וויטני יוסטון בטקס פרסי ה-AMA בשנת 1994

אימונית וסרט ראש או שמלת ערב ונעלי עקב: "וויטני יוסטון היתה סטייל אייקון"

שרליז אנטואנט ג'ונס, מעצבת התלבושות מאחורי דמותה של וויטני יוסטון בסרט "וויטני I Wanna Dance With Somebody", ניסתה להציג את הפרסונה האמיתית של הזמרת ("אני לא חושבת שרוב הציבור הכיר את הצד הזה של וויטני"), ומבהירה את החשיבות שלה בהתפתחות הסטייל של נשים שחורות: "היום אני מבינה כמה טרנדים היא יצרה לאורך השנים שהשפיעו על האופנה הפופולרית"

פורסם:
בשנת 1991 הוזמנה וויטני יוסטון לשיר את ההמנון האמריקני בגמר הסופרבול - אחד משיאי הקריירה של כל מוזיקאי, שזוכה בן רגע לחשיפה בינלאומית של מאות מיליוני צופים ברחבי העולם. יוסטון, אז זמרת בת 27 שמאחוריה שלושה אלבומי אולפן מצליחים – אך לפני שביססה את מעמדה כאייקון עם הסרט "שומר הראש" - הייתה בנסיקה והופעתה בסופרבול היוותה לא רק שיא אישי עם ביצוע שהוקלט לסינגל (שהגיע לראש מצעד הפזמונים והפך לפלטינום), אלא רגע בלתי נשכח שהצליח ללכד את העם האמריקני.
כזכור, הימים היו ימי מלחמת המפרץ הראשונה והחיילים האמריקנים לחמו הרחק מהבית. "זאת היתה תקופה אינטנסיבית עבור אמריקה", אמרה יוסטון בראיון עבר. "היינו אז במלחמת המפרץ ורבים מבנינו נלחמו מעבר לים. יכולתי לראות באיצטדיון את הפחד, התקווה, העוצמה, התפילות. היינו צריכים תקווה כדי להחזיר בשלום הביתה את החיילים שלנו, וזה מה שהרגשתי כששרתי את ההמנון. האהבה הסוחפת שהגיעה מהיציעים היתה מדהימה".
(וויטני יוסטון שרה את ההמנון האמריקני בגמר הסופרבול 1991)
אל הבמה הגדולה בעולם, עלתה יוסטון בחליפת אימונית מניילון בצבעי הדגל של המותג ixspa וסרט לבן שנקשר על ראשה. המראה הספורטיבי, הנגיש והלא מחייב, הפתיע את הצופים שציפו לפגוש את יוסטון בשמלת ערב. הפרדוקס הזה מופיע גם באחת הסצינות בסרט הקולנוע "וויטני I Wanna Dance With Somebody", שיעלה ביום חמישי לאקרנים בישראל. בסצנה המתקיימת מאחורי הקלעים של האצטדיון, מגיעה המלבישה אל החדר עם מתלה נייד שעליו פזורות שמלות ערב עמוסות פאייטים. בהחלטה מיידית, מסרבת הזמרת ללבוש את מה שציפו מ"וויטני יוסטון" על הבמה ובוחרת להתאים את האאוטפיט ל"ניפי", שם החיבה שלה בפני חבריה ובני משפחתה. "זה הסופרבול. אני רוצה להיות עצמי פעם אחת", אמרה הילדה השחורה מניו ג'רזי, שאחרים ניסו כל הזמן לעצב אחרת.
המעברים בין "וויטני יוסטון" ל"ניפי" (שמגלמת השחקנית הבריטית נעמי אקי) מלווים את הצפייה בסרט שאורכו כשעתיים וחצי, ויוצא עשור לאחר מותה הטראגי. "וויטני", בבימויה של קאסי למונס, הוא מסע מוזיקלי לאורך תחנות חייה של יוסטון - משירי גוספל בכנסיה ועד לבמות הגדולות בעולם. לצד כל להיטיה המשולבים כפסקול חייה, הסרט מאיר זרקור על אישיותה של יוסטון: בתה של הזמרת סיסי יוסטון, נערה שחורה שמגלה את המיניות שלה במערכת יחסים לסבית עם רובין קרופורד, נישואיה ההרסניים לבובי בראון והתמכרותה לסמים ולאלכוהול, שהביאו למותה בשנת 2012 לאחר שטבעה באמבטיה של מלון "הילטון בוורלי" בלוס אנג'לס.
