"בחודש תשיעי, אני יותר רגישה לכל דבר. אם פעם זה היה עובר לידי, עכשיו היה לי קשה מאוד". רותם גור בירן

הסוכנת רותם גור בירן: "אנשי עסקים מציעים כסף לדוגמניות בשביל לבלות איתם"

למה ניסתה ליצור "רומן מתוקשר" בין מיוצגת שלה לברק שמיר, איך השפיעה פרשת שי אביטל על התחום ולמה היא לא יכולה להילחם במודל הרזון הקיצוני – רגע לפני שהיא הופכת לאמא, יש לה בטן מלאה על תעשיית האופנה

פורסם:
ניקוי האורוות בסוכנויות הדוגמנות בישראל, שהחל בעדויות שפורסמו על שי אביטל לפני כחודשיים ועל הסוכן רונן צרפתי בשבוע שעבר, עלה אמש שלב עם עדותה של דניאל כהן, לשעבר מנהלת החטיבה הבינלאומית בסוכנות itm של עומרי יערי, שחשפה את הקשר בין יערי לאיש העסקים משה חוגג, שניסה לטענתה לכפות את עצמו על הדוגמנית ל', וניסיונו של יערי לכאורה לטייח את המקרה. לתחקיר שפורסם ב"חדשות רשת" שורבב שמה של סוכנת הדוגמניות המתחרה רותם גור בירן מסוכנות R&R Agency. בהקלטות ששודרו נשמע יערי מכנה את גור בירן בשמות גנאי ומאשים אותה בהעתקת שיטות הפעולה שלו ושהיא "מסרסרת את הדוגמניות שלה בשביל ברק שמיר".
את "שיטות הפעולה" שלו חשף יערי בעצמו בריאיון שהעניק לנו בדצמבר אשתקד. "אם מיוצגת רוצה להיות כוכבת גדולה, אני מסביר לה את הדרכים המרכזיות להתפרסם", אמר יערי, "אין פה סודות מדינה: דרך תוכנית ריאליטי, סדרת טלוויזיה, אודישנים לקמפיין בינלאומי, או להיצמד לאישיות מפורסמת ואז להתקדם בתקשורת דרך הקשר הזה. זאת האמת. מי שאומר רק 'עבודה קשה, עבודה קשה' – הכול עבודה קשה. גם לצאת עם מישהו מפורסם זאת עבודה קשה, כי את חוטפת את הביקורת על כך שאת צמודה למישהו מפורסם כדי להתפרסם. לדוגמניות קל להשיג מה שהן רוצות, כי הן יפות, וכולם רוצים להיות עם נשים יפות".
"דיברתי עם ברק שמיר והצעתי לו לעשות זוגיות מתוקשרת. אין פה סרסור, כי הם לא באמת יוצאים ולא קורה ביניהם דבר. זה נטו לבוא לאירועים יחד. כל התעשייה עושה את זה"
גור בירן, הנמצאת בשבוע ה-38 להריונה הראשון, בילתה את הלילה בבית חולים לאחר שהחלה להרגיש דקירות וכאבים בבטן. "בחודש תשיעי, אני יותר רגישה לכל דבר. אם פעם זה היה עובר לידי, עכשיו היה לי קשה מאוד", היא מספרת הבוקר ל-ynet. בכל הראיונות שהעניקה עד כה, הקפידה גור בירן לומר כי היא סולדת מרומנים מתוקשרים לטובת יחסי ציבור, אך מודה כעת בשיחה איתנו כי נעשתה פנייה לשמיר כדי ליצור "רומן מתוקשר" לטובת קידום מיוצגת שלה. "דיברתי עם ברק שמיר והצעתי לו לעשות זוגיות מתוקשרת. אין פה סרסור, כי הם לא באמת יוצאים ולא קורה ביניהם דבר", היא אומרת. "זה נטו לבוא לאירועים יחד. כל התעשייה עושה את זה – זה לא חריג".
זה חריג כשזה מגיע ממך. אפילו במפגש הראשון שלנו לריאיון הזה, אמרת בעצמך שאת לא מצמידה רומנים לדוגמניות שלך בדומה לסוכנויות אחרות.
"נכון, אבל הדוגמנית שלי ביקשה את זה ממני, כי היה לה חשוב להתפרסם. לא אמנע את זה ממנה בגלל שזאת לא הדרך שלי. אני פחות מאמינה בזה".
ו"הרומן" הזה יצא לפועל?
"לא".
אז מה קרה בינך לבין עומרי יערי? סכסוך עסקי שיצא מפרופורציה?
"אני לא רואה בזה סכסוך עסקי, כי אין לי שום עניין איתו. אני לא נכנסת לזה בכלל".
ניסית פעם לקחת לו מיוצגות?
"אף פעם. אני לא גונבת דוגמניות".
האם היו לך קשרים עם משה חוגג?
"לא, אני לא מכירה אותו".
ובאופן כללי, מה את חושבת כשאת רואה חיבור בין דוגמניות לאנשי עסקים?
"אתה יודע כמה פעמים יחצנים ואנשי עסקים שלחו לי הצעות לבוא עם המיוצגות שלי למסיבות, לחופשות וליאכטות?" היא אומרת בגועל. "הם מציעים תשלום. וזה מגעיל ממש בעיניי".
5 צפייה בגלריה
רותם גור
רותם גור
"החינוך הוא לא רק מהבית, אלא גם מהסוכנות"
(צילום: לירן מור)

