"זה בגט!" התיק של פנדי, שהיה בשימוש דמותה של קארי ברדשאו ב"סקס והעיר הגדולה", מוצג בתערוכה ב-2020

מבוקשים ויקרים מתמיד: מה עומד מאחורי הקאמבק של התיקים האייקוניים מהעבר?

תיק הבגט שהפך לחלק מדמותה של קארי ברדשאו או התיק של בלנסיאגה שניקול ריצ'י לא נפרדה ממנו בתחילת שנות האלפיים – סמלי הסטטוס נישאים שוב על הכתף, והמחירים מאמירים בהתאם

פורסם:
בסצנת הסיום של הפרק השלישי בסדרה "פשוט ככה", חוזרת קארי ברדשאו הביתה, אל דירתה הישנה באפר ווסט סייד. את הירידה ממגדל הפאר שבו התגוררה עם מיסטר ביג בחזרה אל דירת הרווקות שלה, היא עושה גם באמצעות "חפץ מעבר" המקשר בין קארי החדשה של "פשוט ככה" לבראדשו של "סקס והעיר הגדולה": תיק הבגט הסגול של פנדי, מהתיקים האייקוניים שליוו את העשור הראשון של המילניום.
צופי "סקס והעיר הגדולה" בזמן אמת, ודאי הופתעו למצוא את התיק על כתפה של השחקנית, לאחר שנשדד ממנה באיומי אקדח בסדרה המקורית, יחד עם התכשיטים, נעלי המנולו בלאניק והכבוד העצמי שלה. "זה בגט!" תיקנה ברדשאו את השודד שדרש ממנה את התיק שלה. לפני כשנתיים היא חזרה על אותו המשפט בקמפיין של פנדי, כשחבורה של ארבע נשים צעירות שאלו אותה מהיכן התיק שלה. "זה לא תיק, זה בגט!" השוויצה. 4,300 דולר והוא שלכם.
(תיק הבגט ב"סקס והעיר הגדולה")

(הפרסומת לתיק הבגט של פנדי)

כמעט שני עשורים וחצי חלפו מאז הומצא תיק הבגט בשנת 1997 על ידי המנהלת האמנותית סילביה ונטוריני פנדי, כתיק צר וארוך עם אבזם כפול בצורת האות F. שמו ניתן לו בהשראת הלחם הצרפתי בשל צורתו הארוכה ואופי הנשיאה שלו: מתחת לבית השחי. הוא נחשב ל-It Bag הראשון של המותג בתחילת שנות האלפיים, ואולי ה-תיק שזכה למעמד האייקוני ביותר. לצידו אפשר לסמן את תיק האוכף של דיור בעיצוב ג'ון גליאנו משנת 1999, הרה-אדישן של פראדה משנת 2000 והמוטורסייקל (או בשמו הרשמי The City) בעיצוב ניקולה גסקייה לבלנסיאגה מ-2001. אלו הפכו לתיקים הנחשקים ביותר אצל כוכבות ועשירות עם כרטיס אשראי ללא תקרת גיהוץ, פריט אספנות שההשקעה בו משתלמת לטווח ארוך.
10 צפייה בגלריה
קארי ברדשאו ותיק של פנדי
קארי ברדשאו ותיק של פנדי
שרה ג'סיקה פרקר והתיק של פנדי
(צילום מסך)

פנדי הוא לא המותג היחיד שמבקש למכור היום לדור ה-Z את התיקים שנחטפו כמו בגטים חמים בזמן שאותם ילדים זחלו על השטיח בבית. בקמפיין החגים של פראדה מככבת השחקנית ג'וליה גארנר עם הדגם האייקוני "רה-אדישן" של פראדה בגרסה מטאלית כסופה, ובמודעות הקמפיין החדש של בלנסיאגה ניצב הזמר ג'סטין ביבר על רקע אפור, כשהוא אוחז בידו תיק נשיאה שחור מדגם מוטורסייקל של המותג בצללית הטרפז המפורסמת (מחיר התחלתי של 1,000 דולר לדגם המיני, שאפשר להכניס אליו בקושי סמארטפון וארנק), שיצא לראשונה כשהזמר היה בן 7. לפני 20 שנה היו אלה לינדזי לוהן, קייט מוס, פריס הילטון, ניקול ריצ'י ואחרות שלא נפרדו ממנו. היום זוכה התיק גם להיפוך מגדרי, כפריט שגברים מוזמנים להתהדר בו.
10 צפייה בגלריה
תיק של בלנסיאגה, 2021
תיק של בלנסיאגה, 2021
גם לגברים. ג'סטין ביבר ותיק מדגם מוטורסייקל של בלנסיאגה, 2021
(צילום: קמפיין)

