הילרי וביל קלינטון בארוחה בבית הלבן

לא רק במימונה: הכפתנים הפכו לשיא השיק

את הכפתנים והגלביות הכרנו כבגדים מסורתיים שהופיעו בעיקר במימונות ובחינות, אבל בעשור האחרון הם הפכו אופנתיים, יוקרתיים ובקיצור: סקסיים. מה ההבדל בין כפתן לגלבייה ומאיפה הגיעו? (רמז: לא ממרוקו). סיפורו של חלוק

פורסם:
לפני כמה שבועות הגיעה הילרי קלינטון יחד עם בעלה, נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, לארוחת ערב חגיגית בבית הלבן לציון פריחת הדובדבן שביפן. בארוחה השתתפו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הגברת הראשונה ג'יל וראש ממשלת יפן פומיו קישידה ורעייתו יוקו. בעוד ביידן בחרה בשמלת פייטים אלגנטית של אוסקר דה לה רנטה - קלינטון התייצבה לאירוע במראה משוחרר, לבושה כפתן צבעוני רקום. זו אינה הפעם הראשונה שבה היא מאמצת את הסגנון האוריינטליסטי. באוגוסט 2022 היא בחרה בכפתן בגזרה דומה בצבע שמיים בהיר לפסטיבל הסרטים בוונציה, ונראתה כמו החברה האשכנזייה מהמשרד שקיבלה הזמנה למימונה, ולא שכחה להתלבש על פי התמה.

10 צפייה בגלריה
הילרי וביל קלינטון
הילרי וביל קלינטון
הילרי וביל קלינטון בארוחה בבית הלבן
(צילום: EPA)
בעשור האחרון השלים הכפתן את גלגולו מבגד מסורתי שנלבש בישראל בעיקר במימונה, לאחד מפריטי הלבוש הבולטים ברפרטואר המקומי. תרמו לכך האקלים החם בישראל, רצון לאמץ סגנון לבוש מריזורטים יוקרתיים או סתם חופשה בסיני, והנינוחות שמאפשרים הכפתנים לנשים במבני גוף מגוונים, רזות ומלאות כאחד. על כך יש להוסיף סרטים כמו "סקס והעיר הגדולה 2", שבה יצאו ארבע הדמויות לחופשה באבו דאבי, "הסכמי אברהם" שנחתמו ב-2020 ופתחו לישראלים שער למזרח תיכון חדש, ובחירה של מעצבים ישראלים רבים להתכתב עם "זכרונות אסורים" מבית ההורים. כפי שקרה במוזיקה, אמנות, שירה וספרות - אימוץ מחדש של המזרחיות הוטען בגאווה.
10 צפייה בגלריה
ביבי ושרה נתניהו
ביבי ושרה נתניהו
ביבי ושרה נתניהו בחגיגות מימונה
(צילום: עמוס בן גרשום, לעמ)
בניגוד לתפיסה הרווחת כי הכפתן הגיע ממדינות צפון אפריקה, עדויות ראשונות שלו הופיעו בכלל במסופוטמיה, כלומר בשטחה של עיראק של היום. "הכפתן הוא פריט לבוש עתיק שנים", מסבירה עידית שרוני, אוצרת המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים. "כיוון שהחינה המרוקאית והמימונה הושרשו בתרבות הישראלית - מאמינים שזה הגיע משם, אולם המקור אינו מרוקו. במדינות המגרב הושפעו לאורך השנים מהלבוש הזה".
הכפתן, מסבירה שרוני, הוא גלימה ארוכה עד מתחת לברכיים עם שרוולים - לרוב ארוכים, לפעמים חתוכים מעט בפרקי הידיים - שנראית כחלוק פתוח מלפנים. הוא זכה לווריאציות רבות שהשתנו בעקבות השנים ואימוצו בקהילות שונות. "הכפתן היה פריט לבוש פופולרי גם בשושלת העבאסית (אימפריה ערבית-מוסלמית שהתפרסה על פני המזרח התיכון וצפון אפריקה בין המאה ה-8 עד המאה ה-13, א"י) ונחשב ליוקרתי", מוסיפה שרוני. "משם הוא נדד למקומות שונים ברחבי העולם כמו הודו ורוסיה, שלא לדבר על האופנה שתפסה את זה במאה ה-19 וה-20 באירופה כחלק מהגל האוריינטליסטי".
10 צפייה בגלריה
כפתן המוצג במוזיאון לאמנות האסלאם
כפתן המוצג במוזיאון לאמנות האסלאם
כפתן המוצג במוזיאון
(צילום: רביב ליפשיץ, באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם)
באוסף המוזיאון מוצגים שישה כפתנים מפוארים עשויים בדי ברוקד רקומים חוטי זהב. שרוני מצביעה על כך שהוא לא רק הגדיר את הסולטנים והאצולה, ועם השנים התגלגל הכפתן אל העם, מן הסתם מחומרים זולים ופשוטים יותר. בנוסף, היא מצביעה על כך שהכפתן אומץ בחום על ידי היהודים, כמו חלוק הג'ובה מעירק, ששימש בעיקר רבנים, ונלבש עד עלייתם לישראל. "דמויות כמו החכם באשי לבשו כפתנים, וגם הגלימה של הראשון לציון, לדעתי, היא המשך של הלבוש המסורתי", היא מחדדת. "תזהה אותו גם אצל החסידים האשכנזים. הרי מה זה קפוטה? זה מגיע מהמילה כפתן. זה מדגים לך כיצד התפשטה האופנה בקרב קהילות בעולם".
10 צפייה בגלריה
כפתן של  SACK'S
כפתן של  SACK'S
בגדים מסורתיים הפכו למודרניים. גלבייה של SACK'S
(צילום: שי יחזקאל, באדיבות SACK'S)

