שיאנית השערים של ווג. קמצוץ מהופעותיה של קייט מוס על שער ווג

הילדה הרעה של עולם האופנה בת 50: קייט מוס ממציאה את עצמה מחדש בכל עשור

היא התחילה לדגמן במקרה והפכה לפנים של שנות ה-90, היא הייתה נערת הפוסטר להרואין שיק אבל נשבעה שהיא בכלל לא אנורקטית, והיא הסתבכה בשערוריות הכי גדולות ויצאה מהן בכל פעם בראש מורם. הטופ מודל מחליפה קידומת וממשיכה להיות הדבר הכי מעניין בתעשיית האופנה

פורסם:
אייקון אופנה, אניגמה, מוזה נצחית, בת השכן, הילדה הרעה, שיאנית השערים של ווג - קייט מוס הנצחית חוגגת היום (ג') יום הולדת 50. קשה לחשוב על דוגמנית אחרת, שעיצבה בדמותה ובאישיותה את עולם האופנה משנות התשעים ואילך. אפילו לינדה אוונג׳ליסטה, הדוגמנית האייקונית של אותו עשור, נדרשה לשחקניות חיזוק לצידה בדמות חברותיה הסופרמולדס.
לאורך קריירה ארוכה בת ארבעה עשורים, הצליחה מוס לשמר את מעמדה כאחת הדוגמניות החשובות ביותר. עוף החול שהצליח להתרומם פעם אחר פעם ממשברים עסקיים ושערוריות תקשורתיות, ולהישאר רלוונטית מתמיד. גם היום, בזמן שחברותיה למסלול פרשו או שעסוקות בשימור, תרתי משמע, של הדימוי שלהם - ע"ע חברתה הטובה נעמי קמפבל - היא ממשיכה להתפתח ולקחת חלק משמעותי בעולם האופנה.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס
קייט מוס
שיאנית השערים של ווג. קמצוץ מהופעותיה של קייט מוס על שער ווג
(צילום מסך)
מוס, הילדה מקורידון, דרום לונדון, נותרה תמיד כחידה. מרוחקת מעט, נגישה לכאורה. 36 שנים מאז שהתגלתה בשדה התעופה JFK היא עדיין קולו של דור. אחת הסברות לאייקוניות שלה היא שעל אף נתוניה הפיזיים - גובהה הוא 170 סנטימטרים בהגזמה, נקודת פתיחה בעייתית לדוגמנית - היא הפכה לטופ מודל, סיפור סינדרלה. היא פתחה וסגרה תצוגות חשובות, כבשה כל פסגה אופנתית ושימשה מודל לחיקוי עבור נשים רבות, גם אם לאורך השנים ביקרו את מבנה הגוף הרזה שלה, ואורח החיים הפרוע שכלל סקס, סמים ורוק'נרול, לא בהכרח בסדר הזה.
אחד מסודות ההצלחה שלה טמון בהשפעתה על תעשיית האופנה, כפיגורה שנושאת את עצמה בנונשלנטיות ואפס חשיבות עצמית. סגנון הלבוש האישי שלה נראה תמיד חסר מאמץ, משלב בחינניות בין אלמנטים מעולמות הפוסט-פאנק לזוהר של שנות השבעים, ומיתג אותה לא רק כדוגמנית על אלא גם כאייקון אופנה. "מה שמייחד את קייט מהרבה דוגמניות אחרות היא ההבנה שלה ביצירת דימויים ויזואלים", אמר עליה השבוע צלם האופנה ניק נייט בראיון לגרדיאן הבריטי. "אם היית אומר לה, 'אני רוצה שתיראי קצת טינה מודוטי (צלמת איטלקיה מוערכת, א"י) מעורבת עם אדי סדג'וויק (המוזה של אנדי וורהול, א"י)', היא הייתה מבינה".
17 צפייה בגלריה
קייט מוס מקדמת את התצוגה של פנדי בווג בריטניה
קייט מוס מקדמת את התצוגה של פנדי בווג בריטניה
"מה שמייחד את קייט מהרבה דוגמניות אחרות היא ההבנה שלה ביצירת דימויים ויזואלים". מוס מקדמת את פנדי בווג בריטניה
(אינסטגרם)
"לשחקן יש תסריט לפרש, אבל דוגמנית אופנה מפרשת את הנרטיב של הצילום דרך הלבוש שלה", המשיך נייט בדברים שרבים אחרים אמרו עליה בראיונות לאורך השנים. "עם קייט אתה יודע שתמיד תצא עם תמונה נהדרת. היא תשקיע הכל והיא מכירה את פניה בצורה מדהימה. היא יכולה להסתכל על תמונות שצילמנו ולומר: ׳אני יכולה לעשות יותר מזה. אם תזיז את האור שמאלה, ארים מעט את הראש ואגרום לצוואר להיראות ארוך יותר'. כמו כל שחקנית טובה, היא יודעת איך הפרסונה שלה מועברת בצורה הטובה ביותר. היא מייצגת משהו שאנחנו חושבים שהוא מרגש, מבלי היכולת לתאר למה. קייט היא פשוט כזו".
17 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
היא באמת אייקון. על שער הרפר'ס בזאר
(צילום: שער המגזין)