השאלה המסקרנת היא למי מיועד הקאמבק הזה: לבנות ה-40 שהיו נערות בזמן אמת של המגמה או לדור החדש שמגלה את התיקים בטיקטוק? "מעטים האנשים שרוצים לחזור לקלאסיקות של התיקים המפורסמים", טוען סיימון אלמלם, קריאייטיב דירקטור של רשת הבוטיקים פקטורי 54, המייבאת תיקי יוקרה של בלנסיאגה, פנדי ואחרים. "כשהתיקים האלה יצאו בזמן אמת בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים, לא היו רשתות חברתיות ומעטים קראו מגזיני אופנה, והחשיפה אליהם הייתה מועטה. הלקוחות החדשות של הבגט או המוטורסייקל בכלל לא יודעות את ההיסטוריה האייקונית שלהם, זה פשוט נראה להן תיק יוקרה חדש של פנדי או בלנסיאגה שהן חייבות לקנות".
עוד מוסיף אלמלם כי המגמה הנוכחית היא תוצר נלווה של הקאמבק המתמשך לשנות ה-90. "הלקוחה שרכשה את התיק בזמן אמת בשנות ה-90 תרכוש אותו גם היום, כי הוא חזר להיות רלוונטי. הבנות שלה ירכשו את הוורסיה הזולה יותר, כמו תיק הניילון של פראדה". לשם השוואה, תיק גדול בצבע שחור מדגם המוטורסייקל נמכר היום באתר פקטורי 54 במחיר של 14,990 שקל, בעוד תיק הרה-אדישן של פראדה בגרסה הפרוותית שלו נמכר במחיר של 5,150 שקל בבוטיק הלגה בכיכר המדינה - שליש מחיר מזה של בלנסיאגה.
10 צפייה בגלריה
תיק משיתוף הפעולה של לואי ויטון וטאקאשי מורקמי
תיק משיתוף הפעולה של לואי ויטון וטאקאשי מורקמי
בין הדגמים הפופולריים כיום בשוק היד שנייה, ניתן למצוא את אלו משיתוף הפעולה של מורקאמי ולואי ויטון
(צילום: קמפיין)

10 צפייה בגלריה
תיק משיתוף הפעולה של לואי ויטון וטאקאשי מורקמי
תיק משיתוף הפעולה של לואי ויטון וטאקאשי מורקמי
בשנתיים האחרונות נסק מחירם של התיקים במאות אחוזים. שיתוף הפעולה של לואי ויטון וטאקאשי מורקמי
(צילום: קמפיין)

מאיץ נוסף של המגמה הנוכחית הוא התעוררות שוק הרה-סייל (יד שנייה) של מותגי היוקרה. תיקים שנחשבו אייקוניים לפני 20 שנה, נמכרים היום במחירים נגישים יותר (מאות ואלפי שקלים בודדים). "אי אפשר להפריד בין המגמה המתחדשת לדגמים הנוסטלגיים – הלקוחות כיום מחפשות זיקה לתיקים אייקוניים", טוענת מיקי ממון, בעלת בוטיק הווינטג' Timless. לדבריה, מותגי היוקרה זיהו את ההתעוררות המחודשת, ומשם גם את הצורך להשיב אל המדף דגמים שלפני 20 שנה היה צריך קשרים בחנויות היוקרה (או לשדוד מישהי ברחוב, כפי שנעשה לקארי ברדשאו), כדי להשיג אותם.
10 צפייה בגלריה
תיק של פנדי, 2021
תיק של פנדי, 2021
מחיר הבגט: 4,300 דולר. התיק של פנדי, 2021
(קמפיין)

בין הדגמים הפופולריים כיום בשוק היד שנייה, ניתן למצוא את אלו משיתוף הפעולה של מורקאמי ולואי ויטון, שהחל בקולקציה במהדורה מוגבלת בשנת 2003 ונמשך מספר שנים. הלוגו שזכה למראה צבעוני ודוגמת פרחי הדובדבן המזוהה עם ארץ השמש העולה, הפכו למבוקשים במיוחד ובשנתיים האחרונות נסק מחירם של התיקים במאות אחוזים. תיק הספידי משיתוף הפעולה, לדוגמה, נמכר באתר Vestiaire Collective ב-370 דולר בשנת 2017, וכיום עומד מחירו על 2,000 דולר – עלייה של 400 אחוז.
"בשנתיים האחרונות ראינו את הביקוש הכולל לקו הצבעוני של מורקאמי ולואי ויטון, שגדל מדי שנה", הסבירה בריאיון למגזין ניילון ביולי 2020 אוולינדה גרסיה מאתר הסחר The RealReal, המתמקד ביד שנייה. "רק השנה ראינו גידול של 37 אחוז בביקוש בהשוואה לשנה שעברה. למרות נגיף הקורונה, המכירות עלו".
10 צפייה בגלריה
תיק של דיור, 2021
תיק של דיור, 2021
תיק האוכף של דיור
(צילום: קמפיין)

