תאמ;לק לי: אומה תורמן בת 55 והיא עדיין יכולה לשמש כהגדרה המילונית למושג קוּל.
היא נולדה להורים בודהיסטים שקראו לה על שם אלה הודית (שמה האמצעי, אגב, הוא קרונה, אך הוא לא זכה להתפרסם יחד איתה). בגיל 15 היא התחילה לדגמן ולאורך השנים דגמנה למותגים כמו חברת הטיפוח לנקום ובית האופנה לואי ויטון. בשנת 1988 שיחקה בסרט "יחסים מסוכנים", ומאז היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה ההוליוודית.
הגובה לא מזיק: הסטייל של אומה תורמן
לא משנה מה היא עשתה ומה עוד תעשה, לנצח היא תהיה מיה וואלאס מ"ספרות זולה", שרוקדת מול ג'ון טרבולטה את הריקוד שכולנו ניסינו לחקות בשנות ה-90, והכלה הנבגדת והנוקמת מסרטי "להרוג את ביל" – שני תפקידים אייקוניים בשני סרטי פולחן, שניהם של קוונטין טרנטינו.
31 צפייה בגלריה


אומה תורמן וקוונטין טרנטינו בפסטיבל קאן, 2014
(צילום: Joel Ryan/Invision for Miramax/AP Images)
חוץ מלככב אצל טרנטינו כמו שרק היא יכולה, תורמן הופיעה בסרטי אינדי לצד שוברי קופות, והמשיכה לשחק גם בסדרות ובסרטים לא ממש חשובים (וזה כולל, לצערנו, גם את הרימייק האמריקאי לסדרה הישראלית "כפולים").
בחייה הפרטיים יש לה שלושה ילדים – אחת מהם היא מיה הוק, הדור הבא של שחקנית-דוגמנית. חוץ מזה, היא כבר לא אשתו של איתן הוק (ואנחנו לא שוכחים איך נשבר לנו הלב כשזה קרה), ומשתדלת להתרחק מתפקידים שהם העתק-הדבק של הכלה הרצחנית במערכת הלבוש הצהובה.
31 צפייה בגלריה


קריצה ל"להרוג את ביל" בתצוגת סתיו-חורף 2023-24 של פרגאמו
(צילום: AP Photo/Luca Bruno)
על השטיח האדום היא מנצחת את כולן בכל גיחה שלה לאירוע מתוקשר, אבל כמו רבות וטובות אחרות הייתה קורבן לתהייה הציבורית המצקצקת בנוסח "מה זה הפרצוף החדש שלך, ומה עשית עם זה הישן?" – אותה שאלה שמפעפעת בכל פעם שכוכבת הוליוודית מנסה להחזיר לאחור את מחוגי הזמן בעזרת התערבויות פלסטיות.
עכשיו היא דווקא יכולה להוכיח לכולם שפרצופה הושב לקדמותו והוא מזוהה כתמיד, עובדה שהיא חוגגת בשני תפקידים חדשים שמחזירים אותה לעולמות האקשן: עם שרליז ת'רון בסרט "משמר האלמוות 2" ובסדרת ההמשך החדשה על הרוצח הסדרתי הכי ידידותי לסביבה, "דקסטר: התחייה". בלי חרבות מתנופפות, אבל עם מורשת.
איך היא מתלבשת?
בקולנוע תורמן כבר הותירה חותם אופנתי שיישאר לנצח עם חרב ביד וחליפת הספורט הצהובה ב"להרוג את ביל" – תלבושת שהעבירה אותה רשמית להיכל התהילה של המראות הכי אייקוניים בתולדות הקולנוע, יחד עם מרילין מונרו והשמלה הלבנה מעל פתח האוורור ב"חטא על סף ביתך", אודרי הפבורן בשמלה שחורה, שרשרת פנינים וכפפות ב"ארוחת בוקר בטיפאני", ופיי דאנוויי עם חצאית עיפרון וכובע ברט ב"בוני וקלייד".
31 צפייה בגלריה


תלבושת שהעבירה אותה רשמית להיכל התהילה של רגעי האופנה הגדולים בקולנוע. מתוך "להרוג את ביל"
(צילום: יח"צ)
אבל גם מחוץ למסך היא מלכת הסטייל האלגנטי של הוליווד ומשמשת כמגדלור של טעם טוב בים של "מעט בד, הרבה גוף", שהוא הבון-טון העכשווי על השטיחים האדומים.
31 צפייה בגלריה


