חדיד או הצהרות פרו-פלסטיניות של השחקנית אמה ווטסון (ומכתב התמיכה הרחב שלו זכתה בסוף השבוע), מעניין יהיה לראות כיצד תתקבל החולצה של קסימי.
4 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
החולצה הקודמת של קסימי, שנוצרה בהשראת דימוי ממלחמת לבנון הראשונה
(צילום: Tristan Fewings/GettyimagesIL)

זו הפעם השנייה שבה בית האופנה מייצר חולצות טי וסווטשירטים בהשראת דימויים חדשותיים מאזורי סכסוך. ב-2017 יצר בית האופנה טי שירט עם הכיתוב "אל תירה" בערבית, בצרפתית ובאנגלית, שהייתה העתק של חולצה שנלבשה במקור על ידי עיתונאים במהלך מלחמת לבנון הראשונה בשנות ה-80. החולצה "הועתקה" מאוחר יותר על ידי קולקטיב האופנה וטמו, שיצר חולצת טי דומה בקולקציית סתיו-חורף 2017-18. קסימי, שלא היה בעל זכויות יוצרים על החולצה אך היה הראשון להציג אותה, אמר אז בריאיון לווג: "השתמשתי בהדפס כדי להדגיש את המצוקה הנוכחית במזרח התיכון. וטמו משתמשים בו בצורה מתלהמת, מסחרית ופרובוקטיבית. אני לא חושב שהם מבינים מה פירוש המילים האלה בעיני ערבים".
במקרה של קסימי, שימוש בדימויים חדשותיים יוצר מתח המתקיים בין מציאות אלימה לאסקפיזם אופנתי, ובין אירועים תלויי קונטקסט לפריט בסגנון גרפי של מסר מעט מושטח. מנגד, ניתן לראות בכך שימוש ציני שהמותג עושה במאבקים חברתיים לפרסום עצמי, גם אם בסופו של דבר כוונתו טובה וההכנסות מהמכירה נתרמות לארגונים חברתיים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button