"שי אביטל זה מקרה חריג מאוד"

גור בירן, אוטוטו בת 29, מיצבה את עצמה בשנים האחרונות כדמות מפתח בענף הדוגמנות המקומי. היא גם הייתה מהראשונות להתבטא נגד סוכן הדוגמניות שי אביטל מסוכנות עלית מודלס לשעבר, שנחשד בהטרדה ובתקיפת דוגמניות, מתוך החשש שהפרשה תכתים ענף שלם. "כל התעשייה הכירה ושמעה סיפורים על שי אביטל. אני שמעתי רק משמועות, לא הכרתי מישהי ספציפית, ואני שמחה שזה יוצא החוצה", היא אומרת. "חשוב לי שהורים לדוגמניות צעירות לא יירתעו בגלל בן אדם אחד שעושה שם רע לתעשייה. יש הרבה אנשים טובים בתעשייה. זה מקרה חריג מאוד. אני, לצורך העניין, שומרת על המיוצגות שלי".
השאלה היא גם האם הן שומרות על עצמן?
"החינוך הוא לא רק מהבית, אלא גם מהסוכנות. בסיפור עם אביטל היו קטינות, והרבה אנשים מתחו ביקורת על ילדות בנות 14, אבל מה הן מבינות? הוא גם היה האיש שאמור לשמור עליהן וזה הרגיש להן נוח לבוא אליו הביתה. הוא הרי סוכן מאוד מפורסם, שמייצג דוגמניות מפורסמות. אבל כל התעשייה ידעה ושתקה, זה חריג".
"הייתה דוגמנית שרציתי להחתים אצלי והיא הלכה לשי אביטל. שלחתי לאימא שלה כתבה שפורסמה עליו ושאלתי אותה, זה הבן אדם שאת רוצה שייצג את הבת שלך? והיא אמרה 'כן. אנחנו מודעים לזה, אבל איתה הוא לא מתעסק'"
פורסמו עליו גם תחקירים בעבר, אבל המיוצגות שלו נשארו איתו אז.
"בוודאי. הייתה דוגמנית שרציתי להחתים אצלי והיא הלכה אליו. שלחתי לאימא שלה כתבה שפורסמה עליו ושאלתי אותה, זה הבן אדם שאת רוצה שייצג את הבת שלך? והיא אמרה 'כן. אנחנו מודעים לזה, אבל איתה הוא לא מתעסק'. בזכות המפורסמות שלו הוא היה יכול לפגוע בבנות אחרות, אלה שהוא לא רצה לקדם. אני חושבת שכל המיוצגות שלו ידעו".
איך את אומרת את זה באופן חד משמעי?
"הן ידעו, כי בנות באו וסיפרו להן, אמרו להן מפורשות שהסוכן שלהן הטריד אותן. אני יודעת את זה. אבל הן חשבו על עצמן ועל הקריירה שלהן. כשמישהי מפורסמת יש לה יותר אחריות, היא משמשת דוגמה".
את חושבת שזה יפגע בקריירות שלהן?
"הן עוד ממשיכות לעבוד, אבל לטווח הארוך זה יפגע בהן. הרבה מותגים לא רוצים להיות מזוהים איתן בגלל זה".
מה השותף שלך, רוברטו בן שושן, חושב על זה? הם היו שותפים.
"זאת הסיבה שהם גם נפרדו, כי הבנות התלוננו. רוברט מאוד מגן על הבנות ושומר עליהן".
5 צפייה בגלריה
דורית רבליס וסופיה מצ'טנר
דורית רבליס וסופיה מצ'טנר
דורית רבליס וסופיה מצ'טנר. "המיוצגות מבחינתי הן חברות, ילדות שלי"
(צילום: עדי סגל)

