אייקון אופנה והאישה החזקה ביותר בקטאר. שייחה מוזה

הגברת הראשונה של האופנה בקטאר: שייחה מוזה הפכה את הסטייל לכלי פוליטי

בגיל 18 היא נישאה לשליט קטאר, ומאז הפכה לכוח הנשי המניע מאחורי האמירות העשירה. בגיל 63, היא נחשבת לאחת המתלבשות הטובות בעולם ומחזיקה בבעלות על בתי אופנה יוקרתיים

פורסם:
ערב הפתיחה של משחקי מונדיאל 2022 ביום ראשון היה יום חגה של שייחה מוזה, האישה החזקה ביותר בקטאר, אייקון אופנה ומי שנחשבת לאדריכלית המונדיאל במדינה. מי שכל הופעה ציבורית שלה יכולה לפאר את שער מגזין "ווג ערבייה", הגיעה למשחק הפתיחה בין קטאר לאקוודור, שהסתיים בניצחון 2-0 של האחרונה, לבושה שמלת שיפון חומה של בית האופנה האיטלקי פראדה, אשר עוצבה עבורה בהתאמה אישית לפני תריסר שנים.
שייחה מוזה בפתיחת משחקי המונדיאל, 2022

הייתה זו יותר מסתם בחירה אופנתית אקראית. השייחה בחרה באותה השמלה שלבשה ב-2010 כשהציגה את הצעתה של קטאר לאירוח גביע העולם 2022. את הופעתה קישטה באותה סיכת כנפי יהלום בסגנון "בל אפוק" של מותג תכשיטי היוקרה הצרפתי Chaumet, שנוצרה בשנת 1910 על ידי ג'וזף שומה עבור גרטרוד ונדרבילט ויטני, אשת החברה האמריקנית הנודעת, שבשנת 1931 ייסדה את מוזיאון ויטני לאמנות בניו יורק.
10 צפייה בגלריה
שייחה מוזה, 2010
שייחה מוזה, 2010
שייחה מוזה, 2010
(צילום: Getty Images)

לצד הופעותיה ברשימת המתלבשות הטובות ביותר בעולם על פי מגזינים כמו "וניטי פייר" – הבגדים של שייחה מוזה משמשים גם להעברת מסר. הכדור, הוכיחה שייחה מוזה, עגול. סגירת מעגל. מערכות הלבוש המודרניות שלה, לרוב בצבע אחיד ובגזרות הדוקות אל הגוף, בשילוב טורבן צבעוני המכסה את ראשה (בניגוד לחיג'אב או ניקאב – אותו כיסוי המשאיר רק את העיניים חשופות), מעבירות מסר של מודרניזציה מהאמירות המוסלמית במפרץ. בכך היא יוצרת דימוי חזק ואישי הנצרב בתודעה, כזה שאינו זהה לאף מנהיגה אחרת מהעולם הערבי. "זרים נוטים לטעות בכך, אבל הנשים במדינות המפרץ הפרסי פעילות מאז ומתמיד – אנו יודעות על כך מפי אימהותינו וסבותינו", אמרה בשנת 2007 בריאיון ל"גרדיאן" הבריטי. "70 אחוז מבוגרי האוניברסיטאות שלנו הן נשים, וזה לא מקרי".


סיפורה של שייחה מוזה מתחיל לפני 63 שנה כבתו של האופוזיציונר הקטארי, השייח נאצר אל-מוסנד, שגלה לכוויית יחד עם משפחתו לאחר ששוחרר מהכלא בעקבות פעילותו הפוליטית נגד האמיר לשעבר, אחמד בן עלי אאל ת'אני. האמיר כלא את אביה של השייחה לאחר שהאחרון קרא בפומבי לחלוקה הוגנת של העושר במדינה. רעיונות כאלה לא היטיבו עם האמיר הזקן, שהיה מעוניין יותר בצבירת עושר מאשר בחלוקה מחדש שלו. ב-1977, בהיותה בת 18, נישאה ליורש העצר הקטארי דאז, חמד בן חליפה אאל ת'אני, בעקבות הסכם שנחתם בין אביה של מוזה לשייח. אביה התחייב לחדול מביקורת נגד השלטון, ובתמורה הובטח לו שבאמצעות הנישואים תיכנס בתו למשפחת המלוכה.
10 צפייה בגלריה
שייחה מוזה באירוע פרסי אופנה בקטאר, 2021
שייחה מוזה באירוע פרסי אופנה בקטאר, 2021
שייחה מוזה בתחרות האופנה Fashion Trust Arabia בקטאר, 2021
(צילום: Getty Images)

