עיצובים של נופר דוכובני למותג tutu.b בתצוגה של חממת מפעל הפיס בשבוע האופנה קורנית תל אביב

מפעל הפיס משיק יוזמה חדשה לתמיכה באופנה, אבל לאן נעלם הכסף הגדול?

קול קורא מציע למעצבים תוכנית הכשרה בעלות סמלית עם הזדמנות למענק מצומצם ונקודות מכירה בסופה. אך ברקע בולטת היעדרותה השנה של ה"חממה", שהפכה למנוע צמיחה לאופנה ישראלית

פורסם:
מפעל הפיס השיק אתמול (ראשון) את תוכנית ההכשרה "מאיץ האופנה", שמוביל מעצב האופנה והיועץ הקריאטיבי שגיב גלעם. התוכנית תספק למעצבים שיתקבלו (את תנאי הסף תוכלו לקרוא כאן) 14-13 מפגשים עם מנטורים ממגוון תחומים, שיתרמו מהידע ומהניסיון שלהם. הדס צוקר ומיטל ויינברג יפתחו את התוכנית עם הרצאה בנושא מיתוג; מעצב האופנה רונן חן יסביר על בניית קולקציה; היועצת העסקית הוותיקה מיכל צ'יטיאט תספק הבנה בבניית תקציב; ואורי רייז, מנכ"ל קבוצת האופנה 911 (בעלת רשת חנויות סטורי), ואורי להבי, מנכ"ל המותג דניאלה להבי, ירצו בנושאים של מכירות אונליין מול חנויות פיזיות. המפגשים יערכו פעם בשבוע לאורך כארבע שעות בתל אביב.
בניגוד לשנים קודמות – המעצבים שייבחרו להשתתף בתוכנית לא יזכו למענק כספי בסך 150-120 אלף שקל כבעבר. במקום לקבל כסף – הם יוציאו כסף, סכום סמלי של אלף שקל. שלושה מהם, שייבחרו בסוף התוכנית על ידי "בכירי התעשייה", יזכו במענק כספי של עד עשרת אלפים שקל וישולבו בפלטפורמות המכירה של רשת האופנה סטורי.
במפעל הפיס מציגים את התוכנית כ"תוכנית משלימה למיזם 'חממות הפיס לאופנה' שהפך בשנים האחרונות לשם דבר בעולם האופנה", אך בדיקת ynet מצאה כי לא מתוכנן השנה קול קורא נוסף למעצבים צעירים עם מענק של מאות אלפי שקלים. כמו כן, המעצבים שישתתפו בתוכנית החדשה לא יציגו בשבוע האופנה של תל אביב כבעבר.
בשיחה עם ראש האגף לתרבות ואמנות במפעל הפיס, דולין מלניק, היא אומרת כי התוכנית החדשה נולדה מתוך תובנות ושיחות עם משתתפי שש החממות לאופנה. "קיבלנו פידבק מהמעצבים, שאמרו כי חסרים להם כלים נוספים. מאחר שהחממה היא בוטיק לעד שישה מעצבים, בחרנו לפתוח תוכנית שתהיה פתוחה ל-30-20 מעצבים, ובכך להגדיל את התמיכה שלנו". מלניק הוסיפה כי התוכנית החדשה פתוחה גם בפני משתתפי עבר של החממה.
מלניק אומרת כי חממת מפעל הפיס והתמיכה הכספית שהייתה נהוגה עד כה לא תשתנה, אלא תהיה לסירוגין: שנה מאיץ, שנה חממה. עם זאת, בתגובה שהועברה אלינו אתמול (ראשון) ממפעל הפיס, נמסר כי "השנה אכן לא יצא קול קורא נוסף ל'חממת האופנה' אך בהחלט ייתכן שיצא שוב בעתיד".
"אני בהחלט יכולה להצהיר על כוונותיי בשנה הבאה, אבל לא יכולה להתחייב. ייתכן כי התקציב ישתנה, ייתכן כי התוכנית תשתנה", אומרת מלניק.
עניין הכסף הוא קריטי. בניגוד ליוצרים בתחום האמנות, הספרות, המחול וכדומה, שזכאים לתמיכה ממשרד התרבות, באין גוף ציבורי נוסף שתומך במעצבים צעירים בתחום האופנה – נותרתם כגוף היחיד שמסייע לתחום. למה לסירוגין כשאפשר גם וגם?
"כרגע אנחנו מציעים תוכנית חדשה שהמרכיבים שלה אינם חלק מהחממה. לאחר שש שנים, אנחנו רוצים לבדוק תוכנית נוספת שהיא תשובה לצרכים של המעצבים".
אז מעצב צעיר שרוצה לקבל את המענק שהיה עד כה, ימתין לשנה הבאה?
"הוא מוזמן להירשם לתוכנית הנוכחית, שתתן לו כלים נוספים שאין בחממה. אלו שתי תוכניות שונות".
"הכסף הוא חלק מאוד משמעותי במקצוע שבו אין הקצאת משאבים מהמדינה"
חממת מפעל הפיס, שפעלה מאז 2015, סייעה למעצבים צעירים רבים לפרוץ, ביניהם מעצבי אופנת הגברים אלירן נרגסי והד מיינר, המותג הילי ארי של המעצבת הילי יעקובי, המעצבות סבינה מוסייב ושחר אבנט, המותג הולילנד של המעצבים ובני הזוג דור חן וענת משולם, ועוד. מבין בוגרי החממה, ישתלבו בתוכנית המנטורינג שלישיית המעצבות TRES (נועה גור, דפנה רובין ונוי גוז) והמותג HANNAH (ניר ורותם גואטה). כולם זכו בעבר למענק כספי ומנטורינג צמוד של מעצב אופנה, וכאמור, הציגו בשבוע האופנה בתל אביב בשש השנים האחרונות, מקפצה תקשורתית נרחבת וניסיון בהצגה על מסלול.
3 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
תצוגה בפריז של הד מיינר, בוגר חממת מפעל הפיס לאופנה
(צילום: Shoji Fuji)