העשור הראשון: הילדות

קתרין (קייט) מוס נולדה בקרוידון, רובע אפרפר ותעשייתי בדרום לונדון, ללינדה, עקרת בית, ופיטר, סוכן נסיעות. באוגוסט 1988, במהלך חזרה מטיול בקאריביים עם אביה, שבו גם איבדה את בתוליה לבחור מקומי, היא צדה את עיניה של סוכנת הדוגמנות שרה דוקאס מסוכנות סטורם הבריטית בשדה התעופה JFK. בראיון שהעניקה לרדיו BBC4 הבריטי ב-2022, סיפרה כי אמה סירבה שהיא תהפוך לדוגמנית מאחר ולא ראתה בה עשויה מחומרים של טופ מודל. "כשאמרתי לאמא שלי שפגשתי סוכן דוגמנות שרוצה שאסע ללונדון, היא אמה לי: 'אני לא חושבת שאת פוטוגנית', ועניתי: 'לא, גם אני לא'". ובכל זאת, הן הסכימו שתנסה את מזלה.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס
קייט מוס
תמונת הפריצה של קייט מוס, The 3rd Summer of Love למגזין THE FACE
(צילום מסך)
כשהייתה בת 13 התגרשו הוריה, צעד שהשפיע עליה רבות. היא נותרה לגור עם האם, בעוד אחיה הצעיר ניק עבר לחיות עם האב (שבהמשך הוליד בת נוספת, לוטי, אחותה למחצה). "גירושי ההורים שלי היו תקופה מאוד חשוכה", סיפרה באותה תוכנית. "הפיצול המשפחתי גרם לי לרדת מהפסים והתחלתי להסתובב עם בחורים שלקחו אותי לברים בלונדון. התחלתי לעשן מריחואנה ולהסתובב עם בנים מבוגרים שלקחו אותי תחת חסותם והגנו עליי. הייתי מחליפה את מדי בית הספר שלי לבגדי יציאה והולכת לשבת בבר פרד'ס שבסוהו. אפילו לא אהבתי את הטעם של אלכוהול. אז הייתי שותה 'לונג איילנד אייס טי', כי לא היה לו טעם של אלכוהול״.