והמחירים לא רק שעולים – הם מזנקים. לצד תיקי ה-It של פנדי, פראדה ובלנסיאגה, שוק תיקי היוקרה שומר על מעמדו עם דגמים אייקוניים כמו בירקין של הרמס משנת 1984, ג'קי של גוצ'י שיצא בשנת 1961, ושאנל 2.55, שזכה לשמו על פי תאריך ההשקה שלו בפברואר 1955 – תיקים שהם סמל סטטוס, המעידים יותר על הלקוחה מאשר על בית האופנה. מבין כולם, השינוי המסקרן ביותר מתנהל סביב דגם 2.55 בעיצובה של מדמוזאל שאנל, שהיה תיק הנשיאה הראשון שנתלה על הכתף ולא נאחז בידיים. לאורך השנים הפך התיק לאייקוני ולאחד הפריטים הפופולריים של בית האופנה הצרפתי, מוצר שקנייתו משקפת לא רק את יוקרתו אלא גם את עליית המחירים העתידית שלו. השקעה בטוחה.
באתר בלומברג בדקו בחודש שעבר את עליית המחירים של שאנל וגילו כי מחירו של התיק האייקוני עלה בארצות הברית בכמעט שני שליש מאז סוף 2019. על פי נתונים שאספה האנליסטית קתרין פרקר מחברת ג'פריס גרופ, התיק הגדול עולה כעת 9,500 דולר, כאשר רק ביוני עמד מחירו על 7,400 דולר – עלייה של כ-30 אחוז. לדברי פרקר, בשאנל העלו את מחירי המוצרים בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות, ובסך הכול העלו מחירים בכ-60 אחוז. לשם השוואה, מחיר התיק בצרפת עומד היום על 7,800 אירו - מאה אירו פחות מדגם הבירקין האייקוני של הרמס. הנתונים מצביעים על כך שבשאנל שואפים למתג את עצמם כיום בצורה אקסקלוסיבית ומתכננים שתיקי המותג יימכרו לשכבה מצומצמת של לקוחות עשירות. ככה זה כשכל ילדה שנייה בקניון אוחזת בתיק הניילון של פראדה.
10 צפייה בגלריה
תיק של שאנל
תיק של שאנל
מוצר שקנייתו משקפת לא רק את יוקרתו, אלא גם את עליית המחירים העתידית שלו. תיק 2.55 של שאנל
(צילום: קמפיין)

בעוד בשאנל מקפיצים מחירים, זירת ה-NFT כובשת בימים אלו את תעשיית האופנה עם תיקים וירטואליים, חלקם בשיתוף בתי אופנה כמו גוצ'י, אחרים כפעולה אמנותית. לאחרונה הוצעו למכירה באתר OpenSea מאה תיקי "מטאבירקין" (בהשראת תיקי בירקין של בית היוקרה הרמס), שיצר האמן הדיגיטלי מסון רוטשילד. התיקים נוצרו ללא שיתוף פעולה של הרמס, וכל תיק עומד למכירה במחיר שבין 15 ל-45 אלף דולר. בית האופנה טרם הגיב בפומבי או ביקש לעצור את המכירה, אך בעתיד, כבעל סימן מסחרי, הוא עלול לתבוע על שימוש לא מורשה בסימנים המסחריים שלו.
האקסקלוסיביות שאליה מכוונים שאנל ומותגים כמו הרמס היא לא רק במחירי התיקים הלא נגישים – היא גם באופן השיווק: פחות תיוגים באינסטגרם (אצל שאנל, הרמס ולואי ויטון לא ניתן לראות את הפוסטים שבית האופנה תויג בהם), פחות נובורישיות ומשפיעניות רשת, פחות ניקול ראידמן. זה גם מה שעומד בבסיס ביקורת שצצה בימים האחרונים ברשת סביב הבחירה של בית האופנה דיור לחלק את הדגם החדש, Dior Vibe Hobo Bag, למגוון משפיעניות רשת שמצטלמות חבוקות איתו באותנטיות דה לה שמאטע. ובניגוד לרוב האוכלוסייה, הן מקבלות את התיק בחינם, כמובן.
אושיית האופנה אריקה דה לימה פרסמה בסוף השבוע שעבר סרטון טיקטוק שבו הפיצה את תורת היוקרה בקרב העוקבות הצעירות שלה. השורה התחתונה: המשפיעניות ברשת בהחלט מסייעות להקפצת המכירות של התיק, שבדיור רוצים כעת למתג כ-It Bag החדש בשוק – אבל למי שמחפשת סגנון אישי, כדאי להתרחק מתיקים טרנדיים ולהתמקד בתיקים אייקוניים, או לפתח טעם משלה ולרכוש תיק שהיא באמת אוהבת ומתאים לה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button