מוטי רייף, יזם שבוע האופנה קורנית תל אביב, אמר הבוקר ל-ynet כי הוא ימשיך לסייע למעצבים צעירים: "תמיכה במעצבים צעירים בכל העולם, בפרט בשבועות אופנה, זאת לא המצאה ישראלית. כשבוע האופנה קורנית תל אביב, נמשיך ונתמוך במעצבים צעירים".
חשוב לומר: התוכנית החדשה מקצועית, רחבה ומלווים אותה אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחומם. כמו כן, נלמדים בה נושאים שדרושים להצלחתו של כל מעצב צעיר, כמו מיתוג, שיווק, ייצור ובניית קולקציה. לא בכדי, מבנה הסילבוס השבועי לאורך סמסטר אחד, מרגיש כמו קורס השלמה שכל מעצב זקוק לו בסיום לימודים בתוכנית אקדמית בת ארבע שנים באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה לאופנה. עם זאת, בניגוד לתוכנית הקודמת, החשיבות של תהליך למידה ארוך ומעמיק בליווי מנטור לאורך מספר חודשים לא מתקיימת כאן.
3 צפייה בגלריה
תצוגה של שחר אבנט בשבוע האופנה
תצוגה של שחר אבנט בשבוע האופנה
תצוגה של שחר אבנט, בוגרת חממת מפעל הפיס לאופנה
(צילום: גיל חיון)

כמו כן, קשה שלא להחמיץ פנים מול הידיעה כי המענק הכספי הגבוה אינו חלק מהתוכנית החדשה. מעצבים צעירים שאיתם שוחחנו אמרו לנו כי המענק הכספי היה פקטור כדי להירשם לתוכנית, ועם ביטולו הם ישקלו האם להירשם השנה. מנגד, שמענו ממספר גורמים בתעשייה כי הבחירה לבטל את המענק נובעת מכך שבמפעל הפיס הרגישו כי התוכנית לא מגיעה לידי מיצוי פוטנציאל של המעצבים שנבחרו, שנרשמים, ובכן, רק בשביל הכסף.
ובצדק. באין תקציב וסיוע ממשלתי למעצבים צעירים, עיני כולם היו נשואות לחממה של מפעל הפיס. הסיוע הכספי שהעניק משרד התרבות בשנת 2018 (לרגל חגיגות 70 שנה למדינה) היה חד פעמי (למרות שהובטח כי ימשיך), מה שמייצר קושי למעצבים צעירים לפרוץ ולהתפתח בשוק המקומי.
"הכסף הוא חלק מאוד משמעותי במקצוע שבו אין הקצאת משאבים מהמדינה או מגופים נוספים", אומרת הבוקר מעצבת האופנה דורין פרנקפורט, מנטורית בחממה לשעבר. "התוכנית החדשה מעולה, אבל למה לא להרחיב אותה? למה היא על חשבון הסיוע הכספי? אנחנו מדינה שמהלכים גדולים – אמנותיים וכלכליים – התחילו מסבסוד של אופנה, כמו שראינו במדינות כמו ספרד, סין וכמובן, בלגיה. ההחלטה הזאת על ביטול המענק הכספי הגבוה היא חוסר הערכת הכוח של אופנה כקטר".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button