"קריאה למותגים: הפסיקו להשתמש בפוליאסטר נגוע ועזרו לחתוך את החוטים המובילים לארנקו של פוטין". מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation

האם הפוליאסטר שאנחנו לובשים מממן את המלחמה של רוסיה באוקראינה?

תחקיר חדש של העמותה הסביבתית Changing Markets מגלה כי שניים מספקי הפוליאסטר הגדולים בעולם, שמהם רוכשים 39 מותגי אופנה בינלאומיים, הרחיבו בחודשים האחרונים את קניית הנפט שלהם מרוסיה בעשרות אחוזים לצורך ייצור סיבי הבד הסינתטי

פורסם:
המאבק על תודעת הקהל במלחמת רוסיה-אוקראינה זוכה לחיזוק נוסף מכיוונה של תעשיית האופנה והטקסטיל. בשבוע שעבר פרסמה Changing Markets Foundation תחקיר מעמיק החושף את הקשר הנסתר בין מותגי אופנה וקמעונאים עולמיים גדולים לבין הנפט הרוסי, שרשרת אספקה בעלת השלכות סביבתיות, אופנתיות ופוליטיות. החקירה התמקדה בשניים מיצרני וספקי הפוליאסטר הגדולים בעולם: Reliance Industries בהודו וקבוצת Hengli בסין. על פי התחקיר, בשניהם התגלו ראיות שמציגות כי רוסיה הפכה לספקית הנפט הגדולה ביותר לחברת הטקסטיל Reliance Industries ולייצור הפוליאסטר שלה, וראיות לכך שקבוצת Hengli רוכשת גם היא נפט רוסי לייצור מוצרים מבוססי פוליאסטר, אחד הבדים המזהמים ביותר שיש. עכשיו, כאמור, הוא גם משמש לחיזוק הכלכלה הרוסית.
עמותת Changing Markets הוקמה בשנת 2015 בהולנד על ידי הפעילים הסביבתיים יואקים ברגמן ופול גילדינג. דרך שיתוף פעולה עם ארגונים לא ממשלתיים, קרנות אחרות וארגוני מחקר, הם תומכים בקמפיינים המציעים פתרונות מועילים מבחינה סביבתית וחברתית לחברות מסחריות, בין היתר באופנה. התחקיר החדש, Dressed To Kill שמו, הוא חוליה נוספת בסדרה של תחקירים ומחקרים שפרסמה העמותה בשנים האחרונות. היא עושה זאת גם באמצעים אודיו-ויזואליים נהדרים, שאותם יוצרת עבורם האנימטורית מירית בן יצחק, ישראלית החיה ופועלת באנגליה.
(צפו: הסרטון שיצרה מירית בן יצחק לעמותת Changing Markets)

על אף הסנקציות שמפעילים בארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופאי על רוסיה – בתחקיר נחשף קשר השתיקה בין מותגי אופנה מערביים לנפט הרוסי, כשרובו מתנהל בעקיפין על ידי ספקים משניים בהודו ובסין – מדינות שאינן מפעילות סנקציות על רוסיה. 39 מותגי אופנה בינלאומיים רוכשים פוליאסטר משניים מיצרני הפוליאסטר הגדולים בעולם, כשקישורים ישירים לשני היצרנים הללו נמצאו בחברות האופנה בנטון, אספריט, G-Star RAW, New Look ו-Next. בנוסף, הוליד התחקיר ממצאים כי חברות אופנה רבות מקיימות קשרים עם ספקים העובדים עם חברות אלה, ביניהן ליווי'ס, אסוס, הוגו בוס, יוניקלו, H&M, Boohoo, C&A, נייקי וחברות נוספות, כפי שניתן ללמוד גם מתוך הסרטון שהופץ בשבוע שעבר.
5 צפייה בגלריה
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
הקשר למותגי האופנה, מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
(עיצוב: מירית בן יצחק)

בתחקיר התגלה כי במהלך פלישת רוסיה לאוקראינה, הגדילה חברת Reliance ההודית את כמות הנפט שהיא קונה מרוסיה פי 12: מ-67.4 מיליון אירו לחודש לפני הפלישה ל-829.4 מיליון אירו נכון לחודש יולי 2022, מה שהופך את רוסיה לספקית הנפט הגדולה ביותר שלה. מהחקירה עולה כי החברה מנצלת את המחירים המוזלים של הנפט הרוסי.
החברה ההודית היא אחת מהיצרניות הגדולות בעולם של סיבי פוליאסטר, ונמצאת בבעלות איש העסקים ההודי מוקש אמבאני, שנכון למאי השנה הוערך הונו האישי במעל 105 מיליארד דולר, מה שהופך אותו לאיש השני העשיר ביותר באסיה. אמבאני מחזיק במרכז זיקוק הנפט הגדול בעולם, שנמצא בגוג'ראט שבצפון הודו, ועובדים רבים שם מקבלים שכר של דולרים בודדים ליום. בעבר התמודדה החברה עם האשמות רבות על שחיתות, הפרות סביבתיות וזכויות אדם – כך על פי התחקיר.
עדויות נוספות קושרות גם את קבוצת הנגלי הסינית לנפט הרוסי, ובהשוואה לאשתקד, ייבואו השנה זינק ב-55 אחוז. בתוך כך, עשרות מותגי אופנה ממשיכים לרכוש פוליאסטר משני היצרנים, בניגוד לטענות המתוקשרות שלהם על תהליכים השואפים לקיימות.
5 צפייה בגלריה
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
(עיצוב: מירית בן יצחק)