כפתן או גלבייה?

הרבה לפני שהפך לסמל של "תרבחו ותסעדו", בשיח על רב-תרבותיות וניכוס תרבותי מנגד, שווה להתעכב על ניואנסים. כפתן או גלבייה? ומה ההבדל ביניהם? כפתן הוא חלוק מלבני עם שרוולים ארוכים הנסגר באמצעות בכפתורים או חגורה; ג'לבייה (או גלבייה) היא שמלה הנלבשת על הגוף, לרוב עם כובע נלווה. הכפתנים והגלביות נשלפו מארון הבגדים בעיקר באירועים חברתיים: החינה המסורתית וחגיגות המימונה של יוצאי צפון אפריקה. הלבוש המסורתי שימר את הזיקה של יהודי העדה לתרבות שהביאו איתם ממדינות ערב, ונתפס כ"בגדי פולקלור" שהיו תחומים בתאריכים ואירועים ספציפיים.
בעשור האחרון חל שינוי, ובגדים אלו הפכו מבגד "עדתי" לפריט לבוש "אופנתי" עם מותגים ומעצבות שלקחו את הגלבייה והטעינו אותה בפרשנות חדשה ואופנתית. כולם התרחקו עיצובית מהמקור המזרח-תיכוני, אולם שומרים על פלרטוט מתמשך. מזרח תיכון חדש, אם תרצו. המעצבת דודו בר אור הציגה בשבוע האופנה של תל אביב ב-2011 גלביות שחורות ואופנתיות, המעצבת מיכל מונקה למותג "רויאל ג'יפסי" העניקה להם פרשנות זוהרת, והמותג "גלביה" של מירב הדרי מיתג אותם כבגדי ריזורט יוקרתיים. החודש גם הושק מותג הגלביות"ארמאנד" בעיצובה של לירון גושן, הנשואה לזמר נתן גושן.
10 צפייה בגלריה
כפתן של גלביה
כפתן של גלביה
בגדי ריזורט יוקרתיים. גלביה
(צילום: Tavish Gunasena, באדיבות המותג גלביה)