"החיים האישיים והעבודה שלי התערבבו אחד בשני"

הייתה זו הדוגמנית סופיה מצ'טנר, המיוצגת הראשונה של גור בירן בסוכנות, שהפכה את שתיהן לשם דבר. "הסינדרלה מחולון" פתחה את תצוגת ההוט קוטור של דיור בקיץ 2015 והזניקה את הקריירה של השתיים. בערב ראש השנה האחרון עזבה מצ'טנר את דירת המשפחה שבחולון ועברה לניו יורק, שם היא מבקשת להניע מחדש את קריירת הדוגמנות הבינלאומית שלה לאחר שנה וחצי של קורונה ושירות צבאי. הצעד של מצ'טנר, שתחגוג בתחילת החודש הבא יום הולדת 21, הפתיע רבים בתעשייה. במשך תקופה היא הביעה בראיונות את מורת רוחה מתעשיית האופנה, מענף הדוגמנות ומהדרישות המופנות אליה בתחום, גישה שהשתנתה רק לקראת העזיבה.
המעבר של מצ'טנר לניו יורק הוא גם משק כנפיים של המיוצגת הכי מפורסמת של סוכנת הדוגמניות רותם גור בירן, שאחראית לקריירה של מצ'טנר כמו גם של דוגמניות ישראליות אחרות שעושות חיל בשוק הבינלאומי, ובהן דורית רבליס, אביטל לנגר ואריאל הלוי. כולן היו בנותיה. הגלות מבחירה של מצ'טנר לניו יורק מטעמי עבודה, מתרחשת באופן סימבולי במקביל ללידה הצפויה של גור בירן את בנה הבכור. לאחר שגידלה דור של דוגמניות-על ישראליות שכבש את מסלולי התצוגות בבירות האופנה הבינלאומיות ואת הקמפיינים היוקרתיים – היא מתפנה לדבר האמיתי עם בעלה בארבעת החודשים האחרונים, איש ההיי-טק איטן בירן, מנכ"ל חברת סטארט-אפ.
"הרבה שאלו אותי אם אני מתכוונת לצאת לחופשת לידה. כעצמאית, אני לא יכולה להתנתק לגמרי מהעסק ואני גם לא יודעת כמה ארצה. יכול להיות שארצה לנקות את הראש ולהיות עם התינוק, כי העבודה שלי מלאה בלחצים נפשיים"
מי שהסבירה לאורך שנים כי מלבד סוכנת מגוננת היא משמשת גם כאם, כחברה טובה וכאוזן קשבת, משנה את סדרי העדיפויות שלה. "אני אוהבת את העבודה והעסק, אבל משפחה אצלי במקום הראשון", היא אומרת. "זה גם לא צריך לבוא אחד על חשבון השני. הסוד הוא לשלב בין השניים. אני כבר כמעט עשור בענף, והחיים האישיים והעבודה התערבבו אחד בשני. זה לא שאני ב-18:00 סוגרת את העסק. אני יכולה לקבל שיחת טלפון בשתיים בלילה מסופי שנמצאת במשבר ביום צילום בניו יורק. אין שעות או ימים. והמיוצגות מבחינתי הן חברות, ילדות שלי".
"הרבה שאלו אותי אם אני מתכוונת לצאת לחופשת לידה. כעצמאית, אני לא יכולה להתנתק לגמרי מהעסק ואני גם לא יודעת כמה ארצה", היא אומרת בריאיון המתקיים בדירתה שבמרכז תל אביב. "יכול להיות שארצה לנקות את הראש ולהיות עם התינוק, כי העבודה שלי מלאה בלחצים נפשיים". את מקומה כמנהל הסוכנות בעסק צפוי למלא בעלה. השותף השקט, הסוכן הוותיק רוברטו בן שושן, אינו מעורב, לדבריה, בהחלטות בעסק.
5 צפייה בגלריה
רותם גור
רותם גור
"כשמישהי מפורסמת יש לה יותר אחריות, היא משמשת דוגמה"
(צילום: לירן מור)

"למי שיש 300 אלף עוקבים, אולי 60 אלף מהם אמיתיים"