9 צפייה בגלריה
נעמי אקי
נעמי אקי
נעמי אקי שמגלמת את יוסטון ב"וויטני I Wanna Dance With Somebody"
(צילום: Gettyimages)
את השינויים בקריירה ובאופייה של יוסטון, מחזקות התלבושות שהרכיבה מעצבת התלבושות שרליז אנטואנט ג'ונס (39), אשר עובדת בתחום מאז שנת 2008. בראיון בלעדי ל-ynet היא מספרת כי אחד הרעיונות המרכזיים והמאתגרים שליוו אותה היה להציג לקהל את "ניפי", דמותה הלא-ציבורית של יוסטון, שהייתה רחוקה מעיני התקשורת. "מאוד רציתי להראות את הפרסונה שלה מחוץ לבמה, כי אני לא חושבת שרוב הציבור הכיר את הצד הזה של וויטני", היא מספרת בשיחת זום מביתה בניו יורק.
"רציתי להראות מי הייתה ניפי בחיים האישיים שלה. היא הייתה מאוד נינוחה וקז'ואלית", מוסיפה ג'ונס. "וויטני גדלה בג'רזי, אז אופנת רחוב הייתה חלק מרכזי מהמלתחה שלה: נעלי אייר ג'ורדן של נייקי וחליפות טרנינג. אז היא גם יצרה את כל הלוקים האייקונים שלה שאנשים מכירים: אנסמבל שכלל ז'קט אופנוענים, מכנסי ג'ינס, נעלי סניקרס ותיקי מעצבים - מראה שהרבה דוגמניות צעירות לובשות היום".
9 צפייה בגלריה
מעצבת התלבושות סרט וויטני
מעצבת התלבושות סרט וויטני
מעצבת התלבושות סרט וויטני
(צילום: Kat Contreras )
וויטני יוסטון לא הייתה רק הקול הגדול של דורה אלא גם אייקון אופנה ואישה שחורה שפרצה גבולות ושברה מחסומים. היא תיזכר כזיקית של מראות, סגנונות, טרנדים וחיפוש מתמיד אחרי הלוק הנכון. בשנות השמונים, לדוגמה, בלטה בזכות רעמת תלתלים מפוארת וסגנון ספורטיבי-רומנטי, עם שמלות לייקרה צמודות או חצאיות נפוחות שלוו בז'קט עור. עשור לאחר מכן היא המציאה את עצמה מחדש - התלתלים הוחלקו לטובת חזות אלגנטית ומוקפדת יותר, מה שכמובן גרר נגדה ביקורת על כך ש"הלבינה" את עצמה. שמלות הלייקרה הומרו בחליפות כוח מרובעות וחיי הרווקות הגיעו לקיצם עם הנישואים למי שיאמלל את חייה במשך עשור - המוזיקאי בובי בראון.
בשני העשורים האחרונים לחייה היא אימצה מראה גדול מהחיים - כמו השירים שדרשה לעצמה שוב ושוב מהמנהל הצמוד קלייב דיוויס - שכלל שמלות ערב גרנדיוזיות של מעצבים כמו ג'יאני ורסאצ׳ה, הרווה לאג'ר ודולצ'ה וגבאנה, ומעילי פרווה שהתכתבו עם המלתחה של זמרי היפ הופ וסגנון הבלינג ששלט בעשור הראשון של שנות האלפיים.
9 צפייה בגלריה
סרט וויטני יוסטון I WANNA DANCE WITH SOMEBODY
סרט וויטני יוסטון I WANNA DANCE WITH SOMEBODY
מחווה לשמלת הקטיפה שלה בטקס פרסי ה-AMA משנת 1994. מתוך הסרט
(צילום: יח"צ)
"וויטני יוסטון הייתה אחת האמניות השחורות החשובות בדורה והדבר בא לידי ביטוי גם במלתחה שלה", מסכימה ג'ונס. "היא הייתה מובילת טרנדים וסטייל אייקון. אנשים יגלו מצפייה בסרט שהיא התחילה לא מעט טרנדים אופנתיים, כמו ז'קט המטאדור שהיה פופולרי אותן שנים על אמנים כמו פרינס ומייקל ג'קסון. היום אני מבינה כמה טרנדים היא יצרה לאורך השנים שהשפיעו על האופנה הפופולרית. כנשים שחורות, לדוגמה, אנחנו עושות לא מעט פעמים הפרדה בין לבוש יום לערב כפי שעשתה וויטני: שמלות ערב ועקבים לערב, ומראה ספורטיבי עם סניקרס ליום".
