"כל הז'אנר של שמלות עם מחוכים ורקמות בעבודת יד הוא מופרך". שמלת כלה בעיצוב שריל רז

מעצבת שמלות הכלה שריל רז: "השופוני שהיה בחתונות נעלם"

דווקא כשעמדה לסגור את המותג המקומי שלה, גילתה המעצבת קהל חדש בעולם והפכה לאחת החנויות הפופולריות באתר אטסי הבינלאומי עם שמלות כלה ב-2,500-2,000 שקל הנתפרות באופן אישי לפי מידה. כעת היא פותחת את הסטודיו לנשים הישראליות

פורסם:
מעצבי אופנה הם במקרים רבים סיסמוגרף לתהליכים חברתיים וכלכליים. לא פלא שעבור חלקם, צמתים היסטוריים מאפשרים חישוב מסלול מחדש. בשנת 2011 החליטה מעצבת האופנה שריל רז ממותג האופנה בלאש להקים קולקטיב שהורכב ממעצבות צעירות במתחם גן החשמל בתל אביב, שהיה אז מוקד עלייה לרגל עבור לקוחות שחיפשו בגדים בסגנון ייחודי ובעלי שפה אישית. אלה היו ימי המחאה הכלכלית, ומותרות כמו אופנה וייצור כחול-לבן הועלו על המוקד. "נהיה גל אנטי-מעצבים והרבה בוטיקים נסגרו באותה תקופה", נזכרת רז. "שכרתי חלל ברחוב לבונטין והזמנתי מעצבות צעירות להצטרף אליי. יחד היינו כוח".
באותו זמן נחשפה רז לאתר המכירות המקוון etsy, שהפך אז לפלטפורמה עבור מעצבות ואומנים שהתמחו במלאכות יד. היא רצתה לסגור את העסק ולהיפטר מהמלאי שהצטבר, שכלל בעיקר עיצובי קז'ואל אורבניים מהסוג שלקוחות תל אביביות כמוה רצו ללבוש, ואטסי היה נראה לה כבמה מתאימה. "נגמר לי הסוס", היא מודה.
10 צפייה בגלריה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז בחתונה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז בחתונה
"הרבה פעמים ייעצו לי להיות יקרה יותר". כלה בשמלה של רז
(צילום: The Archivers Etretat)

שמלת ערב ורודה בעיצובה שהתאימה לשושבינות נמכרה בהצלחה באתר, ורז הבינה כי לפניה הזדמנות לפנות לקהל חדש. בהמשך הגיעו הזמנות לשמלות כלה, והיא התגלגלה והפכה לאחת מהחנויות הפופולריות באתר הבינלאומי – שמצידו טיפח אותה והשקיע בה חשיפה ופרסום – בין אם בזכות סגנון הבוהו, או טווח המחירים ההוגן: 600-500 דולר לשמלה.
14 שנה מאז פתחה את החנות המקוונת שפנתה ללקוחות בעולם, בעיקר לשוק האמריקני, רז פונה כעת גם אל הלקוחות בישראל. עד עתה יכלו אומנם לרכוש את עיצוביה אונליין, אך עכשיו הן גם יכולות לבקר אותה בסטודיו ברחוב לבונטין בתל אביב. המהלך הזה הוא פועל יוצא של המלחמה, שהובילה לשינויים בהרגלי הצריכה של הלקוחה המקומית. אם בעבר לקוחה ממוצעת הסכימה להוציא סכומים של 8,000 עד 15 אלף שקל על שמלה להשכרה – המלחמה קרקעה אותן. וזה עוד לפני הגזרות הכלכליות של 2025.
10 צפייה בגלריה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז
שמלת כלה בעיצוב שריל רז
"רק בגלל ששמלה היא בלבן או בשמנת, לא אומר שהיא חייבת לעלות יותר משמלה בצבע אחר"
(צילום: חיה גולד)

"כבר מהקורונה זיהיתי מגמה של חתונות צנועות. זוגות צעירים מעדיפים לקיים היום אירועים קטנים או מפצלים את החתונה לשני אירועים: אירוע קטן למשפחה, ואחד לחברים. השופוני שהיה נעלם", קובעת רז. "אני חושבת שגם מצפונית יותר נעים לאנשים להרגיש שהם לא שרפו את הכסף על חתונה פומפוזית. אנחנו כבר ביום השחור שחוסכים אליו. אני שומעת מכלות שנהיה טרנדי מאוד לשכור ב-airbnb וילה לשלושה ימים ולקיים אירוע מצומצם וחברי. זה פופולרי מאוד בארצות הברית, ולאחרונה גם בארץ".
טווח המחירים שהיא מציעה – 2,500-2,000 שקל לשמלת כלה הנתפרת באופן אישי לפי מידה וגם נשארת אצלך כמזכרת – הוא סדר יום כלכלי שהיא מבקשת לשמר. "הרבה פעמים ייעצו לי להרחיב את טווח המחירים, להיות יקרה יותר, אבל אני מעדיפה להיות נגישה ובגובה העיניים", היא אומרת בריאיון המתקיים בסטודיו המואר שלה. "אני מניחה שנשים מגיעות לכאן בגלל הסגנון, הנוחות, אבל גם בגלל המחיר. בכלל, אני חושבת שכל הז'אנר של שמלות עם מחוכים ורקמות בעבודת יד הוא מופרך. זה גם מה שמייקר את החומר, מן הסתם, והמיתוג".
10 צפייה בגלריה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז בחתונה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז בחתונה
"הדיאלוג שנבנה עם הלקוחות לאורך השנים כיוון ודייק את העשייה"
(צילום: @unexpected_love_off)