10 צפייה בגלריה
כפתן של גלביה
כפתן של גלביה
(צילום: Tavish Gunasena, באדיבות המותג גלביה)
"כשהקמתי את גלביה לפני 13 שנה (יחד עם אתי צאיג, א"י), לקחתי את הרוח והכנסתי בה פרשנות מודרנית עם הבדים הנכונים", מסבירה הדרי, שהעניקה לגלביות והכפתנים המסורתיים אריזה המתאימה לחופשה, ואת הקולקציה האחרונה, לדוגמה, צילמה על החוף בסרי לנקה. "לפעמים בתערוכות בעולם מגיעים אליי קניינים מערב הסעודית. הם עוד לא יכולים לקנות ממני, אבל זה מה שהם רוצים". לדבריה, לצד גזרות מלבניות מסורתיות שהיא משמרת, ישנם עיצובים מודרניים יותר. "החיים השתנו וללקוחות יש צרכים אחרים. הן מבקשות עיצוב עכשווי ולא את הגלבייה המסורתית".
את מזהה עלייה במכירות לפני המימונה? "יש כניסות לאתר ולחנות, אבל לרוב הלקוחות האלה משכירות בגדי מימונה וחינה".
10 צפייה בגלריה
כפתן של  ג'ק קובה
כפתן של  ג'ק קובה
גלבייה של ג'ק קובה
(צילום: באדיבות ג'ק קובה)
להתחזקותה של המגמה האופנתית יש זרוע נוספת: החינות של המפורסמות. בעידן של תחרות סמויה ברשתות החברתיות ורצון לייצר דימויים יפים לקראת החתונה, הפכו החינות (לרוב המרוקאיות) לחגיגת אופנה ותיוגים באינסטגרם.
אחת המעצבות המובילות בתחום היא כנרת ג'יבלי, המוכרת יותר כ"כנרת חינה", כשם חשבון האינסטגרם שלה. לאחרונה הפיקה והלבישה שני זוגות יוצאי "האח הגדול" - בר כהן ואליאב טעטי וטליה עובדיה ושחף רז. לצד חינות היא גם מפיקה אירועי מימונה וחתונות, ובמהלך פסח גם תשתף פעולה עם גלידות "גולדה" שתשיק טעמים חדשים כמו מופלטה עם דבש, בעוד ג'יבלי תעצב מחדש את סניפי הגלידה ברוח המימונה.
10 צפייה בגלריה
החינה של טליה עובדיה ושחף רז
החינה של טליה עובדיה ושחף רז
בין חינה לבין ביונסה. טליה עובדיה ושחף רז
(צילום: באדיבות כנרת חינה)
"כשנכנסתי לשוק לפני עשור (בעסק שהקימה יחד עם אחיה, א"י), חינות נתפסו כמשהו זול", היא אומרת, "תחושה של נזרוק על עצמנו כפתן, וזהו. כשאני בונה קולקציה אני מביאה אלמנטים מסורתיים, אבל גם משלבת את מה שהבנות אוהבות: מחשופים ומפתחים עמוקים, עבודות יד, שיבוץ אבני חן. זה בין חינה לבין ביונסה, והקהל אוהב את זה".
בעיצוביה פורצת ג׳יבלי את גבולות הז'אנר עם השראות שמגיעות עד לסארי ההודי. הבגדים שלה סקסיים מאוד, ומתאימים להלך הרוח של הלקוחות הצעירות. "כשנכנסתי לשוק זלזלו בי, אמרו עליי: 'היא לא מעצבת - היא עושה חינות', אבל בחנויות הבדים בנחלת בנימין אומרים לי שאני המעצבת הכי מועתקת בישראל בתחום החינות. אני עושה אירועים גדולים. השיא היה שהזמינו אותי לעשות ארבע חינות במרוקו. עכשיו בדיוק סיימתי פגישה עם כלה אשכנזייה שרוצה חתונה מרוקאית".
מעניין. החינה חוצה עדות. "כי נהיה לזה הד מטורף. אגב, שמתי לב שכשאני עושה חינות בנתיבות, אשדוד, איפה שהקהל החזק שלי - אף אחד מהאורחים לא מתלבש בבגדים המסורתיים. אצל הרוסים והאשכנזים כולם מתלבשים, הם מעולפים על זה".
מה לדעתך הסיבות להתעוררות בשנים האחרונות שכולם רוצים חינה? "יש משהו חם ואינטימי בחינה בהשוואה לחתונות הגדולות. ככה גם המימונה - חג מאחד ומשמח. הלוואי ויכולתי לעשות לכל המדינה מימונה אחת גדולה. אנחנו זקוקים לזה כעם".
10 צפייה בגלריה
כפתן של כנרת ג'יבלי
כפתן של כנרת ג'יבלי
כפתנים של כנרת ג'יבלי
(צילום: Mohamed Sajid)
10 צפייה בגלריה
כפתן של כנרת ג'יבלי
כפתן של כנרת ג'יבלי
(צילום: אמנון צדוק כנרת)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button