עם רשימת לקוחות נוצצת הכוללת שמות כמו ביונסה, אופרה ווינפרי, האחיות קרדשיאן וג'נר, רוד סטיוארט, וויל סמית, אלישיה קיז, ג'ף בזוס וג'ניפר לופז – מותג הלייף סטייל L'OBJET הפך לסמל של חיים טובים ונחשקים. הוא נודע בזכות קולקציית בשמי עילית מוקפדת עם פקקים העשויים מעץ, לצד כלים, נרות, לוח שש-בש ושאר מותרות – כולם בעבודת יד.
מאחורי המותג המצליח, הנמכר כיום ב-67 מדינות בעולם ומחזיק גם בשש חנויות משלו (במדיסון אווניו בניו יורק, בסן-ז'רמן בפריז, בהרודס וברחוב סלואן בלונדון, בדובאי ובניו דלהי), ונוחת כעת בחנויות פקטורי 54 ביוטי – עומד אלעד יפרח (47), בוגר המסלול המשולב של שנקר והטכניון לעיצוב פנים.
לפני יותר מ-20 שנה, נסע יפרח ללוס אנג'לס כדי להשלים לימודי תואר שני במנהל עסקים, ובין הלימודים לעבודה במשרד אדריכלות, יצר את קולקציית הקפסולה הראשונה שלו, שכללה עבודות קרמיקה מיוחדות בעבודת יד. עם הקולקציה הזו התדפק יום אחד על דלתות בית הכלבו היוקרתי ברגדורף גודמן.
"אמרו לי שמחלקת הקניינים נמצאת בקומה השמינית", הוא מספר, "פשוט צלצלתי באינטרקום ולמזלי ענה לי הקניין הראשי. הוא אמר שעליי לקבוע פגישה. ביקשתי ממנו: 'תן לי חמש דקות מהזמן שלך'. הוא זרם איתי. הצגתי את כל הכלים על השולחן שלו ואחרי שישבנו שעתיים, הוא רכש ממני את הקולקציה. היה לי את מה שקוראים באנגלית Dumb Luck – יותר מזל משכל".
איך קרה שישראלי שעובד בלוס אנג'לס ובניו יורק, מעניק למותג שלו דווקא שם צרפתי?
"הסיפור מאחורי בחירת השם ממש מצחיק. ניסיתי לרשום כמה שמות, אפילו את השם הפרטי שלי, והכול כבר היה תפוס. לבן של יצחק תשובה קוראים אלעד, והוא רשם את השם אלעד כמעט על כל דבר בעולם – הכול היה תפוס. היה לי ספר בבית עם מונחים מעולם האמנות. מצאתי את השם הזה ומאוד אהבתי את המשמעות שלו בצרפתית – האובייקט, כי היא מתייחסת לאובייקט מאוד גבוה: עבודת אמנות או יצירה או משהו שנמצא במוזיאון. אהבתי את הרעיון שיש מילה מיוחדת לאובייקט, שהיא לא לכל אובייקט".
העבודות הראשונות במותג היו עשויות מקרמיקה, שאת מקומה תפס בהמשך הפורצלן, ונוספו גם עבודות ממתכות, מעורות, מעץ ועם שילובים יוצאי דופן של זהב 24 קראט. את הנרות הראשונים שלו, בכלי פורצלן מפוסלים, השיק לראשונה ב-2008 והם הפכו מיד להצלחה מסחררת – בין השאר כי אופרה ווינפרי הכניסה אותם לרשימת הפריטים הנחשקים שעליהם היא ממליצה מדי שנה, הידועה כ-Oprah's favorite things.
"הכלי של הנר מאוד יפה", אומר יפרח, "רציתי ליצור משהו שיש לו המשכיות. כלי שאפשר להשתמש בו גם למשהו אחר כשהנר ייגמר. אני מוציא בכל שנה מהדורות חדשות ממנו והוא הפך לפריט אספנות".
חיית במשך שנים בלוס אנג'לס, איך היית מתאר את הוליווד?
"הוליווד היא ביצה, אבל הזוהר נמצא שם. אתה אוכל במסעדה ופתאום נכנסת ג'ניפר אניסטון ויושבת לידך. יש בהוליווד הרבה השראה".