אני מניח שרוב לקוחותייך גם לא יודעות איך את נראית. "עד לאחרונה הייתה לי עובדת שניהלה את ההתקשרות מולן, אבל היום אני עושה את זה באופן אישי. ועדיין, אני מעדיפה את העבודה השחורה מאחורי הקלעים. אני פחות נהנית מהפרסום".
בארץ אנשים מחפשים איך להיות כוכבים. "נכון, לא אני".

"כשאני מספרת שאני מעצבת שמלות כלה, מרימים גבה"

רז, בוגרת המחלקה לאופנה באסכולה (בית ספר לעיצוב שנסגר ב-2004), החלה את דרכה בענף האופנה כמפיקת יריד המעצבים בדיזנגוף סנטר ובהמשך התחילה לעצב תחת המותג Blush, שהתחבר לז'אנר האורבני שצמח בתל אביב. בין לבין היא הספיקה להביא לעולם ארבעה ילדים. השינוי הגדול, היא מסבירה, הוא גם מתוך תובנה שרבים בתחום האופנה מסרבים להפנים: מעצבים הם אנשי מקצוע, לא דמויות בסרט על מעצבים. אצל רז זה מפתיע שבעתיים, מאחר שקשה לשבץ אותה בקטגוריה של מעצבי שמלות כלה – תחום שנתפס בישראל כפומפוזי, יוקרתי, יש שיאמרו אף מצועצע.
10 צפייה בגלריה
מעצבת האופנה שריל רז
מעצבת האופנה שריל רז
"אני לא מעצבת לעצמי. בעיניי, לעצב לעצמך זו תפיסה מאוד ישראלית". שריל רז
(צילום: דנה קופל)

"כמעצבת אופנה, התפיסה שלי היא שאני מעצבת מוצר לאנשים", היא מסבירה. "הדיאלוג שנבנה עם הלקוחות לאורך השנים כיוון ודייק את העשייה. וכן, בכל פעם שאני מספרת שאני מעצבת שמלות כלה, מרימים גבה. את? כלות? אבל אני רואה את זה כמקצוע. אני לא מעצבת לעצמי. בעיניי, לעצב לעצמך זו תפיסה מאוד ישראלית. כמעצבת צעירה עשיתי דברים שאני אוהבת לעצמי, אבל כאשת מקצוע זיהיתי קהל שאני מסייעת לפתור לו בעיה: המחיר הגבוה שלרוב מגיע עם שמלות כלה, לבחור בדים מדויקים, ולתת לזה לוק נכון. שזה לא ייראה כמו תחפושת".
סיפור ההצלחה שלה באטסי הוא שיעור עבור לא מעט מעצבים ויוצרים אחרים שרוצים למכור בפלטפורמה המקוונת. "זה שפתחת חנות אונליין, לא אומר שמעכשיו את יכולה לשבת רגל על רגל. להפך, זה כל הזמן להבין מה חסר, ללמוד להביא את הלקוחות ואיך לעשות את זה", אומרת רז, "זה כמו לפתוח חנות בדיזנגוף". בארץ ניסתה למכור דרך אתרים כמו מרמלדה, אולם הפסיקה די מהר. "ישראל היא מדינה קטנה, ואת יכולה פשוט לקום ולנסוע ולקנות. לעומת זאת, בארצות הברית, לקוחה שנמצאת בחווה מרוחקת בדאלאס, תזמין אונליין ומקסימום תחזיר".
10 צפייה בגלריה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז
שמלת כלה בעיצוב שריל רז
"אני מניחה שיש פלח מסוים שהפסיק לקנות מישראל"
(צילום: חיה גולד)

