"אני גבוהה, שחורה, תמיד הייתי שני ראשים מעל כולם". מיה סאול

הדוגמנית מיה סאול: "בארץ אני 'השחורה', בקונגו 'הלבנה'. איפה לא יסתכלו עליי כשונה?"

היא חלמה להיות שחקנית, אך גילתה שבישראל היא מנותבת לתפקידים של פליטה. דווקא בעולם הדוגמנות המראה הייחודי שלה הפך ליתרון, אבל היא עדיין חוששת להתפרסם כמו אחיה שחר סאול

פורסם:
לפני שלוש שנים יצאה מיה סאול מבית הספר, כש-179 הסנטימטרים שלה לכדו את עיניה של סימה, אימה של סוכנת הדוגמניות אלינור שחר, אצלה היא חתומה בשנתיים האחרונות. זה לקח עוד שנה עד שהוריה אפשרו לה להיכנס לתחום, ומאז היא צוברת ניסיון ופרסום, בונה תיק עבודות שכולל צילומים וקמפיינים למותגים כמו גוטקס, קסטרו, מאק והופעות על המסלול של עידן לרוס, אדידס, ריי-באן, חנה מרילוס, אוריה עזרן ואחרים. אם שם המשפחה שלה מצלצל לכם מוכר, זה לא במקרה. סאול היא אחותו הצעירה למחצה של המוזיקאי הרותח שחר סאול, שהרבה לפניה סלל את דרכו אל מרכזה של תעשיית האופנה.
15 צפייה בגלריה
מיה סאול מדגמנת בתצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
מיה סאול מדגמנת בתצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
מיה סאול בתצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
(צילום: Haydon Perrior)

סאול (19), חיילת ביחידת "מופת" של צה"ל בתל השומר, בכלל לא חלמה להיות דוגמנית. היא כאן על הדרך. התשוקה הגדולה שלה היא למשחק, תחום שאותו למדה מגיל צעיר, כולל במגמת התיאטרון של תלמה ילין. הנתונים הפיזיים והמראה הייחודי הם בונוס, שהעניק לה מרחב פעולה כדוגמנית.
"תמיד שאלו אותי אם אני מדגמנת, אבל זה לא משהו שהעסיק אותי", היא אומרת בריאיון הביכורים שלה. "אני לא הטייפ-קאסט של דוגמנית. תמיד אעדיף לטייל בטבע ולשהות באוהל ליד נחל, מאשר לשהות במלון ולטפח את חשבון האינסטגרם שלי. דוגמנות לא הייתה החלום שלי, אבל היום אני מבינה שהיא עוזרת לי כשחקנית".
15 צפייה בגלריה
מיה סאול
מיה סאול
"תמיד שאלו אותי אם אני מדגמנת, אבל זה לא משהו שהעסיק אותי"
(צילום: מיכאל טופיול)

תפקידה הראשון היה בגיל 11 בסדרת הטלוויזיה "מתים לרגע", שבה שיחקה בת של עובד ניקיון קונגולזי בשם פלה (ששיחק השחקן שון מונגוזה). הטייפ-קאסט רדף אותה גם לתפקיד דומה בסדרה "תלאתה" ששודרה לאחרונה, שבה גילמה את ארסאמה, מנקה שבורחת ממשטרת ההגירה. סאול, בת לאב מקונגו ואם ישראלית, מחפשת דרך מילוט מהנתיב שמלהקים מקומיים קבעו עבורה, והמסע שלה צפוי להיות ארוך וקשה.
"לתחושתי, הטייפ-קאסט היחיד שאני יכולה לשחק בארץ זה פליטה", היא מודה. "אני גבוהה, שחורה, תמיד הייתי שני ראשים מעל כולם. המוצא המעורב שלי מבלבל. אני לא לבנה מספיק כדי לשחק לבנה, ולא שחורה מספיק כדי לשחק שחורה. ואני גם לא מזרחית, אז אין הרבה תפקידים עבורי".
15 צפייה בגלריה
מיה סאול מדגמנת בתצוגה של חנה מרילוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
מיה סאול מדגמנת בתצוגה של חנה מרילוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
על המסלול בתצוגה של חנה מרילוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
(צילום: Haydon Perrior)