שמלה בעיצוב גבריאלה הרסט בגאלה של המטרופוליטן, 2018
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
תורמן היא מלכת החליפות השחורות. בפסטיבל הסרטים בניו יורק היא עשתה את זה עם ז'קט שחור וחולצה גברית מכופתרת עד הצוואר של סן לורן, לכבוד ההשקה של "דקסטר: התחייה" היא עברה לתספורת קארה בלונדינית, סריג גולף ושוב ז'קט שחור. לקידום סרט בתוכנית האירוח של ג'ימי פאלון בטלוויזיה היא בחרה בחליפה שחורה אחרת, ובביקור באבו דאבי היא התהדרה בז'קט שחור מחויט קצת פחות.
ואלה לא רק החליפות והשחור שנראים עליה כמו הפקת אופנה. תורמן יכולה ויודעת ללבוש הכול. היא מייצרת מראות מצטיינים גם בשמלות ארוכות וגבעוליות, שמוותרות על מחשופים גדולים לטובת חשיפת כתפיים סמלית. כמו השמלה הזהובה והרקומה מבית פראדה שהיא לבשה לבכורה של "משמר האלמוות 2", או שמלת הסאטן בדיגום חופשי ובצבע שוקולד מבית פנדי שגנבה את ההצגה בגאלה של מוזיאון האקדמיה לקולנוע.
31 צפייה בגלריה


שמלה של פראדה בפרמיירה של "משמר האלמוות 2", 2025
(צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)
31 צפייה בגלריה


שמלה של פנדי בגאלה של מוזיאון האקדמיה לקולנוע, 2024
(צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
בפסטיבל קאן שנערך ב-2023 היא בחרה בשמלה בצבע קרם עם שכמייה באדום של דיור, ושנה לאחר מכן באותו פסטיבל היא לבשה מעיל טרנץ' אייקוני של ברברי מעל שמלה לבנה ונטולת שרוולים. בגאלה של המטרופוליטן באותה שנה היא הלכה על צללית תקופתית בשמלה אפורה, מלכותית ומחוזקת בצעיף נוצות מפוסל של טורי בורץ'.
אז תורמן נראית הכי טוב שאפשר תמיד ובכל מה שהיא לובשת, אבל אם צריך לבחור מראה מנצח, יש שניים שמתקוטטים על הכתר: המתחרה שהגיע למקום השני הוא חצאית ארוכה וחולצה בגוון אוף-ווייט של פראדה שכיכבו עליה בבכורה של ההפקה הנוצצת בברודווי למחזה "לילה טוב ובהצלחה".
31 צפייה בגלריה


מערכת לבוש של פראדה בבכורה של המחזה "לילה טוב ובהצלחה", 2025
(צילום: Andy Kropa/Invision/AP)
את המקום הראשון כובש האנסמבל המנצח, שהצליח להיות חדש וישן, גברי ונשי, וגם לרפרר לריקוד האייקוני שלה ב"ספרות זולה" – חצאית שחורה וארוכה שהתלוותה לכותונת גברית מכופתרת ולבנה של בוטגה ונטה בטקס האוסקר לשנת 2022.
עתידות
אין המון נשים בנות 55 בקולנוע ההוליוודי, עוד פחות מזה בסרטי פעולה. אם הגיחות האחרונות של תורמן אל עולמות האקשן הן מבחינת סנוניות שמבשרות על האביב, נראה כי היא בשלה להמציא את עצמה מחדש בנישה שעליה היא השתלטה לפני 30 שנה. גם אנחנו רק מחכים לה.
מחיאות כפיים או מטח עגבניות?
תורמן היא מופת של אלגנטיות, בשחור-לבן ובצבע. היא לרוב שומרת את עורה לעצמה, אבל זה לא מונע ממנה ליצור את הפאם פאטאל האולטימטיבית. כי כמו שאנחנו כבר יודעים – זה לא המחשוף, זו הגישה. ואם את מתבוננת בעולם דרך עיניים בכחול-פלדה ומגובה של 181 סנטימטרים דקיקים, זה בטוח לא מזיק. אז ללא ספק, מחיאות כפיים ממושכות.





