מאז נחשבת מוזה למושכת בחוטים של קטאר, הכוח הנשי המניע מאחורי האמירות העשירה. היא אשתו השנייה של שייח חמד, השליט הקודם, שהפכה את בנה השני לשליט הנוכחי של קטאר, על אף שלשייח חמאד היו בנים נוספים מנשותיו האחרות (בסך הכול 24 ילדים משלוש נשים: 11 בנים, 13 בנות). כיום, כאמור, עומד בנם של השניים, תמים בן חמד אאל ת'אני (42) בראש המדינה. בין יועציו נמצאים גם חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה (בל"ד), שניסה למנוע לאחרונה כניסת ישראלים למשחקים בקטאר.
10 צפייה בגלריה
שייחה מוזה ומרגיט פישר, אשתו של נשיא אוסטריה לשעבר, 2010
שייחה מוזה ומרגיט פישר, אשתו של נשיא אוסטריה לשעבר, 2010
עם מרגיט פישר, אשתו של נשיא אוסטריה לשעבר, 2010
(צילום: AP)

מלבד מזוודות של כסף לחמאס המגיעות ישירות מקטאר, הכסף הגדול מושקע בחברות נדל"ן, קרנות השקעות ואופנה. קטאר היא אחת המדינות הבודדות שמחזיקות באמצעות חברת ההשקעות הממשלתית Mayhoola במותגי יוקרה, ביניהם בית הכלבו הרודס (שנרכש בשנת 2011 תמורת 1.5 מיליארד ליש"ט), בתי האופנה ולנטינו ובלמן, בית הכלבו הצרפתי Printemps ואחוזים מחברת התכשיטים טיפאני & קו, שנמצאת בבעלות תאגיד היוקרה LVMH. מסע הקניות שהובילה השייחה משנת 2011 מסמן את קטאר כאחת השחקניות החזקות והמשפיעות על מותגי יוקרה בעולם, אם כי בהשוואה לתאגידי היוקרה המובילים – LVMH ו-KERING – מדובר בכסף קטן, דריסת רגל בשוק מתפתח שקטאר רוצה להיות חלק ממנו.
10 צפייה בגלריה
שייחה מוזה ומלכת אנגליה אליזבת השנייה, 2010
שייחה מוזה ומלכת אנגליה אליזבת השנייה, 2010
במפגש עם מלכת אנגליה אליזבת השנייה, 2010
(צילום: Getty Images)

העניין של קטאר במותגי יוקרה משולש: תדמיתי, כלכלי ופוליטי. ברמה התדמיתית, רכישה של מותגי אופנה מערביים מסמנת את קטאר כמדינה פתוחה, מודרנית ואף אופנתית. ברמה הכלכלית, קטאר מבינה את הצורך של דור ההמשך המפונק שצמח במדינה – ילדים שמסתובבים בקניוני הפאר העצומים בין גורדי השחקים של עיר הבירה דוחא, ורוכשים מותגים מערביים בעיניים נוצצות. ובהיבט הפוליטי, באמצעות השגת שליטה בחברות אופנה בינלאומיות, כמו ולנטינו או בלמן, מעמיקה קטאר את אחיזתה וקשריה עם דמויות מפתח מתחום הבידור והצמרת הכלכלית והפוליטית בעולם.
10 צפייה בגלריה
שייחה מוזה בפריז, 2009
שייחה מוזה בפריז, 2009
שייחה מוזה בפריז, 2009
(צילום: AP)

לראיה, כחלק מפעילותה האופנתית, קטאר מקיימת מאז שנת 2018 את תחרות האופנה Fashion Trust Arabia – ארגון ללא מטרות רווח, ששם לו לקדם מעצבים מהעולם הערבי. מטרת העל של שייחה מוזה, שעומדת בראש הארגון, היא לספק תמיכה פיננסית ותמיכה עסקית, כמו גם הכרה בינלאומית למעצבי האופנה באזור. את פרס המעצב בקטגוריית בגדי הערב קיבל השנה מידיה של השייחה המעצב הישראלי ארצי יפרח, שבשנים האחרונות חי ופועל במרוקו. באירוע נכחו גם פיגורות בינלאומיות רבות, ביניהן מעצבי אופנה כמו פייר פאולו פיקולי מוולנטינו, אוליבייה רוסטאן מבלמן, דוגמנית העל נעמי קמפבל, והדוגמנית הפלסטינית-הולנדית-אמריקנית בלה חדיד.
10 צפייה בגלריה
שייחה מוזה, קרלה ברוני ונשים ראשונות נוספות בטקס יום הבסטיליה בפריז, 2008
שייחה מוזה, קרלה ברוני ונשים ראשונות נוספות בטקס יום הבסטיליה בפריז, 2008
עם קרלה ברוני ונשים ראשונות נוספות בטקס יום הבסטיליה בפריז, 2008
(צילום: Getty Images)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button