אתר "פורבס" הבינלאומי פנה לתגובה מכל החברות המוזכרות בתחקיר, אולם קיבל מענה רק מחברת G-Star Raw, שטענה כי הייתה אי הבנה בינם לבין Changing Markets Foundation. החברה מסרה כי Hengli היא ספק עקיף של G-Star Raw באמצעות אחד מהשותפים שלהם, Jacobros International, והיא השתמשה רק בפוליאסטר ממוחזר. "בגלל שאנחנו מותג ג'ינס, אנחנו משתמשים במעט מאוד פוליאסטר בסך הכול. בשנת 2021, חלק הפוליאסטר הממוחזר הכולל של כל החומרים שבהם השתמשנו היה שבעה אחוז וסך הנתח של פוליאסטר נקי היה אחוז אחד. מיותר לציין שאנחנו לא תומכים או מקבלים את השימוש בנפט רוסי במוצרים שלנו", נמסר.
התחקיר החדש מצביע על שני מחדלים: האחד, תמיכה עקיפה בפלישה של רוסיה לאוקראינה; השני, המשך השימוש בפוליאסטר מזהם, בד פופולרי מאוד אצל רשתות אופנה מהירה זולות. סיבים סינתטיים העשויים מדלק מאובנים כמו נפט וגז, מהווים כיום 69 אחוז מכלל הטקסטיל. מחירו הזול של הפוליאסטר אשם במידה מסוימת בעלייתה של האופנה המהירה, שמגבירה את משבר הפסולת העולמי וזיהום מיקרו-פלסטיק. על פי ההערכות של Changing Markets Foundation, נתון זה צפוי לצמוח ל-85 אחוז עד שנת 2030. על פי נתונים שפרסמה בהרצאת TED אקטיביסטית האופנה ההודית סוקי דוסנז'-לנז, מדי שנה מייצרים בעולם 150 מיליארד יחידות של פריטי לבוש – מספיק בגדים כדי להלביש את כל העולם 18 פעמים. 60 אחוז מהפריטים עשויים פוליאסטר ולייצורו משתמשים ב-70 מיליון חביות נפט בשנה.
5 צפייה בגלריה
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
הודו וסין אינן מפעילות סנקציות על רוסיה. מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
(עיצוב: מירית בן יצחק)

צריך לזכור: תעשיית האופנה המהירה נחשבת למזהמת השנייה בגודלה בעולם. גזי חממה רבים נפלטים בתהליך הייצור והשינוע שלה, בעוד שגידול הכותנה דורש כמויות מים עצומות והדברה מסיבית. לדוגמה, כ-2,500 ליטרים של מים נדרשים לצורך ייצור של חולצת כותנה אחת, גם אם היא עשויה כותנה אורגנית, וכ-10,000 ליטרים משמשים לייצור זוג מכנסי ג'ינס אחד. וזה עוד לפני שהתחלנו את השיח על זיהום מקורות המים ובזבוז אנרגיה כתוצאה מתהליכי אשפרה, צביעה, שינוע, כמו גם השיח על מצב זכויות האדם של העובדים. כמו כן, בדים סינתטיים כמו פוליאסטר וניילון מזרימים במהלך הכביסה כ-190 אלף טון של סיבי טקסטיל מזהמים אל מי הים ומאגרי מים, ונדרשות כ-200 שנים לפחות להתכלותו של בגד עשוי פוליאסטר. הנתונים הלא מעודדים האלה ממשיכים לעבור ליד האוזן עבור אנשים רבים, שמעדיפים לשלם סכום כסף זעום על פריט לבוש סינתטי חדש מאשר להשקיע בפריטים מיד שנייה או בבגד העשוי בדים טבעיים.
5 צפייה בגלריה
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
מתוך התחקיר של Changing Markets Foundation
(עיצוב: מירית בן יצחק)

"בדיוק כשאתה חושב שתעשיית האופנה לא יכולה להיות יותר צבועה עם 'גרין וושינג' (מונח המתאר הטעיית צרכנים על ידי חברות שטוענות כי הן פועלות לטובת איכות הסביבה כשהן עושות בדיוק ההפך, א"י), החקירה שלנו גילתה שכמה מהקמעונאים הגדולים מממנים את פוטין ומלחמתו באוקראינה", אמר ג'ורג' הארדינג-רולס, מנהל קמפיין ב-Changing Markets Foundation. "אופנה מהירה מושתתת על חומרים זולים שמקורם בדלק מאובנים, המתדלקים את זיהום הפלסטיק ואת משבר האקלים. עכשיו בפעם הראשונה אנחנו רואים מחיר אנושי נוסף בתלות הזו – קניית בגדים סינתטיים העשויים נפט רוסי, שמחזק את כלכלת רוסיה. אני קורא למותגים האלה: הפסיקו להשתמש בפוליאסטר נגוע ועזרו לחתוך את החוטים המובילים לארנקו של פוטין".
"מותגים חייבים לחשוף את שרשראות האספקה שלהם ולסיים באופן מידי את השימוש בדלק מאובנים רוסי", הוסיפה אנסטסיה מרטיננקו, ראש הארגון Zero Waste Society האוקראיני.
"כל חברת אופנה שמשתמשת בחברות שקונות נפט רוסי, צריכה להחליף ספקים", אומר ולדיסלב ולסיוק, מומחה לסנקציות שעובד במשרד הנשיאות של אוקראינה.
ליביה פירת', מייסדת ומנהלת קריאטיבית של Eco Age, אומרת לסיכום: "אופנה מהירה היא אופנה העשויה מדלק מאובנים והדו"ח הזה מוכיח זאת כעת. העובדה שתעשיית האופנה מכורה לסיבים סינתטיים היא פרדוקס מוחלט. הממצאים בתחקיר צריכים להיות תמרור אזהרה למותגים ולצרכנים, שידעו כי אופנה ושינויי האקלים הם נושא אחד שלא ניתן להפרדה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button