העשור השני: הדוגמנות

קייט הייתה רק בת 14 כשהתגלתה בשדה התעופה בדרכה חזרה הביתה, אך החלה לקבע את מעמדה כשנתיים לאחר מכן, בצילומים האייקונים של קורין דיי למגזין The Face. סדרת התמונות שהתפרסמה ב-22 ביולי 1990, היו מהרגעים המכוננים באופנת המאה ה-20, עם סגנון צילום סמי-תיעודי, והרזון שהיה אנטתיזה לדוגמניות האתלטיות של התקופה כמו סינדי קרופורד וקלאודיה שיפר. בתצלום של דיי מאותו קיץ ב-1990, שזכה לכותרת The 3rd Summer of Love, מצולמות פניה של מוס בשחור לבן, כשלראשה מזדקרות נוצות אינדיאניות. דיי סיפרה כי בחרה במוס בגלל שהייתה "סתם ילדה רגילה, ששיקפה משהו מאוד מציאותי".
17 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
מדגגמנת הרואין שיק על המסלול. קייט מוס ב-1994
(צילום: AP)
רוח הנעורים שלכדה בתצלום זה, מזוהים מאז עם התקופה, כגעגוע למשהו שהיה ואיננו עוד, אך מאחורי הקלעים התחוללה דרמה כשמוס התבקשה להסיר את חולצתה. "הרגשתי מאוד-מאוד מודעת לגוף שלי והיא אמרה, 'אם לא תורידי את החולצה שלך, לא אזמין אותך לצילומים למגזין Elle', ובכיתי. זה כאב כי היא הייתה החברה הכי טובה שלי ומאוד אהבתי אותה – אבל היא גם הייתה אדם מסובך לעבוד איתו. התמונות הן מדהימות אז היא קיבלה את מה שרצתה ואני סבלתי מהן, אבל בסוף הן עשו לי הרבה טוב, באמת. הן שינו את הקריירה שלי".
17 צפייה בגלריה
הפרסומת ששינתה את הכל. מוס לקלווין קליין
הפרסומת ששינתה את הכל. מוס לקלווין קליין
הפרסומת ששינתה את הכל. מוס לקלווין קליין
שנתיים אחרי היא כבר הייתה לאחת הדוגמניות החשובות בתעשייה, עם הקמפיין האייקוני לקלווין קליין לצד מארק וולברג. באותם ימים הגיעה מוס לארצות הברית לפגישה עם איש הקריאייטיב הנודע פביאן ברון, שידע שקליין מחפש מישהי שדומה לדוגמנית והזמרת הצרפתייה ונסה פאראדי, שסירבה להצטלם לקמפיין שלו. בכתבה שפורסמה ב"ואניטי פייר" ב-2013 סיפר ברון כי קליין העיף מבט אחד והחליט לשכור את מוס במקום. תמונותיה של הילדה-אישה הפכו מיד לאגדה ומבנה הגוף הרזה והחולה שלה סומן מיד תחת ההגדרה של "הירואין שיק". אפילו נשיא ארצות הברית ביל קלינטון גינה בנאום פומבי את המגמה שהתפתחה (וחוזרת בגדול בשנה האחרונה).
17 צפייה בגלריה
היו השמות הכי חמים בשנות ה-90. מארק וולברג (מארקי מארק) וקייט מוס
היו השמות הכי חמים בשנות ה-90. מארק וולברג (מארקי מארק) וקייט מוס
היו השמות הכי חמים בשנות ה-90. מארק וולברג (מארקי מארק) וקייט מוס
לאורך השנים הכחישה מוס כי ה"הרואין שיק" נוצר באופן מתוכנן ובשיתוף פעולה שלה. "אף פעם לא הייתי אנורקטית, אף פעם לא. ואף פעם לא השתמשתי בהרואין. הייתי רזה כי לא האכילו אותי בצילומים ובתצוגות אופנה, ובגלל שתמיד הייתי רזה. אני חושבת שההלם הגדול היה בגלל שלא היו לי קימורים כמו לדוגמניות הזוהרות של התקופה והייתי פשוט נערה רגילה", סיפרה ל- BBC4. במקביל היא חטפה גם מהקולגות שוודאי חששו למעמדן. קלאודיה שיפר טענה שמוס מסוכנת לנשים בכלל ולנערות צעירות בפרט, וכינתה אותה "אנורקטית חסרת בושה שנהנית להציג את השדיים המצומקים שלה". מוס, בתגובה, אמרה בראיון למגזין טאטלר, שלשיפר פרצוף חזירי וציצים גדולים שניתן להשיג אצל כל מנתח פלסטי.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס בקמפיין שצילם מריו סורנטי לקלווין קליין, 1993
קייט מוס בקמפיין שצילם מריו סורנטי לקלווין קליין, 1993
קייט מוס בקמפיין שצילם מריו סורנטי לקלווין קליין, 1993
(קמפיין)