מה ההבדלים הנוספים מול הלקוחה הישראלית? "קהל ישראלי רוצה לבוא ולמדוד לפני, בעוד ללקוחות בעולם אין בעיה לקנות אונליין. עכשיו, כאמור, פתחתי את הסטודיו גם ללקוחות ישראליות, בעוד בעבר היו מגיעות לכאן אמריקאיות ותיירות שמכירות אותי דרך אטסי. באופן מפתיע, אני מגלה שמגיעות אליי בעיקר כלות שמחפשות שמלות צנועות, לרוב מהמגזר הדתי-דתי לייט".
עד כמה השפיעה המלחמה על היחס כלפייך בעולם? "היה גל של ביטולים ושל ביקורות שליליות שנכתבו עליי, מה שהרגיש כמו קמפיין מתוזמן. אני מניחה שיש פלח מסוים שהפסיק לקנות מישראל, מאחר שהלקוחות של אטסי, שמחפשים עבודות יד, הם אנשים אידיאולוגיים שאולי שמעדיפים לא לקנות תוצרת ישראלית. פנו אליי גם כלות קנדיות שביקשו שאוריד את התמונות שלהן מהאתר. מצד שני, קיבלתי גם הרבה תמיכה מכלות לשעבר, חלקן אפילו הזמינו אותי לגור אצלן עד שהמלחמה תסתיים", היא צוחקת.

"לא מגיעות אליי בריידזילות"

השמלות התלויות בשני חדרי הדוגמאות בסטודיו מציגות מגוון רחב של דגמים. רובן בגוון שמפניה, לצד שמלות בשחור, בוורוד ובתכלת – צבעים אשר הגיעו מדרישה של לקוחות. בהאלווין הן אוהבות שחור, בפסחא תכלת, השושבינות לנצח בוורוד. טווח המידות שמציעה רז רחב, ומגיע עד מידה 4XL שמקבילה למידה 20 אמריקנית (מידה 50 אירופאית). בנוסף, היא מאפשרת עיצוב לפי הזמנה אישית, כמו בחירת בד, שרוולים וכדומה. הייצור כולו נעשה בישראל על ידי תופרות בית, מה שמוכיח כי ניתן לשמור על מחיר נוח גם בייצור אישי.
10 צפייה בגלריה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז בחתונה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז בחתונה
"קהל ישראלי רוצה לבוא ולמדוד, בעוד ללקוחות בעולם אין בעיה לקנות אונליין"
(צילום: @meganshawphotography)

"אני לא מחזיקה מלאי, כי אני מייצרת לפי הזמנה. המלאי הוא לרוב הבעיה של מעצבים", היא עונה לשאלה כיצד מצליחים לשמור על מחיר הוגן וייצור בישראל. "אני לא מחזיקה בסטודיו חדרי תפירה ומכונות, אלא עובדת עם תופרות בית. ועדיין, המחירים כל הזמן עולים, אז צריך לחשוב איך עושים את זה. אני מאמינה שרק בגלל ששמלה היא בלבן או בשמנת, לא אומר שהיא חייבת לעלות יותר משמלה בצבע אחר. ואני חושבת ש-2,500-2,000 שקל זה מחיר הוגן וזול ביחס למחירי שמלות הכלה בארץ".
איך מצליחים לקלוע לטעמן של נשים במדריד, בסיאטל, במנצ'סטר ובתל אביב? "הסגנון בוהמייני ואני עושה שימוש בשרוולים ארוכים. אין אצלי מחוכים. אז מי שמתחברת לסגנון, שהוא אוניברסלי, מגיעה אליי. הרבה היפסטריות בעולם מעדיפות סגנון וינטג', שזה מה שאני עושה. לא מגיעות אליי בריידזילות שמחפשות שמלות עם הרבה דרמה, אלא נשים שרוצות להרגיש בנוח ושיהיה להן נעים, כאלה שיעדיפו להוציא כסף על ירח דבש ולא על שמלת כלה".
10 צפייה בגלריה
שמלת כלה בעיצוב שריל רז
שמלת כלה בעיצוב שריל רז
"באופן מפתיע, אני מגלה שמגיעות אליי כלות שמחפשות שמלות צנועות"
(צילום: חיה גולד)

מאחר שאת מוכרת אונליין, אני מניח שיש הרבה דאטה שאת מנתחת. עד כמה זה מקרין גם על העיצוב עצמו? "להסתכל איזה מוצרים קונים ואותם לפתח, זה חלק אינטגרלי מהעבודה. כבעלת עסק, אני חייבת לשבת על סטטיסטיקות. אני רואה בזה כלי חשוב. למשל, שרוולים ארוכים. גיליתי שיש ביקוש מאוד גדול לזה, אבל אין ממש היצע, אז החלטתי לשים על זה את כל האנרגיה שלי כמעצבת ויצרתי מגוון שמלות עם שרוולים ארוכים".
זה גם סיכון, לא? "זה הוכיח את עצמו. החיים הם סיכון ולהקים עסק זה סיכון. להיות מעצב אופנה זה כל הזמן להמר על הדבר הבא".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button