התלבושות בסרט אינן מקוריות מהמלתחה של יוסטון אלא נוצרו כרפליקות על פי תמונות ארכיון. חלק מהבגדים, בעיקר מהתקופה האחרונה לחייה, נרכשו מחנויות וינטג', כמו מעיל קטיפה ירוק ועליונית פייטים מקולקציית 2008 של דולצ'ה וגבאנה. חלק גדול מהתלבושות שעל המסך ודאי יראו לכם מוכרות, כמו בגד הגוף האדום שלבשה לטקס פרסי הבילבורד בשנת 1993; ושמלת הקטיפה והטול השחורה שלבשה לטקס פרסי המוזיקה האמריקנית בשנת 1994, אחת מההופעות האיקוניות של יוסטון לאורך השנים ושיא מוזיקלי מרהיב. וכמובן, הופעותיה מסרט הקולנוע "שומר הראש" עם הלהיטים I Have Nothing ו- I Will Always Love You.
(מתוך הסרט "שומר הראש")
"כנערה אני זוכרת את וויטני יוסטון מאוד אלגנטית על הבמה עם שמלות ערב יפות ושיער שהיה תמיד מסודר; והקול הזה, והאופן שבו היא הזיזה את הגוף שלה", מוסיפה ג'ונס ומספרת שהעבודה עם נעמי אקי שמגלמת אותה הייתה חוויה. "נעמי מאוד אוהבת אופנה וככל שהבגד שהבאתי היה גדול מהחיים, כך היא נהנתה יותר", אמרה בסיפוק. "גיליתי ששתיהן מזל אריה ונעמי, כמו וויטני, הייתה מאוד מכוונת מטרה והאמינה בתפקיד. היו דברים שהבאתי לסט והיא טענה שזה לא מאפיין את וויטני כמו שצריך אז ויתרנו עליהם. וויטני הייתה אדם מאוד אותנטי. אפילו הציפורנים שלה היו שלה ולא מלאכותיות".
9 צפייה בגלריה
נעמי אקי
נעמי אקי
אפילו כאן הם היו. ווינטי יוסטון ובובי בראון בישראל
(צילום: Gettyimages)
ג'ונס, מעצבת אופנה בהשכלתה, פועלת בשנים האחרונות לחיזוק מעצבי אופנה שחורים ולאחרונה הקימה את אינדקס המעצבים Black Designer Data-base. היא החלה לעבוד על הפרויקט בשנת 2018 במטרה להגביר את הנראות של מעצבי אופנה שחורים בסרטי קולנוע. "עשיתי את זה באופן עצמאי, בלי ליידע אפילו את חברות ההפקה", היא מגלה. באותה שנה גם עיצבה תלבושות לסרט הקולנוע See You Yesterday והבמאי סטפנו בריסטול ביקש ממנה ספציפית בגדים ממעצבי אופנה שחורים. "לאחר שהסרט יצא היה כל כך הרבה באזז בטוויטר ושיח על התלבושות", היא אומרת, "ובעקבותיו יותר ויותר אנשים שעבדתי איתם ביקשו שאמשיך בקו הזה".
בשלב זה הבינה ג'ונס שהיא צריכה לחזק את הקשר עם התעשייה ולהכיר יותר ויותר מעצבים. "קיבלתי מאות בקשות והחלטתי לבנות פלטפורמה שבה מעצבים יוכלו להירשם ולהציג את העיצובים שלהם. ואז המגיפה הגיעה ורצח ג'ורג' פלויד ותנועת Black Lives Matter ובתחילת 2021 השקנו את האתר", היא אומרת לסיכום. "בנינו מקום למעצבים שחורים שיכולים להשתלב בתוכניות טלוויזיה וקולנוע ובהמשך גם יצרנו חנויות פופ אפ ואירועים. המטרה שלי זה שיותר ויותר מעצבי אופנה שחורים ישתלבו בתעשייה וילבישו לא רק שחקנים שחורים, אלא כל שחקן ושחקנית".
9 צפייה בגלריה
מעצבת התלבושות סרט וויטני
מעצבת התלבושות סרט וויטני
"וויטני יוסטון הייתה אחת האמניות השחורות החשובות בדורה והדבר בא לידי ביטוי גם במלתחה שלה". ג'ונס
(צילום: Kat Contreras )
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button