העשור השלישי: הכוכבות

לצד קמפיינים ותצוגות למותגים כמו סן לורן, רימל, שאנל, ברברי, ג'ון גליאנו ואחרים - בעשור השלישי לחייה הפכה קייט מוס לכוכבת בזכות רומנים מתוקשרים וחוג חברים נוצץ בלונדון. יותר מהכל, היתה זו המשיכה שלה לילדים רעים: ג'וני דפ, שבאחד הריבים שלהם בבית מלון מפואר דווח כי דפ השתולל והרס את החדר; ג'סי ווד, בנו של רוני גיטריסט הרולינג סטונס; אנטוני לנגדון מספייסהוג; וכמובן, פיט דוהרטי (אליו נגיע בהמשך).
17 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
הילדים הרעים של התקופה. מוס וג'וני דפ
(צילום: rex/asap creative)
17 צפייה בגלריה
הרס "בגללה" חדר מלון
הרס "בגללה" חדר מלון
הרס "בגללה" חדר מלון
(צילום: גטי אימג'בנק)
זמן קצר לאחר הפרידה מדפ התאשפזה מוס לגמילה בקליניקה פרטית בלונדון. השמועות דיברו על סמים ואלכוהול, הסיבה שהועברה לתקשורת היתה תשישות. "הייתי שותה שמפניה לפני התצוגה גם אם השעה רק עשר בבוקר", סיפרה בראיון כשיצאה מגמילה. "מצפים ממך לשתות, להסניף, להיכנס למצב רוח. בגיל 15 גמרתי חצי בקבוק וויסקי מאחורי הקלעים והתעלפתי בגלל הרעלת אלכוהול. במלונות ביליתי את רוב הזמן בהקאות. עכשיו אני נקייה".
17 צפייה בגלריה
דרדר אותה לסמים קשים יותר. מוס ודוהרטי
דרדר אותה לסמים קשים יותר. מוס ודוהרטי
דרדר אותה לסמים קשים יותר. מוס ודוהרטי
(צילום: גטי אימג'בנק)
לאחר שנים ארוכות של רווקות פרועה, מוס החליטה לביית את עצמה. בקיץ 2011 נישאה לסולן להקת The Kills ג'יימי הינס בחתונה אינטימית. על השמלה הופקד חברה הטוב ג'ון גליאנו, שהייתה זו עבורו הזדמנות להציץ מהמחבוא אליו ירד למחתרת לאחר שפוטר מבית האופנה דיור ומהמותג הנושא את שמו בעקבות התבטאויות אנטישמיות. על צילומי החתונה הופקד חברה הטוב, צלם האופנה מריו טסטינו. החתונה של השניים נחשבה לאחת הפוטוגניות ביותר בממלכה הבריטית באותה שנה, בקרב צמוד למדי עם קייט אחרת – הלוא היא קייט מידלטון שנישאה בטקס מלכותי שלושה חודשים קודם לכן.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס ג'וד לאו סיידי פרוסט
קייט מוס ג'וד לאו סיידי פרוסט
אחת הכלות היפות אם לא ה. מוס וג'יימי הינס
(צילום: AP)

העשור הרביעי: השערוריות

שנות השלושים של מוס נפתחו בשערורייה בינלאומית גדולה שזכתה לשם: Cocaine Kate, משחק מילים המרפרר לראשי התיבות CK של המותג המשני של קלווין קליין. בספטמבר 2005 פרסם הצהובון הבריטי "דיילי מירור" תמונות של מוס מסניפה, ככל הנראה, קוקאין, תחת הכותרת: "קוקאין קייט: דוגמנית העל מסניפה שורה אחרי שורה". מוס, בת 31 אז, ניהלה מערכת יחסים מתוקשרת עם המוזיקאי פיט דוהרטי (שהיה בן 26), סולן להקת Babyshambles וג'אנקי חובב חומרים משני תודעה. הם היו סיד וישס וננסי ספנגן או קית' ריצ'ארדס ואניטה פלנברג של התקופה. אבל האישה שהייתה יכולה להשיג כל דבר בעולם, שיוועה באותו רגע לאנונימיות.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס על שער "הסאן"
קייט מוס על שער "הסאן"
קייט מוס על שער "הסאן"
(צילום מסך)
העיתונות הבריטית הידועה בברוטליות שלה להרים ולהוריד אנשים, יצאה למסע צלב נגד מוס, עד כי היו רבים שהשוו את הפרסום בצהובונים אותם ימים לרדיפה הבלתי פוסקת שעברה הנסיכה דיאנה. מוס, מצידה, נאלצה להדוף שמועות על שימוש בסמים קשים יותר ("מעולם לא השתמשתי בהרואין ואין לי שום קשר לכך", אמרה ב-2013) והפסידה קמפיינים בשווי ארבעה מיליון דולר מחברות אופנה שהתנערו ממנה, ביניהן ברברי, H&M ושאנל. לאחר שנים שאותן חברות השתמשו בדימוי "הילדה הרעה" של מוס כדי למכור לנו פריטי יוקרה, ברגע האמת, כשהיא באמת הייתה כזו, הם התנערו ממנה.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס סמים
קייט מוס סמים
השער שגרם לה להפסיד מיליונים
(צילום מסך)
מי שיצאו להגנתה היו חבריה מהתעשייה, כמו מעצבת האופנה בלה פרויד, הצלמת ובמאית הקולנוע סם טיילור ווד, ומעצב האופנה אלכסנדר מקווין, שבתום תצוגת אביב-קיץ 2006 בעיצובו, יצא להשתחוות לקהל כשהוא לבוש חולצת טי עם הכיתוב: We Love You Kate. פרשה זו גם הקרינה רבות על היכולת של מוס לעבוד בארצות הברית, מאחר שבעקבות הפרשה היא סורבה לוויזה עד לפני מספר שנים. שערוריית הסמים ההיא הובילה את הצהובונים בבריטניה לשתף בסיפורים רבים על מוס, ביניהם כי הייתה נוהגת לשכב עם חברותיה סיידי פרוסט (אשתו לשעבר של ג׳וד לאו) ודאביניה טיילור.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס ג'וד לאו סיידי פרוסט
קייט מוס ג'וד לאו סיידי פרוסט
מעוררת פרובוקציות בכל מקום. קייט מוס צועדת עם סיגריה ביד ללואי ויטון 2011
(צילום: Karl Prouse/Catwalking/Getty Images)
גם על המסלול היא לא חששה לעורר פרובוקציות. מוס חתמה את תצוגת סתיו-חורף 2011-12 של לואי ויטון, באותו התאריך שצוין בצרפת "יום ללא עישון", כשהיא עולה על המסלול עם סיגריה בוערת. פעילים נגד עישון מיהרו לכנות את מוס "מודל אומלל לנערות צעירות שרוצות להפסיק לעשן", אבל היה מי שראה במוס קול רדיקלי המבטא את חופש הביטוי ותומך בזכותן של נשים לחיות את חייהן כרצונן. ההופעה של מוס באותו יום סימלה גם את חזרתה אל המסלול שבע שנים לאחר שירדה ממנו, וגם את תחילתו של הסוף. מאז הופיעה מוס על המסלול עוד פעמים בודדות בלבד.
17 צפייה בגלריה
קייט מוס ג'וד לאו סיידי פרוסט
קייט מוס ג'וד לאו סיידי פרוסט
חשבו שהיא וסיידי פרוסט ביחד. מוס עם בן הזוג דאז ג'פרסון האק והשחקן ג'וד לאו ואשתו
(צילום: Scott Gries/Getty Images)