מה הופך אדם לאייקון?
"להתחבר הכי עמוק לאמת שלך וליצור משם".
אחרי עשור בלוס אנג'לס, הוא עבר להתגורר בניו יורק למשך 11 שנה ובארבע השנים האחרונות הוא התמקם בליסבון שבפורטוגל. מאז הוא חי על הקו, בין שלוש הערים. בכפרים קטנים בפורטוגל, הוא מספר, גילה כישרון רב ועבודות יד ייחודיות. כך התחיל סיפור האהבה שלו עם המדינה, שבה מייצרים כיום את מרבית הפריטים במותג שלו. בנוסף הוא מייצר גם בפרו ובספרד, בעיקר טקסטיל. מאידך, הבשמים כולם מיוצרים בצרפת.
איך נולד בושם חדש?
"זה עולם אחר. זה אפילו לא כמו לבשל – בבושם הדקויות מטורפות. חומר גלם אחד יכול לשנות את כל הסיפור של הניחוח".
מה הניחוח האהוב עליך ביותר בקולקציה שיצרת?
"אני הכי אוהב את קרילוס, כי הוא גם הניחוח הכי אישי שלי. באתי לבשם ז'אן-קלוד אלנה, שנחשב היום לעילוי הכי גדול בעולם הבישום, עם סיפור מהילדות שלי. סיפרתי לו שמאחורי בית הספר שלי היה פרדס, שהתפוזים היו נופלים בו לאדמה והיה לזה ריח מאוד ספציפי, כי המנדרינות היו מתפוצצות כשהן מלאות במיץ. היה מרגש להיפגש איתו. ז'אן-קלוד הצליח ליצור ניחוח שהוא תמצית זיכרונות הילדות שלי מהפרדס. זה ניחוח יוניסקס, שיש בו גם יוזו, מנדרין, אשכולית, מאסק ועשבים פראיים. כל הפורמולה מאוד קצרה, ולכן ז'אן-קלוד הוא כזה גאון. הוא מסוגל לעבוד עם פורמולה כל כך קצרה וליצור משהו כל כך מיוחד. בסוף אתה יוצר חוויה שהיא שלמה, שבה כל החושים עובדים ביחד. זה חלום".
איך היית מגדיר במילה אחת את הייחוד של L'OBJET?
"על-זמניות – זו השפה של המותג. חלק מהדברים שאנחנו עושים הם 'מחוץ לקופסה'. אנחנו עושים גם הרבה שיתופי פעולה עם אמנים, שזה מטורף ולא שייך לעולם שלי כל כך. אני מביא את היכולות העיצוביות והשפה שלי מעורבבת עם אמן אחר, שחי בענן שלא כל כך מקורקע ולפעמים זה לוקח זמן. עשיתי שיתוף פעולה עם האחים התאומים דה האס, שנחשבים ל'בלו צ'יפ'. אמן שהוא 'בלו צ'יפ', ההשקעה בו רק תעלה. האחים דה האס יוצרים פסלים, אבל יש בהם גם משהו מהפנט. הרעיון היה להפוך אותם לאובייקט שימושי. עשיתי גם שיתוף פעולה עם ליטו, מעצבת תכשיטים יוונייה שפגשתי במקרה במיקונוס. שיתוף הפעולה האחרון היה עם אמן דרום-אפריקאי שחי באמסטרדם, רואן הופמן".
עם מי אתה חולם לעשות שיתוף פעולה בקרוב?
"עם מעצב האופנה דריס ואן נוטן".
5 צפייה בגלריה


"חולם לעשות שיתוף פעולה עם מעצב האופנה דריס ואן נוטן". אלעד יפרח
(צילום: Daniel Schäfer)
מה הם רבי-המכר הכי גדולים שלכם עד כה?
"הנר הראשון שלנו, המסגרות לתמונות, הצלחות, והבושם רוז נואר".
מה הדבר הכי מדהים שקרה לך?
"הבן שלי. הוא בן שלוש וחצי עכשיו".
מה היית לוקח איתך לאי בודד?
"חוץ מהבן שלי? אולי פפריקה ותבלינים טובים, שיהיה טעים".