"מספיק שיהיה אזכור של השואה או שיחפשו מראה של צברית, ולא אקבל את התפקיד. גם רוב המשפחות בטלוויזיה הן לבנות, אז לא יכולתי להשתלב בתוך משפחה", היא מוסיפה. "אני מקווה שיבוא יום שנשים שחורות בארץ לא יצטרכו לשחק רק פליטות, וגם ייראה לגיטימי שגברים יכולים להתאהב בנשים שגבוהות מהם", היא מחייכת. "אבל אני אופטימית. אני ממשיכה ללכת לכל אודישן שמזמינים אותי, גם אם אני יודעת שזה מיותר. לפחות שיראו, יכירו, אולי אתאים למשהו אחר".
15 צפייה בגלריה
מיה סאול
מיה סאול
"תמיד הייתי השחורה היחידה ביסודי, בחטיבה, בתיכון"
(צילום: מיכאל טופיול)

שאלת הזהות מעסיקה אותה מילדות. היא נולדה בתל אביב וגדלה בשכונת רמת חן ברמת גן עם הוריה ואחיה הצעיר. "תמיד הייתי השחורה היחידה ביסודי, בחטיבה, בתיכון", היא אומרת. שחר, הגדול ממנה בשבע שנים, הוא אחיה הגדול מנישואים קודמים של אביהם, פרוספר, שגדל בבלגיה למשפחה יהודית מאמצת.
היא נזכרת שכאשר הייתה בת שש נסעה עם משפחתה לטיול שורשים בקונגו בעקבות סיפור חייו של האב. הם נסעו אל הכפר בטנדר פתוח: ההורים מקדימה, היא מאחור. "כל ילדי הכפר רצו אחרי הטנדר והצביעו עליי כשהם קוראים לי במילה שלא הבנתי", היא נזכרת. "הם צעקו 'לבנה'. זה היה רגע מעט מבלבל עבורי: בארץ אני 'השחורה' ושם 'הלבנה'. איפה לא יסתכלו עליי כשונה?"
15 צפייה בגלריה
מיה סאול מדגמנת ל-Natural by Gottex
מיה סאול מדגמנת ל-Natural by Gottex
"אני שמחה שעשיתי את קמפיין בגדי הים וחציתי את הגבולות שלי". מדגמנת ל-Au Naturel by Gottex
(צילום: יניב אדרי)

דווקא בדוגמנות, היא אומרת, השונות שלה משמשת עבורה כקלף חזק. בשוק רווי פנים יפות במראה "בת השכן" וכוכבות אינסטגרם עם פנים מוסוות בפילטר, המראה האקזוטי שלה מסייע לה לבלוט. עם זאת, השוק הבינלאומי קורץ לה יותר מאשר זה בישראל, וגם יאפשר לה יותר הזדמנויות לעבוד. כדי להצליח שם וגם פה, היא צריכה לדלג קודם מעל משוכה של ביישנות וחוסר ביטחון עצמי, שעדיין פוגשת אותה. "אנונימיות היא ערך חשוב בעיניי. כשאני הולכת עם שחר ברחוב, אני רואה כמה הפרסום מהווה עומס. קשה לי עם זה שכל העיניים מופנות אליי. זה משהו שאני צריכה לעבוד עליו".
אולי את במקצוע הלא נכון. "פרסום לשם פרסום אף פעם לא עניין אותי. אני זוכרת שאפילו ביאס אותי שזה מה שאני רוצה לעשות. אני מאוד נהנית מדוגמנות ומשחק, וכשאני מגיעה ליום צילום אני מתעוררת עם הרבה אנרגיה חיובית. אולי זה קשה לי, כי כל החיים הופנה אליי זרקור בגלל הגובה והצבע. אני מרגישה שאנשים מסתכלים עליי, נשים מבוגרות בוהות בי בחוסר טקט. יש אנשים שהיו נהנים מזה, לי קשה עם זה. אבל אני לגמרי מרגישה שזה משתפר".
15 צפייה בגלריה
מיה סאול
מיה סאול
"הייחוס המשפחתי היה עוזר, אם הייתי מנצלת אותו. מאוד חשוב לי שהדרך תהיה שלי"
(צילום: מיכאל טופיול)

עד כמה הייחוס המשפחתי שלך מסייע לפרסום? "זה היה עוזר, אם הייתי מנצלת אותו. מאוד חשוב לי שהדרך תהיה שלי. שחר ואני הצטלמנו בעבר יחד להפקת אופנה של פקטורי 54, אבל זה קרה לאחר שפנו לסוכנות לחפש דוגמנית מתאימה והם הציעו אותי כי חשבו שזה הגיוני שנצטלם יחד".
עד כמה את מתייעצת איתו?
"אנחנו בקשר מאוד פתוח ומפרגן. לא גדלנו באותו בית, אבל כן באותה שכונה. אנחנו אוהבים לאכול יחד, לשבת ולדבר, לצאת למסעדות, לקנות בגדים יחד. זה נחמד שהוא מהתחום, כי יש לי עם מי לחלוק".
15 צפייה בגלריה
מיה סאול מדגמנת לרוני קובו
מיה סאול מדגמנת לרוני קובו
"אינסטגרם הוא כלי חשוב, אבל אני פחות מוצאת בו עניין". מדגמנת לרוני קובו
(צילום: דודי חסון)