העשור החמישי: העסקים

להרוויח כסף הייתה מטרתה הבולטת של מוס מאז ומתמיד. בין השנים 1992 ל-2005 היא הרוויחה בין חמישה ל-9 מיליון דולר בשנה ואשתקד נאמר שוויה ב-70 מיליון דולר. מטעמי מס העדיפה במשך תקופה ארוכה לא לגור בשום מדינה מעל שלושה חודשים. "אני חוסכת את הכסף. לא מעניינים אותי בגדים יקרים ולא בית על החוף, אני בחורה פשוטה שהתגלגלה בטעות לעולם הזוהר ומנסה להבין למה זה קרה", אמרה בעבר בראיון.
לאחר שיתוף פעולה מוצלח עם ענקית האופנה טופשופ, בעשור החולף היא המציאה את עצמה מחדש עם שני עסקים חשובים: סוכנות דוגמנות ואתר וולנס. מי שהיתה מזוהה בעבר עם הרואין שיק, מוכרת היום תה צמחים תחת המותג Cosmoss עם מוצרים ברי קיימא ואורח חיים שכולל פעילות ספורטיבית יומיומית וגם לא מעט התערבות כירורגית בפניה, כשהציגה השנה קו לסת חדש ועור מתוח.
את האפיל האדג'י היא ממשיכה לחזק דרך סוכנות הדוגמנות הנושאת את שמה, עם 18 מיוצגים ומיוצגות בלבד, ביניהם סטלה מקסוול, הזמרת ריטה אורה, והאיט גירל החדשה של עולם האופנה: סטלה ג'ונס בת ה-20, בתם של מיק ג'ונס מלהקת הקלאש ומירנדה דיוויס, שנחשבת ל"בעלת הגבות הטובות ביותר מאז ברוק שילדס", על פי הטיימס הבריטי. בסוכנות גם מיוצגת בתה היחידה, לילה מוס בת ה-21, אותה הביאה לעולם יחד עם ג'פרסון האק, המו"ל של מגזיני האופנה והתרבות Dazed ו- Another Magazine.
17 צפייה בגלריה
לילה גרייס וקייט מוס בגאלה של המטרופוליטן, 2022
לילה גרייס וקייט מוס בגאלה של המטרופוליטן, 2022
עם בתה לילה גרייס בגאלה של המטרופוליטן, 2022
(צילום: AP)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button