עד לאחרונה היא בכלל הייתה עם הפנים החוצה לשוק הבינלאומי. הדוגמניות שייצגה כמעט לא עבדו בארץ, כך שנחסכה מהן גם התחרות על השוק המקומי. הקורונה שינתה את החוקים. עם מגבלות התנועה האווירית, הסגרים המתמשכים והפיחות במעמד תצוגות האופנה בשנה וחצי האחרונות, גור בירן נדרשה לחשב מסלול מחדש. היא הגדילה את הסוכנות עם מיוצגות המתאימות לשוק המקומי, כשבמקביל גם הסופר-סטאריות של הסוכנות החלו לעבוד יותר בישראל. דורית רבליס, לדוגמה, היא הפרזנטורית של קסטרו, מצ'טנר הצטלמה לא אחת למותגים מקומיים.
"פעם לא הייתי לוקחת דוגמנית עם חזה גדול, שלא הייתה מתאימה לתצוגות מסלול של דיור, אבל דברים השתנו. אמרו שאני סנובית, אבל פשוט לא ידעתי מה לעשות איתן"
אבל בזמן שמצ'טנר ורבליס חרכו את המסלולים של פריז וקטפו קמפיינים יוקרתיים לדיור, ראלף לורן, מארק ג'ייקובס ואחרים, בישראל צמחו כוכבות מתוך האינסטגרם. תג המחיר עלה בהתאם לכמות העוקבים. רובם בכלל, טוענת גור בירן, לא קיימים. הם פיקציה. "קסטרו, לדוגמה, מעדיפים מישהי כמו דורית, עם 60 אלף עוקבים", היא אומרת. "כולם יודעים שהבנות האלה קונות עוקבים. זה לא נותן שום חשיפה למותג. למי שיש 300 אלף עוקבים, אולי 60 אלף מהם אמיתיים".
היום קשה לזייף. יש חברות שבודקות את זה.
"Fake it until you make it. כשאתה רואה מישהי עם מיליון עוקבים, יותר קל לך ללחוץ פולו מאשר למישהי עם 8,000 עוקבים".
והלקוחות דורשים ממך דוגמניות עם עוקבים?
"יש דרישה כזאת, אבל אצלנו לא קונים עוקבים. אם למישהי יש 60 אלף עוקבים, זה באמת 60 אלף. דברים השתנו, ואני כן מחתימה בנות שפעילות באינסטגרם לדברים מסחריים. אולי בעתיד גם אתחיל לעבוד עם משפיעניות רשת. צריך להשתנות עם השוק".
פעם לא הסתכלת לכיוון שלהן.
"פעם גם לא הייתי לוקחת דוגמנית עם חזה גדול, שלא הייתה מתאימה לתצוגות מסלול של דיור, אבל דברים השתנו. אמרו שאני סנובית, אבל פשוט לא ידעתי מה לעשות איתן. היום יש לי דוגמניות עם מראה מסחרי להלבשה תחתונה, בגדי ים, כאלה".
בשבועות האופנה האחרונים במילאנו ובפריז ראינו שהרזון הקיצוני חזר לעולם האופנה. יש סימנים לשובו של ההרואין שיק. מה העמדה שלך כלפי זה?
"התעשייה הזאת צבועה. זה שמלהקים דוגמנית פלאס סייז אחת לתצוגה, לא משנה דבר. זה עצוב שהמראה הזה חוזר".
ואם זה יהיה הבון-טון ולקוחות יבקשו ממך דוגמניות רזות מאוד?
"כעסק, אני צריכה להתאים את עצמי למגמה העולמית. בגלל הקורונה התפתחנו בארץ, ולמזלנו הלקוחות כאן לא מחפשים בנות רזות מדי. הדוגמניות בארץ במידות נורמליות. אבל אם עכשיו לקוח כמו דיור יבקש ממני בנות מקלות, מה לעשות? אני בסך הכול מתווכת. אני לא מחליטה איזה מגמות יהיו באופנה או את מי הוא ייקח. אם הוא ירצה בנות רזות מאוד – הוא יקבל".
מה זה אומר? שתחפשי ותחתימי בנות רזות מאוד?
"אם זה משהו שידרשו ממני, אז כן".
5 צפייה בגלריה
רותם גור
רותם גור
"למזלנו הלקוחות כאן לא מחפשים בנות רזות מדי. הדוגמניות בארץ במידות נורמליות"
(צילום: לירן מור)

צילום: לירן מור | סטיילינג: דניאלה קפלוטו | איפור: מורן אילנברג | שיער: גיא סמואל | ע. שיער: דולב משה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button