זירה נוספת שהיא מתמודדת איתה היא הרשתות החברתיות. בחו"ל אפשר להצליח כדוגמנית גם ללא רשתות חברתיות, בישראל זה הפך לחזות הכול. בזמן שדוגמניות אחרות הפכו את האינסטגרם לכלי עבודה שיווקי המעודד מותגים לעבוד איתן כדי להגביר את החשיפה – לסאול יש קצת יותר מ-2,700 עוקבים, מספר אפסי ביחס לעשרות האלפים של דוגמניות אחרות.
"היום קבלת קמפיינים תלויה בחשיפה שלך באינסטגרם", היא אומרת בהשלמה. "אינסטגרם הוא כלי חשוב, אבל אני פחות מוצאת בו עניין. זה נכון שדוגמניות עם חשבון אינסטגרם פופולרי מקבלות יותר עבודה. עובדה שאפילו בצבא כבר שינו את התקן מ'דוגמנית פעילה' ל'אושיית רשת'. ככל שיש יותר הכרה, פרסום ועוקבים, תהיה לך יותר עבודה. אני יותר אוהבת את טיקטוק, שם יש לי כבר 14 אלף עוקבים ואני מעלה בו סרטונים הומוריסטיים".
15 צפייה בגלריה
מיה סאול
מיה סאול
"הקניות שלי הן בעיקר יד-שנייה. זה יותר יפה, יותר ייחודי וגם יותר אקולוגי"
(צילום: מיכאל טופיול)

מה הקווים האדומים שלך? "אני לא מדגמנת הלבשה תחתונה. גם להצטלם לקמפיין של בגדי ים של גוטקס לקח לסוכנות זמן רב לשכנע אותי, ואני שמחה שעשיתי אותו וחציתי את הגבולות שלי. אני מאוד שלמה עם הגוף שלי, פשוט העניין של לעמוד בסט של הלבשה תחתונה מול קבוצה של אנשים פחות נוח לי. אני יותר נהנית להצטלם בבגדים מאשר בתחתונים וחזייה".
איך את מתמודדת עם הדרישה לשמור על מידות והיקפים? "יש דרישה לנתונים ספציפיים. אני עושה ספורט כי זה טוב לי לנפש, והתזונה משתנה אצלי. אני משתדלת לאכול בריא, אבל למדתי לשחרר את זה ומבחינתי זה הכי טוב".
15 צפייה בגלריה
מיה סאול מדגמנת בתצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
מיה סאול מדגמנת בתצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
על המסלול בתצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023
(צילום: Haydon Perrior)

עד כמה את מתעניינת באופנה? "אני לא. אני מאוד גרועה בשמות של מעצבים, ולהיות דוגמנית אף פעם לא היה חלום שלי. אני מאוד אוהבת את העבודה, אבל זה לא שישבתי וראיתי תצוגות אופנה כל החיים. אני גם לא צורכת בגדים ולא תמצא אותי מבלה בקניון. הקניות שלי הן בעיקר יד-שנייה. זה יותר יפה, יותר ייחודי וגם יותר אקולוגי".
15 צפייה בגלריה
מיה סאול
מיה סאול
"הבחור הבא שאצא איתו יצטרך להיות אמיץ"
(צילום: מיכאל טופיול)

יש לך בן זוג? "אני סינגל כבר תשעה חודשים ואני בשלב שאני לא מחפשת ולא לא מחפשת. אני נהנית מהלבד".
אני בטוח שיש לך הרבה מחזרים. "האמת שלא. גברים לא כל כך ניגשים אליי, אולי הם חושבים שאני לא נגישה. זה משאיר מקום רק לאמיצים. אולי לא קוראים אותי נכון וחושבים שאני סנובית, אבל האמת היא שאני קצת ביישנית. מצד שני, אם יוצרים איתי קשר עין, אני מחייכת ומגיבה. הבחור הבא שאצא איתו יצטרך להיות אמיץ".

הפקת אופנה: צילום: מיכאל טופיול | סטיילינג: אסף דויטש | איפור ושיער: נועה לוי | בגדים: מעיל בז' ובלייזר שחור - VAUTRAIT | שמלת קרושה ומכנסיים - Other Stories& | עגילים, גלית רונדין | גופייה, H&M |נעליים, אלדו
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button